Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering i Grønland
Fra : Jan Vesterlund

Dato : 31-03-03 14:23

Hej

Jeg skal til Grønland i næste uge, og vil gerne høre om der er nogle som har
erfaringer med at fotografere deroppe.

Jeg regner med at tage dias med et Nikon F90 og digitale billeder med et
Coolpix 4300.

Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-04-03 09:17

"Jan Vesterlund" skrev
> [...]
> erfaringer med at fotografere deroppe.
> Jeg regner med at tage dias med et Nikon F90 og digitale billeder med et

Jeg har ingen erfaring med Grønland, så er det sagt.
Men: Hvis du tænker på eksponering, så se
tråden fra 26/03 "Hvordan gør man?"
Vejrmæssigt er foråret vist ikke helt kommet
til Grønland endnu, så du skal være opmærksom på
forskellige ting: Batterier får reduceret deres kapacitet
i kulde. Jo koldere, jo fladere batterier.
Både elektronik og film har det skidt med kondens.
Bringer du et iskoldt kamera ind i et varmt rum, som måske
enda har en høj luftfugtighed, risikerer du at der dannes kondens
på de kolde flader. Langsom opvarmning er at foretrække.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-04-03 09:39

Peter Schrøder <nospample@se> wrote in news:3e894aef$0$10465
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> enda har en høj luftfugtighed, risikerer du at der dannes kondens
> på de kolde flader. Langsom opvarmning er at foretrække.

For at undgå kondens i kameraet og objektiver kan du lægge dem i "lynlås"-
plastikposer - du ved sådan nogen man trykker sammen med fingrerne i toppen.
Så bliver kondensen dannet på ydersiden af posen i stedet for inde i
kameraet og objektiverne..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : insideout

Dato : 01-04-03 15:53

"Jan Vesterlund" <jv@danlamp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> erfaringer med at fotografere deroppe.
> Jeg regner med at tage dias med et Nikon F90 og digitale billeder med et

Hej Jan

Jeg var i Grønland sidste sommer med mit Canon PS G1, jeg tog ca. 1300
billeder og efter redigering har jeg ca. 600 brug bare billeder tilbage .

Med hensyn til klima og kondens kommer det jo meget an på hvor i Grønland du
skal?, men is skosser (måske bjerge) skal jo fotograferes ud over vand og
derfor mener jeg at man ikke kan undvære et UV filter samt et
CIR-Polarizings filter.

Mit kamera har kun 3X zoom og det er alt for lidt jeg var i mange
situationer hvor jeg godt kunne have brugt noget mere fordi der er mange
steder hvor du ikke er i stand til at komme nærmere på motivet.

Henrik Bruun-Petersen

Fra : Jan Vesterlund

Dato : 01-04-03 19:58

Jeg skal til Kangerlussuaq hvor jeg skal en tur til indlandsisen og med
hundeslæde. Jeg har 256mb kort til det digitale kamera, og kan i bedste
opløsning have ca. 120 billeder. Har du bare utrolig meget ram eller hvilken
opløsning tager du billeder med ?

Så vidt jeg ved kan man ikke monterer uv- eller polfilter på Nikon Coolpix
4300, er det rigtigt ?

Jan

Fra : oskar

Dato : 01-04-03 21:54

> [...]
> opløsning tager du billeder med ?
>
> Så vidt jeg ved kan man ikke monterer uv- eller polfilter på Nikon Coolpix

Hej Jan

Var i Kangerlussuaq uge 4 2002.
Lidt mere koldt og mørkt end nu.
Udstyr: Nikon F65, 28 - 80 mm, 100 - 400 mm (som også var for kort, især på
havisen), Cir-polfilter, UV-filter og gråfilter 2x. Film 400, 800 og en
enkelt 1600 ASa.
Sony Cyber-shot s70, den gamle model, og sammenlagt 356 MB (alt for lidt,
da alle billeder blev optaget i max)
Har flere tusinde optagelser, 92% brugelige, ca 50 % gode.
Næste gang jeg skal derop dropper jeg det digitale kamera og nøjes med det
analoge.
Det digitale gav flest "tab" og det er ikke fordi jeg er nybegynder på det
digitale område.

