MS Windows
briani 27239
Flere operativsystemer
Fra : j.fjord@get2net.dk

Dato : 31-03-03 15:49

Hvordan installerer jeg WIN 98 på en partition, jeg har XP på C:

Jeg skal bruge det til en gammel printer med windows printing system.
Driveren kan ikke fungere under XP

Mvh Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-03 18:02

In dk.edb.system.ms-windows, j.fjord@get2net.dk <j.fjord@get2net.dk>
says...
> Hvordan installerer jeg WIN 98 på en partition, jeg har XP på C:

Du sletter XP og installerer 98. Derefter installerer du XP på en ny
partition. Bemærk! XP kan ikke tåle at skifte drevbogstav, da nogle af
systemfilernes placering er absolutte.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leif Pedersen

Dato : 31-03-03 19:39

Slette xp er en dårlig ide.
Enten sætter du en extra hardisk på eller så deler du den op, så den er d:
og xp er på c:. Så instalere du windows 98 på d: i xp eller fra windows c: .

Hilsen
Anders

Fra : Janner

Dato : 01-04-03 09:00

> Enten sætter du en extra hardisk på eller så deler du den op, så den er d:
> og xp er på c:. Så instalere du windows 98 på d: i xp eller fra windows c:
..

> Hilsen
> Anders

Nej for derefter win xp ikke virke da 98 ikke kender dette system ..... Skal
det gøres sådan skal der en boot maneger til. Det bedste er at lave back up
slette XP installere 98 på en partition .... Derefter installere Xp på en
anden partition end 98. Det er en klar fordel for XP at du benytter NFTS fil
systemet, dette vil da dog resulterer i at 98 ikke kan se dit XP drev ...
men wha man kan ikke få 3 retter mad for en 10'er

Hygge

Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-04-03 17:24

In dk.edb.system.ms-windows, Janner <uname@it.com> says...
> slette XP installere 98 på en partition .... Derefter installere Xp på en
> anden partition end 98. Det er en klar fordel for XP at du benytter NFTS fil

Ja, _installere_, ikke _restore_ !

NT-baserede Windows'er må _ikke_ skifte drevbogstav på
systempartitionen.

Fra : Edmund

Dato : 31-03-03 19:14

j.fjord@get2net.dk wrote:
> Hvordan installerer jeg WIN 98 på en partition, jeg har XP på C:
>
> Jeg skal bruge det til en gammel printer med windows printing system.
> Driveren kan ikke fungere under XP

Hvis din XP kører med fat32, kan du gøre det efter denne hjemmestrikkede
og kringlede metode
fra tråden "nedgradere" 24-3

Men har du ikke noget i mod at geninstallere XP, er den helt rigtige
måde at gøre som Jesper G. Poulsen skriver.

Kører din XP NTFS, og du ikke vil geninstallere XP, må du have fat i en
anden disk til Win98

--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-04-03 17:26

In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <edm@os.dk> says...
> Kører din XP NTFS, og du ikke vil geninstallere XP, må du have fat i en
> anden disk til Win98

Han kommer alligevel til at reinstallere XP. Læs andre indlæg fra mig i
denne tråd, feks.

Fra : Edmund

Dato : 01-04-03 18:03

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <edm@os.dk> says...
>
> Han kommer alligevel til at reinstallere XP. Læs andre indlæg fra mig
> i denne tråd, feks.

Hvis han flytter hans XP disk over på den sekundære kontroler, og sætter
en ny disk ind som primær master som han installerer Win98 på.
For at kunne boote til XP, skal han så have lavet en bootmenu på hans
nye disk. Bootmenu kan laves som jeg skriver i

Boot.ini skal så bare laves om til

[Boot Loader]
timeout=30
Default=C:\
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98"

Hvis han ikke vil bruge Win98 ret tit ,kan han jo også vælge at
installere Win98 på sekundære master, og så gå ind i bios for at vælge
at den skal boote på den

--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-03 20:20

> [...]
> For at kunne boote til XP, skal han så have lavet en bootmenu på hans
> nye disk. Bootmenu kan laves som jeg skriver i

Hvilket drevbogstav får XP-systempartitionen så? C:?

Fra : Edmund

Dato : 02-04-03 20:50

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <edm@os.dk> says...
>
> Hvilket drevbogstav får XP-systempartitionen så? C:?

Ja, disken hedder stadig C: når du kommer ind i XP, men inde fra Win98
vil disken hedde D.

Så du ikke mit svar til dig i tråden nedgradere.

--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-03 15:14

In dk.edb.system.ms-windows, Edmund <edm@os.dk> says...
> Ja, disken hedder stadig C: når du kommer ind i XP, men inde fra Win98
> vil disken hedde D.

Ja, okay. Men man skal ikke forsøge at ændre XP's drevbogstav.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-03 18:34

<j.fjord@get2net.dk> wrote:

> Hvordan installerer jeg WIN 98 på en partition, jeg har XP på C:
>
> Jeg skal bruge det til en gammel printer med windows printing system.
> Driveren kan ikke fungere under XP

En mulighed er at køre med VirtualPC for Windows.

Produktet leveres af Connectix, der lige er blevet købt af - Microsoft.

http://www.connectix.com/products/vpc5w.html
--
Per Erik Rønne

Fra : jens

Dato : 01-04-03 23:50

<j.fjord@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Hvordan installerer jeg WIN 98 på en partition, jeg har XP på C:

Jeg skal bruge det til en gammel printer med windows printing system.
Driveren kan ikke fungere under XP

Og hvilken printer er så det ?
Den skal være meeggeett gammel for ikke at lystre xp.....

Alt det dual OS er kun til at spolere en god harddisc og myrde en rimelig pc
med.

mvh Jens

Fra : ab

Dato : 03-04-03 09:17

systempartitionen.

Jeg har lige haft held til at flytte XP til den "anden halvdel" af en
NTFS-disk og derefter installere Win-98 på den første halvdel. Begge
systemer kører herefter som "C".

Jeg brugte Partition Magic 8.0.

ab