Yanmar hp/rpm
Fra : co

Dato : 31-03-03 01:26

Jeg fandt dette link over min motor Yanmar 4LH-HTE ( 140 hk ) hvor der er
opgivet
brændstofsforbrug i gram pr. hk og hvor mange HK den har ved forskellige
rpm.

http://www.boatswainslocker.com/products/yanmar/4lhte.html

Men jeg er i tvivl om følgende:

Hvilken en af kurverne skal bruges for at udlæse HK pr. rpm?
er det "Max output with KM5A marine gear" eller "propeller power curve"

Og hvad betyder Torque, er det turbo tryk ??

med venlig hilsen
Claus

Dacapo 8100/9000 Fly

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-03 01:43

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e878af3$0$158

> Og hvad betyder Torque, er det turbo tryk ??

Torque = kraft/moment

Torque bruges især til at beskrive en roterende/vridende kraft. f.eks. på en aksel.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-03 03:25

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e878af3$0$158

> Hvilken en af kurverne skal bruges for at udlæse HK pr. rpm?
> er det "Max output with KM5A marine gear" eller "propeller power curve"

Mit bud er, at det er propeller power, du skal kigge på. Det er sikkert drejningsmomentet målt
med en propel i en vandbremse, mens den anden kurve er målt med en dynamo henholdsvis med og
uden gearkasse.

Problemet er, at der findes flere måder at måle kraften på propellen, meningen kan være
dobbeltydig; er det f.eks. den effekt, der måles på propellen ved et givent antal
omdrejninger, eller er det den effekt, en given propel belaster motoren med ved et givent
antal omdrejninger.....??

Claus

Fra : co

Dato : 31-03-03 10:47

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse :
> [...]
givent antal
> omdrejninger, eller er det den effekt, en given propel belaster motoren

Tak for svaret,
- jeg forsøgte at udregne et ca. brændsstofforbrug ved forskellige rpm i
henhold til tabellen.

eksempel ved brug af skemaet siger:

2000 rpm giver ca. 30 hk, hvilket forbrænder 171 g/timen pr. HK og lige et
forbug på 5,13 kg/timen

Men bruger vi dan anden kurve, vil det vel sige at motoren ikke har
belastning, og så ser kurven sådan ud:

2000 rpm giver ca. 72 hk, hvilket forbrænder 171 g/timen pr. HK og lige et
forbug på 12,32 kg/timen

Jeg formoder at en motor har et konstant brændstoffsforbrug ved et givent
omdrejningstal, uanset om motoren er belastet eller ej,
og at bådens vægt, størrelse sammen med skruen er parameter der afgøre
bådens hastighed ved et givent omdrejningstal.

Eller forholder det sig således at ved et givent omdrejningstal er
brændstofsforbruget varialbelt afhængig af motorens belastning ??

med venlig hilsen

Claus

Dacapo 8100/9000 Flyer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-03 15:20

> [...]
> belastning, og så ser kurven sådan ud:
> 2000 rpm giver ca. 72 hk, hvilket forbrænder 171 g/timen pr. HK og lige et

Sådan tror jeg ikke det er, motoren er altid belastet - enten med en dynamo, vandbremse eller
anden sindrig konstruktion, jeg ikke har kendskab til, ellers kan man jo aldrig finde den
maksimale effekt ved et givent antal omdrejninger..

> Jeg formoder at en motor har et konstant brændstoffsforbrug ved et givent
> omdrejningstal, uanset om motoren er belastet eller ej,

Nej, sådan det næppe sammen og jeg har svært ved at tro, at en motor, der kører maks
belastning ved 2000rpm ikke bruger mere brændstof end den gør ubelastet ved 2000rpm ??

En motor der kører belastet ved 2000rpm vil jo stige voldsomt i omdrejninger, hvis man
fjernede belastningen, og så ryger logikken jo. Omdrejningsantallet falder jo i forhold til
belastningen, og hvis man vil bibeholde omdrejningsantallet samtidig med, at maskineriet skal
arbejde, så må man efter min logik nødvendigvis tilføre noget mere energi.

