Hvorfor benægter troende så ofte at være t~
Fra : Peter Lind

Dato : 30-03-03 17:44

Hejsa....

Jeg ved ikke helt om det er de rigtige grupper at poste dette spørgsmål i,
så jeg håber at blive FUT'et ind i en af grupperne, så en eventuel debat kan
foregå et enkelt sted.

Mange mennesker tror på alternative helbredelsesmetoder (som f.eks
homøopati, zoneterapi, øre-akupunktur etc.) og spirituelle teorier
(skytsengle, tidligere liv, kommunikation med døde) - alt sammen ting, der
aldrig kan bevises, men ofte viser sig at kunne blive modbevist ved
videnskabelige forsøg. Ikke desto mindre fortsætter de troende med at tro -
og det er de for såvidt i deres gode ret til. Men når man påpeger at det er
deres tro, og ikke videnskabelige korrekte teorier, farer de i flint,
skælder og smælder, og hiver et utal af anekdoter frem om hvor effektiv
netop den og den behandling har været i forskellige tilfælde. Mange går så
vidt som til at påstå, at netop deres tro er den eneste rigtige, og gentagne
gange er blevet bevist i videnskabeligt kontrollerede forsøg.

Jeg kan godt forstå at folk kan skændes om hvorvidt Jesus virkelig var Guds
søn, og om Gud hedder Gud, Allah eller Jehovah, men jeg har lidt svært ved
at forstå hvorfor religiøse ikke vil acceptere at deres religion er en
religion, men ofte fremturer med at det er videnskabeligt bevist, og det
eneste der holder beviserne tilbage, er nogle store virksomheder, eller
andre pengestærke organisationer, der er bange for at få sandheden frem.

Er der nogle kendte psykologiske faktorer, der gør at folk føler en trang
til at få deres tro anerkendt, er det i virkeligheden fordi de er usikre i
troen, at de søger videnskabelige beviser, og hvorfor nægter de så at
godtage de videnskabelige tests, der afviser deres tro ?
Jeg er ikke så meget ude efter en debat, som henvisninger til litteratur om
emnet, måske er der nogle kendte effekter, nogle navngivne konklusioner ala
Barnum effekten og Hawthorne effekten...

En yderligere ting jeg har bemærket er at troende, der som oftest benytter
sig af et dogmatisk fastlagt tros-system (selv om de moderne ofte
foretrækker at vælge til og fra efter egen lyst), har den fejlopfattelse at
videnskaben, især læger og medicinalindustri, på samme vis er dogmatisk
fastlagt, og derfor nægter at benytte sig af de nye opdagelser, som den
enkelte tro kalder sine helbredelses-metoder. Er dette blot en udvidelse af
'tyv tror hver mand stjæler' eller er der noget fundamentalt i mennesker,
der gør at man godt kan lide faste regler og dogmatiske love, uanset hvor
lidt eller meget mening de giver. I skænderier mellem videnskab og religion,
oplever jeg lidt for ofte at videnskabsfolk, der kalder sig skeptikere,
eller agnostikere, i virkeligheden viser sig også at være dogmatikere, blot
med en anden ballast end de religiøse - så det kan vel ikke være helt
tilfældigt at den slags så ofte tiltaler os.

Jeg håber der er nogle, der kan give mig nogle hints, evt. anbefalinger til
læsning, og at mit spørgsmål ikke er blevet for kringlet.

mvh
Peter Lind

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-03-03 21:02

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> mælte sligt:

>Hejsa....

Hejsa Peter

Det er ok, at du har sendt dit indlæg til flere forskellige grupper, da det er
svært at sige, hvilken gruppe, det passer bedst i, men du bør huske at sætte
FUT til en enkelte (eller i hvert fald højst to grupper). Jeg har sat den til
dk.videnskab.religion, da jeg studerer religionsvidenskab, men man kan lige så
vel forestille sig, at debatten hører hjemme i psykologi-gruppen.

> [...]
>homøopati, zoneterapi, øre-akupunktur etc.) og spirituelle teorier
>(skytsengle, tidligere liv, kommunikation med døde) - alt sammen ting, der

Det tager du her som præmis. Det er ikke fordi jeg nødvendigvis er frygtelig
uenig med dig, men netop dette, at du tager som præmis af disse ting ikke kan
bevises, er måske en væsentlig del af årsagen til, at du ikke kan forstå de
folk, du skriver om. De deler netop oftest ikke denne præmis.

