/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvor mange Watt i top-lanternen?
Fra : Mikkel Troest


Dato : 31-03-03 08:31

Hej!

Jeg har en H-båd, og i toppen af den sidder der en 3-farvet lanterne.
I øjeblikket er den bestykket med en 25Watts pære.
Jeg har just fået at vide at det er alt for meget effekt, og at jeg sagtens
kan nøjes med 12-15 Watt.
Er det rigtigt?
Nogen derude med en mening om det?

Mikkel Troest



 
 
Ole Pagh (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 31-03-03 08:41

> I øjeblikket er den bestykket med en 25Watts pære.
> Jeg har just fået at vide at det er alt for meget effekt, og at jeg
sagtens
> kan nøjes med 12-15 Watt.
> Er det rigtigt?

Fra dengang jeg havde en 26" sejlbåd med kombilanterne mener jeg at huske at
den var på 15W.
- Det er ikke sådan at der er sat en 'uautoriseret' lampe i ?.
Lampen skal være den type hvor glødetråden er 1 lodret streng i midten af
selve lampen.
Hvis der er brugt en autolampe el. lign. vil de 3 farve sektorer som
lanternen skal afgive være forkerte og/eller forvanskede (overgang imellem
eks. grøn og rød være 'grumset').

mvh Ole




Jens (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 31-03-03 08:43

Tja, det er vel et lidt træls sted at gå på kompromis ... for snart to år
siden mistede to IF-sejlere livet pga. en påsejling af en coaster under
Sjælland Rundt

Det gælder om at blive set, så vi bruger selv 25 W i kombinationslanternen i
mastetoppen. Den trækker ca. 2 Ampere, så det bliver vel til ca. 24 timers
natsejlads inkl. forbrug til instrumenter og VHF på et opladet batteri,
hvilket vel ikke er så tosset.

Husk også en fornuftig radarreflektor - og en kraftig lommelygte!

Jens

"Mikkel Troest" <mikkelat@troestdot.dk> wrote in message
news:3e87ee21$0$42568$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Jeg har en H-båd, og i toppen af den sidder der en 3-farvet lanterne.
> I øjeblikket er den bestykket med en 25Watts pære.
> Jeg har just fået at vide at det er alt for meget effekt, og at jeg
sagtens
> kan nøjes med 12-15 Watt.
> Er det rigtigt?
> Nogen derude med en mening om det?
>
> Mikkel Troest
>
>



Claus Tersgov (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 31-03-03 15:30


"Mikkel Troest" <mikkelat@troestdot.dk> skrev i en meddelelse news:3e87ee21$0$42568

> Jeg har en H-båd, og i toppen af den sidder der en 3-farvet lanterne.
> I øjeblikket er den bestykket med en 25Watts pære.
> Jeg har just fået at vide at det er alt for meget effekt, og at jeg sagtens
> kan nøjes med 12-15 Watt.
> Er det rigtigt?
> Nogen derude med en mening om det?

Nej, du skal bruge den pære, der er beregnet til lanternen. Hvis du absolut vil gå på
kompromis med sikkerheden skal du købe en mindre lanterne - lanterne og lampe skal passe
sammen. Husk også, at lanternen *skal* være godkendt og passe til bådens længde!

Ham, der har fortalt dig, at du sagtens kan skrue ned for blusset, er sikkert også een af dem,
der enten bliver sejlet ned eller kommer ud for farlige situationer, fordi han ikke bekymrer
sig ret meget for sit eller andres liv

Claus



Erik Breum Petersen (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Erik Breum Petersen


Dato : 01-04-03 09:11

Sturken på lanterne afhænger også af hvor man sejler.

Hvis man kun sejler på Roskilde Fjord og Isefjorden har man ikke samme
lysbehov som hvis ens båd ligger i Helsingør eller Frederikshavn.

--
mvh

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse



Jens (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 01-04-03 11:17

Nej, man kunne jo vende det sådan, at i åbent farvand og længere fra land,
er lysbehovet mindre, mens man i de snævre farvande med ret tæt bebyggelse
på kysterne faktisk har behov for kraftigere lanterner pga. baggrundslyset
og måske forvirrende signaler fra andre både i nærheden. Eller er det helt
skævt iagttaget ... ,-)

Mit budskab er blot: Lad være med at gamble med sikkerheden for at spare en
enkelt opladning!

