/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Tids rejse
Fra : Dave


Dato : 29-03-03 19:30

http://tv.yahoo.com/news/wwn/20030319/104808600007.html

Er tids rejse teoretisk set muligt????



 
 
Henning Makholm (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 29-03-03 19:59

Scripsit "Dave" <spawn_b@hotmail/"fjern dette æøå"/.com>

> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20030319/104808600007.html

Bemærk at Weekly World News er nettets svar på En Skør Skør Verden.
Dens kildeværdi er en anelse lavere end anonym grafitti på
lokumsvægge.

> Er tids rejse teoretisk set muligt????

Svaret afhænger mest af hvad du præcist mener med "teoretisk muligt".
De p.t. anerkendte fysiske teorier kan ikke *afvise* muligheden for
tidsrejser mere overbevisende end lægmandfilosofi som
bedstefarparadokset eller "hvorfor er vi så ikke overrendt af
tidsrejsende fra fremtiden" kan. På den anden side siger de heller
ikke nogetsomhelst om at man *kan* rejse (bagud) i tiden.

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,
hilser overmådigt venligt på en mor med barn, bryder ud
i sang og stiller sig til sidst op og pisser i en port."

Christian Andersen (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 29-03-03 20:01

Dave wrote:

> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20030319/104808600007.html

Har du nogensinde hørt om kildekritik?

Lad os se:

Artiklen optræder under den sektion der hedder "Entertainment News &
Gossip". Det burde give dig det første hint om at historien måske ikke er
helt sandfærdig.

Yahoo giver "avisen" Weekly World News som kilde.

Weekly World News' tophistorier i denne uge:

AMERICA'S RUNNING OUT OF SUPERMODELS
DUMB WAYS PEOPLE HAVE DIED
HITLER HAD A SECRET SON
AMERICA SHOULD BE A BAD-ASS COWBOY
HOW YOU CAN OWN A PIECE OF IRAQI LAND

Hvad synes du selv?

--
Save aix1!

Regnar Simonsen (29-03-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 29-03-03 23:27

Dave skrev :
> Er tids rejse teoretisk set muligt????

Ja.
Rejser ud i fremtiden er helt normalt (foretages f.eks. af mesoner i
tusindvis hver eneste dag).

Rejser til fortiden er en lidt mere speget affære; men mange - også seriøse
teoretikere - regner med muligheden.
Personligt ser jeg ikke nogle paradokser ved sådanne rejser.

--
Hilsen
Regnar Simonsen



Klaus G. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 30-03-03 00:59

> > Er tids rejse teoretisk set muligt????
>
> Ja.
> Rejser ud i fremtiden er helt normalt (foretages f.eks. af mesoner i
> tusindvis hver eneste dag).
>
Og hvad er en "mesoner" ?


--
Klaus G. / Seth-Enoch



Lasse Reichstein Nie~ (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 30-03-03 01:23

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> writes:

> Og hvad er en "mesoner" ?

<URL:http://www.google.com/search?q=mesons&btnI=I%27m+Feeling+Lucky>

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Jeppe Stig Nielsen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 30-03-03 14:49

"Klaus G." wrote:
>
> > Rejser ud i fremtiden er helt normalt (foretages f.eks. af mesoner i
> > tusindvis hver eneste dag).
> >
> Og hvad er en "mesoner" ?

Oprindelig betød en meson blot en mellemtung elementarpartikel. Nu om
dage betyder en meson en elementarpartikel der er opbygget af én kvark
og én antikvark. Dermed tilhører mesoner klassen af hadroner (partikler
opbygget af kvarker). Til klassen af hadroner hører også baryoner, hvor
du sikkert har hørt om to: protonen og neutronen.

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Henning Makholm (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 30-03-03 16:19

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Nu om dage betyder en meson en elementarpartikel der er opbygget af
> én kvark og én antikvark.

Og forbindelsen til tidsrejser er at en af de mest direkte påvisninger
af relativitetsteoriens tidsforkortelse udgøres af af mesoner der
skabes i sammenstødseksperimenter synes at have større halveringstid
jo hurtigere de bevæger sig. Det kan forklares ved at antage at
mesonerne "i sig selv" er identiske og har samme halveringstid set fra
deres eget synspunkt, men at tiden går langsommere for de hurtige
mesoner.

