Hvad betyder vejpiquer eller veypør
Fra : Sonja Bigand

Dato : 29-03-03 19:16

I forbindelse med læsning af folketællingerne, har man anført som at min
forfaders erhverv er "vey pør" et sted og et andet sted står anført
vejpiquer.
Efter optegnelser der er i familiens besiddelse skulle min forfader have
været kongelig vejer og måler.

Er ovenstående erhvresbetegnelse det samme eller er der nogle der kan give
en beskrivelse af de to erhverv.

Mvh

Sonja Bigand

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-03-03 21:34

"Sonja Bigand" <sonja@bigand.dk> skrev Sat, 29 Mar 2003 19:15:55 +0100

>I forbindelse med læsning af folketællingerne, har man anført som at min
>forfaders erhverv er "vey pør" et sted og et andet sted står anført
>vejpiquer.

Samme emne har været diskuteret her for ikke så længe siden. Der er
enighed om at det betydder 'stikker'. Men der var uenighed om hvorvidt
det er ham der udstikker vejen, eller om det er ham der lægger (pikker)
brostenene.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3a847318.5279624%40news.get2net.dk&rnum=4&prev=/groups%3Fas_q%3Dpiquer%26ie%3DISO-8859-1%26as_ugroup%3Ddk.*%26lr%3D%26hl%3Dda

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3e04bb16%240%24176%24edfadb0f%40dread16.news.tele.dk&scoring=d&prev=/groups%3Fas_q%3Dpiquer%26ie%3DISO-8859-1%26as_ugroup%3Ddk.*%26lr%3D%26hl%3Dda

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Sonja Bigand

Dato : 04-04-03 17:24

Tak for hjælpen til alle, jeg har ikke læst denne gruppe før hvorfor jeg
desværre ikke har deltaget i diskutionen omkring dette erhverv før.

m.v.h

Sonja Bigand

Fra : John Thomsen

Dato : 22-05-03 18:09

On Sat, 29 Mar 2003 21:33:47 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>enighed om at det betydder 'stikker'. Men der var uenighed om hvorvidt
>det er ham der udstikker vejen, eller om det er ham der lægger (pikker)

Det er faktisk det sidste, nemlig én der lægger de såkaldte
chausse-brolægninger.

Venligst
John

Fra : Hanne Christensen

Dato : 30-03-03 09:14

"Sonja Bigand" <sonja@bigand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forfader have
> været kongelig vejer og måler.
>
> Er ovenstående erhvresbetegnelse det samme eller er der nogle

En pikør, evt. en vejpikør, kunne være en funktionær ved
vejvæsenet, som inspicerede og kontrollerede arbejderne. Ordet
pikør kan også have andre betydninger.
Kilde: Politiken Sproghjørnet af 3/3 2003, der henviser til
Ordbog over det danske Sprog.
vh
Hanne