"Zombie" af Lucio Fulci (mikro-spoiler)
Fra : Morten Steen

Dato : 31-03-03 20:41

Jeg starter lige en ny tråd omkring dette "mesterværk".

Det er muligt at "Zombie" var uhyggelig dengang, men bortset fra den ene
berygtede "øje"-scene, var den da komplet til grin. E-len-dige special
effects, som skulle være filmens eneste positive islæt. For "skuespillet",
karakterernes motivationer for deres handlinger, dialogen, musikken, ja ALT
var da simpelthen tæerkrummende elendigt.
Jeg er normalt lidt af en bad-movie freak, men "Zombie" var hypet så meget
at jeg forventede at blive bare lidt kvalm over dens klamhed. Men den var
bare harmløs. Skamløs rip-off af "Dawn Of The Dead". Suk... har andre set
den, og har lyst til at kommentere?

Morten

Fra : Bitbucket

Dato : 31-03-03 22:20

Morten Steen <morten.x@film.dk> wrote:

> [...]
> bare harmløs. Skamløs rip-off af "Dawn Of The Dead". Suk... har andre set

Der er gået mange år siden Zombie havde premiere og effekterne var ikke
så gode den gang og Fulci lavede meget billige film.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten Steen

Dato : 01-04-03 08:10

> Der er gået mange år siden Zombie havde premiere og effekterne var ikke
> så gode den gang og Fulci lavede meget billige film.

Ja-ja, men derfor kan man vel godt ønske sig : 1) en rimelig historie, 2)
tåleligt skuespil, 3) hæderlig dialog. "Zombie" har ingen af delene.
Og "Zombie" er rigtig nok fra 1979, men "Gates Of Hell" (som jeg skal gense
i aften) kom ikke meget mere end 3-4 år senere, og har LANGT bedre effekter.
Det lave budget til trods.

Morten

Fra : Bitbucket

Dato : 01-04-03 08:56

Morten Steen <morten.x@NOSPAMfilm.dk> wrote:

> [...]
> i aften) kom ikke meget mere end 3-4 år senere, og har LANGT bedre effekter.

Fulci var ikke nogen særlig god personinstruktør og hans historier var
tåbelige, bedst er han med gotiske og visuelt flotte gys som City of the
Living Dead (Gates of Hell), The Beyond og House By the Cemetary.

Det er en alvorlig mangel i Fulci-programmet at House.. mangler, det er
noget af det bedste Fulci har lavet.

global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten Steen

Dato : 01-04-03 09:37

> Fulci var ikke nogen særlig god personinstruktør og hans historier var
> tåbelige, bedst er han med gotiske og visuelt flotte gys som City of the
> Living Dead (Gates of Hell), The Beyond og House By the Cemetary.

Enig. Det læser man også mange steder. Og jeg har også store forventninger
til "The Beyond". "Gates Of Hell" husker jeg også som værende intens,
nærmest klaustrofobisk i sin stemning. "House..." kan jeg stort set ikke
huske, men ja, den havde jeg også gerne set på programmet.
"Zombie" har bare INGEN af de ting som han senere blev kendt for. Ingen
intensitet, INTET. Klart den værste Fulci-film af de få jeg har set.

Morten

Fra : Bitbucket

Dato : 01-04-03 10:09

> [...]
> "Zombie" har bare INGEN af de ting som han senere blev kendt for. Ingen
> intensitet, INTET. Klart den værste Fulci-film af de få jeg har set.

House.. ville du huske,hvis du havde set den.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Morten Steen

Dato : 01-04-03 10:40

> House.. ville du huske,hvis du havde set den.

Ha-ha, ja. Jeg tror jeg var 10 da jeg så den, eller sådan. "Slagtehuset på
kirkegården" hed den jo på dansk. Klassisk.
Faktisk tror jeg vi spolede hurtigt igennem den fordi vi fandt den kedelig!
Ak ja, drenge...

Morten

Fra : Lars

Dato : 01-04-03 19:02

Nu er jeg bestemt ingen Fulci-fan, så derfor er jeg i en lidt omvendt
situation, når jeg nu alligevel synes, at "Zombie Flesh-Eaters" skal
have et par rosende adjektiver med på vejen.

Efter min mening er det instruktørens opus nr. 1, og jeg mener endda,
der er temmelig langt ned til konkurrenterne. Både til Fulcis egne -
de vildt overvurderede "The Beyond" og "House by the Cemetery" f.eks.
- og til Romeros zombie-trilogi, der af uransalige årsager med årene
har fået den tragiske skæbne, at folk er begyndt at tage dem seriøst.
Det er muligt, at "Zombie Flesh-Eaters" var et rip-off af "Dawn of the
Dead", men så vidt jeg kan se ikke mere, end "Night of the Living
Dead" i sin tid var et rip-off af "Plague of the Zombies" - oven i
købet et halvkedeligt et.

"Zombie Flesh-Eaters" er desuden, synes jeg, en film, der i mangt og
meget adskiller sig betydeligt fra forbilledet "Dawn of the Dead",
både æstetisk og med hensyn til prætensiøsitets-niveauet. Fulcis
kropslige uhygge er ikke mindst meget forskellig fra Romeros særlige
"brand of horror", som går ud på at lade folk skændes i stormagasiner,
afsides hytter eller på andre spændende lokaliteter - det vigtigste
er, at de skændes med hinanden.

Anyways, bare lige for at berige debatten med min personlige og helt
ubrugelige holdning til sagen. De absolut eneste Fulci-film, jeg kan
holde ud at (gen)se, er "Z.F.E.", "Don't Torture a Duckling" og "The
New York Ripper". Det vil sige, sidstnævnte kan jeg sådan set heller
ikke holde ud at se, men i en lidt anden forstand.

Fra : Morten DH

Dato : 01-04-03 18:24

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare harmløs. Skamløs rip-off af "Dawn Of The Dead". Suk... har andre set

En hver film med en scene hvor en zombie angriber en haj (eller er det
omvendt) må da ejes