MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Partition der gik galt. HJÆLP!!! (Partitio~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-03-03 15:23

OK.
Jeg har 3 drev på min HD C, D, og E. E var kun på 3 giga, så jeg ville
flytte de 3 giga over på C-drevet (som også er windowsdrevet). Jeg brugte et
program der hedder partition expert. Jeg bad programmet om at flytte al
ledig plads fra E over til C. Og det startede fint op, men ca. halvvejs gik
computeren ned med blå skærm (hvor der stod at jeg skulle kontakte min
systemadmin.......og en masse andet uforståeligt ævl). Da jeg fik genstartet
manglede der faktisk 3 giga på drev E, MEN der var ikke kommet 3 giga over
på C. Så prøvede jeg igen, denne gang fra D til C. Og det samme skete.
Så nu står jeg i en situation hvor jeg mangler 6 giga der er forsvundet
sporløst. 3 fra E og 3 fra D.

Hvad kan jeg gøre for at få dem tilbage?

Inden jeg startede lavede partion expert (brændte) en Boot-CDR. Skal jeg
bruge den eller kan jeg få mine giga tilbage på anden vis?

På forhånd tak

Mvh Thomas
Med WinXP DK SP1 og en lang næse...........

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-03 15:45

Thomas Hjort skrev:

>Jeg har 3 drev på min HD C, D, og E. E var kun på 3 giga, så jeg ville
>flytte de 3 giga over på C-drevet (som også er windowsdrevet). Jeg brugte et
>program der hedder partition expert.

Mener du mon ikke Partition Magic? (Det går jeg ud fra i det
følgende, men principperne er rigtige selbv om du bruger et andet
program.

>Jeg bad programmet om at flytte al
>ledig plads fra E over til C.

Det lyder sært. Jeg tvivler på at det er muligt, men jeg har kun
PM 4.0.

Du kan kun slå nabopartitioner sammen. Hvis du vil overføre plads
fra E til C, skal du:
1.   nedlægge E
2.   flytte D hen hvor E lå før
3.   udvide C.

>Hvad kan jeg gøre for at få dem tilbage?

Kik på opsætningen i Partition Magic. Der skal være en primær
partition som er C. Det er der åbenbart.

Der skal også være en udvidet partition. Den kan ikke bruges til
noget - andet end at indeholde nogle logiske partitioner.

I den udvidede partition kan du oprette logiske drev. De vil få
bogstaverne D, E, F, ... i rækkefølge hvis du kun har én
harddisk.

Prøv evt. at poste en skærmudskrift af opsætningen som den ser ud
i Partition Magic. Billeder kan man poste i dk.binaer.

--
Bertel

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-03-03 16:13

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du mon ikke Partition Magic? (Det går jeg ud fra i det
> følgende, men principperne er rigtige selbv om du bruger et andet
> program.

Det hedder partition Expert.

> Det lyder sært. Jeg tvivler på at det er muligt, men jeg har kun
> PM 4.0.

Ja, der er stadig 200 mega tilbage på drev E, så du har ret i at det ikke
var det hele der blev flyttet.

> Du kan kun slå nabopartitioner sammen. Hvis du vil overføre plads
> fra E til C, skal du:
> 1. nedlægge E
> 2. flytte D hen hvor E lå før
> 3. udvide C.

OK det var jeg ikke klar over. Troede at prorammet automatisk tog højde for
den slags.

> [...]
>
> I den udvidede partition kan du oprette logiske drev. De vil få
> bogstaverne D, E, F, ... i rækkefølge hvis du kun har én

Det forstår jeg ikke helt så meget af. Jeg vil bare have de 6 giga tilbage.

> Prøv evt. at poste en skærmudskrift af opsætningen som den ser ud
> i Partition Magic. Billeder kan man poste i dk.binaer.

Hermed posted. Håber det er dem som du skal bruge. Ellers spørg løs. Jeg
brugte 'increase free space'.

Mvh Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-03 16:40

Thomas Hjort skrev:

>Det hedder partition Expert.

Okay.

>OK det var jeg ikke klar over. Troede at prorammet automatisk tog højde for
>den slags.

Det kan også godt være at det gør det.

>Det forstår jeg ikke helt så meget af. Jeg vil bare have de 6 giga tilbage.

Ja, det har jeg forstået. Jeg tror at Partition Expert skjuler en
hel del for dig så det ikke er så nemt at se hvad der egentlig
foregår.

>Hermed posted. Håber det er dem som du skal bruge. Ellers spørg løs. Jeg
>brugte 'increase free space'.

Jeg gætter på at "free space" er et område der overhovedet ikke
bruges til noget og derfor heller ikke optræder som en del af
noget drev. Du skal finde en kommando eller wizard som kan udvide
C-drevet.

--
Bertel

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-03-03 16:58

> [...]
> bruges til noget og derfor heller ikke optræder som en del af
> noget drev. Du skal finde en kommando eller wizard som kan udvide

Hvordan gør jeg det? Er det i Partition Expert? Eller skal jeg anskaffe
Partition Magic, er det nemmere at have med at gøre?
Det er jo også underligt at computeren kom op med 'blå skærm' før
partitionen var færdig.

Mvh Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-03 20:56

Thomas Hjort skrev:

>Hvordan gør jeg det? Er det i Partition Expert? Eller skal jeg anskaffe
>Partition Magic, er det nemmere at have med at gøre?

Det ved jeg ikke, men det kender jeg til bunds. Det kan startes
fra en diskette så det kan køres efter en disketteboot.