Indlandsisen giver problemer. Både farvemæssigt og belysningsmæssigt,
overbrænder. Der stod Sonyen af. Den gamle Nikon var bedst. Der er alt for
meget lys, selv med gråfiltret i brug. Vejret var lettere skyet til
overskyet (sluttede med snestorm). 200 ASA ville sikkert være bedst. Kom der
op sammen med solen, så der var ikke så lyst men lyset var skarpt.
Nye eller nyopladte batterier er nødvendigt. Kulden er hård ved batterierne.
Hav et eller flere sæt i en lun inderlomme til at skifte med.
Glæd dig til hundeslædeturen, men bemærk, at hundene både skider og tisser i
farten. Det kan give nogle "sjove" pletter på linsen.
Moskusokserne er nok ved at komme i brunst, og så kan de slet ikke lide at
du kommer tæt på. De fotograferes bedst på vejen op til indlandsisen. Nede
på sletten er det svært at omme tæt nok på. Skulle du komme en tur med til
havnen, kan anbefales, så prøv ved solopgang (over bjergene) eller
solnedgangen. Det blive så flot at man næsten glemmer at fotografere.
De mest almindelige batterier fås i brugsen, med ikke specialbatterier.
God tur
og ih hvor jeg misunder dig.

Eskil

---

Fra : Jan Vesterlund

Dato : 02-04-03 07:02

oskar <oskar_mastiff@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b6cu6p$adi$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]

> solnedgangen. Det blive så flot at man næsten glemmer at fotografere.
> De mest almindelige batterier fås i brugsen, med ikke specialbatterier.

Det undre mig lidt at du skriver om meget lys, og så bruger du ASA 400, 800
og 1600 sammen med gråfilter. Jeg havde regnet med at tage dias og der benyt
ter jeg normalt ASA 50 eller 100 og i sjældne tilfælde 200.

Er det nødvendigt med et gråfilter ?

Har du gode råd til billeder på indlandsisen, så problemerne med lys / farve
ikke er så store ?

Har du nogle af dine billeder liggende på nettet, for det kunne være
spændende at se ?

Foreløbig tak for hjælpen

Jan

Fra : insideout

Dato : 01-04-03 22:44

> [...]
> Jeg skal til Kangerlussuaq hvor jeg skal en tur til indlandsisen og med
> hundeslæde. Jeg har 256mb kort til det digitale kamera, og kan i bedste

Ok stadig lidt koldt så sørg for at holde batterierne varme (tæt på
kroppen), luften er jo meget tør i Grønland så jeg mener ikke kondens er det
store problem. Hundeslæde i Kangerlussuaq? jeg troede ikke man havde
slædehunde syd for Ilulissat.

>Har du bare utrolig meget ram eller hvilken
>opløsning tager du billeder med ?

Jeg tog alle mine billeder i Raw format som fylder ca. mellem 2.2-3.0 Mb og
har en opløsning på 2048x1536. Jeg havde et 256 Mb og to 128 Mb kort med
Hvilket giver mig plads til ca. 160 billeder når jeg var på tur. Hjemme i
Nuuk (hos venner) kunne jeg brænde billederne over på to stk. cd-rommer en
blev sendt med post til Danmark en den anden havde jeg med hjem i kufferten
i alt 6 cd-rommer blev det til.

> Så vidt jeg ved kan man ikke monterer uv- eller polfilter på Nikon Coolpix
> 4300, er det rigtigt ?

Her må jeg blive dig svar skyldig jeg kender ikke kameraet.

God tur og sørg nu for at komme langt ind i fjorden sæt dig ned og mærk
stilheden den vil du aldrig glemme.

Henrik Bruun-Petersen