hvad var en "Constabel" 1715 ?
Fra : erik

Dato : 29-03-03 19:47

Hej
Det der med marine eller militære titler er ikke min stærke side og slet ikke for
300 år siden. Er der nogen der kan give en forklaring på rangen konstabel?

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-03-03 21:34

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev Sat, 29 Mar 2003 19:46:47 +0100

>Hej
>Det der med marine eller militære titler er ikke min stærke side og slet ikke for
>300 år siden. Er der nogen der kan give en forklaring på rangen konstabel?

Jeg mener ikke det er nogen rang, blot en anden betegnelse for en menig.

Idag bruges det hovedsageligt om de kontraktansatte i modsætning til de
værnepligtige.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Aage Møller-Nielsen

Dato : 29-03-03 21:59

en konstabel var før i tiden en mening artillerist og ikke fra infanteriet
( jeg selv i 1937 konstabel.)
Aage Møller-Nielsen
erik <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i artiklen
<3e85ea16$0$133$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-03-03 08:02

.. Er der nogen der kan give en forklaring på rangen konstabel?
> Erik Reinert Nielsen

*****
NORDISK KONVERSATIONS LEKSIKON 1859
( ikke fordi jeg ikke har et nyere, men for at få det så tæt på den tid som
muligt

Constabel:
bruges ofte som eensbetydende med Artillerist.
I Danmark bruges C. om den Deel af Artillerimandskabet som specielt uddannes
og bruges til Ladning, Retning og Affyring af Skytset, i Modsætning til
Trainconstabelen der specielt uddannes til Kjørslen med det.
C. på Krigsskibe ere de af Holmens Folk som særlig have lagt sig efter
Kanonernes Betjening.
Haves et tilstrækkeligt Antal af disse, da benyttes de til
Kanoncommandeurer.
--
Træd af.
386 Svendsen

Fra : J.Kobel

Dato : 30-03-03 08:57

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kanonernes Betjening.
> Haves et tilstrækkeligt Antal af disse, da benyttes de til

I Dansk Konversations Leksikon fra MCMLVI ( det er i nyere tid ) står
det stavet med <K>. = Konstabel.
Forklaringen er som Flemming skriver.Altså betegnelsen for en menig
Artillerist.
I mine hjemsendelsespapirer fra 1950, står det med denne stavning, jeg
var Artillerist 1949 - 50 ved 1.FAR.2.AA.2.Bt. Det kom i løbet at 1950
til af hedde Kronens Artilleriregiment. Dengang hjemsted i Avedøre-lejren

Mvh. J.Kobel

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-03-03 10:46

> [...]
> var Artillerist 1949 - 50 ved 1.FAR.2.AA.2.Bt. Det kom i løbet at 1950
> til af hedde Kronens Artilleriregiment. Dengang hjemsted i Avedøre-lejren

*****
Ja, men så er vi jo næsten "soldaterkammerter". Jeg lå ved samme , men 1.
batteri - du ved, de med røde skulderbånd
Min soldatertid blev aftjent i Sjælsmark, der på dette tidspunkt (1960) var
flunkende ny. Det fik vi dog snart gjort kål på . . . .
Har netop været forbi, og det står næsten som da jeg gik ud ad porten for
sidste gang efter at have været genindkaldt for gud ved hvilken gang.
Nå, Kobel, nu skal dette jo ikke udarte sig . . . .
Flemming.

Fra : J.Kobel

Dato : 30-03-03 17:45

Flemming Svendsen <zeus1@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e86bcc3$0$52183$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> sidste gang efter at have været genindkaldt for gud ved hvilken gang.
> Nå, Kobel, nu skal dette jo ikke udarte sig . . . .

Dette kan vel være lige så godt som så meget andet og militærhistorie er jo
også denne gruppe (;--)) Spørg bare Hugh. The man who know all about DK.

Flemming, jeg var heldigere end dig, vi havde Enfield Geværer fra 2. Verdens-
krig, men i 1952 blev jeg genindkaldt i 3 uger for at lære Garand-geværet at
kende og blev også uddannet til Geværgranat-skytte.
På grund af mine 1 A 1 soldaterpapirer, blev jeg ved genindkaldelsen straks
udnævnt til Korporal og skulle selv sy de 2 dobbelt-vinkler på ærmerne, inden
næste morgen.
Som yderligere fordel, så fik jeg udbetalt 2,50 kr. pr. dag i sold, de menige
Konstabler fik kun 2,00 kr.
Det var tider dengang.
Det var i Holbæk men vi rejste gratis med DSB. (;--))

Mange hilsener fra Gamle Jørgen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-03-03 10:35

