Scrollbars i tables
Fra : Steffen Hansen

Dato : 31-03-03 18:06

Jeg skal bruge en side, der har den samme højde hele tiden. Hvis
teksten bliver for lang skal der være scrollbars. Hvordan laves
det, når jeg har lavet tables med css?
Se evt. <a href="http://home20.inet.tele.dk/steffenhansen">min
side</a>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : hoaX

Dato : 31-03-03 18:17

"Steffen Hansen" skrev

> teksten bliver for lang skal der være scrollbars. Hvordan laves
> det, når jeg har lavet tables med css?

Smæk "overflow: auto;" på den celle der skal scrolle...

- hoaX
hoaX's website-->
www.hoaxmusic.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-03-03 18:19

Steffen Hansen <sdh@email.dk> skrev :

>Jeg skal bruge en side, der har den samme højde hele tiden. Hvis
>teksten bliver for lang skal der være scrollbars. Hvordan laves
>det, når jeg har lavet tables med css?

Er det hele siden der skal være scroll på eller er det kun det
der f.eks. er i den blå boks?

Men uanset hvad, så lav en <div> udenom det, der skal være scroll
på og sæt en højde på denne og så overflow: auto.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-03-03 18:19

Du kan ikke lave scrollbars i en tabel. Du kunne imidlertid lave iframes,
fremfor tabeller? Eller iframes i din tabeller.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-03-03 18:39

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev :

>Du kan ikke lave scrollbars i en tabel. Du kunne imidlertid lave iframes,
>fremfor tabeller? Eller iframes i din tabeller.

Næh, men man kan smide en <div> ind i en <td> og bruge
overflow:auto.

<iframe>-løsningen er dårlig.

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 31-03-03 18:46

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote in

> Næh, men man kan smide en <div> ind i en <td> og bruge
> overflow:auto.
>
> <iframe>-løsningen er dårlig.

Det samme er en unødvendig <div>

overflow kan sikkert fint sættes på <td> (jeg har ikke testet da jeg ikke
kan forestille mig et tidspunkt hvor det kan forsvares med overflow:auto;
på en <td>

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-03-03 19:20

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev :

>overflow kan sikkert fint sættes på <td>

Nej.

Fra : Steffen Hansen

Dato : 02-04-03 13:32

Det lyder meget godt alt sammen, men kan I blive enige om, at jeg skal lave
en <div> inde i min tabel (altså i <td>) og derefter skrive overflow:auto?
Nu ligger det sådan, at jeg kun har lavet selve style'n i css, resten er
skrevet med alm. HTML. Så overflow:auto bliver til overflow="auto"?

Tak for de mange svar?

Steffen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-04-03 13:38

Steffen Hansen skrev:

> Det lyder meget godt alt sammen, men kan I blive enige om, at
> jeg skal lave en <div> inde i min tabel (altså i <td>) og
> derefter skrive overflow:auto?

Gør du bare det.

> Nu ligger det sådan, at jeg kun har lavet selve style'n i css,
> resten er skrevet med alm. HTML. Så overflow:auto bliver til
> overflow="auto"?

Nej. En del html-attributter kan skrives på næsten samme måde i
css. Men du kan ikke regne med at det virker den anden vej.
Overflow skal sættes som en styledefinition - enten i dit css-ark
eller direkte på din div:

       Indhold her

> Tak for de mange svar?

? ?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-04-03 14:18

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Overflow skal sættes som en styledefinition - enten i dit css-ark
>eller direkte på din div:

>        Indhold her

Og så skal man jo altså lige huske at sætte en height på.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-04-03 14:19

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Og så skal man jo altså lige huske at sætte en height på.

Åh ja, naturligvis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Hansen

Dato : 03-04-03 12:10

Og det gør man blot ved at skrive height="300", hvis siden skal være
300 pixels høj? I øvrigt, hvor høj er en side ved normal opløsning,
dvs. 1024*768?

Mvh.
Steffen Hansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-04-03 12:19

Steffen Hansen skrev:

> Og det gør man blot ved at skrive height="300", hvis siden
> skal være 300 pixels høj?

