Inspiration til indretning/fisk m.m.
Fra : Jan Funder

Dato : 01-04-03 08:02

Hejsa Nyhedsgruppe,

Jeg har for nyligt fået et 400 liters akvarium i gave af en onkel. Jeg har
tidligere haft akvarium som dreng, men aldrig i så store udgaver. Endvidere
er det nu en del år siden, hvorfor man godt kan kalde mig for nybegynder på
området.
Jeg savner i den grad inspiration til hvorledes man kan indrette et akvarium
i denne størrelse. Hvilke fisk er spændende givet de muligheder jeg har og
mit forholdsvis nybegynderniveau? Hvilken slags dekoration og planter kræver
disse fisk? Alle forslag til inspiration modtages med tak.

Endvidere har jeg et par spørgsmål, som jeg håber at nyhedsgruppens
akvarie-eksperter kan besvare:
Hvor stor en pumpe/filter/varmelegeme er nødvendigt til et akvarium af denne
størrelse?
Er der ellers noget man skal være særligt opmærksom på ved opstart af
akvarium af denne størrelse i forhold til mindre akvarier?

På forhånd tak

Jan Funder.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 01-04-03 19:04

> [...]

kræver
> disse fisk? Alle forslag til inspiration modtages med tak.

Tillykke med dit nye akvaire. Hvis ikke det var fordi jeg selv var hooket på
discus, ville jeg vælge 6 store scalare, 6 perlegurami, 6 dværggurami, 6
honninggurami, 30 stk. rødnæser, 6 pragtsmerlinger eller botia striata og 4
ancistrus maller.
Alle er forholdsvist lette at holde, med mindre man er "totalt" nybegynder.
Hertil store trærødder og et bundlag af sand (efter min smag det pæneste).
Planter som anubias til forgrunden og vallisneria til bagved er gode
hårdføre planter.

> [...]
> akvarie-eksperter kan besvare:
> Hvor stor en pumpe/filter/varmelegeme er nødvendigt til et akvarium af

Til et akvarie af nævnte størrelse med nævnte indhold, bør du vælge et
filter med gennemstrømning på cirka 2-3 gange akvariets volumen. Det vil
sige et filter med gennemstrømning på cirka 1000 liter i timen. Lad mig
anbefale EHEIM og Via Aqua. Sidstnævnte er billigst og fåes kun på Akvanet.
Varmelegeme: 300 watt. og lad mig anbefale Via Aquas stålvarmelegeme med
ekstern temp. regulering. Det er nemt og bekvemt og god kvalitet.
Vandskifte bør foretages hver 2-3 uge og med cirka 30% vand. Mange vil
sikkert sige at det er unødvendigt og spild af vand, men omvendt er
sandsynligheden for succes større.

> Er der ellers noget man skal være særligt opmærksom på ved opstart af
> akvarium af denne størrelse i forhold til mindre akvarier?

Det er lettere med et stort akvarie. Fyld alt i undtagen fisk og lad det stå
i fjorten dage. Dog kan du komme de fire maller i, blot husk at fodre dem
med bundpiller. herefter kommer du de fisk i du vil have, lidt efter lidt
over en periode på 3-4 uger. Foder hellere sparsomt 3-4 gange om dagen, end
voldsomt 1 gang dagligt. Og foder varieret med en blanding af tørfoder og
myggelarver og artemia og hvad du nu ellers kan få fat på i din
akvariehandler.

> På forhånd tak

Det var så lidt. Håber du kunne bruge det til noget.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 19:19

Torben Mathiassen skrev:

> Vandskifte bør foretages hver 2-3 uge og med cirka 30% vand.

Måske et dumt spørgsmål, men jeg har ikke haft akvarium i mange år,
men jeg er ved at lægge an til et. Når man skifter vand, bruger
man så bare vand lige fra hanen (omend måske tempereret), eller skal
det modnes først?

// Klaus

Fra : Søren Steffensen

Dato : 01-04-03 21:01

Jeg bruger bare koldt vand fra hanen - med mindre det er nogle meget sarte
fisk der er i akvariet ! Hvis du holder dig til almindelige selvskabsfisk
sker der ikke noget ved det !