>... men ofte viser sig at kunne blive modbevist ved videnskabelige forsøg.
>Ikke desto mindre fortsætter de troende med at tro - og det er de for såvidt i
>deres gode ret til.

Ja. Det er en særdeles veldokumenteret kendsgerning, at det som regel ikke
spiller nogen frygtelig stor rolle, hvis man kan demonstrere over for en
tilhænger af dette eller hint, at det han tror på er blevet falsificeret.

Den store sociolog og religionsteoretiker Durkheim forklarede dette fænomen
ved at anlægge den synsvinkel, at religionen faktisk virker (i den forstand at
den bibringer de troende noget) - også selv om den udadtil tydeligvis tager
fejl i sine påstande.

Tænk dig to i øvrigt jævnbyrdige hære, der står over for hinanden på
slagmarken. Den ene er en løs konfederation af forskellige etniske grupper
uden fælles mål og diverse lejetropper. Den anden er ét folk med en fælles tro
og fælles idealer, der anledt af deres konge drager i krig for deres Gud,
opfyldt af hellig iver. Hvem står sig mon bedst i kampen?

> [...]
>rigtige, og gentagne gange er blevet bevist i videnskabeligt kontrollerede

Det er et karikeret billede, du her tegner. Jeg har relativt sjældent oplevet
en så voldsom reaktion, og jeg har trods alt leget "djævelens advokat"
relativt tit. Men dertil har du da ret i, at mange vil reagere med at
insistere på, at lige netop *deres* yndlingsteori, -religion eller -livssyn er
langt mere sandsynlig en alle de øvrige. Det er vel også en ganske naturlig
reaktion - folk har det nu engang bedst med at tro, at der er god grund til at
tro, som de gør. Det ville først være mærkeligt, hvis en person stod frem og
sagde: "Jeg tror på X. Det er ganske langt mindre sandsynligt end så meget
andet, men jeg tror nu alligevel på X." Man har brug for et nogenlunde klart
konfigureret verdensbillede for at kunne begå sig i verden og en trussel mod
éns verdensbillede er potentielt en trussel mod ens liv.

> [...]
>eneste der holder beviserne tilbage, er nogle store virksomheder, eller
>andre pengestærke organisationer, der er bange for at få sandheden frem.

Et anden forklaring er den mekanisme, der kaldes "kognitiv dissonans". Når ens
faste overbevisninger modsiges af ny information opstår der stress-situation.
Den ideelle handling i sådan en situation ville være at man revurderede sine
overbevisninger, men den slags er farligt og anstrengende, så folk reagerer
normalt ved at undgå eller bortforklare den nye information, hvorved den
potentielle trussel mod ens verden(sbillede) fjernes. Hvis man er overbevist
om, at jorden blev skabt på seks dage for 6000 år siden udgør den moderne
videnskabs konsensus om evolutionsteorien og Big Bang-hypotesen en kraftig
trussel - denne trussel uskadeliggøres ofte ved, at man forsøger at
miskreditere den moderne videnskab og isolere sig fra dens påvirkning, hvilket
igen kan lade sig gøre på flere forskellige måder, fx ved at oprette særlige
kristne skoler med "kristen biologiundervisning" eller ved at oprette særlige
"kristne videnskabsinstitutioner", der skal erstatte de forudindtagede
ateistiske videnskabsmænd.

> [...]
>troen, at de søger videnskabelige beviser, og hvorfor nægter de så at
>godtage de videnskabelige tests, der afviser deres tro ?

Som sagt hænger det sammen med, at man har brug for et nogenlunde stabilt
verdensbillede for at kunne navigere i verden. Hvis jeg ikke har en idé om,
hvordan verden er skruet sammen, så kan jeg heller ikke vide, hvordan jeg skal
handle i den.

Man bør i øvrigt bemærke sig, at dette ingenlunde blot gælder de traditionelt
religiøse verdensopfattelser. Det gælder fuldt ud lige så meget den klassiske
videnskab og et hvilket som helst andet overordnet "verdensbillede". Den
fastholdes med samme iver og har ligeledes sine egne forsvarsmekanismer mod
potentielle trusler.

