MS Windows
briani 27239
Drevbogstaver
Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 21:04

Hej

Det er et sted i WinXP, hvor man kan ændre drevbogstaverne.

Hvor er dette?

Mvh
Jimmy

Fra : Madsen

Dato : 30-03-03 21:22

Jimmy skrev:

> Det er et sted i WinXP, hvor man kan ændre drevbogstaverne.

Start > Kør: diskmgmt.msc

Madsen.

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 21:28

> Start > Kør: diskmgmt.msc

Hmm - "Windows cannot modify the drive letter of your boot volume"

Kan man bede den om at afvikle ved næste genstart?
Eller hvad gør man så?

Mvh
Jimmy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-03-03 21:36

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev :

>Hmm - "Windows cannot modify the drive letter of your boot volume"
>
>Kan man bede den om at afvikle ved næste genstart?

Ikke muligt.

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 21:52

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Ikke muligt.

Det kan umuligt være sandt, at jeg skal formatere for at få I til at blive
til C!

Anyone?

mvh
Jimmy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-03-03 22:04

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev :

>Det kan umuligt være sandt, at jeg skal formatere for at få I til at blive
>til C!

Jo, og i givet fald, at du kunne, så ville al bootoplysninger
skulle ændres.

Så du vil være nødt til at køre en reparation af installationen.

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 22:36

> Jo, og i givet fald, at du kunne, så ville al bootoplysninger
> skulle ændres.
>
> Så du vil være nødt til at køre en reparation af installationen.

OK - Jeg tror dig.
Er det nok at starte installationen og vælge "Repair this installation of
Windows XP" eller lignende?

Mvh
Jimmy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-03-03 23:54

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev :

>Er det nok at starte installationen og vælge "Repair this installation of
>Windows XP" eller lignende?

Det burde det være, men hvorfor er det så vigtigt at skifte
drevbogstav?

Fra : Edmund

Dato : 31-03-03 05:24

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det burde det være, men hvorfor er det så vigtigt at skifte
> drevbogstav?

Skal man så ikke til at installere alle updates igen, SP1 osv.? hvis man
laver er Repair installation?

Er det en XP han har som har siddet på den sekundære kontroler som I,
som han vil flytter over til primær kontroler som C?

--
Mvh Edmund

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-03-03 06:26

"Edmund" <edm@os.dk> skrev :

>Skal man så ikke til at installere alle updates igen, SP1 osv.? hvis man
>laver er Repair installation?

Det burde vel ikke være nødvendigt.

>Er det en XP han har som har siddet på den sekundære kontroler som I,
>som han vil flytter over til primær kontroler som C?

Ved jeg ikke.

Fra : Jimmy

Dato : 31-03-03 11:37

> Det burde det være, men hvorfor er det så vigtigt at skifte
> drevbogstav?

Det fungerede ikke at køre en repair.

Grunden til at det er "vigtigt" er at det er irriterende, at mit "C"-drev
hedder I.

Jeg installerede en ny tom harddisk og satte jumpers til Master.
Min gamle harddisk satte jeg som Slave og bootede fra installations-CD'en.

Der fik Slaven bogstavet C og min nye Master fik I.

Mvh
Jimmy

Fra : Edmund

Dato : 31-03-03 17:08

Jimmy wrote:

> Jeg installerede en ny tom harddisk og satte jumpers til Master.
> Min gamle harddisk satte jeg som Slave og bootede fra
> installations-CD'en.
>
> Der fik Slaven bogstavet C og min nye Master fik I.

Vil det sige at du installerede XP efter at du satte den nye harddisk i.

Hvis det er rigtigt, så kunne det tyde på at du har sat bios forkert op.
Man skulle tro at bios var sat til at boote først på disk1, dernæst disk
0

--
Mvh Edmund

Fra : Jimmy

Dato : 31-03-03 19:41

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message

> Vil det sige at du installerede XP efter at du satte den nye harddisk i.

Ja, men der var allerede XP på slaven.

> Hvis det er rigtigt, så kunne det tyde på at du har sat bios forkert op.
> Man skulle tro at bios var sat til at boote først på disk1, dernæst disk
> 0

Den prøver 0 først, og da den var tom, bootede den på 1.
Derefter installarede jeg på 0, men 1. fik drevbogstaverne C og D.

