Nedgravet nedværkskabel
Fra : Lars [2000]

Dato : 31-03-03 23:53

En af mine venner vil forbinde 2 PCere der står i hver sin bygning på hans
bondegård, der er ca. 30 meter mellem bygningerne. Jeg har anbefalet et
trådløst netværk, men han er nærig og har fået tiltusket sig et 50 meter
patch kabel (selvfølgelig discount udgaven til 99 kr). Det vil han grave ca.
20 cm ned under vejen mellem bygningerne og så føre kablet ind gennem et par
små huller i vindueskarmene.

Jeg skylder ham en tjeneste, og har lovet at ordne det, men inden jeg finder
spaden frem, vil jeg høre om der evt. kan være problemer med det nedgravede
kabel, kan man forvente at et almindeligt patchkabel kan klare det, eller
skal der specialkabel til.

Med venlig hilsen

- Lars

Fra : Aksel Spandet

Dato : 01-04-03 00:02

Hej!

(Jeg ved ikke så meget om selve det du spørger om.... Bare et lille forslag)

Kablet skal vel ligge i noget, jeg ville ikke tro det har godt af bare at
ligge i jorden.... Du skal nok smide det ind i nogle elektriker rør, eller
sådan noget...

Mvh
Aksel

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 01-04-03 01:05

> Kablet skal vel ligge i noget, jeg ville ikke tro det har godt af bare at
> ligge i jorden.... Du skal nok smide det ind i nogle elektriker rør, eller
> sådan noget...

Hvad med en gammel haveslange, når nu budgettet er lavt?

Thomas

Fra : Aksel Spandet

Dato : 01-04-03 08:54

> Hvad med en gammel haveslange, når nu budgettet er lavt?

Ja det er nok en endnu bedre idé....

Fra : complex@pc.dk

Dato : 01-04-03 06:17

Det vil nok 99% sikkert virke helt fint

Hvis du trækker det i et elektrikerrør, sammen med en træksnor.
kan du nemt trække et nyt kabel eller ekstra kabel igen hvis der går
noget galt.

Så klem du bare på, det er ikke den optimale/rigtige løsning, men det
går nok!

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Mads Bahrt

Dato : 01-04-03 09:46

Lars [2000] wrote:
> [...]
> kabel, kan man forvente at et almindeligt patchkabel kan klare det, eller

Det bedste ville være at komme mere end 20 cm ned, da det stadig vil
være udsat for frost i den dybde.

MVH
Mads

Fra : Claus Lind

Dato : 01-04-03 10:35

Hej Lars
Bare grav kablet direkte i jorden, det er næsten vigtigere at det bliver
beskyttet mod sollys da det er meget mere skadeligt for kablet, det vil
sagtens holde i flere år på denne måde .
Så er der en anden ting, nemlig hastigheden, den er "kun" 11 Mb i trådløs i
den billige udgave som du jo er nødt til at bruge der , hvorimod i et
fast kabel vil du kunne køre 100 Mb i fuld dublex med det rigtige udstyr.
God arbejdslyst med spaden.
Venlig hilsen elektrikker

Claus Lind

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-04-03 18:30

"Lars [2000]" <internetsalg@hotmail.com> wrote in message
> [...]
ca.
> 20 cm ned under vejen mellem bygningerne og så føre kablet ind gennem et

Det går altså ikke rigtig at bruge patch kabel!

for det første er det slet ikke beregnet til det. Det har dårligere
egenskaber end et fast installations netværkskabel.. og så kan det være lidt
svært med nogle små huller i vindues karmen, hvis der sidder connectere på
kablet... Dvs at hullet mindst skal være ca 12 mm, mens kablet ofte ikke er
mere end 4-5 mm i diameter..

> [...]
nedgravede
> kabel, kan man forvente at et almindeligt patchkabel kan klare det, eller

Som der også er nævt, kan du bruge elektrikerrør eller haveslange. Det er
vigtigt at der ikke kommer kondens, vand eller sollys til kablet.....
Kondens kan du ofte ikke komme helt uden om, men at grave det langt ned
forminsker det.... Når du går ned i jorden, samt går op igen, skal du tænke
på hvis du bruger rør, at det skal føres hele vejen ind igennem muren, for
ikke at der kommer vand i røret....

Det bedste ville være at købe noget Cat5e udendørs installationskabel.... Vi
bruger det selv rimeligt meget i firmaet.... Det er dog selvfølgelig noget
dyrere end alm kabel... Det er vist omkring 10-15 kr/meter