Pink Floyd
Fra : Aron

Dato : 21-03-01 00:59

Jeg har hørt Pink Floyd (Wish you were here, Darks side of.. og The
Wall,...) og Roger Waters (Amused to death) en del, uden sådan at gå så
meget op i deres historie osv. Idag kiggede jeg lige lidt på en live-pladen
Pulse og kunne ikke finde Roger Waters navn i den...
Hvorfor lige det?

-
Mvh
Aron

Fra : bonko

Dato : 21-03-01 08:48

Hej

Roger Waters forlod - desværre - Pink Floyd for mange år siden....

Bonko

Fra : Peter Kaas

Dato : 21-03-01 20:19

> Roger Waters forlod - desværre - Pink Floyd for mange år siden....

Ikke helt korrekt.
Pink Floyd blev opløst i ca. 1983 - jeg er ikke helt sikker på det eksakte
årstal,
men det var efter "The Final Cut". Der havde været mange konflikter i bandet
inden da og de andre medlemmer var af den overbevisning, at Roger Waters
bestemte for meget. Nogle år forinden, omkring "The Wall" var keyboardisten
Rick Wright blevet smidt ud.
Hvor om alting er, så blev Pink Floyd gendannet af David Gilmour og Nick
Mason
i 1987 *uden* Roger Waters. Pink Floyd var altså ikke-eksisterende i ca.
fire år!
Efterfølgende var der et retligt opgør om retten til
bandets navn: Roger Waters ville have at de andre fik lov til at kalde sig
Pink Floyd.
Roger Waters tabte og derfor findes Pink Floyd stadig.

Pulse var live-turneen for Pink Floyds nyeste album - Division Bell (1994) -
og derfor
er Roger Waters selvfølgelig ikke med.

Mange vil hævde, at det var for de værre, at Pink Floyd ikke længere
har Waters som medlem. Jeg vil sige, at bandet blot har ændret sig og
at det er stadig lige godt, bare anderledes. Ydermere skyldes meget
af Pink Floyds "sound" ligeså meget David Gilmours sublime guitarspil
og vokal.

Mvh
Peter Kaas
peter_kaas@mail.dk

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 22-03-01 11:56

Peter Kaas wrote:

[snip: Pink Floyd historie]

> Pulse var live-turneen for Pink Floyds nyeste album - Division Bell (1994) -
> og derfor
> er Roger Waters selvfølgelig ikke med.

Obskur Pink Floyd trivia: Det var Douglas Adams (forfatteren til bl.a.
Hitchhikers Guide To The Galaxy - en suverænt sjov sci-fi-historie),
der fandt på at pladen skulle hedde The Division Bell.

Klip fra en Douglas Adams FAQ:
#Dave Gilmour asked me to fiddle around some of the lyrics, which I
did,
#though I don't think he used any of my suggestions in the end. The
only
#suggestion of mine that I know was used was that the album should be
called
#'The Division Bell'. I didn't think up the title, of course, I merely
#pointed out that the phrase was lying there in one of the song lyrics
and
#would make a great title. In fact, there's a story there. I had given
#talk at the Royal Geographical Society in aid of the Environmental
#Investigation Agency's work on rhino conservation. Both Dave and Nick
came
#along and we all went out to dinner afterwards. Dave was a bit
preoccupied
#about the title problem - they had to have the title by the following
#morning, and no one could decide what it should be. I said, OK, I'll
give
#you a title, but it'll cost you a #5,000 contribution to the EIA.
Dave
#said, Well, tell me what your title is and we'll see. So I suggested
The
#Division Bell. And Dave said, Hmmm, well seems to work. Sort of fits
the
#cover art as well. Yeah, OK.
#So - it' called the Division Bell.

--
mvh.
Karsten Jørgensen

Fra : Erik Graversen

Dato : 22-03-01 20:37

"Peter Kaas" <kaas@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:99auuv$8gh$1@news.inet.tele.dk...

> Pulse var live-turneen for Pink Floyds nyeste album - Division Bell (1994) -
> og derfor
> er Roger Waters selvfølgelig ikke med.

Var der andre af jeg der var i parken i 1994 og se PF?

