Farlige hunde
Fra : Ladycatwoman

Dato : 31-03-03 12:30

Jeg kan ikke længere holde styr på "Farlige Rottweiler" kæden, så jeg
tillader mig at skrive et nyt indlæg, der har lidt samme emne.

Jeg har også en af de FARLIG hunderacer i nogens øjne, og jeg bliver rigtig
gal, når jeg hører hvordan nogle herinde mener, at nogle hunderacer burde
forbydes, fordi hunden er i stand til at slå et menneske ihjel.

Så burde mennesker da også forbydes!

Efter min overbevisning kan alle hunderacer blive gode og rare hunde, lige
så vel som alle racer kan blive onde.
Det er rigtigt, at en schæfer eller rottweiler kan gøre mere skade end en
lille hund, men det er de fleste ejere af store hunde jo også godt klar
over.

Om de så går til træning med hunden eller ej, er vel deres egen
beslutning???

Jeg har af flere grunde ikke gået til træning, og jeg har IKKE en bidsk
hund.
Så sent som i dag gøede Cujo af nogle, der var ved at flytte ind to
lejligheder længere henne. Jeg gik ud i haven til ham, og da de så gik forbi
igen, sagde jeg, at han bare gerne ville snakke, og de behøvede ikke at være
bange. De kom så over og klappede ham, og han elskede det. Derefter måtte de
gerne gå forbi uden, at han gøede.

Man burde kende sin hund så godt, så man ved, hvad den er i stand til. Jeg
ved godt i hvilke situationer jeg skal bede folk om at holde sig væk fra
Cujo. F.eks. når han står i snor ved købmanden. Jeg tror ikke, at han kunne
finde på noget, men han kan godt finde på at rejse børster, og så skal folk
holde sig væk - det er børnelærdom.

Har jeg en bidsk hund fordi den ikke bryder sig om at stå bundet og
forsvarsløs?

Til sidst vil jeg lige sige, at de bidske hunde ofte uden at sige altid, for
der er selvfølgelig undtagelser, har ejere, der ikke går nok op i deres
hund.

Hvis man sætter sig ind i racen FØR man får hunden, ved man, hvad den kræver
og kan derfor opdrage den efter det. Nogle racer skal have en forholdsvis
streng opdragelse andre ikke.
Det vigtigste er dog, at hunden kender sin plads, og det behøver den ikke gå
på skole for at finde ud af.

Vi skal ikke forbyde racer men forbyde de rådne kar, der ødelægger det for
vi andre. Hvordan vil jeg lade loven bestemme. Vi burde måske bare gøre
noget for at få den ændret, for de fleste af os kan sikkert godt blive enige
om, at den er for dårlig?

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Kosmonauten

Dato : 31-03-03 13:57

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gal, når jeg hører hvordan nogle herinde mener, at nogle hunderacer burde
> forbydes, fordi hunden er i stand til at slå et menneske ihjel.

Hej Cujo's mor ;C)
Hvor har du dog ret!
Alle hunde kan blive farlige, fra Chihuahua til Rottweilere, Dobermanns,
Pitbulls osv osv.

I sidste ende er det ejeren og kun ejeren der kan stilles til ansvar IMHO.
Som altid i pressen så hænges enkelte tilfælde ud og straks er der et kobbel
af mennesker der siger forbyd HELE racen.
Og så "glemmer" vi, at visse hunde's "specielle" evner er noget vi mennesker
selv har fremavlet!

Vi er helt enige, hvis man satte sig ned FØR man fik hund og virkelig gad og
sætte sig ind i hvad ens kommende hund kræver, så ville vi være nået langt.
Men hvordan når vi "Brian"???

Så er der dem der siger at "hvis der bare ikke havde været så mange
gadekryds", jamen om du har givet 1000 kr. eller 5000 kr, er altså ingen
garanti for at lille fido ikke kan udvikle sig til et frådende monster der
absolut vil høre Giro 413 om søndagen.
Men det er generalisering, hvilket vi er kanon gode til.

Man har jo heller ingen garanti for at en familiefar der køber en ny bil
ikke sætter sig beruset ind i vognen og kører et barn ned, det forbyder man
da heller ikke biler af.

Jeg tror at det er fordi at det er for "dyrisk" ,altså en hund der flår i et
menneske, der virkelig ligger bag alt dette.