Jens


"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> wrote in message
news:ylcia.1815$WR6.1580@news.get2net.dk...
> Sturken på lanterne afhænger også af hvor man sejler.
>
> Hvis man kun sejler på Roskilde Fjord og Isefjorden har man ikke samme
> lysbehov som hvis ens båd ligger i Helsingør eller Frederikshavn.
>
> --
> mvh
>
> Erik Breum Petersen
> Fjern ??? fra min mailadresse
>
>



Jens Lundgaard (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Lundgaard


Dato : 01-04-03 19:42


"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3e896715$0$10415$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej, man kunne jo vende det sådan, at i åbent farvand og længere fra land,
> er lysbehovet mindre, mens man i de snævre farvande med ret tæt bebyggelse
> på kysterne faktisk har behov for kraftigere lanterner pga. baggrundslyset
> og måske forvirrende signaler fra andre både i nærheden. Eller er det helt
> skævt iagttaget ... ,-)
>
> Mit budskab er blot: Lad være med at gamble med sikkerheden for at spare
en
> enkelt opladning!
>
> Jens
>
>
> "Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> wrote in message
> news:ylcia.1815$WR6.1580@news.get2net.dk...
> > Sturken på lanterne afhænger også af hvor man sejler.
> >
> > Hvis man kun sejler på Roskilde Fjord og Isefjorden har man ikke samme
> > lysbehov som hvis ens båd ligger i Helsingør eller Frederikshavn.
> >
> > --
> > mvh
> >
> > Erik Breum Petersen
> > Fjern ??? fra min mailadresse
> >
> >
>
> Check i søvjejsreglerne, der er en sektion til sidst med alle
specifikationer på lanterner og lignende.

Jens Lundgaard



Claus Tersgov (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-04-03 00:16


"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:3e896715$0$10415

> Nej, man kunne jo vende det sådan, at i åbent farvand og længere fra land,
> er lysbehovet mindre, mens man i de snævre farvande med ret tæt bebyggelse
> på kysterne faktisk har behov for kraftigere lanterner pga. baggrundslyset
> og måske forvirrende signaler fra andre både i nærheden. Eller er det helt
> skævt iagttaget ... ,-)

Ja, det er helt skævt. Du er forhåbentlig ikke skipper?

Lanterneføring er et klokkeklart defineret lovkrav, der ikke åbner mulighed for indviduel
fortolkning!

For både under tolv meter gælder det, at sidelys kan ses mindst en sømil væk, og for toplys og
agterlys er det to sømil. Altid i klart vejr.

Alle både over syv meter *skal* føre lanterner, der er godkendte og med pærer, der er
godkendte. Hvis en lanterne f.eks. er godkendt til en 25 watts pære, må man *ikke* sætte en
mindre pære i, fordi lanternen så ikke kan opfylde kravene til synlighed.

Ovst. er danske regler, der gælder andre regler for Norge og andre lande, da man endnu ikke
har opnået en fælles harmonisering på området.

Claus



Jens (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 02-04-03 08:00

Skipper?? Tja, nogle få tusinde SM på tur i alle kroge af de danske farvande
dag og nat i hvert af de senere år ... plus div. kapsejladser - og uden
alvorlige påsejlinger ,-)

Love og regler er jo godt nok, og det din beskrivelse af de gældende regler
er jo helt korrekt, Claus (se indlæg længere ned i tråden). Vi er bestemt
ikke uenige om, at båden inkl. lanterneføring skal overholde gældende
lovgivning, men som altid, når vi taler om sejlads, så er det jo meget sundt
at tænke sig om og overveje hvor faremomenterne ligger og hvordan de kan
reduceres?

Med sejlerhilsen
Jens

PS: Pas nu på "tonen", Claus! Jeg har kommenteret det før: Din betydelige
viden skulle jo nødig drukne i "støjende adfærd ..... (

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:b6d6iv$qr6$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3e896715$0$10415
>
> > Nej, man kunne jo vende det sådan, at i åbent farvand og længere fra
land,
> > er lysbehovet mindre, mens man i de snævre farvande med ret tæt
bebyggelse
> > på kysterne faktisk har behov for kraftigere lanterner pga.
baggrundslyset
> > og måske forvirrende signaler fra andre både i nærheden. Eller er det
helt
> > skævt iagttaget ... ,-)
>
> Ja, det er helt skævt. Du er forhåbentlig ikke skipper?
>
> Lanterneføring er et klokkeklart defineret lovkrav, der ikke åbner
mulighed for indviduel
> fortolkning!
>
> For både under tolv meter gælder det, at sidelys kan ses mindst en sømil
væk, og for toplys og
> agterlys er det to sømil. Altid i klart vejr.
>
> Alle både over syv meter *skal* føre lanterner, der er godkendte og med
pærer, der er
> godkendte. Hvis en lanterne f.eks. er godkendt til en 25 watts pære, må
man *ikke* sætte en
> mindre pære i, fordi lanternen så ikke kan opfylde kravene til synlighed.
>
> Ovst. er danske regler, der gælder andre regler for Norge og andre lande,
da man endnu ikke
> har opnået en fælles harmonisering på området.
>
> Claus
>
>



Claus Tersgov (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-04-03 13:07


"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:3e8a8a75$0$10413

> PS: Pas nu på "tonen", Claus! Jeg har kommenteret det før: Din betydelige
> viden skulle jo nødig drukne i "støjende adfærd ..... (

Man kan kommentere min tone al det man vil, det rør mig nu ikke. Gå efter bolden og ikke efter
manden....