Mvh
Jimmy

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-03-03 11:47

Jimmy wrote:

> Hmm - "Windows cannot modify the drive letter of your boot volume"
>
> Kan man bede den om at afvikle ved næste genstart?

Hvis du virkelig _vil_ gøre det...

Lav en ny installation af XP på en ny harddisk eller en anden
partition. Sørg for at denne nye installation ikke sker på et drev,
der kaldes C. Boot fra den nye installation. Skift drevbogstavet for
den gamle installation fra I til C.

XP i sig selv kan godt klar et skifte uden alt for meget brok, men du
kan godt regne med at flere installerede programmer ikke bryder sig om
pludselig at ligge på C, når de er installeret på I.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 31-03-03 12:53

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> Hvis du virkelig _vil_ gøre det...

Alternativet er en formatering og deraf følgende 2-3 timers konfiguration +
installation af programmer.

> [...]
> partition. Sørg for at denne nye installation ikke sker på et drev,
> der kaldes C. Boot fra den nye installation. Skift drevbogstavet for

Super - Den prøver jeg.
Det bliver interessant at se, om det virker.
Om ikke andet lærer jeg noget af det.

Tak for rådet.

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 31-03-03 19:43

> [...]
> kan godt regne med at flere installerede programmer ikke bryder sig om
> pludselig at ligge på C, når de er installeret på I.

Nå, prøvede det og det fungerede ikke med en anden partition, da
management-programmet ikke ville ændre drevbogstavet på en disk, som jeg
havde bootet på selvom det var en anden partition på disken jeg bootede fra.

Jeg fik bagefter Partition Magic til at ændre til C og ved genstart skulle
det så ændres.
Der skete imidlertid det, at XP aldirg mere bootede

Jeg formaterede uden den ekstra disk og alt er godt.

Spildt en masse tid, men har lært noget om drevbogstaver, så det er jo fint.

Tak for hjælpen til alle.

mvh
Jimmy

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-03-03 19:50

Jimmy wrote:

> [...]
> management-programmet ikke ville ændre drevbogstavet på en disk,
> som jeg havde bootet på selvom det var en anden partition på

Spøjst.

Jeg har selv ændret drevbogstav på lignende måde, men det kan sagtens
være det var fra en anden harddisk og ikke blot en anden partition.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-04-03 17:28

In dk.edb.system.ms-windows, Jimmy <nyhedsgruppe@get2net.dk> says...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin K

Dato : 31-03-03 08:03

Madsen wrote:
> Start > Kør: diskmgmt.msc

Hey Madsen

I går gav du også mig et hint med at køre 'et-eller-andet'.msc hvis man
skulle rode med services. Har du en komplet liste over alle disse *.msc
kommandoer?

--
Martin K

Fra : Madsen

Dato : 31-03-03 10:14

Martin K skrev:

> Har du en komplet liste over alle disse *.msc kommandoer?

Komplet er den nok ikke, men der er nogle stykker her:

compmgmt.msc = Computer management
devmgmt.msc = Device manager
diskmgmt.msc = Disk management
dfrg.msc = Disk defrag
eventvwr.msc = Event viewer
fsmgmt.msc = Shared folders
gpedit.msc = Group policies
lusrmgr.msc = Local users and groups
perfmon.msc = Performance monitor
rsop.msc = Resultant set of policies
secpol.msc = Local security settings
services.msc = Services

Madsen.

Fra : Martin K

Dato : 31-03-03 16:35

Madsen wrote:
> Komplet er den nok ikke, men der er nogle stykker her:

Jeg takker mange gange, det var lige sådan noget jeg ledte efter

--
Martin K

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 02-04-03 08:50

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> Jeg takker mange gange, det var lige sådan noget jeg ledte efter

Ellers prøv at højreklikke på "My Computer" på desktoppen og vælg "Manage" -
så kommer de samme værktøjer frem

/Lars

Fra : Martin K

Dato : 02-04-03 21:05

Lars Bo Wassini wrote:
> Ellers prøv at højreklikke på "My Computer" på desktoppen og vælg
> "Manage" - så kommer de samme værktøjer frem

Tja... det er da rigtig... kendte jeg ikke!

--
Martin K