Men igen, vi slås stadigvæk over noget som er blevet skrevet for over 2000
år siden, så hvem er vi til at dømme hvilke racer der må leve.

Hygge og en godbid til Cujo (hmm navnet virker lidt bekendt ;C) )
Martin & Laika (en potentiel "farlig hund" fordi hun er et gadekryds, har
kostet 1000 kr og aldrig gået på skole...

Fra : BN

Dato : 31-03-03 19:29

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Martin & Laika (en potentiel "farlig hund" fordi hun er et gadekryds, har
> kostet 1000 kr og aldrig gået på skole...

Uuuhaaa, nu bliver jeg altså bange...

Jeg troede ellers at Laika var en sød hund, for hun ser slet ikke farlig ud
på de billeder jeg har set på hjemmesiden... Men som man siger, synet kan
bedrage

Helt enig i dit indlæg! Sandras Mor, var nærmest djævlen selv nogle gange,
hvor faderes godt kunne lide at stikke af, hvor Sabdra bare er sin egen
lille personlighed, så hun ligner nok mest af alt sin Far, men sin krudt i
bagenden og legesygen, ellers så er hun opvokset med tilpasninger igennem
flere år, som tager sig ud i hendes opførsel i dag. Hvis jeg nu havde
gennembankede hende, var hun nok blevet til en underkuet og trykket hund,
som ikke var i harmoni. Sandra er i harmoni, men har heller ikke få en
tåbelig start på livet, som jeg er overbevist om, at det har været med til,
hun bare er en allertiders "hundehvalp" på 5½ år ;---)

Hilsen BN

Fra : Winther

Dato : 31-03-03 17:20

> [...]

folk
> holde sig væk - det er børnelærdom.
>
> Har jeg en bidsk hund fordi den ikke bryder sig om at stå bundet og

Hvorfor i alverden udsætter du så din hund for at stå bundet uden for
købmanden?

Vh. Winther

Fra : Ladycatwoman

Dato : 31-03-03 18:36

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne
> folk

Hvorfor i alverden udsætter du så din hund for at stå bundet uden for

Hej Winther.

Fordi jeg er verdens ondeste hundeejer!

Cujo har ikke noget specielt problem med at stå i snor ved købmanden -
lægger sig normalt ned, men enkelte personer kan få ham til at rejse
børster, og derfor tilråder jeg ikke folk at gå hen til ham.
I ovennævnte indlæg fra mig forsøger jeg såmænd bare at finde en forklaring
på, hvorfor han gør dette, og det virker sandsynligt, at det er fordi han
kan føle sig truet og ikke føler, at han kan forsvare sig i snor.

Jeg skal lige tilføje, at jeg forleden kom ud til en rolig Cujo, hvor der
sad et gadekryds uden snor ved siden af. Den var kommet til efter os, og den
mente åbenbart ikke, at der var noget galt i at sætte sig klods op af den
farlige schæfer. Der var maks ½ meter imellem dem. Og de kunne sagtens nå
hinanden, hvis de ville.
Jeg var måløs over at se, at Cujo bare sad og kiggede på den uden at sige
det mindste.

Jeg kunne ikke drømme om at stoppe med at tage ham med til købmanden. Jeg
vurderer nemlig, udfra kendskabet til min hund, at han på ingen måde tager
skade af det.
Så skulle jeg jo også stoppe med at gå ture med ham, for der er han jo også
i snor med mig som stopklods i den anden ende.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : P.N.

Dato : 31-03-03 17:55

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> vi andre. Hvordan vil jeg lade loven bestemme. Vi burde måske bare gøre
> noget for at få den ændret, for de fleste af os kan sikkert godt blive

Jeg må konstatere at dk.fritid.dyr.hund ikke er den rigtige gruppe at
argumentere mod store hunde som foreks Rotweilere. Folk står nærmest i kø
for at modsige mig. Men den megen modstand har kun overbevist mig om at
Loven bør strammes. For hvis ejerne af store hunde ikke tager problemet
seriøst. Men mener at det er alle de andres problem at der er mennesker der
bliver bidt, så viser det at samfundet må agere på vegne af ofrene. Da
ejerene åbenbart ikke vil se problemet i øjnene.