Wauuuuuuw! En oplevelse jeg sent vil glemme!

--
Erik Graversen.

e-mail: erikgr@mail1.stofanet.dk

Pitstop VG-8: http://www.vg-8.subnet.dk

Fra : Peter Kaas

Dato : 22-03-01 22:28

> Var der andre af jeg der var i parken i 1994 og se PF?

Hulk, hulk... det var desværre før jeg så at sige "opdagede"
Pink Floyd!

Men jeg kan jo blot håbe på at de snart tager sig sammen og
laver et nyt album og en ny tour.

> Wauuuuuuw! En oplevelse jeg sent vil glemme!

Det tror jeg gerne! Jeg har set Pulse videoen og det er en
virkelig fed koncert. Især "Comfortably Numb" ekstranummeret...

Mvh
Peter

Fra : Erik Graversen

Dato : 23-03-01 16:27

"Peter Kaas" <kaas@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:99dqs4$cgt$1@news.inet.tele.dk...

> Hulk, hulk... det var desværre før jeg så at sige "opdagede"
> Pink Floyd!
>
> Men jeg kan jo blot håbe på at de snart tager sig sammen og
> laver et nyt album og en ny tour.

Ja! Jeg gå også og håber på at få den muglighed at opleve dem igen.

> Det tror jeg gerne! Jeg har set Pulse videoen og det er en
> virkelig fed koncert. Især "Comfortably Numb" ekstranummeret...

Hmm. Jeg husker ikke helt om "Comfortably Numb" indgik som et ekstranummer. Men det sidste nummer de spillede i parken var "Run Like
Hell"

Mvh,

Fra : Ken Larsen

Dato : 24-03-01 03:14

Erik Graversen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>
>Hmm. Jeg husker ikke helt om "Comfortably Numb" indgik som et ekstranummer.
Men det sidste nummer de spillede i parken var "Run Like

Comfortably numb er et fantastisk nummer, magen til guitarsolo skal man lede
længe efter.

MVH
Ken Larsen

Fra : Erik Graversen

Dato : 25-03-01 20:08

"Ken Larsen" <tacconi@image.dk> skrev i en meddelelse news:nWTu6.6642$Ov.332296@news010.worldonline.dk...
> Comfortably numb er et fantastisk nummer, magen til guitarsolo skal man lede
> længe efter.

Så afgjort! Den skære dybt i sjælen.

Et stemnings billede fra koncerten: Midt på plænen, lige bag mikserteltet, var
placeret et stort sort telt, som jeg længe undrede mig over meningen med.
Men mens guitarsoloen i "Comfortably numb" bygger op, kommer en
kæmpe spejlkugle stille og rolig op af toppe på teltet. Den er endnu henlagt i
næsten mørke. Da guitarsoloen når sit klimaks bliver adskillige spots fyret af mod kuglen og hele parken dækkes i et hav af
lysstjerner. Ikke nok med at kuglen er kæmpe stor! Den folder sig også ud i en lotus lignende figur.
Det kan ikke undgå at tage vejret helt fra en!

Fra : Lasse Tellerup

Dato : 26-03-01 19:41

Kan tilføje, at ekstranumrene i Parken i nævnt rækkefølge var:

Wish You Were Here
Comfortably Numb
Run Like Hell

Og så bliver det vist ikke meget federe at være til koncert.

Med hensyn til en eventuel ny plade, ser det lidt sort ud. David Gilmour,
som nu er hovedmanden i PF har godt nok skrevet masser af materiale, men er
ikke så vild med hyppige tourneer. Det kan vi jo bare ærge os over, da de
leverer det bedste show "in the business" ...

Og vedrørende debatten, om PF er et værre band, så kan man jo blot høre
Rogers nyeste udspil "In the Flesh" ( http://www.roger-waters.com/ ), og her
få bekræftet, at Pink Floyd gør alt det samskrevne materiale langt bedre.

Fra : Jacob K.

Dato : 23-03-01 15:52

Hej.

Jeg har hørt Pink Floyd i mange år; lige siden jeg som 14-årig (i 1988)
begyndte at interessere mig for musik.