Med en del god vilje kan "tiden går langsommere for dem" opfattes som
"de rejser fremad i tiden".

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Regnar Simonsen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 30-03-03 22:36


Henning Makholm skrev :
> Med en del god vilje kan "tiden går langsommere for dem" opfattes som
> "de rejser fremad i tiden".

Ja - hvis vi har 2 personer sammensat af (nylavede) mesoner, vil ham i
hurtig bevægelse leve længere end staklen, der ligger stille.
De 2 mesonmænd vil dog ikke selv bemærke forskellen på deres egen levetid.
Men den bevægede mesonmand vil i fht. til den statiske opleve ting, der
ligger senere (f.eks. at det bliver nat - de er begge født kl. 12:00); han
vil altså mene, at han er rejst ind i fremtiden.

--
Hilsen
Regnar Simonsen



Henning Makholm (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 31-03-03 10:27

Scripsit "Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk>
> Henning Makholm skrev :

> > Med en del god vilje kan "tiden går langsommere for dem" opfattes som
> > "de rejser fremad i tiden".

> Ja - hvis vi har 2 personer sammensat af (nylavede) mesoner, vil ham i
> hurtig bevægelse leve længere end staklen, der ligger stille.

Nu er det temmelig svært at lave mennesker af mesoner. Og præcis samme
effekt gælder for alt andet stof. Den er bare lettest at observere for
mesoner fordi de har en tilstrækkelig kort levetid til at de hurtige
af dem ikke fiser helt ud af laboratoriet eller støder sammen med
noget andet før de henfalder. Og fordi de bliver produceret ofte nok
og med store nok variationer i deres hastighed til at observationen
er (relativt!) simpel.

--
Henning Makholm "Guldnålen er hvis man har en *bror* som er *datalog*."

Regnar Simonsen (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 31-03-03 12:46

Henning Makholm skrev :
> Nu er det temmelig svært at lave mennesker af mesoner

Jeg har heller aldrig påstået, at det var nemt

> Den er bare lettest at observere for mesoner fordi de har en tilstrækkelig
kort levetid til at de hurtige
> af dem ikke fiser helt ud af laboratoriet eller støder sammen med
> noget andet før de henfalder.

Effekten er måske mest tydelig ved de mesoner, der dannes øverst i
atmosfæren pga. den kosmiske stråling. Disse vil normalt aldrig kunne nå
jordoverfladen pga. deres korte levetid. Alligevel når de frem, da deres tid
går langsomere.

--
Hilsen
Regnar Simonsen



Christian Vandsø (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Christian Vandsø


Dato : 30-03-03 09:20

On Sat, 29 Mar 2003 23:26:53 +0100, "Regnar Simonsen"
<regnar.simo@image.dk> wrote:


>Rejser ud i fremtiden er helt normalt (foretages f.eks. af mesoner i
>tusindvis hver eneste dag).

Ud over mesoner rejser milliarder af personer også fremad i tiden
hver eneste dag.
>
>Rejser til fortiden er en lidt mere speget affære; men mange - også seriøse
>teoretikere - regner med muligheden.

Kommer an på. hvilken gren af fysikken man henvender sig til. Du vil
f.ex. ikke få en thermodynamiker til at acceptere at man kan rejse
tilbage i tiden (entropi, "you can't unscramble eggs").

>Personligt ser jeg ikke nogle paradokser ved sådanne rejser.

Jeg ser heller ikke noget paradoks i at rejse frem i tiden, kun
tilbage i tiden. Dermed også at man kan komme tilbage til sin egen tid
efter en rejse ind i fremtiden. Det medfører, at en tidsrejse frem i
tiden i praksis vil være det samme som at blive frosset ned og vækket
igen x år frem i tiden.

/Christian

Glenn Møller-Holst (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Glenn Møller-Holst


Dato : 30-03-03 16:38

Dave wrote:
> http://tv.yahoo.com/news/wwn/20030319/104808600007.html
>
> Er tids rejse teoretisk set muligt????
>
>

Hej Dave

Prøv at kigge i følgende tråd:

Tidsrejser.....:
http://cph.ing.dk/konf/root/bagnet/html/1481.all.html

mvh/Glenn


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste