MS Windows
briani 27239
XP ? afbryder min internetforbindelse
Fra : preben kaas

Dato : 31-03-03 11:46

Bruger Windows XP pro og har internettilslutning med kabelmodem via
min antenneforening.

Hvis komputer står tændt et par timer eller tre kan jeg ikke kalde
nettet op men får en meddelelse om at serveren uventet har afbrudt
forbindelsen.

Slukker og genstarter jeg komputeren fungeret det hele igen.

Hvad er der galt og er der et eller andet som jeg kan ændre i
opsætningen?

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Anders Lund

Dato : 31-03-03 19:38

preben kaas wrote:
> [...]
> forbindelsen.
>
> Slukker og genstarter jeg komputeren fungeret det hele igen.

Det er sikkert fordi at dit DHCP (dynamisk IP adresse) lease er udløbet.
Næste gang den laver det nummer, så prøv følgende:

Start -> kør: cmd

Skriv ipconfig /renew

Så burde du få en ny IP adrese og kunne forsætte.
--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : preben kaas

Dato : 01-04-03 22:03

> [...]
>
>Start -> kør: cmd
>
>Skriv ipconfig /renew
>
>Så burde du få en ny IP adrese og kunne forsætte.

Hej Anders

Tak for svaret.
Har prøvet, men det ændrer desværre intet.
Det hjælper kun når jeg genstarter - så er forbindelsen der igen.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : jens

Dato : 01-04-03 23:46

"preben kaas" <prebenkaas@hjallesenetxxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Slukker og genstarter jeg komputeren fungeret det hele igen.
>
> Hvad er der galt og er der et eller andet som jeg kan ændre i

Er der en router imellem eller er det modem direkte til pcèn ?
Hvilken udbydder ?

nogle udbyddere afbrydder forbindelsen efter et fastsat timeout...........
Nogle routere jan holde forbindelsen i live alligevel.....

Er der en energi sparer der slukker hardiscen efter en given tid ?

Mvh Jens

Fra : preben kaas

Dato : 03-04-03 22:57

On Wed, 2 Apr 2003 00:45:46 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"preben kaas" <prebenkaas@hjallesenetxxx.dk> skrev i en meddelelse

>Er der en router imellem eller er det modem direkte til pcèn ?
>Hvilken udbydder ?
Kabelmodem koblet til PC via netkort
Antenneforening og vist nok Tele2

>nogle udbyddere afbrydder forbindelsen efter et fastsat timeout...........
>Nogle routere jan holde forbindelsen i live alligevel.....
Antenneforeningen melder hus forbi og mener det må være min opsætning.
De har måske ret for det begyndte omkring det tidspunkt hvor jeg
skiftede PC og install. Win XP hvor jeg tidligere havde Win98 uden
problemer i et års tid.

>Er der en energi sparer der slukker hardiscen efter en given tid ?
ikke noget jeg har indstillet - jeg aner ikke engang hvordan det skal
gøres.
Kan man se det et eller andet sted?

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : jens

Dato : 03-04-03 23:05

> [...]
> problemer i et års tid.

> ikke noget jeg har indstillet - jeg aner ikke engang hvordan det skal

Ja, under indstillinger for skærm kan man slukke for harddisc og netkort
for at spare strøm.
Og da DHCP adressen skal fornyes hver time kan et slukket netkort give lidt
"vrøvl"

Når den mister forbindelsen, så prøv i kør/cmd (dos) at skrive "ipconfig
/all" , hvilken iå har den så ?

(ipconfig /release og derefter ipconfig /renew giver den en ny hvis den har
mistet forbindelsen til mettet.)

mvh Jens

Fra : preben kaas

Dato : 05-04-03 16:02

On Fri, 4 Apr 2003 00:04:44 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Ja, under indstillinger for skærm kan man slukke for harddisc og netkort
>for at spare strøm.

Det eneste der slukker er min skærm.
> [...]
>"vrøvl"
>
>Når den mister forbindelsen, så prøv i kør/cmd (dos) at skrive "ipconfig
Har jeg prøvet - hvad står iå for?

>(ipconfig /release og derefter ipconfig /renew giver den en ny hvis den har
>mistet forbindelsen til mettet.)
Har jeg også prøvet men det giver ingen ændring.

Det er stadig kun en genstart som åbner min forbindelse til nettet.
Gad vide om en reparation eller geninstallation af Win XP kan give en
ændring?
Ellers må jeg jo nok leve med tingenes tilstand.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : jens

Dato : 05-04-03 16:09

> Har jeg prøvet - hvad står iå for?
Tastaturet fortolker sommetider et P som et Å : )
Det skulle hav været IP, hvilken har den ?

> Har jeg også prøvet men det giver ingen ændring.

Hvad er IPèn når du kan komme på nettet, og hvad er den når du ikke kan ?

