Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Behandling af negativer
Fra : Mathias

Dato : 31-03-03 08:13

Hvordan behandler man bedst sine negativer så de ikke tager skade. Er de
følsomme over for lys, fedtede fingrer osv. Eller bibeholder de kvaliteten
for evigt, ligesom digitale billeder.

Og lige et sidste spørgsmål. Hvordan rengør man dem bedst for fedtede
fingrer.

--
Venlig hilsen

Mathias

Fjern de to "x" fra e-mail
e-mail: mathiasx@edbx.dk

Fra : Børge Larsen

Dato : 31-03-03 08:29

Negativer opbevares bedst i negativlommer af syrefrit papir, mørkt og
køligt.
Og husk så, at intet holder evigt ej heller digitale billeder.
m.v.h.
Børge

Fra : JH

Dato : 31-03-03 08:52

Børge Larsen wrote:
> Og husk så, at intet holder evigt ej heller digitale billeder.

Øhh - hvis man sørger for at overføre billedfilerne
til aktuelle medier (for tiden cd og dvd)
holder de så vidt jeg kan se evigt.

JH

Fra : 2rb1

Dato : 31-03-03 09:38

Hmmmm.... intet holder evigt?
En mursten i en hermetisk lukket kasse vil være flydende efter 400.000 år
;0)

Mvh. Musen Brain

I morgen overtager vi verdensherredømmet :)

Fra : N/A

Dato : 31-03-03 10:22

Fra : JH

Dato : 31-03-03 10:22

Har prøvet at slette denne meddelelse.
Af en eller anden grund virker det ikke.
JH

Fra : Pico

Dato : 31-03-03 10:26

JH wrote:

> Øhh - hvis man sørger for at overføre billedfilerne
> til aktuelle medier (for tiden cd og dvd)
> holder de så vidt jeg kan se evigt.

Så skal du da overføre dem til nye mediere meget jævnligt
Man kan jo også "bare" "affotografere" sine negativer jævnligt.

Jeg skulle lave et billed af et farvenegativ for nyligt, det var ca. 30
år gammelt. Det gik da, men hvor har teknoligien forandret sig, der
var ingen maske i negativet, så filtreringen var helt anderledes.

Ang. opbevaring af negativer. Så snart man får dem fra fremkaldelse
har de best af at komme i syrefri negativlommer. Fedtfinger kommer
der selvfølgelig "aldrig" på negativet, for dem holder man i perforeringen.
Er det gået galt kan de roligt vaskes i vand, men husk ikke at "gnuppe"
på hindesiden, hæng dem så til tøre efter forsigtig at have frukket vandet
af. Kan også tøres med en hårtøre, dog ikke for varm så kan hindesiden
smelte.
Pico
Husk at fjerne SPAM i E-mail adressen

Fra : JH

Dato : 31-03-03 10:33

"Pico" <IPdata@SPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> Så skal du da overføre dem til nye mediere meget jævnligt

Nemlig. Det er jo det samme problem feks museer har,
når de skal gemme deres ting.

JH