Som jeg læser dit og andres indlæg i denne tråd, advokerer I for, at lanternføring er op til
den enkelt at bestemme, hvor meget han eller hun vil gøre ud af det, og at man ikke skal tage
reglerne så tungt. Det er det, jeg harcelerer imod, det er en glidebane, det er uprofessionelt
og det er lige præcis grunden til, at mange sejlere kommer galt af sted. Hvad den enkelte
sejler gør, kan egentlig være liggyldigt, det er hans ansvar, men når en anden sejler spørger,
om han kan reducerer sin lanterneføring, så skal man søren dansemig være varsom med, hvad man
råder ham til...

Og når der bliver skrevet, at lanterneføring er afhængigt af, om man sejler i det ene eller
det andet vand, så er det noget forbandet vrøvl.

Hvis Mikkel tager den slags udsagn for gode vare og sætter en mindre lampe i sin lanterne, så
er han ilde stedt den dag, det enten er gråvejr eller endda tåget. Der er nemlig ingen, der
kan se hans lanterne!

Jeg har sagt det før, når man skriver noget i et forum som dette, så skal man altså være
varsom med, hvad man skriver, når det gælder sikkerhed o.lign.. Der er altså folk, som retter
sig efter det, andre gør, uden måske at tænke konsekvenserne igennem.

Claus




Jens (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 02-04-03 13:28


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:b6ejp4$1ri3$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8a8a75$0$10413
>
> > PS: Pas nu på "tonen", Claus! Jeg har kommenteret det før: Din
betydelige
> > viden skulle jo nødig drukne i "støjende adfærd ..... (
>
> Man kan kommentere min tone al det man vil, det rør mig nu ikke. Gå efter
bolden og ikke efter
> manden....
>

Ja, netop!

Jens



Mikkel Troest (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Troest


Dato : 02-04-03 13:40

Claus, Jens,
Tak for jeres empatiske men divergerende svar.
Det var nu ikke min intention at foranledige en decideret fejde; jeg
beklager dybt at have æsket til strid i en sådan grad, som jeres disput
indikerer.

Anyway, tak for inputtet, alle I implicerede!

Mikkel

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b6ejp4$1ri3$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3e8a8a75$0$10413
>
> > PS: Pas nu på "tonen", Claus! Jeg har kommenteret det før: Din
betydelige
> > viden skulle jo nødig drukne i "støjende adfærd ..... (
>
> Man kan kommentere min tone al det man vil, det rør mig nu ikke. Gå efter
bolden og ikke efter
> manden....
>
> Som jeg læser dit og andres indlæg i denne tråd, advokerer I for, at
lanternføring er op til
> den enkelt at bestemme, hvor meget han eller hun vil gøre ud af det, og at
man ikke skal tage
> reglerne så tungt. Det er det, jeg harcelerer imod, det er en glidebane,
det er uprofessionelt
> og det er lige præcis grunden til, at mange sejlere kommer galt af sted.
Hvad den enkelte
> sejler gør, kan egentlig være liggyldigt, det er hans ansvar, men når en
anden sejler spørger,
> om han kan reducerer sin lanterneføring, så skal man søren dansemig være
varsom med, hvad man
> råder ham til...
>
> Og når der bliver skrevet, at lanterneføring er afhængigt af, om man
sejler i det ene eller
> det andet vand, så er det noget forbandet vrøvl.
>
> Hvis Mikkel tager den slags udsagn for gode vare og sætter en mindre lampe
i sin lanterne, så
> er han ilde stedt den dag, det enten er gråvejr eller endda tåget. Der er
nemlig ingen, der
> kan se hans lanterne!
>
> Jeg har sagt det før, når man skriver noget i et forum som dette, så skal
man altså være
> varsom med, hvad man skriver, når det gælder sikkerhed o.lign.. Der er
altså folk, som retter
> sig efter det, andre gør, uden måske at tænke konsekvenserne igennem.
>
> Claus
>
>
>



Jens (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 02-04-03 14:19

Hi

Vores svar er slet ikke så divergerende - hold dig til de specificerede
pærer, så skulle du være rimeligt sikker på at blive set, forudsat lanternen
på din båd er valgt fornuftigt. Både Claus og jeg har helt klart
argumenteret for, at man ikke skal gå på kompromis med sikkerheden og
reduceres lysudbyttet for at spare lidt strøm.