Nej - brug css:

> I øvrigt, hvor høj er en side ved normal opløsning, dvs.
> 1024*768?

Det er ikke til at svare på. Forskellige værktøjslinjer kan stjæle
plads inden i browseren ligesom der også kan være forskellige
højder på statuslinjen i Windows.

Og så tror jeg heller ikke at du skal regne med 1024x768 som den
normale opløsning. Den er formentlig den mest udbredte opløsning,
men så vidt jeg husker er der ganske mange der stadig bruger
800x600 (samt en del der bruger større opløsninger).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Hansen

Dato : 03-04-03 12:39

> Steffen Hansen skrev:
> Og det gør man blot ved at skrive height="300", hvis siden
> skal være 300 pixels høj?

> Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Nej - brug css:

Alle tiders - nu virker det!
Men nu kunne jeg godt tænke mig, at ændre på margin i hver sin side,
da teksten står helt ud til kanten. Desuden er scrollbaren placeret
lidt inden i tablen - jeg kunne godt tænke mig, den stod helt ude
langs kanten.
Hvordan gør jeg det?

Mvh.
Steffen Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-04-03 13:38

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> Det er ikke til at svare på. Forskellige værktøjslinjer kan stjæle
> plads inden i browseren ligesom der også kan være forskellige
> højder på statuslinjen i Windows.

Det kan også spille ind, om folk default har proceslinjen fremme eller
skjult.

> [...]
> men så vidt jeg husker er der ganske mange der stadig bruger
> 800x600 (samt en del der bruger større opløsninger).

Og fordi man har en skærm, der kører i 1024x768, har man ikke nødvendigvis
sin browser åbnet fullscreen.
Personligt kører jeg med en browserstørrelse omkring 800x600 på en
1024x768-skærm.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-04-03 12:49

Læs <http://www.html.dk/tutorials/css/>.

> Desuden er scrollbaren placeret lidt inden i tablen - jeg kunne
> godt tænke mig, den stod helt ude langs kanten.

Kan (så vidt jeg husker) ikke lade sig gøre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 03-04-03 14:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns93528C8DC1EBAjcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk...

> Læs <http://www.html.dk/tutorials/css/>.

> Kan (så vidt jeg husker) ikke lade sig gøre.

Hm, jeg har med held prøvet at sætte div'en yderst og hele tabellen indeni - der ser så ud som om scrollbaren "sidder på" tabellen - ligesom almindelige scrollbars "sidder på" browservinduet.

Altså a'la det her:
- om det så overholder standarderne ved jeg ikke...

Chrisser

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-03 15:28

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev :

>Hm, jeg har med held pr=F8vet at s=E6tte div'en yderst og hele tabellen =
>indeni - der ser s=E5 ud som om scrollbaren "sidder p=E5" tabellen - =
>ligesom almindelige scrollbars "sidder p=E5" browservinduet.

Du har sat din OE til at sende med Quoted Printable, hvilket
desværre ikke er så smart, da en del newsreadere ikke forstår det
og ser dine indlæg som ovenstående.

Endvidere kan OE-brugere ikke citerere dine indlæg korrekt med >
når de svarer på dem.

De bedste indstillinger kan du se på
<http://kommunalbastards.org/oe/tegnsaet.html>.

Tak.

Fra : Chrisser

Dato : 04-04-03 07:07

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:m7ho8vo2h2ht9sfjgkcsa812hlg9f0flro@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> ikke forstår det
> og ser dine indlæg som ovenstående.
>
> Endvidere kan OE-brugere ikke citerere dine indlæg korrekt

Selv tak

Jeg har lige fået genindstalleret min maskine, og har i den forbindelse ikke lige tænkt på OE's opsætning - nu skulle den være tilbage til "det normale".

Chrisser

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-04-03 17:44

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev :

>Jeg har lige f=E5et genindstalleret min maskine, og har i den =
>forbindelse ikke lige t=E6nkt p=E5 OE's ops=E6tning - nu skulle den =
>v=E6re tilbage til "det normale".