--

Søren Steffensen
SOS - icq#: 102169245

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 21:45

Søren Steffensen skrev:

> Jeg bruger bare koldt vand fra hanen - med mindre det er nogle
> meget sarte fisk der er i akvariet ! Hvis du holder dig til
> almindelige selvskabsfisk sker der ikke noget ved det !

Hvorfor skal man så igennem alt det med at lade akvariet køre i tomgang
i nogle uger inden man tager det i brug? Ka' man ikke lisså godt putte
fiskene i med det samme (når vandet er tempereret) så?

(Vær rar at læse
<http://www.usenet.dk/netikette/citattektik.html#nedenunder>.)

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-03 17:38

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Hvorfor skal man så igennem alt det med at lade akvariet køre i tomgang
> i nogle uger inden man tager det i brug? Ka' man ikke lisså godt putte
> fiskene i med det samme (når vandet er tempereret) så?

Det handler om bakteriel omsætning af affaldsstoffer. Hvis man kun hælder få
fisk i ad gangen og fodrer moderat vil du næppe opleve problemer (sådan
gjorde de fleste indtil for få år siden) - bortset fra saltvandsakvarister,
der fik kontant afregning, hvis ikke man lod akvariets bakteriekultur (og
formentlig nogle biokemisk aktive overflader, der ikke er levende) få tid
til at udvikle sig.
Jeg kunne aldrig selv finde på at vente - men nu er jeg nok også en noget
utålmodig natur. På den anden side er der ret mange, der er af den
opfattelse at det nærmest er umuligt at anlægge et akvarium uden at 'cycle'
det. Prøv at google på 'nitrogen cycle', så får du masser af hits.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-04-03 08:10

Jan Bøgh skrev:

> Det handler om bakteriel omsætning af affaldsstoffer.

Okay, man vil altså gerne have biofilm på sten, grus og filtermaterialer
inden man sætter fisk i vandet. Det giver selvfølgelig mening.

> Jeg kunne aldrig selv finde på at vente - men nu er jeg nok også
> en noget utålmodig natur.

I dag tror jeg nok at jeg ville gøre det, men da jeg var teenager kunne
det ikke gå hurtigt nok med at få fisk i akvariet.

// Klaus

Fra : Plesner

Dato : 01-04-03 22:30

> [...]
> dværggurami, 6 honninggurami, 30 stk. rødnæser, 6 pragtsmerlinger
> eller botia striata og 4 ancistrus maller.

Efter min mening er det ALT for mange arter, som i hvert fald i yngletiden
gerne vil lægge beslag på en større eller mindre del af akvariet. ville
højst have scalarerne eller en af guramiarterne (formentlig
perleguramierne, som er dejlige, ikke specielt aggressive fisk) og så måske
en stime fisk á la rødnæserne eller noget lignende, som ikke nipper i andre
fisks finner samt nogle maller. Botiaerne kunne måske gå, mens de er små.

Plesner

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 02-04-03 18:17

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> Efter min mening er det ALT for mange arter, som i hvert fald i yngletiden
> gerne vil lægge beslag på en større eller mindre del af akvariet.

Tja, i princippet har du ret, men oftest vil en eller få arter dominere
akvariet (her nok scalarerne) og så er det kun de andre arter der vil lide
nød i en kort periode, uden dog at tage nævneværdi skade, da akvariet er
stort og såfremt der er gode skjulesteder.

mvh
Torben

Fra : Simon Rasch

Dato : 02-04-03 00:35

<snip>
> [...]
> sige et filter med gennemstrømning på cirka 1000 liter i timen. Lad mig
> anbefale EHEIM og Via Aqua. Sidstnævnte er billigst og fåes kun på

Via Aqua kan nu også købes andre steder (f.eks. hos mig).
Jeg kan skaffe Via Aqua spandpumper, bl.a. VA650 (1000L/time) og VA750
(1200L/time).

<snip>
> Varmelegeme: 300 watt. og lad mig anbefale Via Aquas stålvarmelegeme med
> ekstern temp. regulering. Det er nemt og bekvemt og god kvalitet.
<snip>

Kan jeg også skaffe...

Mvh

Simon