Jeg kan ikke lige gennemskue den slags beregninger, men jeg tror godt at man kan påstå, at
alle disse tal langt hen ad vejen er meget teoretiske. Det er under absolut optimale forhold,
de måler under. Olien er superduper, motorindstillinger er superduper og alt er garanteret
tiptop, trimmet og velsmurt. Har man en gammel motor, med ældre stævnrør,
indsprøjtningsdysser, osv. osv., så er virkeligheden nok en anden.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe en slange og en femliters saftevandsdunk og så selv måle,
hvor meget forbrug, du har i forskellige situationer. Det vil give dig et meget præcist
billede af dit forbrug.

Claus

Fra : Martin Sorensen

Dato : 02-04-03 14:59

<snip/>

> [...]
og så selv måle,
> hvor meget forbrug, du har i forskellige situationer. Det vil give dig et

Claus, nu var det dig der i en anden debat skrev, at man skal være varsom
med hvad man skriver, da læsere kunne finde på at rette sig efter det...

Man må ALDRIG hælde brændstof i beholdere som ikke er beregnet til det. De
kan blive bløde, lække og udgør en brandfare, og hvis selv om det går godt
kunne evt. børn tro at det _var_ saftevand.

mvh

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-03 01:08

"Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan blive bløde, lække og udgør en brandfare, og hvis selv om det går godt
> kunne evt. børn tro at det _var_ saftevand.

Jo, i princippet har du da ret, men der er vel ingen (udover dig), der forestiller sig, at
Claus O. farer ud og køber *fem* liter saftevand, drikker de halvtreds liter, fylder diesel i
dunken og lader den stå med etiketten på i båden??

Han *kunne* jo også bare bruge den femliters dunk, han med garanti har i båden i forvejen..??

Claus

Fra : Martin Sorensen

Dato : 03-04-03 09:00

> [...]
> dunken og lader den stå med etiketten på i båden??
>
> Han *kunne* jo også bare bruge den femliters dunk, han med garanti har i

Det kan godt være, at det kun er mig som forestiller mig at børn kunne
drikke en sjat diesel (eller andre kulbrinterblandinger man ikke forventer i
den slags beholdere) fra en saftevandsdunk. Det er så netop problemet, for
den slags er jo sket, ikke? Heldigvis er det ret sjældent, lampeolie er
(var) mere almindeligt.

Og jeg fastholder min anden indvending om, at materialet i en tilfældig
plastikdunk kan finde på at opføre sig mærkeligt hvis man hælder diesel i.

Får mig til at tænke på, hvis man vil lave den slags eksperimenter vil en
lampeolieflaske eller lignende være et godt bud.

mvh

Martin

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 03-04-03 10:00

Fuldstændig enig.
Flasken skal kunne leve op til mindst to sikkerhedskrav.

Sikkerhedslåg mod børn. (bærn kan ikke læse eller gør det ikke)
Materialet skal kunne tåle indholdet.

Diesel i en saftevandsflaske klarer formodentlig ingen af kravene. Som du
skriver er en lampeolieflaske en god ide. Men hvorfor en ikke en almindelig
5l benzindunk som man bruger i forvejen?

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Lars Bonde

Dato : 03-04-03 00:43

> Jeg formoder at en motor har et konstant brændstoffsforbrug ved et givent
> omdrejningstal, uanset om motoren er belastet eller ej,

Så nemt er det ikke. en diselmotors diselpump vi altid forsdøge at holde det
give RPM som du ber om. Hvis du belaste en diselmotor øger du brændstof
forbruget men den miste først RPM når du her nået HK grænsen.

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-03 01:31

"Lars Bonde" <xxxhejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e8b756d$0$24634

> Så nemt er det ikke. en diselmotors diselpump vi altid forsdøge at holde det
> give RPM som du ber om. Hvis du belaste en diselmotor øger du brændstof
> forbruget men den miste først RPM når du her nået HK grænsen.

Præcis. Det er i øvrigt centrifugalregulatoren, der sørger for, at motoren holder et konstant
antal omdrejninger og ikke mindst sørger for, at motoren ikke løber total løbsk..

På moderne motorer er det forresten ikke en centrifugalregulator, men en vacumregulator. Jeg
ved dog ikke, om det også gælder for deciderede marinemotorer.

Mangler man lidt ekstra kraft, så er det der, der skal pilles. Jeg har en gang haft en gammel
Hannomag kassevogn, der kom op på over 160 km/t

Claus

Fra : co

Dato : 03-04-03 21:49

> [...]
> give RPM som du ber om. Hvis du belaste en diselmotor øger du brændstof
> forbruget men den miste først RPM når du her nået HK grænsen.