Dersværre bruger du stadig QP.
<http://kommunalbastards.org/oe/tegnsaet.html>. burde kunne vise
dig, hvordan du indstiller din OE optimalt.

Fra headeren i dine indlæg:

Fra : Chrisser

Dato : 07-04-03 14:13

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:mfdr8v04te97p251tcncussjrch568hvsb@dtext.news.tele.dk...

> Dersværre bruger du stadig QP.
> <http://kommunalbastards.org/oe/tegnsaet.html>. burde kunne vise
> dig, hvordan du indstiller din OE optimalt.
>
> Fra headeren i dine indlæg:

Så forstår jeg ikke en dyt - mine indstillinger er som i dit link ( bortset fra at den er sat op til at ombryde ved 76 tegn ), det var det jeg havde glemt efter reinstallation....jeg har altså lige tjekket igen, de er gode nok.

Er der andre end Knud der ikke kan læse mine indlæg ???
Knud: Ikke fordi jeg ikke tror dig
- men jeg forstår bare ikke hvorfor det stadig skulle være galt

Mvh
Chrisser

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 08-04-03 20:06

In article <b6tt6i$fnp$1@sunsite.dk>, Chrisser says...
> "Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse =
> den =3D
>
> S=E5 forst=E5r jeg ikke en dyt - mine indstillinger er som i dit link ( =
> bortset fra at den er sat op til at ombryde ved 76 tegn ), det var det =
> jeg havde glemt efter reinstallation....jeg har alts=E5 lige tjekket =
> igen, de er gode nok.=20
>
> Er der andre end Knud der ikke kan l=E6se mine indl=E6g ???
> Knud: Ikke fordi jeg ikke tror dig =20
> - men jeg forst=E5r bare ikke hvorfor det stadig skulle v=E6re galt

Sådan får jeg det serveret på min skærm.

Jeg kan dog ikke vide hvordan I ser dette indlæg. Sååååååå

--
Med venlig hilsen / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen
Ib K. Jensen

Fra : Chrisser

Dato : 09-04-03 09:24

"Ib K. Jensen" <ikj@beskedboks.dk> skrev i en meddelelse
[snipmiskmask]
> Sådan får jeg det serveret på min skærm.
>
> Jeg kan dog ikke vide hvordan I ser dette indlæg. Sååååååå

Grimt grimt

Nå, det er i orden nu har jeg ladet mig fortælle - det var en brøler fra
min side - jeg var kommet til at sætte de korrekte indstillinger for
mail i stedet for nyheder.

Mvh
Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-04-03 14:33

Chrisser skrev:

> Hm, jeg har med held prøvet at sætte div'en yderst og hele
> tabellen indeni - der ser så ud som om scrollbaren "sidder på"
> tabellen - ligesom almindelige scrollbars "sidder på"
> browservinduet.

Det kan man godt - men så er der jo ikke scroll på en enkelt celle.

Noget helt andet er så at den side der spørges om [1] på ingen måde har
brug for tabeller.

Til Steffen. Hvis du skrotter hele tabellen og bruger <div> til at
inddele siden vil du kunne rykke scrollbaren ud til browserkanten.

Du kan evt. få inspiration her:
   <http://html-faq.dk/2003.asp>
   (dansksproget introduktion til design med css)

   <http://www.html.dk/tutorials/css/>
   (dansksproget tutorial til css)

   <http://glish.com/css/>
   (engelsk side med mange css-eksempler)

Noter:
======
[1] <http://home20.inet.tele.dk/steffenhansen/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 04-04-03 07:13

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns93529E3611238jcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk...
> Det kan man godt - men så er der jo ikke scroll på en enkelt celle.

Næ, men det havde manden jo heller ikke bedt om, han startede med at tale om en tabel så det kunne jo være det han var ude efter.

> Noget helt andet er så at den side der spørges om [1] på ingen måde har
> brug for tabeller.

Fuldstændig korrekt, den er simpel nok til at det kan laves uden.