>Det er jo også underligt at computeren kom op med 'blå skærm' før
>partitionen var færdig.

Ja, men det frie område ville du alligevel ikke have fået at se
umiddelbart i dit program.

--
Bertel

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-03-03 21:29

> Det ved jeg ikke, men det kender jeg til bunds. Det kan startes
> fra en diskette så det kan køres efter en disketteboot.

Kan man ikke fra windows helt fjerne et drev for at lægge oladsen over på et
andet drev med Partition Magic?

Mvh Thomas

Fra : Frans Jensen

Dato : 31-03-03 22:21

On Mon, 31 Mar 2003 22:29:10 +0200, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

>Kan man ikke fra windows helt fjerne et drev for at lægge oladsen over på et
>andet drev med Partition Magic?

jeg ved ikke hvilken version af PM du har,
men ver.8 kan sagtens slette en partition,
derefter kan du bruge den nu frigjorte plads til at forøge en
allerede eksisterende partition

--
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige dumhed.
Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker.

- Albert Einstein -

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-03 02:37

Frans Jensen wrote:

> jeg ved ikke hvilken version af PM du har,
> men ver.8 kan sagtens slette en partition,
> derefter kan du bruge den nu frigjorte plads til at forøge en
> allerede eksisterende partition

Det er vist lige meget, hvilket version han bruger. PM har kunnet klare
den opgave siden 1995.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-04-03 14:27

Hvis du bruger Windows XP NTFS skal det være mindst version 7 af PM.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-03-03 17:23

> [...]
> bruges til noget og derfor heller ikke optræder som en del af
> noget drev. Du skal finde en kommando eller wizard som kan udvide

Du har ret: (fra help i programmet partition expert)
"This means that if these partitions have free space, their size can be
reduced. As a result freed space will become unallocated (not used by
partitions) and available to use to create a new partition."

Der ligger altså 6 giga et eller andet sted på HD'en som ikke bliver brugt
til partitioner, men som kan bruges til at lave en ny partition med!
Spørgsmålet er blot hvordan jeg får fat i dem igen? Hmm. Det er sgi ikke
nemt.

Mvh Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-03 20:54

Thomas Hjort skrev:

>Der ligger altså 6 giga et eller andet sted på HD'en som ikke bliver brugt
>til partitioner, men som kan bruges til at lave en ny partition med!

>Spørgsmålet er blot hvordan jeg får fat i dem igen?

Du kan altid oprette et nyt drev, men så er du jo tilbage hvor du
begyndte. Er der ikke en kommando til at udvide en eksisterende
partition?

>Det er sgi ikke nemt.

Man lærer det efterhånden.

--
Bertel

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-03-03 21:28

> Du kan altid oprette et nyt drev, men så er du jo tilbage hvor du
> begyndte. Er der ikke en kommando til at udvide en eksisterende
> partition?

Det ser ikke sådan ud. Jeg troede fejlagtigt at funktionen 'freespace' ville
give mere plads på et pågældende drev. Men nej.
Jeg prøver Partition Magic i stedet for.

Tak for hjælpen.

Mvh Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-03 10:50

Thomas Hjort skrev:

>Jeg prøver Partition Magic i stedet for.

Du skal bruge PM (eller lignende) til at udvide et eksisterende
drev hvis data skal beskyttes. Men alle de andre operationer kan
klares af XP selv som jeg kan se at du kører.

Prøv at kikke på:
Control panel - Administration - Computer management - Disk
management: maksimér vinduet.

Derfra kan du oprette og nedlægge drev, og du kan se den fri
plads som ellers er skjult for dig. Man du kan ikke udvide eller
indskrænke et drev ud over ved at nedlægge det og oprette det
igen, og så går alle data tabt.

Hvis du har fri plads og vil oprette et drev mere, er det
hurtigst at gøre det derfra, for Win-NT (NT, 2000, XP) tilbyder
en hurtig formatering der langt overgår de andre programmers
hastighed ved samme operation.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-03 11:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du skal bruge PM (eller lignende) til at udvide et eksisterende
> drev hvis data skal beskyttes. Men alle de andre operationer kan
> klares af XP selv som jeg kan se at du kører.

Hov, jeg var ikke opmærksom på, at du (Thomas) bruger XP. Følg Bertels
råd, og prøv så at flytte den/de nye partitioner med PartitionExpert.
PartitionMagic er et købeprogram, og det er måske ikke nødvendigt at
ofre pengene på det, hvis du kan klare opgaven med dit nuværende
program.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-03 11:25

Kim Ludvigsen skrev:

>Hov, jeg var ikke opmærksom på, at du (Thomas) bruger XP. Følg Bertels
>råd, og prøv så at flytte den/de nye partitioner med PartitionExpert.

Jamen, han ville jo af med dem og til gengæld udvide C-drevet.

Men det overrasker mig at et program der kalder sig Partition
Expert, ikke kan udvide en eksisterende partition.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-03 12:19

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jamen, han ville jo af med dem og til gengæld udvide C-drevet.

Ja, men i øjeblikket er de jo forsvundet, så han skal oprette en eller
to nye partitioner (alt efter hvor den frie plads ligger) og så flytte
dem/udvide C-drevet.

> Men det overrasker mig at et program der kalder sig Partition
> Expert, ikke kan udvide en eksisterende partition.

Det skulle det også kunne i henhold til hjemmesiden:
http://www.acronis.com/products/partitionexpert.

--
Mvh. Kim Ludvigsen