P.N.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 31-03-03 18:48

"P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver bidt, så viser det at samfundet må agere på vegne af ofrene. Da
> ejerene åbenbart ikke vil se problemet i øjnene.

Hej PN.

Hvor er grænsen mellem en stor og en lille hund????
Der findes større hunde end schæfere og rottweilere, men mon du også mener,
at newfoundlændere, sct. bernhard og bernere skal forbydes?

Det skulle forbavse mig meget, hvis de ikke også ville være i stand til at
bide et menneske ihjel?????

Derudover skal du næppe henvende dig herinde til folk om at tage ansvar for
deres hunde. Jeg har et klart indtryk af, at alle herinde er meget seriøse
vdr. deres hunde, hvad enten de er store eller små. Og specielt os med de
større hunde er klar over, at vi har en mulig dræbermaskine, hvis vi ikke
opdrager dem ordenligt, og det ønsker ingen af os.

Forresten kunne det da være meget sjovt at lave en undersøgelse omkring hvem
herinde, der har en hund, der har bidt et menneske eller dyr. Jeg ved ikke,
om folk vil være ærlige, men det kunne da være interessant, hvis de var.
Måske viser det sig, at det ikke er de store hunde herinde, der har bidt,
men de små.

Jeg vil gerne som den første indrømme, at min hund i dag kom til at bide
naboens beagle lidt for hårdt i øret, så den pev, men han slap med det samme
og slikkede på øret.
Ellers har han ALDRIG rørt nogen udover min kæreste, men det er kæresten
selv ude om, fordi de skulle lege vildt.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Asta Nielsen

Dato : 31-03-03 19:21

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e887f51$0$52100$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> "P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> der

Ladycatwoman skrev:

Hej PN.

> [...]
> Ellers har han ALDRIG rørt nogen udover min kæreste, men det er kæresten
> selv ude om, fordi de skulle lege vildt.

De forskellige hunderacer har jo ofte forskelligt temperament, uden at jeg skal kunne sige om en rottweiler er mere agressiv, end så
mange andre hunde (?), så jeg må give Cujo's mor ret.
P.N. kan vi da i det mindste ikke blive enige om, at det er ejerens job at lære sin hund, at gebærde sig i offentligheden, uanset
hvilken race det er, og om det er en stor eller lille hund?

Mvh
Asta

Fra : Pia J

Dato : 01-04-03 07:24

> Forresten kunne det da være meget sjovt at lave en undersøgelse omkring
hvem
> herinde, der har en hund, der har bidt et menneske eller dyr.

Mine 2 store hunde (den ene er halv rottweiler) har aldrig bidt nogen.
Gæster skal dog passe meget på at komme ind her, de bliver trampet over
tæerne, banket med køller og derefter udsat for en grundig ansigtsvask.
Kattene får samme behandling når de ligger og putter sammen i sofaen.

Jeg er to gange i mit liv blevet bidt - den ene gang som fire-årig på besøg
i et hjem med en pekingeser, den anden for et par måneder siden udenfor
Kvickly. To cockere rendte rundt i hver sin ende af en snor, kom mig
logrende i møde, og da jeg jo som regel er en venlig person ville jeg da
lige sætte dem på krogen igen. Hvorefter den ene gik til angreb og bed mig i
knæet, derefter overfaldt den en forbipasserende mand med en schæferblanding
som ikke gjorde andet end at prøve og gøre sig usynlig.

Da jeg i sin tid skulle købe Max gik jeg lige ind i hundegården til en ung,
utrænet rottweilertæve, som aldrig havde set mig før, kravlede ind i
hundehuset og begyndte at hive hendes 3 uger gamle hvalpe ud. Det eneste som
gjorde det besværligt var, at morhunden hele tiden ville sidde på skødet.

Men jeg har da også set en Broholmer gå amok fordi den ingen kontakt havde
haft til fremmede hunde de første 4 år af sit liv, og så syntes ejeren
pludselig at den skulle op og lege med os andre på hundelegepladsen. Det var
ikke så sjovt for de andre hanhunde på stedet.

En hund er en hund uanset indpakning. Og bliver som den har lært, ligesom os
andre.

:Pia

Fra : René Løwenneck

Dato : 01-04-03 07:30

> [...]

> bliver bidt, så viser det at samfundet må agere på vegne af ofrene. Da
> ejerene åbenbart ikke vil se problemet i øjnene.