Chrisser

Fra : Steffen Hansen

Dato : 07-04-03 13:01

> [...]
>
> Fuldstændig korrekt, den er simpel nok til at det kan laves uden.

Nej, siden, med det indhold den har nu, har ikke brug for tables, men da jeg laver siden som et projekt, hvor jeg skal bruge tables
eller frames, har jeg valgt at gøre det sådan. Tjek lige siden igen - nu skulle den virke optimalt...

Mvh.
Steffen Hansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 13:17

Steffen Hansen skrev:

> Nej, siden, med det indhold den har nu, har ikke brug for
> tables, men da jeg laver siden som et projekt, hvor jeg skal
> bruge tables eller frames, har jeg valgt at gøre det sådan.

Er det din lærer der har sat de krav? Så skulle du sende ham på et
kursus i HTML og CSS - både tabeller og frames er gammeldags og
uhensigtsmæssige måder at designe hjemmesider på.

(Tabeller er dog at foretrække frem for frames - så jeg forstår
godt dit valg)

> Tjek lige siden igen - nu skulle den virke optimalt...

Den virker udmærket. Er der nogen speciel grund til at du anbefaler
IE5.5+ og 1024x768? Siden ses også fint i Mozilla i fx 800x600.
Opera viser en del af teksten i rød - jeg har ikke tjekket hvorfor
- men ellers ser siden også fin ud.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 13:28

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Den virker udmærket.

Tog lige et nærmere tjek. Jeg vil anbefale dig at validere din
side.

Prøv at se følgende resultater:

<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhome20.inet.tele.dk%2Fsteffenhansen%2F&doctype=HTML+4.01+Transitional&charset=iso-8859-1+%28Western+Europe%29&verbose=1>

<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://home20.inet.tele.dk/steffenhansen/&warning=1&profile=css2>

Hvis du primært fokuserer på design af siden er validering af HTML
og CSS noget af det vigtigste.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Hansen

Dato : 11-04-03 12:39

> [...]

> Hvis du primært fokuserer på design af siden er validering af HTML

Ja, jeg skal prøve at tjekke koderne efter. Det er korrekt, at jeg kun skal lave en side,
der fungerer og som indeholder enten tables eller frames - der har jeg blot valgt at inddrage CSS oveni. Jeg har endnu ikke tjekket
siden med andre versioner end IE 6.0, som jeg selv har, men jeg tænkte, at den sikkert også så sådan ud i 5.5, men ikke lavere...
Hvis siden ses i en lavereopløsning, vil der formentlig laves en automatisk scrollbar. Dette er trods alt bedre end ingen, da man så
selv skal scrolle ned for at se de sidste linjer, nederst på siden, dvs. dem uden for tablen. Den indeni, styres naturligvis af dens egen
scrollbar.
Men hvad mener du helt præcis med, at det er håbløst gammeldags at programmere sider sådan? Vi er jo nødt til at starte fra bunden.

Mvh.
Steffen Hansen
sdh@email.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-03 14:16

Steffen Hansen skrev:

> [...]
> jeg kun skal lave en side, der fungerer og som indeholder
> enten tables eller frames - der har jeg blot valgt at inddrage

Det er en rigtig god ide at inddrage CSS - ingen tvivl om det.

> Men hvad mener du helt præcis med, at det er håbløst gammeldags
> at programmere sider sådan? Vi er jo nødt til at starte fra
> bunden.

Man er nødt til at starte fra bunden, det er korrekt. Men man
behøver ikke at bruge tid og kræfter på at lære teknikker der er
overflødiggjort for længe siden. Det er ikke sværere at sætte
fornuftigt layout op med div og css end det er med tabeller. Frames
kan nogle ting man ikke for alvor kan lave uden (hvis det også skal
virke i IE), men de giver til gengæld en del andre ulemper.

Du har fået valget mellem en sideopbygning baseret på tabeller
eller en opbygning med rammer. Jeg ville ønske at du i det mindste
også have muligheden for at vælge en sideopbygning med div og css -
det er den sideopbygning der anbefales af gruppen bag html og css -
W3C.
--
Jens Gyldenkærne Clausen