Nejnej, det kan løses.....

mvh Jens

Fra : preben kaas

Dato : 06-04-03 09:40

On Sat, 5 Apr 2003 17:08:42 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Tastaturet fortolker sommetider et P som et Å : )
>Det skulle hav været IP, hvilken har den ?
tænkte det nok, men da jeg ikke ved ret meget om det syntes jeg at jeg
hellere måtte spørge.
>Hvad er IPèn når du kan komme på nettet, og hvad er den når du ikke kan ?
Det tjekker jeg lige når det sker igen

>Nejnej, det kan løses.....
jeg vender tilbage når jeg har svar på ovennævnte

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : preben kaas

Dato : 07-04-03 19:01

On Sat, 5 Apr 2003 17:08:42 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"preben kaas" <prebenkaas@hjallesenetxxx.dk> skrev i en meddelelse

>Nejnej, det kan løses.....
>
>mvh Jens

Hej Jens
så er din plageånd her igen

kl. ca. 14 opstart og alt fungerer med nettilslutning, download m.v.

fra. kl. ca 16 til 19.45 står PC stand-by uden at blive brugt.

Kl. ca. 19.45 kan jeg ikke få kontakt til internet.

IP adresse: 1172.21.0.237
Std.gateway: 172.21.0.1
DHCP server: 192.168.0.102
DNS server: 192.168.1.240

sådan så det ud ved opstart (ipconfig/all)
da PC var "død" de samme tal

efter ipconfig/release og ipconfig/renew

de samme tal igen.

Og nu efter genstart hvor forbindelsen til nettet igen er OK er det de
samme adresser.

Tror du en genindlæsning af Win XP oveni evt. kan ændre på tingenes
tilstand?

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : jens

Dato : 07-04-03 22:15

> tilstand?

Ja, måske, men ikke sikkert, og slet ikke nødvendigt

Gå i netværkstedder, egenskber, og dobbelt klik på "tcp/ip" kontroller den
står på dhcp og får DNS automatisk.

Hvad så ?

mvh Jens

Fra : preben kaas

Dato : 08-04-03 16:36

On Mon, 7 Apr 2003 23:14:35 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>>
>Ja, måske, men ikke sikkert, og slet ikke nødvendigt
>
>Gå i netværkstedder, egenskber, og dobbelt klik på "tcp/ip" kontroller den

Hej Jens

Det hjalp desværre ikke at fjerne fluebenet for strømbesparelse for
netkort.

Efter 2½ times stilstand i dag måtte der en genstart til.

Det kan godt være at jeg skal geninstallere XP'en oveni den nuværende.
Åbning af min OE er pludselig blevet meget langsom - der kan godt gå
op til 5-6 minutter inden den er åbnet, så "noget" er måske gået galt?

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : jens

Dato : 08-04-03 20:15

> Det kan godt være at jeg skal geninstallere XP'en oveni den nuværende.
> Åbning af min OE er pludselig blevet meget langsom - der kan godt gå
> op til 5-6 minutter inden den er åbnet, så "noget" er måske gået galt?

Det ser ud til at ende med det ja.

Men hvis du har mulighedden så lav en ny installation.
En "oveni" er aldrig det bedste.

Og det er forholdsvis nemt at eksportere mail og andre indstillinger.

mvh Jens

Fra : preben kaas

Dato : 12-04-03 18:17

On Tue, 8 Apr 2003 21:15:19 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>En "oveni" er aldrig det bedste.
>
>Og det er forholdsvis nemt at eksportere mail og andre indstillinger.

Hej

Jeg ved ikke hvad der sker og hvorfor det sker men jeg har
eksperimenteret mig frem til at hvis jeg lader Free Agent være online,
så er forbindelsen til nettet der stadig selv når komputeren har stået
et par timer og brummet for sig selv.

Mærkeligt, ik?

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : jens

Dato : 12-04-03 18:38

> [...]
> eksperimenteret mig frem til at hvis jeg lader Free Agent være online,
> så er forbindelsen til nettet der stadig selv når komputeren har stået

Nej.
Der er et eller andet i det program som lukker forbindelsen.

Eller holder det åbent.
Se lidt på indstillingerne i det.

mvh Jens

Fra : preben kaas

Dato : 15-04-03 11:15

On Sat, 12 Apr 2003 19:38:01 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> [...]

>Nej.
>Der er et eller andet i det program som lukker forbindelsen.

På grund af svar på andet i forb. med LAN og netværk mellem 2
komputere kiggede jeg lige forbi min BIOS og fandt under

Power Management Setup

et punkt som hedder:

Power ON by LAN ............................Disabled

den prøvede jeg at ændre til: Enabled

og siden har skidtet virket med kun OE åbent.

Håber meget det fortsætter med at virke.

Tak for din hjælp.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : jens

Dato : 15-04-03 13:19

> Power ON by LAN ............................Disabled
>
> den prøvede jeg at ændre til: Enabled
>
> og siden har skidtet virket med kun OE åbent.

Det burde ikke have noget med det at gøre.....
Den funktion er til at tænde pcèn via lan kortet jo.

> Håber meget det fortsætter med at virke.

Det er nærmere OE der henter post hver halve time som holder den åben, der
er en "idle timeout" et sted, muligvis i xp muligvis i en router.

> Tak for din hjælp.

Det var så lidt.

mvh Jens