"Constabel" omkr. 1715 igen
Fra : erik

Dato : 30-03-03 11:59

Hej
og tak for svarene på min første forspørgsel.
Jeg er blevet lidt forvirret (det er ikke bare p.g.a. det gode vejr).
Da Søren Jørgensen Palle skrev en suplique, svarede Københavns Magistrat i 1721
"Kongen":
" . . . og ellers paa nogen tiid staaet udi Voris tieneste til Søes for Constabel
Waltz . . . "

At han var noget udi den kongelige marine understøttes af, at han ved nogle børns
dåb 1715 og 1719 kaldte sig for "Matros".

Det tolker jeg som at han har tjent UNDER denne constabel som matros; men det kan
vel næppe være rigtigt at en menig havde mandskab under sig??

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 30-03-03 13:27

erik wrote:

> Det tolker jeg som at han har tjent UNDER denne constabel som matros;
> men det kan vel næppe være rigtigt at en menig havde mandskab under
> sig??

Jeg har af naturlige årsager ingen erindring om konstabler i 1715 ) ,
men da jeg aftjente min værnepligt i marinen var en konstabel den lavest
rangerende befalingmand med to røde 'omvendte' V'er. Da min mellemste
søn gjorde tjeneste som konstabel i telegraftropperne for ca. 10-12 år
siden havde han *ikke* status som befalingsmand. Funktionen som
konstabel er med andre ord sikkert afhængig af hvilket værn samt måske
også til hvilken tid.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-03-03 14:49

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden havde han *ikke* status som befalingsmand. Funktionen som
> konstabel er med andre ord sikkert afhængig af hvilket værn samt måske
************
Hmmm. Nu sidder jeg og tææhnker . . Vi er vist nogen lunde lige gamle . . .
Mon du tænker på Korporaler???
Da jeg var militær i 1960-62 var der endnu et par stykker tilbage, men
medens jeg var inde, blev rangen afskaffet og det hele blev lavet om så man
næsten kunne blive kaptajn efter rekruttiden
Major efter et halvt år . . .
Konstabelordningen blev indført som en slags kontraktordning, man blev
samtidig lovet et svendebrev udi radiomekanik - og hvad ved jeg, men
befalingsmænd blev de vist aldrig.

Jeg skal indrømme jeg ikke husker så godt mere, så ret mig om jeg tager
fejl.
Menig 454 386 Svendsen.

Fra : Bent Fleron

Dato : 30-03-03 19:36

Flemming Svendsen wrote:
> "Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> ************
> Hmmm. Nu sidder jeg og tææhnker . . Vi er vist nogen lunde lige gamle
> . . . Mon du tænker på Korporaler???

Ak ja, Ak ja, den Altzheimer Light driller mig lidt en gang imellem. Du
har selvfølgelig ret
Det er korporaler der har de to røde vinkler med spidserne opad. I
øvrigt var jeg i marinen i 1955-56 og trods en hidsig modvilje mod
militæret, der gerne ville ud af det var jeg en af de meget, meget få
der nægtede at lade mig hjemsende, men det er en helt anden historie
)

> Jeg skal indrømme jeg ikke husker så godt mere, så ret mig om jeg
> tager fejl.

Du husker i hvert fald bedre end mig.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Varla

Dato : 30-03-03 20:19

"Flemming Svendsen" skrev d. 30-03-03 14:49 dette indlæg :

Jeg havde udlånt omkring 130 kroner til en overkonstabel (og fik dem
aldrig tilbage fordi han blev hjemsendt i utide, vistnok fordi han
overhovedete ingen styring havde på sin økonomi),

Men dengang, på landjorden, var en konstabel egentligt kun en
kontraktansat menig, som så kunne få lidt anciennitet og blive
overkonstabel.

Der var en mulighed for at de kunne tage supplerende uddannelse og så
blive korporraler, og med mulighed for derefter at gå/læse videre. Men
hvis ikke de tog uddannelse og blev korporaler, så blev de hjemsendt
efter endt tjeneste.

Det skal dog tilføjes at så vidt min elendige hukommelse rækker, så
kunne de være konstabler indtil de blev 32 år, men derefter var det ud
af vagetn såfremt de ikke havde kvalificeret sig til korporaler.

Korporalerne kunne arbejde på værkstederne, depoter og lignende, og de
kunne være delingsførere i kompagnierne. Så vidt jeg husker var en
deling en gruppe på ca. 30-40 personer, og der var 4 delinger i et
kompagni.

Iøvrigt havde vi også Garand geværer (hvis det var sådan det stavedes),
men jeg nåede aldrig længere end til træpatroner. Derefter var det
kontor- og depottjeneste de sidste 15 måneder af min soldatertid.

mvh.

Hilsen fra menig 514 456.

http://www.kandu.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 31-03-03 15:58

> Jeg havde udlånt omkring 130 kroner til en overkonstabel (og fik dem
> aldrig tilbage fordi han blev hjemsendt i utide, vistnok fordi han
> overhovedete ingen styring havde på sin økonomi),

Næ, men det fik han måske så . . .
****
> Iøvrigt havde vi også Garand geværer (hvis det var sådan det stavedes),
> men jeg nåede aldrig længere end til træpatroner.
****
Træpatroner! Ja, dem husker jeg, det var sådan nogle de herrer Sadam & Bush
skulle dele ud, så ku' vi andre komme videre med tilværelsen. ;,-/

Hilsen fra Flemming Svendsen.