Det vil altså sige at kurvene i skemaet kun kan bruges til en motor spændt
op i en testbænk under optimale forhold !!

Æv, nu havde jeg lige håbet at jeg kunne beregne forbruget rent netto ud fra
RPM, så jeg kunne finde det mest økonomiske
punkt at sejle på ved et givent forbrug/fart m.v.

Har i min bil en forbrugsmåler, som angiver nøjagtigt forbrug, det har lært
mig meget om kørsel, hvorfor jeg ligeledes var på
jagt efter en flowmåler til min båd, og har også fundet en Floscan men den
koster 5.500 i USA + told, forsendelse og moms
og mellem 10 - 13.000,- i DK.

mvh
Claus Olsen

Fra : Lars Bonde

Dato : 04-04-03 10:20

> Æv, nu havde jeg lige håbet at jeg kunne beregne forbruget rent netto ud
fra
> RPM, så jeg kunne finde det mest økonomiske
> punkt at sejle på ved et givent forbrug/fart m.v.

Det du skal vide er motorens drejningsmoment. Det er det rpm. hvor motoren
yder mest med bedst økonomi om mindst slid. Den ligger normalt ved
1800-2200rpm. på en dieselmotor. Men det kan du slå op i manualen.

VH Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-03 15:01

"Lars Bonde" <xxxhejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e8d4e41$0$24717

> Det du skal vide er motorens drejningsmoment. Det er det rpm. hvor motoren
> yder mest med bedst økonomi om mindst slid. Den ligger normalt ved
> 1800-2200rpm. på en dieselmotor. Men det kan du slå op i manualen.

Det er nu ikke rigtigt

RPM står for Revolution per minute og betyder omdrejninger pr. minut
Drejningsmomentet er den kraft, der kan måles på krumtappen *ved et givent antal rpm*
Drejningsmomentet måles i Nm, og kan også udtrykkes i Kg - det er noget i stil med kraft x
arm. Jeg kender ikke den præcise definetion på en Newton Meter.

Eksempelvis har jeg en akkuboremaskine, der trækker 36 Nm...

Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 04-04-03 10:34

Jeg mener at kunde huske er drejningsmoment på min Yanmar 3GHP 30F (det tror
jeg nok den heder) er 1900rpm. jeg har målt den meget grundigt da jeg her
været i middelhavet tur/retur vi af kanalerne. Så ved man prises hvor meget
diesel den bruger pr. time.

VK Lars

Fra : Martin Sorensen

Dato : 04-04-03 12:15

"Lars Bonde" <xxxhejlachris@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> jeg nok den heder) er 1900rpm. jeg har målt den meget grundigt da jeg her
> været i middelhavet tur/retur vi af kanalerne. Så ved man prises hvor

Lidt forvirring om begreberne: Drejningsmoment angives i Nm (Newton x
meter) og varierer med omdrejningstallet.

Hvad jeg tror du mener er "Det omdrejningstal hvor motoren har det højeste
drejningsmoment". Og det lyder helt rimeligt at det er 1900rpm, og at det er
her man får den bedste økonomi. Måske lidt lavere, afhængigt af hvor tæt man
er på vandliniehastigheden ved det omdrejningstal (jeg går ud fra at båden
ikke planer):

mvh

Martin

Fra : Lars Bonde

Dato : 04-04-03 13:20

> [...]
man
> er på vandliniehastigheden ved det omdrejningstal (jeg går ud fra at båden
OK så fik vi hvis det hele med.

Vh lars

Fra : co

Dato : 04-04-03 15:15

> er
> man
> OK så fik vi hvis det hele med.

Okay, det vil sige Torque er lig drejningsmonet på skemaet nederst på dette
link:
http://www.boatswainslocker.com/products/yanmar/4lhte.html

Båden er en halvplaner, og som jeg forstår det er det ved 2800 Rpm at
motoren
har sit højeste drejningsmonent.