"J.Kobel" <jkobel@post2.tele.dk> wrote in message news:3e871fdf$0$52129$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>
> Flemming, jeg var heldigere end dig, vi havde Enfield Geværer fra 2. Verdens-

http://www.geocities.com/lee_enfield_rifles/TitleImage.jpg

og

http://www.uidaho.edu/~stratton/en-page.html

http://images.google.com/images?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=%22lee+enfield%22+rifle&sa=N&tab=wi

established in 1804 to assemble "Brown Bess" flintlock muskets. The first rifle to bear the Enfield name was the Enfield Rifle of
1853. <<

><Beginning in 1901, trials were conducted at the Royal Small Arms Factory (RSAF) in Enfield on the new short rifle, resulting in
the adoption in December 1902 of the Short Magazine Lee-Enfield Mk I. (marked "SHT L.E." and "I"). Production of the SMLE Mk I began
in 1903 at RSAF Enfield and in 1904 at RSAF Sparkbrook, the Birmingham Small Arms Co. (BSA), and the London Small Arms Co. (LSA).
Minor modifications led to the adoption of the SMLE Mk I* in 1906, with production at Enfield, Sparkbrook, BSA Co., and LSA Co.<<

as 14 year old officer cadets in 1950 we had rifles from the Boer war time

mvh

Hugh W

--
on a misty morning in Birmingham 37

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-03-03 11:07

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote

snip> ><Beginning in 1901, trials were conducted at the Royal Small Arms Factory (RSAF) in Enfield on the new short rifle, resulting
> [...]
> Minor modifications led to the adoption of the SMLE Mk I* in 1906, with production at Enfield, Sparkbrook, BSA Co., and LSA Co.<<

see big jpg

http://freepages.military.rootsweb.com/~worldwarone/WWI/Weapons/images/rifles-page95.jpg

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-03-03 11:00

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> wrote in message news:3e869649$0$52122$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> Kanonernes Betjening.
> Haves et tilstrækkeligt Antal af disse, da benyttes de til

In the British army you see the corrspondoing ranks of Gunner and of Driver (of the horses) in the Royal Artillery

Hugh W

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-03-03 13:17

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> In the British army you see the corrspondoing ranks of Gunner and of
Driver (of the horses) in the Royal Artillery

> Hugh W
***
OH Yes it's another case

I den forbindelse: I samme leksicon:
"Constable":(eng.) er oprindelig det samme Ord som Connetable - af Comes
stabuli, Staldmester; efter Andre af middelalderlig Latin constabularis
(con - stabulum) Staldbroder.
Da Normannerne erobrede England, overførte de dertil tilligemed deres
Lehnsvæsen, ogsaa de fra samme laante Benævnelser i Rets- og Statsvæsenet.

Til den franske Stor - Connetable svarede saaledes den engelske Lord High
Constable, en af de fornemste Kron- og Rigsembedsmænd, hvis Værdighed gaves
som Lehn; den ophørte 1521 med Edward Stafford, Hertug af Buckingham, og
siden er der kun ved Kroninger og lignende høitidelige Leiligheder udnævnt
en Lord High Constables

Lord High Constables, - som skulle føre Opsigt over Landeværnet, bleve først
udnævnte af Edward I 1284.
Under Edward III opkom Petty-Constables eller Commune - Constables der
oprindelig vare Communeforstandere, men nu nærmest ere Politiembedsmænd og
udføre Fredsdommernes befalinger.
Embedet er en Ærespost, og er ikke livsvarigt; Lord High Constables blive i
Reglen valgte af Communerne, men også ofte af Godseierne eller
Fredsdommerne; i saa Henseende er der locale Bestemmelser.

Velhavende Folk, der blive valgte til Lord High Constables lade sig
repræsentere ved en Deputy-C. men de ere ansvarlige for dennes Handlinger.
I nødstilfælde kan enhver Borger blive opfordret til at fungere som
Special-C. og under Uroligheder melde Borgerne sig frivillig for at lade sig
tage i ed som Constables.
De blive da forsynede med Constable-staven og danne saaledes et slags
ubevæbnet Nationalgarde, der i Reglen har indgydt Agtelse og forhindret
Uroligheder, saaledes f. Ex. ved den store Chartistdemonstration i April
1848.
I London blev Constable-Institutionen afskaffet 1829, og man fik istedet
derfor Police-Constables eller Policemen.

men det er jo en helt anden sag . . .
Flemming.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-03-03 10:22

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> wrote in message news:3e86e01b$0$52189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> siden er der kun ved Kroninger og lignende høitidelige Leiligheder udnævnt

snippe good stuff

st-- in englis is often et-- in French we learned at school

station state

etation etate ???

Plaza del Etadium portugese ???

stadium oh dear