> [...]
>fastlagt, og derfor nægter at benytte sig af de nye opdagelser, som den
>enkelte tro kalder sine helbredelses-metoder.

Videnskaben er ikke "dogmatisk fastlagt" (lige som mange religioner ikke er
det), men den hviler (lige som alle andre verdensbilleder) på visse
grundlæggende antagelser om verdens beskaffenhed, som ikke er til diskussion.

Thomas Kuhn har glimrende redegjort for dette i "The Structure of Scientific
Revolutions" (1962), hvor han beskriver, hvordan forskellige vidensfelter
(herunder "den moderne videnskab" og lign.) er domineret af et bestemt
paradigme, der sætter grænserne for, hvad man kan spørge om. Et givet
paradigme vil kunne forklare visse ting, men der vil nu og da forekommer ting,
som ikke eller kun vanskeligt kan forklares inden for det givne paradigme. Når
mængden af disse ting bliver stor og påtrængende nok, vil det lede til et
paradigmeskifte, hvor det gamle paradigme forkastes og et nyt accepteres
(gerne over flere generationer). Det var f.eks. det, der skete, da man gik fra
den ptolemæiske kosmologi, der havde jorden i centrum og de øvrige planeter i
skaller uden om jorden, til den kopernikanske kosmologi, der satte solen i
centrum og lod jorden kredse om denne. Man kan også betegne overgangen fra den
klassiske, newtonske fysik til den moderne kvantefysik (i hvert fald i
københavnerfortolkningen) som et paradigmeskifte.

>Er dette blot en udvidelse af 'tyv tror hver mand stjæler' eller er der noget
>fundamentalt i mennesker, der gør at man godt kan lide faste regler og
>dogmatiske love, uanset hvor lidt eller meget mening de giver.

Ja. Som menneske har man *brug* for faste regler og overbevisninger. I nogen
har vi nu hørt at "et åbent sind" er at efterstræbe, men der er begrænsninger
på, hvor åbent et sind vores neurologi/psykologi tillader os at have. Åbenhed
tillader nye erkendelser, men det gør også én meget udsat. Man har kun råd til
åbenhed, når man ikke er truet. Det gælder for såvel menneskelig erkendelse
som for flygtningepolitik.

> [...]
>- så det kan vel ikke være helt tilfældigt at den slags så ofte tiltaler os.

Godt set :)

>Jeg håber der er nogle, der kan give mig nogle hints, evt. anbefalinger til
>læsning, og at mit spørgsmål ikke er blevet for kringlet.

Religionssociologien er ikke just mit felt, men jeg tør dog anbefale
ovenstående værk af Thomas Kuhn og dertil det meste skrevet af makkerparet
Peter Berger og Thomas Luckmann - herunder særligt deres "The Social
Construction of Reality" og Bergers "Religion, samfund og virkelighed".

Jeg er sikker på, at psykologerne kan bidrage med yderligere litteratur.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"There is no such thing as sin.
There is only life and anti-life."

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-03-03 21:19

> [...]

Construction of Reality" og Bergers "Religion, samfund og virkelighed".

Jeg er sikker på, at psykologerne kan bidrage med yderligere litteratur.

FUT: dk.videnskab.religion

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Hellere en ret grønsager med kærlighed til,
end en opfedet okse med had til."

Fra : Pegasus

Dato : 31-03-03 21:52

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> [...]

> ikke spiller nogen frygtelig stor rolle, hvis man kan demonstrere
> over for en tilhænger af dette eller hint, at det han tror på er

Der var et forsøg med zoneterapi mod astma. Forsøget viste, at zoneterapi
hjalp lige så godt som medicin. Men det viste også, at det var lige meget
hvor på "felterne", der blev stimuleret.

Lægerne konkluderede, at virkningen var falsificeret, idet de 'forkerte'
stimulationer var en kontrolgruppe, altså placebo, idet zoneterapeuterne
havde defineret, hvor den virksomme stimulation skulle foregå, for at det
var zoneterapi efter bogen.

Tilhængerne konkluderede, at zoneterapi var bevist lige så effektivt som
medicin.

Hvem havde ret?

