Dell og Mac
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-03-03 02:05

Hej

Jeg har købt en Dell P991 19" skærm brugt, da min gamle Multiscan 17"
ikke længere var til at stole på. Der er selvfølgelig sat en konverter
på stikket, så den kan køre 'Multisync' på Mac'en - en PM 9600/350.

Da det jo er en 19" ville jeg gerne kunne køre 1024x768 i opl., men der
sker ganske enkelt det, at der er temmelig meget 'flickering' på
skærmen, når jeg bruger CloseView, og skærmopdateringen er så langsom,
at man kan se de enkelte 'billeder' flytte sig, når pilen flyttes. I PM
9600'eren sidder der et TwinTurbo grafikkort med 8mb RAM, så det burde
vel egentlig være nok.

På min G3/300AV sidder der det alm. RagePro grafikkort med 6mb RAM, og
på den har jeg en LaCie 21" skærm, der kører 1024x768 uden så meget som
en smule 'flickering' på skærm, selvom jeg sætter CloseView til fx. 16x
forstørrelse.

Det er 2 forskellige adaptere. På LaCie skærmen sidder der en original
Apple Autoconverter, mens den på Dell skærmen er en Griffin adapter. Jeg
har samme problem med min Apple 17" StudioDisplay (blue) også med en
Griffin adapter. Jeg har ikke prøvet at tage autoadapteren og sat på
Dell skærmen, da den står lidt uhandy, så den er svær at komme til.

Problemet forsvinder aldeles, hvis jeg kører i 832x624@75hz, men kommer
igen, hvis jeg går i 800x600@85hz, - ja faktisk i alle andre opl. end
832x624@74,9hz. Jeg har også prøvet med et par forskellige
fastfrekvensadaptere - både en LaCie, (den der fulgte med LaCie skærmen)
og en UniMatch (tror jeg nok, den hedder), - med samme resultat. - Kun
832x624 er fri for 'flickering'.

Jeg har prøvet både med den originale CloseView 7.2.1 og den version,
jeg selv har ændret. Den originale har ikke fået ændret ved noget, -
ingen ekstra RAM tildeling. - Min egen version kører bedre og har fået
tildelt 8mb RAM. Problemet er ens på både 9.2.2US og 9.1DK Også på både
min 9600/350 og 9600/300...

Hvad kan problemet være? - Er det adapteren, der har for lidt throughput
eller hvad?

mvh. Erik Richard