Opslag i Holbæk Købstad - Frederik Westerm~
Fra : Marc Miltoft

Dato : 30-03-03 18:28

Er der en der gider lave et opslag i Holbæk - går ud fra Holbæk Købstad - på
nedenstående Frederik Ludvig Westermann og hans hustru Katrine Lund i Holbæk
omkring år 1807/08.
Jeg kan ikke læse denne skript, da jeg pt. ikke har haft tid pga. studie til
at lære gotisk. Håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig!

Odense, Odense, Odense Købstad, Overgade, , Nr., 2143, FT-1845

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Fred. Ludv. Westermann, 38, Gift, , Toldbetjent, Holbek
Katrine Lund, 38, Gift, , Hans Kone, Holbek
Wilhelm Westermann, 11, Ugift, , Søn Dicipel, Holbek
Mathie Westermann, 8, Ugift, , Datter, Holbek
Christiane Westermann, 7, Ugift, , Datter, Holbek
Martine Westermann, 3, Ugift, , Datter, Holbek
Sophie Jensen, 19, Ugift, , Tjenestepige, Assens

Fra : Jeppe Juel Jensen

Dato : 31-03-03 18:57

Jo, jeg mente nok Katrine var ud af "Pottemagerslægten Lund" fra Holbæk.
Kb. for Skt. Nikolaj i Holbæk bekræfter det, - den viser:

1830. 3. Juli. Ægteviede.
Ungkarl, Consumptionsbetjent i Sorø Frederik Ludvig Johan Vesterman,
23 aar. Vacc. efter forevist Attest af 30 Marts 1810.
Jfr. Katrine Lund. Datter af Pottemager Hans Lund. 22 aar. Vacc. efter
Attest
af 16 Juli 1809.
For ægteskabets loulighed idestaar vi underskrevne Forlovere:
Carl Frederik Vesterman. Kgl. Toldbetjent i (Sorøe ? uklar skrift !) og
Hans Lund i Holbek.
---------------------
Forloverne er vel brudeparrets forældre.
Hans Lund kan du finde i Ft. 1801 på Ahlgaden 33 i Holbæk hos forældrene
Pottemager Lars Hansen Lund og hustru Dorthea Salamon.
Hans var da 21. Faderen 56 og moderen 52.
---------------------
Håber du kan bruge det .
mvh. ................................ jeppe

Fra : Marc Miltoft

Dato : 31-03-03 20:47

Hej Jeppe!
Tak for hjælpen! Dette kan jeg sagtens bruge! Det bekræfter det jeg troede
udfra lidt familiehistorie.
Ved du noget mere om denne pottemagerslægt Lund??
Dvs. Carl Frederik Vesterman. Kgl. Toldbetjent i (Sorøe) er Frederik
Ludvig Westermanns's far!?! Er du stød på Frederik Westermann's fødsel??

Fra : Jeppe Juel Jensen

Dato : 01-04-03 16:48

Hej Marc.
Om Pottemagerslægten Lund.
Her må du på bibliotheket og låne:
J. L. Østergaard Christensen.
Holbæk-lertøj og Holbæk-pottemagere.
Udgivet af Museet for Holbæk og omegn. 1985.
Der vil du se noget af det bedste lertøj lavet i Danmark! Er du i familie
med
de gamle pottemagere kan du være stolt! Og bogen giver også i tekst hele
slægtens historie, så vidt man da kender til den. Glæd dig.

Vesterman har jeg ikke stødt på, - ud over at der stadig er folk der bærer
navnet
i Holbæk og omegn, men om samme slægt kan jeg ikke sige. Jeg vil holde dig
underrettet, hvis jeg støder på noget.

mvh. ..............................jeppe

Fra : Jeppe Juel Jensen

Dato : 01-04-03 19:31

Fandt lige dette:

Sorø, Alsted, Sorø Købstad, Sorø Købstad, , Torvet no. 35, 1. familie, ,
FT-1834
Frederik Westermann, 27, Gift, , Komsumtionsbetjent Sorøe,
Cathrine Født Lund, 26, Gift, , Hans Kone,
Ollertine Westermann, 1??, Ugift, , Hans Børn,
Hans Westermann, 2, Ugift, , Hans Børn,
Wilhelm Westermann, 1, Ugift, , Hans Børn,
Sophie Lund, 24, Ugift, , Hans Hustrus Søster,
Karen Jensdatter, 20, Ugift, , Hans Tjenestepige,
--------------------------------------

jeppe

Fra : Marc Miltoft

Dato : 01-04-03 19:45

Hej igen!!

Ja denne Ft hjælper også!!

Jeg har lige været på biblioteket og lånt den omtalte bog
"Fra Holbæk Amt" 1945-47 (Historisk årbog)
Under Albert Thomsen - Pottemagere i Holbæk!
Det hjalp meget!!
Den henviser endvidere til en stamtavle over slægterne Vold og Lund af V.
Vold, Ålborg.
Denne stamtavle vil jeg nu prøve at opstøve!!

Tusinde tak for din hjælp med at lede mig på den rette vej!!

Hvis der er nogen der ved hvor jeg kan få fat i denne stamtavle, vil jeg
blive glad!