--
Yours
Pegasus

Fra : ASKF

Dato : 01-04-03 00:57

Pegasus ytrede sig i <3e88aa67$0$24728$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>var zoneterapi efter bogen.
>
>Tilhængerne konkluderede, at zoneterapi var bevist lige så effektivt som

Man kan faktisk sige at begge grupper havde ret og der også bør laves et
nyt forsøg.

Hvis en placebogruppe viser lige så gode resultater som forsøgsgruppen,
er konklusionen normalt at hypotesen er falsifiseret.

I dette tilfælde har vi altså tre grupper med lige gode/dårlige
resultater, hvorfor man er nødt til at forkaste alle tre behandlinger,
hvis man vælger at forkaste en af dem.

Zoneterapeuterne bør revurdere deres teori, da forsøget påviste at deres
zoneteorier ikke er korrekte, herefter kan forsøget gentages.

Det ville dog være interressant at vide om der også var en kontrolgruppe
der fik en medicinsk placebobehandling og i fald, hvad resultatet var
for denne.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : David T. Metz

Dato : 08-04-03 14:54

Pegasus skriblede:
> [...]
> skulle foregå, for at det var zoneterapi efter bogen.
>
> Tilhængerne konkluderede, at zoneterapi var bevist lige så effektivt

Det havde de alle ... De var bare uenige om nogle definitioner.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 31-03-03 09:36

> Jeg håber der er nogle, der kan give mig nogle hints, evt.
> anbefalinger til læsning, og at mit spørgsmål ikke er blevet for
> kringlet.

Trossystemer er ofte netop defineret ved en selvreferentiel indkapsling,
fordi ambitionen netop er at give et forklaret og samlet billede af verden.
Jeg har fx mødt "nykristne", som entydigt abonnerede på GT's
skabelsesberetning og mente, at når videnskaben mente noget andet, var det
fordi Gud havde skabt jorden, så det så ud som om den var millioner af år
gammel og at vi stammer fra aberne. (Omvendt kan man jo undre sig over
Jehovas Vidner, som starter med at afvise videnskaben og derefter lefler for
den - og sågår prøver at sægle deres bibletolkninger som videnskabelige...)

Mange af de sociologiske mekanismer i dette er beskrevet, fx i en klassiker
som Berger & Luckmann's "Den samfundsskabte virkelighed". Deres afsæt er, at
vores virkelighedsoplevelse er en relativt skrøbelig størrelse, som i
væsentlig grad fastholdes af en slags social kontrakt - hvor tro er én
mulighed for at fastholde en virkelighed. I deres optik bliver det til, at
der ingen frelse er udenfor kirken, netop fordi troen på den fælles
virkelighed er pointen.

Indenfor psykologien er der blandt andet skrevet en del om religiøs
omvendelse: Hvad betyder omvendelse rent psykologisk i forhold til
selvforståelse, virkelighedsopfattelse, etc. og hvilke personlighedstyper
finder på at konvertere under forskellige betingelser.

Selv har jeg en vis forkærlighed for de grene af buddhismen, som skelner
mellem en dualistisk og en non-dual virkelighed. Pointen er, at
virkeligheden er non-dual, men at vi forvildes til at tro den er dualistisk
og at vi derfor skal tage parti for det ene frem for det andet: Hinduer har
hellige køer, men spiser svin; muslimer må ikke spise svin, men gerne
øksekød; protestanter spiser begge dele - hvem har ret? Diskussionen kan
blive lang, men her vil den non-dualt tænkende buddhist sige, at det er en
vildfarelse: Vores tro og præferencer er tillærte (intet barn fødes med en
mening om fx oksekød) og er derfor ikke grundlæggende visdom: hvis vi for
alvor vil lære noget af betydning, er vi nødt til at se igennem dualismen i
alle tilværelsens forhold. Buddhisme på dette niveau bliver derfor en slags
anti-tradition. (Se fx Tenzin Wangyal Rinpoche: "The Tibetan Yogas of Dream
and Sleep".)

Kim

Fra : Pegasus

Dato : 31-03-03 18:57

Peter Lind wrote:

> [...]
> (skytsengle, tidligere liv, kommunikation med døde) - alt sammen
> ting, der aldrig kan bevises, men ofte viser sig at kunne blive

1) Du kan ikke bevise en teori ved forsøg. Så det er ikke sandt, at
videnskabelige teorier er bevist. De er sandsynliggjort.