Vil det så sige at ved 2800 rpm får jeg maksimal udbytte af min motor, til
den
fornuftigste brændstofsøkonomi.

ud fra skemaet ser det jo også ud som om at forbruget stiger til næsten det
dobbelte
fra 2800 til 3300 rpm ???

jeg har noteret følgende i min log sidste sæson v. 2.200 rpm ca. 7 knob
v. 2.700 rpm ca. 10 knob og v 3.300 rpm ca. 14 knob ( hastighed på gps )

mvh
Claus

Dacapo 8100/9000 flyer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-03 15:39

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e8d9351$0$132

> [...]
> motoren har sit højeste drejningsmonent.

> Vil det så sige at ved 2800 rpm får jeg maksimal udbytte af min motor, til

Nej, sådan kan du ikke resonere, for det forudsætter, at du kender effekten på krumtappen. Det
gør man ved en prøveopstilling, fordi man kender belastningen og kan måle effekten på et
effektmeter, men du aner ikke, hvilken effekt, der bliver afsat på din krumtap ved et givent
antal omdrejninger i en rigtig sejlads situation.

Der er tre variable: effekt, rpm og forbrug og de hænger uløseligt sammen. Du kan i en rigtig
situation ikke beregne dig frem til dem, uden at kende mindst to af variablerne.. (som jeg ser
det og jeg er ikke ingeniør/matematiker)

Hvis du vil kende dit brændstofforbrug præcist kan du ikke *regne* dig frem til det, du kan
kun måle det....

Så frem med dunken
(husk nu, at du endelig ikke må bruge en saftevandsdunk)

Claus

Fra : jetp

Dato : 12-04-03 14:59

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så frem med dunken
> (husk nu, at du endelig ikke må bruge en saftevandsdunk)

Husk også lige at evt. retur til tanken også skal ned i dunken ....
Jeg solgte engang en båd, som den nye ejer løb tør med. Han fortsatte netop
med en dunk, og ringede da han nåede frem, at den båd da vist brugte alt for
meget brændstof. Han havde ikke returledningen med i dunken )
Det er ikke sikkert, at det er lavet sådan her, men alligevel...

Mvh Jens, Randers

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-03 16:17

"jetp" <jetpFJERN@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:b796ah$r6u$1@sunsite.dk...

> [...]
> meget brændstof. Han havde ikke returledningen med i dunken )
> Det er ikke sikkert, at det er lavet sådan her, men alligevel...

Man kan jo lave det på flere måder. Min sidste båd havde ikke fast tank, men 5 dunke på række,
hvor man kunne flytte slangen. Retur var ført til dieselfiltret.

Claus
--
KØBES:
Velfungerende, langbenet påhængsmotor, ca. 4-6 hk.

Fra : co

Dato : 13-04-03 23:05

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse

> Man kan jo lave det på flere måder. Min sidste båd havde ikke fast tank,
men 5 dunke på række,
> hvor man kunne flytte slangen. Retur var ført til dieselfiltret.

Først vil jeg ærbødigst takke dig for din store entusiame specielt her i
gruppen, man er næsten altid sikker
på et svar fra dig, og det vil jeg da lige give dig lidt ros for ( det er er
så sjællent med ros i grupperne !! )

Ideén med dunke/beholdere i et specifikt rummål er en løsning, men det løser
ikke helt mit problem, da
jeg jeg ville vide hvad motoren bruger ved forskellige omdrejninger, således
at jeg kan trimme båden til
maksimal fart med minimalt forbrug !

Der findes et hav af forskellige flowmålere, men hovedsageligt til en
streng, ( altså uden returløb ), men jeg
har fundet et floscan instrument der kan måle forbruget, syntes blot det er
for dyrt, hvorfor jeg tænkte at der
måske kunne være andre mulighder for at måle forbruget !!

med venlig hilsen
Claus Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-03 00:28

> [...]
således
> at jeg kan trimme båden til maksimal fart med minimalt forbrug !

Nej, det var nu også bare ment som et eksempel på, hvordan tanke kunne være
indrettet.

Jeg mener stadig ikke, at der er andre løsninger på dit problem end en løs
dunk og så en god kontrol med loggen og omdrejningstælleren.

Med lidt tålmodighed og lidt opfindsomhed, kan du jo måle det ret præcist.
Hvis du fylder f.eks. en et-literesflaske op og sætter returen og tilførslen
i, starter motoren, så der kommer cirkulation i brændstoffet, så mærker du
op, hvor meget der er i flasken. Så kan du faktisk måle, hvor meget du
bruger ved givne omdrejninger.

Du skal naturligvis tage dig god til...

Claus