Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixel på papirbilled ????
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-03-01 00:46

Hej

Hvilken opløsning kan man sammenligne et helt
almindeligt foto (papir) med ?? 2.1 eller 3.3 millioner pixel ?

Claus Rasmussen
E-mail's: claras@post10.tele.dk

Fra : Niels Svendsen

Dato : 21-03-01 00:58

Noget helt andet, 300 dpi, da du ikke skriver størrelsen, er det opløsningen det drejer sig om, og den er sølle 300 dpi.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Rune Baess

Dato : 21-03-01 01:13

"Niels Svendsen" <niels.svendsen@mail.dk> wrote in message

> Noget helt andet, 300 dpi, da du ikke skriver størrelsen, er det
> opløsningen det drejer sig om, og den er sølle 300 dpi.

200 dpi... hvis det er en 50kr/film, på billigt papir.

Rune

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 21-03-01 05:20

"Niels Svendsen" <niels.svendsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
Noget helt andet, 300 dpi, da du ikke skriver størrelsen, er det opløsningen
det drejer sig om, og den er sølle 300 dpi.
--
Så 10cm*13cm*(300dpi/2,54cm/i)^2=1,8Mpixel
(Jeg er dog ikke sikker på at NS blot opgiver de 300dpi som

Gode negativer rummer dog efter sigende op imod 2400dpis "information" -
hvilket vel giver omkring 6Mpixels...

/Anders

Fra : Niels Svendsen

Dato : 22-03-01 01:48

Nej det er ikke printede fotos, men rigtige (fabriksfremstillede) papirbilleder der har en opløsning på 300 dpi.
Jeg ved ikke om det holder hvis det er håndarbejde.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 22-03-01 08:32

"Claus Rasmussen" <tvmania@get2net.dk> wrote in message news:F_Qt6.714$0k5.50987@news.get2net.dk...

> Hvilken opløsning kan man sammenligne et helt
> almindeligt foto (papir) med ?? 2.1 eller 3.3 millioner pixel ?

Man kan vende det om og sige, at 2.1 mil. pixels i manges øjne er rigeligt til "alle" størrelser billeder (så længe man accepterer
at faldende DPI er ok, naturligvis).

2.1 mil. pixels kan sagtens være rigeligt til et stort plakat-billede, fx.

// Steffen

Fra : Jørgen Lyng

Dato : 22-03-01 12:18

"Steffen Poulsen" skrev:

> [...]
>at faldende DPI er ok, naturligvis).
>
>2.1 mil. pixels kan sagtens være rigeligt til et stort plakat-billede, fx.

Jeg køber snart et 3.3 mil. pixel kamera (Sony S75), og kunne godt
tænke mig at benytte mig af at printe ud i stort format hvis der er
tale om et pletskud.

Ved du (eller andre) hvor man kan få printet sine digitale billeder ud
i mere end 20 x 30 cm, uden at det koster en bondegård?

Jeg har også overvejet at købe en A3 printer, er lidt spændt på
slutresultatet fra sådan en.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 22-03-01 23:36

"Jørgen Lyng" <jlyng@ziname.com> wrote in message news:binjbtcsj596iau9phqcciu87d73opt3rc@4ax.com...

> Ved du (eller andre) hvor man kan få printet sine digitale billeder ud
> i mere end 20 x 30 cm, uden at det koster en bondegård?

Fx www.eurofoto.no laver fine 30x40 print.

Og ellers handler det om at købe den A3 kant-til-kant printer.

// Steffen

Fra : Sim

Dato : 21-03-01 10:01

Et almindeligt fotografi kan "opløses" til et hvilket stort tal som helst,
f.eks 30000000000 dpi !
Ved en hvis opløsning vil du kunne skimte molekylerne. Det forudsætter dog
at du har en ret god skanner og et ret stort antal Ram til dit
behandlingsprogram, samt ditto harddisk.
(Desuden ville et par millioner Mhz i CPUen nok ikke være så dårligt. Det
ville nok spare dig for et par måneders utålmodig venten
mvh Sim.

Fra : Torben

Dato : 23-03-01 12:18

Et farvesmåbilledenegativ af ringe kvallitet har det der svarer til ca. 10
mill pixel.
Et tilvarende i god kvalitet har ca. 22 mill. pixel

kilde: Kodak Danmark

Fra : Per Madsen

Dato : 24-03-01 01:32

Man kan vel betragte kornene på negativet
som "pixels", da de i lighed med digitale pixels
sætter grænsen for forstørrelse.

Gad vide hvor mange korn, der er
på et 24 x 36 ISO 100 negativ.

Jeg tror antallet vil være tankevækkende
for en fyr som mig, der synes at 3.3 mio
pixels er meget passende til mit brug...

mvh
Per