2) Når en videnskabsmand bygger på, at de tilrådighedværende videnskabelige
teorier er tilstrækkelige, er der tale om *tro*, idet man ikke kan vide,
hvad ukendte og fremtidige teorier vil sige om en hændelse. Historien er
fuld af eksempler på utilstrækkelig videnskabelig erkendelse, selv om
eksisterende viden var videnskabeligt bekræftet.

3) Du kan kun modbevise en teori ved forsøg, hvis teorien er eksakt
formuleret. F.eks. hvis du afslører 99 troldmænd i snyd, kan det godt være,
den 100'de kan udføre mirakler. Fordi du ikke har beskrevet eksakt, hvad en
troldmand er, og hvilke metoder, han bruger.

4) Der er ikke noget galt i at tro, hvis det ikke strider mod erfaringen. Vi
bygger det meste af vort liv på tro, d.v.s. på noget som kun delvist eller
slet ikke er erfaret. Vi bygger i udstrakt grad på andres erfaringer. Hvis
vi skulle leve vort moderne liv efter en fysikbog, kunne næsten intet
fungere i menneskers hverdag og samfundsliv.

--
Yours
Pegasus

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 31-03-03 20:44

[Pegasus]

> [...]
| hændelse. Historien er fuld af eksempler på utilstrækkelig
| videnskabelig erkendelse, selv om eksisterende viden var

dette er ikke sant uten kvalifikasjoner. de færreste modeller eller
teorier blir _forkastet_ av neste generasjon (psykologi er et unntak her
:). det som skjer er at modeller med en viss forklarende kraft blir
forandret slik at de får mer forklarende kraft. Isaac Asimovs klassiske
eksempel er teorier om jordas form. jorda var ei perfekt kule for
Aristoteles, seinere modeller har vært variasjoner av kuleform. ingen
har etter Aristoteles foreslått særlige avvik fra denne formen.
(Asimov går så langt som til å si at Bibelens flate jord heller ikke
var så dum - for veldig mange praktiske formål _er_ jorda flat).

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : Anders J. Munch

Dato : 01-04-03 00:04

"Pegasus" <troemoedelme@hotmail.com> skrev:
> [...]
> fuld af eksempler på utilstrækkelig videnskabelig erkendelse, selv om
> eksisterende viden var videnskabeligt bekræftet.

Pas på med at blande forskellige betydninger af ordet "tro" sammen.

Videnskabsmandens tro på utilstrækkeligt grundlag er, eller tilstræbes
at være, en *sandsynligheds-tro*, en begrundet formodning.

Tro i forbindelse med religion betegner ofte en *valgtro*, en
bekendelse af tilhørsforhold som ikke nødvendigvis har nogen relation
til hvad der er og ikke er sandsynligt. For eksempel gjorde Søren
Kierkegård en særlig pointe ud af at vælge at tro på kristendommen på
trods af dens usandsynlighed.

Samme ord men reelt to vidt forskellige begreber. Når indsigtsfrie
mennesker (Jah, nu skal jeg ikke nævne navne) påstår at videnskaben er
lige så meget en tro som religion er, så beror det på ikke at have
forstået den skelnen.

--
Anders Munch, softwareudvikler
Stadig forvirret men på et højere niveau.

Fra : Pegasus

Dato : 02-04-03 19:10

Anders J. Munch wrote:

> Pas på med at blande forskellige betydninger af ordet "tro" sammen.
>
> Videnskabsmandens tro på utilstrækkeligt grundlag er, eller tilstræbes
> at være, en *sandsynligheds-tro*, en begrundet formodning.

Man kan ikke lave sandsynlighedsberegning på det, man intet ved om endnu.

> Tro i forbindelse med religion betegner ofte en *valgtro*, en
> bekendelse af tilhørsforhold som ikke nødvendigvis har nogen relation
> til hvad der er og ikke er sandsynligt.

Tro vedrører i nogle tilfælde erfaringer fra det grænseland, som videnskaben
endnu ikke har betrådt. De fleste store fysiske opdagelser er i øvrigt gjort
efter intuitiv forudanelse. Uden denne intuition, vil intet fornuftigt
menneske bruge sine kræfter på forskning. Hvis man i fortiden havde haft
kendskab til moderne videnskabelige resultater, ville det være gået relativt
hurtigt at bevise dem.