Hvad præcist, har givet dig anledning til at antage den holdning du lægger
for dagen her ?

René Løweneck
www.loweneck.dk
www.lowesite.dk

Fra : Jane

Dato : 01-04-03 19:08

"René Løwenneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> "P.N." <pip160@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> der

Jeg kender en der arbejder i tryg, han tog oplysninger om hvor mange
Rottweilere der gik til forsvarsarbejde / træning, der havde bidt med krav
om erstatning de sidste 20 år, det viste sig at der ikke var en eneste, det
er sgu da tankevækkende, det lyder da som om at nogle af de brugsfolk vi har
ikke er helt fra snøvsen.
Jane
www.kennelmailunds.webbyen.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 01-04-03 07:53

Kære P.N. o.a.

Hvilke ofre? Jeg kender ikke nogen der er blevet bidt af nogen hund (undtagen
mig selv). Jeg har derimod hørt om flere hunde som er blevet aflivet, hvis de
ikke har tolereret at blive uretfærdig behandlet. Hvis man kigger på
forsikringsoplysningen, kan man da også konstatere at antallet af
forsikringsudbetalinger gennem de sidste mange år er blevet markant mindre
(http://www.forsikringsoplysningen.dk/Statistik/c1441.htm). Hvis man kigger i
aviserne, kan man endvidere læse at "Bideskader er for småting at regne" (Ekstra
Bladet 4. juli 1995). Mon ikke problemet blæses lidt ud af proportioner? Jeg kan
i øvrigt tilføje at forsikringsoplysningen ikke har nogle tal for hvilke racer
der laver hvilke skader (man har nok ikke fundet det nødvendigt at lave en sådan
statistik, hvorfor mon?). Min påstand er som tidligere at det _ikke_ er de store
veltrænede hunde der laver skaderne. Faktisk sker de alvorligste ulykker ved at
en hund løber ud foran en cyklisk eller lignende (Ekstra Bladet 4. juli 1995).
Det gør en hund med lydighedsprøver formodentlig ikke så tit som et utrænet
sofastykke?

Forstå mig ret - jeg er ikke fortaler for at man skal ignorere problemet blot
fordi det ikke er omfangsrig; det kan være stort nok for de enkelte individer
det rent faktisk går ud over, men sagen er jo at langt hovedparten af
hundeførerne er fornuftige mennesker der dyrker deres sportshund eller sofahund
til glæde for dem selv og omgivelserne. De - vi er klar over vore hundes
potentialer og handler derfor ud fra det. Spørgsmålet er så hvor mange der skal
straffes fordi et fåtal ikke kan eller ikke vil arbejde tilstrækkeligt med deres
hunde?

/Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-04-03 13:44

> [...]
> bliver bidt, så viser det at samfundet må agere på vegne af ofrene. Da
> ejerene åbenbart ikke vil se problemet i øjnene.

Hej P.N.

Nu hvor du har observeret dette, kunne du så liste tanken hen på, at det
måske var dig, der ikke var helt seriøs.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren Houlberg

Dato : 01-04-03 19:04

Kære P.N.!

Jeg vil meget gerne invitere dig ud i vores hundeforening en tilfældig
lørdag formiddag.

Vi har mange dejlige rottweilere og ingen af dem har lyst til at bide i dig.

Du ville her få en mulighed for, at komme i kontakt med hundene og hundenes
ejere og herigennem få en bedre forståelse for racen.

Vores hundeklub er beliggende ved Moesgaard Museum i Århus og vi træner
lydighed på P-pladsen (med vores farlige hunde) hver lørdag formidag lige
midt i turisterne.

Det er dejligt for hundene der får en masse god miljøtræning.

Med venlig hilsen

Mette Sofie - Medlem af Politihundeforeningen

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-04-03 11:16

Hej Mette Sofie

Hvis ikke P.N. vil tage imod tilbuddet, vil jeg måske.

/Kim

Fra : Søren Houlberg

Dato : 02-04-03 19:10

Hej!

Du er så velkommen!

Jeg render rundt med en sort riesenschnauzer og er en pige.

Og så er der selvfølgelig en masse andre brugshunde derude.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 08-04-03 11:30

Hej Mette Sofie

Jamen det vil jeg gøre næste gang jeg er på de kanter (bor i Aalborg)

/Kim