Jeg havde ikke råd til at tage ind til koncerten i Parken, hvilket smertede
helt ind i sjælen, men mig og en af mine venner tog alligevel derind for at
sidde udenfor og lytte med.
Det viste sig at man ikke kunne høre en skid, mærkeligt nok, men vi blev der
alligevel. -Og det viste sig at være en god idé, for allerede 30-40 minutter
før koncerten sluttede blev portene åbnet fordi folk begyndte at gå. Og så
kunne min ven og mig smutte ind og høre (og se) den sidste halve time, og
det var edderma'me STORT!
Jeg blev helt paf over det lysshow... -fantastisk.

-Jacob.

Fra : Erik Graversen

Dato : 23-03-01 16:42

"Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:99fnqs$qmf$1@news.inet.tele.dk...
> Og så
> kunne min ven og mig smutte ind og høre (og se) den sidste halve time, og
> det var edderma'me STORT!
> Jeg blev helt paf over det lysshow... -fantastisk.

STORT i den grad! Ikke mindst til afslutnings nummeret (Run Like Hell) hvor
de praktisk talt fyre hele scenen af! Man skulle næsten tro at det har blinket i
lyset i hele København

Mvh,

Fra : Henrik R. Jakobsen

Dato : 25-03-01 15:28

Jeg læste i anmeldelse efter koncerten, at de brugte lige så meget strøm,
som en provinsby på ca. 5000 indbyggere
bruger tilsammen på et år!!!
Og den Koncert til helt klart øverst på listen...
Jeg håbede faktisk på at de lavede en The Wall tune' i forbindelse med deres
The Wall Live, men jeg erfaret at
der meget splid i gruppen om rettigheder og så videre, så vi skal nok være
heldige vis vi får muligheden for
at opleve dem igen...

Jeg vil lige anbefale en skive med David Gilmour - About Face fra 1984

Henrik R. Jakobsen
Henrik@a-vip.com
ICQ: 85559679

Fra : Erik Graversen

Dato : 25-03-01 20:52

"Henrik R. Jakobsen" <Henrik@a-vip.com> skrev i en meddelelse news:99kvcb$m67$1@sunsite.dk...
> Jeg læste i anmeldelse efter koncerten, at de brugte lige så meget strøm,
> som en provinsby på ca. 5000 indbyggere
> bruger tilsammen på et år!!!

Ja jeg kan huske at havde last noget lignende i et guitar magasin.

> [...]
> The Wall Live, men jeg erfaret at
> der meget splid i gruppen om rettigheder og så videre, så vi skal nok være

Hmm! Man ved aldrig med PF. Det med rettighederne er vel kun mellem
Waters og Gilmour. Og det forhindrede jo ikke Puls tune'en.
Jeg kunne måske nærmere forestille mig at de smart når en alder hvor de
ikke gider de store tune'er mere. De er jo ved at være godt oppe i årene!

Mvh,

Fra : Casper

Dato : 26-03-01 11:46

On Sun, 25 Mar 2001 21:52:01 +0200, "Erik Graversen"
<erikgr@mail1.stofanet.dk> wrote:
SNIP
> [...]
>Jeg kunne måske nærmere forestille mig at de smart når en alder hvor de
>ikke gider de store tune'er mere. De er jo ved at være godt oppe i årene!

Nick Mason meddelte allerede efter Pulse i '94-'95 at han ikke havde
lyst til de store koncert ture mere. Han synes at en turne på 1 år var
for lang tid. Han ville hellere bruge sin tid på familien og sine
elskede sportsvogne...

Min holdning er at jeg forstår manden 100%, men kunne de så ikke
spytte en plade ud, og holde turneen på et minimum? Fx. 3-4 koncerter
i hver verdensdel... Jeg er da villig til at rejse langt for at opleve
dem igen...

Casper

Fra : Lasse Tellerup

Dato : 26-03-01 19:50

Det er ikke rettighederne, men enigheden der er problemet.

Eksempelvis den "nye" The Wall Live havde Waters helst set ikke var kommet
på gaden. Og det er vist tankespind at tro, at det oprindelige PF nogensinde
kommer til at spille sammen igen. Men Who Cares - Nu har vi jo både Roger
Waters & Pink Floyd ...