> For eksempel gjorde Søren
> Kierkegård en særlig pointe ud af at vælge at tro på kristendommen på
> trods af dens usandsynlighed.

Ja, det var dumt.

--
Yours
Pegasus

Fra : Anders J. Munch

Dato : 02-04-03 20:26

> Man kan ikke lave sandsynlighedsberegning på det, man intet ved om endnu.

Beregning? Tiltroen til en begrundet formodning behøver ikke
nødvendigvis kunne omsættes entydigt til tal.

> Tro vedrører i nogle tilfælde erfaringer fra det grænseland, som
videnskaben
> endnu ikke har betrådt.

Ja det kan jeg jo ikke argumentere imod - for sådan et tågeord
'grænseland' kan betyde alt og ingenting. Så jeg vil nøjes med at
kalde det et intetsigende, uvidenskabeligt ord.

> De fleste store fysiske opdagelser er i øvrigt gjort
> efter intuitiv forudanelse. Uden denne intuition, vil intet fornuftigt
> menneske bruge sine kræfter på forskning.

De fleste nitte-lottokuponer er købt efter intuitiv
forudanelse. Fysiske opdagelser har det med at blive gjort efter
grundige studier.

>Hvis man i fortiden havde haft
> kendskab til moderne videnskabelige resultater, ville det være gået
relativt
> hurtigt at bevise dem.

s/bevise/eftervise/

Videnskabelige udsagn er som hovedregel operationelle, og dermed
mulige at eftervise. Religiøse udsagn derimod er ofte intentionelt
formulerede med uklare eller slet ingen operationelle konsekvenser, og
dermed umulige hverken at bevise eller modbevise.

- Anders

Fra : Gearløs

Dato : 01-04-03 10:56

Peter Lind wrote:

> [...]

> litteratur om emnet, måske er der nogle kendte effekter, nogle
> navngivne konklusioner ala Barnum effekten og Hawthorne effekten...

Jeg kommer til at tænke på Winnicott og overgangen fra objektrelatering til
objektbrug. Winnicott skriver et sted (måske med et glimt i øjet), at man
bør sikre sig, at klienten ikke har en revolver på sig når dette sker.
Objektrelatering er en måde at forholde sig på som har karakter af
projektion, altså en 'ikke realistisk' forholden sig til den anden. Ganske
ofte tror jeg at læger kommer ud for dette, når han fx idealiseres eller
nedvurderes. Det første er nok grunden til at læger kan oppebære den
kolossale og måske urealistiske respekt som omgiver dem, det sidste 'blame
the doctor' - det var lægens skyld det hele. Det første svarer til at stille
sin tørst ved et fatamorgana det sidste at *bruge* lægen til det han kan
bruges til....

Fænomenet kaldes 'overgangen fra objektrelatering til objektbrug'.

Gearløs

Fra : Gearløs

Dato : 01-04-03 11:20

Jeg fandt lige det her

[..]
Overgangsobjekter og overgangsfænomener tilhører illusionens område, som er
basis for oplevelsens første begyndelse. Denne udvikling på et tidligt
stadium muliggøres af moderens særlige evne til at tilpasse sig sit barns
behov, hvorigennem hun giver det spæde barn mulighed for at have den
illusion, at hvad det skaber faktisk eksisterer.
Dette mellemliggende oplevelsesområde, som ikke antastes hvad angår dets
tilhørsforhold til indre eller ydre (fælles) realitet, udgør størstedelen af
det spæde barns oplevelse, og *det bevares livet igennem i den intense
oplevelsesmåde, der er forbundet med kunst, religion, fantaserende
livsudfoldelse og med kreativt videnskabeligt arbejde*.
Det spæde barns overgangsobjekter vil i almindelighed blive frataget energi
i takt med, at kulturelle interesser udvikler sig. . Endvidere fremgår det
af disse overvejelser, at tanken om at acceptere paradokset kan have positiv
værdi. Paradoksets løsning fører til en defensiv organisation, som man hos
den voksne kan møde som sand og falsk selv-organisation (Winnicott, 196Oa).

*Jeg* læser Winnicott fra en fænomenologisk vinkel

http://www.behandlingshjemmet-kokkedal.dk/medarbej/faglitt/winnicott.doc

Gearløs