Vores "strid" går vist nærmere på argumentationen og måden at sige tingene
på - du er tilgivet ,-))

Jens

"Mikkel Troest" <mikkelat@troestdot.dk> wrote in message
news:3e8ada3a$0$42606$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Claus, Jens,
> Tak for jeres empatiske men divergerende svar.
> Det var nu ikke min intention at foranledige en decideret fejde; jeg
> beklager dybt at have æsket til strid i en sådan grad, som jeres disput
> indikerer.
>
> Anyway, tak for inputtet, alle I implicerede!
>
> Mikkel
>
> "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:b6ejp4$1ri3$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e8a8a75$0$10413
> >
> > > PS: Pas nu på "tonen", Claus! Jeg har kommenteret det før: Din
> betydelige
> > > viden skulle jo nødig drukne i "støjende adfærd ..... (
> >
> > Man kan kommentere min tone al det man vil, det rør mig nu ikke. Gå
efter
> bolden og ikke efter
> > manden....
> >
> > Som jeg læser dit og andres indlæg i denne tråd, advokerer I for, at
> lanternføring er op til
> > den enkelt at bestemme, hvor meget han eller hun vil gøre ud af det, og
at
> man ikke skal tage
> > reglerne så tungt. Det er det, jeg harcelerer imod, det er en glidebane,
> det er uprofessionelt
> > og det er lige præcis grunden til, at mange sejlere kommer galt af sted.
> Hvad den enkelte
> > sejler gør, kan egentlig være liggyldigt, det er hans ansvar, men når en
> anden sejler spørger,
> > om han kan reducerer sin lanterneføring, så skal man søren dansemig være
> varsom med, hvad man
> > råder ham til...
> >
> > Og når der bliver skrevet, at lanterneføring er afhængigt af, om man
> sejler i det ene eller
> > det andet vand, så er det noget forbandet vrøvl.
> >
> > Hvis Mikkel tager den slags udsagn for gode vare og sætter en mindre
lampe
> i sin lanterne, så
> > er han ilde stedt den dag, det enten er gråvejr eller endda tåget. Der
er
> nemlig ingen, der
> > kan se hans lanterne!
> >
> > Jeg har sagt det før, når man skriver noget i et forum som dette, så
skal
> man altså være
> > varsom med, hvad man skriver, når det gælder sikkerhed o.lign.. Der er
> altså folk, som retter
> > sig efter det, andre gør, uden måske at tænke konsekvenserne igennem.
> >
> > Claus
> >
> >
> >
>
>



Claus Tersgov (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-04-03 00:43


"Mikkel Troest" <mikkelat@troestdot.dk> skrev i en meddelelse news:3e8ada3a$0$42606

> Claus, Jens,
> Tak for jeres empatiske men divergerende svar.
> Det var nu ikke min intention at foranledige en decideret fejde; jeg
> beklager dybt at have æsket til strid i en sådan grad, som jeres disput
> indikerer.
>
> Anyway, tak for inputtet, alle I implicerede!

Der er da hverken fejde eller strid

Der er bare nogen, som tilsyneladende ikke kan tåle, at man argumenterer skarpt og præcist
imod det, de skriver, og så i øvrigt helst så, at man skrev og tiltalte dem i babysprog

Det er ikke min stil, og det bli'r aldrig min stil, uanset hvad den "offentlige" mening ellers
måtte ytre ønske om. Dette er et offentligt forum og man skal ikke forsøge at censurere nogen,
og da slet ikke undertegnede, jeg ligger ikke under for halvfornærmet "gruppe" pres

Du stillede et godt og fornuftigt spørgsmål, men fik desværre efter min mening nogle
forvrøvlede svar.

Claus



Claus Tersgov (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-04-03 00:48


"Mikkel Troest" <mikkelat@troestdot.dk> skrev i en meddelelse news:3e8ada3a$0$42606

> Tak for jeres empatiske men divergerende svar.

Hvis du i øvrigt insisterer på at nedbringe strømforbruget, kan du gøre noget andet. Du
monterer to lanterne i toppen, den ene mindre end den anden, og så kan du skifte efter
forgodtbefindende. Men du skal stadig være opmærksom på, at dine lanterner skal være godkendt,
navnlig af forsikrings hensyn, hvis du skulle være uheldig at blive involveret i en kedelig
situation.

Men husk, at et splinternyt autobatteri i Harald Nyborg kun koster sølle 250 kr.!

Claus



Claus Tersgov (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 01-04-03 23:22


"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ylcia.1815

> Sturken på lanterne afhænger også af hvor man sejler.
> Hvis man kun sejler på Roskilde Fjord og Isefjorden har man ikke samme
> lysbehov som hvis ens båd ligger i Helsingør eller Frederikshavn.

Sikke noget sludder...

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste