shai-hulud
Fra : dino

Dato : 31-03-03 20:56

så lige subj. skrevet på en amerikansk soldats hjelm. hvad er det lige det
er? er det ormen eller er det navnet på ørkenfolkets messias?

etta

Fra : HKJ

Dato : 31-03-03 21:05

"dino" <dino@saw.com> wrote in message
> så lige subj. skrevet på en amerikansk soldats hjelm. hvad er det lige det
> er? er det ormen eller er det navnet på ørkenfolkets messias?

Fra ordforklaring i Dune:

Sandworm of Arrakis, the 'Old Man of the Desert.' 'Old Father Eternity' and
'Grandfather of the Desert.' Significantly, this name, when referred to in
certain tone or written with capital letters, designates the earth deity of
Fremen hearth superstitions.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 01-04-03 00:01

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> [...]
>certain tone or written with capital letters, designates the earth deity of

Ret morsomt, at det står på en amerikansk hjelm, når man tænker på, at
bogen handler om, at Imperiets teknologisk overlegne invasionsstyrker
bliver banket af en flok indfødte ørkenboer.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : John Hinge

Dato : 01-04-03 08:47

On 01 apr 2003 Niels Søndergaard was heard to say:

> Ret morsomt, at det står på en amerikansk hjelm, når man tænker
> på, at bogen handler om, at Imperiets teknologisk overlegne
> invasionsstyrker bliver banket af en flok indfødte ørkenboer.

Hmm sjovt nok tilbragte jeg nogle hyggelige timer i dit (og Frank's)
selsskab for nyligt, netop med at læse Klit for gud ved hvilken gang.
Jeg har hele serien, men den første bog har jeg kun i din udmærkede
danske oversættelse :)
Jeg tror noget af det jeg holder af, er at ting bliver oversat når der
er grund til det, og på en efter min mening god måde.
Jeg har prøvet at læse nogle af de danske udgaver, f.eks af Dragonlance
og andre 'pulp' fantasy bøger. brrrr.. puha.. ydrk....
Jeg har ikke noget problem med at læse endog meget tunge bøger på
engelsk, og foretrækker det normalt, men lige præcis Dune/Klit tjaa
der ville skæbnen altså at den første udgave jeg fik poterne i altså
er den danske, og det giver ingen problemer for mig at går fra den
danske første bog, og så videre med Dune Messiah.
Hvorimod det f.eks ville være stærkt forstyrrende at læse Dragons of
Spring Dawning (en af Dragon lance bøgerne) og derefter et par af
Dragekrønikerne bøgerne..
hmm her får jeg vidst ævlet mig ud af en tangent..
essensen var at jeg lige ville skamrose dig Niels :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-04-03 13:20

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev:

> Ret morsomt, at det står på en amerikansk hjelm, når man tænker på, at
> bogen handler om, at Imperiets teknologisk overlegne invasionsstyrker
> bliver banket af en flok indfødte ørkenboer.

Det er faktisk lidt sjovt.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.