hvad nu ??
Fra : Jan Larsen

Dato : 21-03-01 00:53

Hej
Nu har jeg fået indkøbt netkort til to computere og et kryds kabel
det hele skulle virke....meen hvad gør jeg så nu ?
det er jo ikke en com eller en printer port.
hvordan får jeg dem til at snakke sammen ?
håber der er noget som kan hentes fra nettet eller andet
hilsen
Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-01 09:41

"Jan Larsen" <cfp10428@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> det er jo ikke en com eller en printer port.
> hvordan får jeg dem til at snakke sammen ?
> håber der er noget som kan hentes fra nettet eller andet

Øhm, sætter netværkskortene og protokollerne op i Egenskaberne for netværk.

--
Bjarke Andersen

Fra : J

Dato : 23-03-01 20:15

Du gør flg :

Åbn 'kontrolpanel_netværk' (eller højreklik og vælg 'egenskaber') på ikonet
'andre computere' på desktoppen.

Tilføj 'kort' hvis netkortet ikke allerede er der.
Tilføj 'protokol' - vælg både 'Microsoft_IPX kompatibel' og
'Microsoft_TCP/IP' (jeg gætter på, at du skal spille - en hel del spil vil
kun over IPX).

Når den er færdig med at installere ovenstående :

Dobbeltklik på TCP/IP for 'navnet-på-netværkskortet' (det står der kun, hvis
du har en modemforbindelse i forvejen - i så fald vil der OGSÅ stå 'TCP/IP
for opkaldskort'....det er IKKE det, du skal 2klikke på) - hvis der kun står
TCP/IP, så 2klikker du på det.

Under fanen IP-adresse klik 'angiv IP-adresse...' og skriv i 'IP adresse':
192.168.1.1
og i 'undernetmaske': 255.255.255.0

Dette gør du på begge maskiner, men på den anden skriver du i 'IP-adresse' :
192.168.1.2

Du har nu angivet 2 stk klasse C subnet adresser og maskinerne bør være i
stand til at tale sammen.

For at kontrollere tilslutningen kan du åbne en DOS-prompt og skrive 'ping
192.168.1.2 (fra den maskine som du har givet 192.168.1.1) - svarer den
tilbage med :
'Reply from 192.168.1.2 bytes=32 time=10ms TTL=128'
(sætningen kommer to gange mere, og så noget yderligere fikumdik)

er der hul igennem, og du kan være :)

Er svaret derimod :
'Request timed out.'
(ligeledes 3 gange i alt)

har du et problem.

If so, check under 'enhedshåndtering_netværkskort'
Står der alt andet end 'enheden fungerer korrekt' (eller ca den
formulering), er netkortet ikke korrekt installeret.
Det kan blot være et spørgsmål om andre drivere - download nye fra
producenten (muligvis har Windows selv fundet drivere i sit driverbibliotek,
da du smed netkortet i - det er ikke usædvanligt, at de ikke
fungerer....heller ikke selvom navnet tilsyneladende stemmer overens med
navnet på dit netkort).

Hjælper det heller ikke noget, så prøv at slette både netkortet fra
'enhedshåndtering' samt alt fra 'andre computere' og start forfra.

Sidst men ikke mindst hvis det stadig ikke funker :
Hvis de netkort du har købt, er nogen skod-nogen a la :
'supertilbud-2 netkort-og-kabel-til-hjemmenetværk-kun-198kr'
så gem kun cross-over kablet og køb nogle nye netkort af et (aner-)kendt
mærke som f.eks 3com.

Mvh
Jacob