Filmhjælp - gode eksempler søges - psykolo~
Fra : Iggy Pop

Dato : 30-03-03 10:57

Jeg har brug for nogle film-klip til undervisningsbrug (psykologi), som
illustrerer angsttilstande.

Det skal være angsttilstande som er lidt mere spændende end "jeg er bange
for Jason med den store kniv" (dette er "frygt" - ikke "angst" - frygt har
en konkret genstand som årsag til at man er bange).

Det er overraskende svært på stående fod at komme på gode eksempler (det
skal være korte sekvenser) - har indtil videre tænkt på: Vertigo
(højdeskræk), indledningen til Stendhal Syndrome, diverse Polanski
(Repulsion, The Tenant), Mario Bavas "jeg er alene i et rum som gør mig
bange" (Black Sabbath, Whip), Blair Witch (panikangst), As Good As It Gets
(OCD - obsessiv compulsiv disorder - tvangstanker og tvangshandlinger), Deer
Hunter (posttraumatisk stress - vietnam syndrom - men der er ingen sekvenser
med flashbacks!).

Jeg har brug for idéer som kan illustrere nogle af følgende:

1. Panikangst/panikanfald (a'la Blair Witch)

2. Agorafobi - angst for "åbne vidder", afstand til "sikre" steder

3. Generaliseret angst - længerevarende angsttilstand(knugende ængstelighed)

4. Socialfobi - angst for at opføre sig pinligt - præstationsangst

5. Enkelfobi (højdeskræk, klaustrofobi)

6. Tvangstilstande / tvangstanker (tvangsritualer - må ikke træde på
striberne, se efter om døren er låst 100 gange etc.)

7. Krisereaktion - traumer efter krig, overfald etc. (der er sikkert en
million film med traumatiske flashbacks, hvor hovedpersonen vågner badet i
sved - men jeg kan ikke lige komme på gode eksempler?!).

Jeg håber nogle af jer lige kan komme i tanke om nogle gode film/sekvenser
med "angst".

Torben S

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 30-03-03 11:39

"Iggy Pop" skrev

> [...]
> 6. Tvangstilstande / tvangstanker (tvangsritualer - må ikke træde på
> striberne, se efter om døren er låst 100 gange etc.)

Den norske film Elling kunne være et bud på en illustration af de to første
tilstande - og med små elementer af den sidste. Det er dog ikke en
'dokumentarfilm' om emnet - men det er en god film

Mvh. Erland

Fra : KNL DtP

Dato : 30-03-03 11:48

"Iggy Pop" <iggypop1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 7. Krisereaktion - traumer efter krig, overfald etc. (der er sikkert en
> million film med traumatiske flashbacks, hvor hovedpersonen vågner badet i
> sved - men jeg kan ikke lige komme på gode eksempler?!).

Den første jeg lige kommer til at tænke på, er fra filmen Firefox
(http://us.imdb.com/Title?0083943), hvor Clint Eastwood får flashback (vel egentlig
noget posttraumatisk stress) og ser billeder fra Vietnam, hvor bl.a. en lille piger,
der får en gang napalm, har brændt sig fast. Lyden af en helikopter (starten af
filmen) kalder alle disse minder frem.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : MP Jakobsen

Dato : 30-03-03 12:04

"Iggy Pop" <iggypop1@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har brug for idéer som kan illustrere nogle af følgende:
> 2. Agorafobi - angst for "åbne vidder", afstand til "sikre" steder

Copycat - måske lidt af en b-film, men jeg synes at Weavers agorofobi er
vist ret flot.

> 3. Generaliseret angst - længerevarende angsttilstand(knugende
ængstelighed)

Jeg ved ikke om den er langvarende nok, men Tim Roths rolle i Resevoir
Dogs - han bliver skudt i maven og virker lidt 'ude af den'.

> 4. Socialfobi - angst for at opføre sig pinligt - præstationsangst

Magnolia, måske... Især den lille dreng i quiz-showet.

> 5. Enkelfobi (højdeskræk, klaustrofobi)

Vertigo :)

> 6. Tvangstilstande / tvangstanker (tvangsritualer - må ikke træde på
> striberne, se efter om døren er låst 100 gange etc.)

Jeg synes også at 'as good as it gets' er et fint bud herpå.

> 7. Krisereaktion - traumer efter krig, overfald etc. (der er sikkert en
> million film med traumatiske flashbacks, hvor hovedpersonen vågner badet i
> sved - men jeg kan ikke lige komme på gode eksempler?!).

Jeg kan ikke huske det så godt, men jeg mener at Weaver's agorafobi stammer
fra en eller anden specifik episode med et overfald. Men det er lang tid
siden jeg har set filmen.

Fra : hansen

Dato : 30-03-03 12:14

> 7. Krisereaktion - traumer efter krig, overfald etc. (der er sikkert en
> million film med traumatiske flashbacks, hvor hovedpersonen vågner badet i
> sved - men jeg kan ikke lige komme på gode eksempler?!).

Det er godt nok lang tid siden jeg har set den sidst, men en film der har
brændt sig fast hos mig er "Birdy" fra 1984 med Matthew Modine og Nicolas
Cage, som begge efter at have deltaget i Vietnam krigen er blevet
traumatiserede om end på to forskellige måder. Birdy, som er den mere
"uspoleret" og mere naive af de to (spillet af Matthew Modine), reagerer på
en meget introvert måde. Han - en store fugleelsker kan man vist roligt
sige - bliver indlagt på et sindsygehospital, siddende i sin 'celle' helt
nøgen i sin egen verden og opfører sig som de fugle han elsker.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 30-03-03 12:56

Iggy Pop wrote:

> 6. Tvangstilstande / tvangstanker (tvangsritualer - må ikke træde på
> striberne, se efter om døren er låst 100 gange etc.)

Spider (David Cronenberg)

- Filmen rummer også bunker af andre rigtigt gode eksempler på angst -
men vist ikke nogen der kan illustreres i korte klip.

-Rune

Fra : Morbid Angel

Dato : 30-03-03 13:34

On Sun, 30 Mar 2003 11:57:29 +0200, "Iggy Pop" <iggypop1@hotmail.com>
wrote:

Requiem for a dream har masser af angst =)

http://us.imdb.com/Title?0180093

mvh

MA

Fra : Michael Castensen

Dato : 30-03-03 14:44

"Iggy Pop" <iggypop1@hotmail.com> wrote in

> 2. Agorafobi - angst for "åbne vidder", afstand til "sikre" steder
> 4. Socialfobi - angst for at opføre sig pinligt - præstationsangst
> 5. Enkelfobi (højdeskræk, klaustrofobi)

Det er jo mit liv, du beskriver der!

Mvh
Michael.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 30-03-03 15:11

"Michael Castensen" skrev

> Det er jo mit liv, du beskriver der!

Der må være basis for en god film

Mvh. Erland

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 30-03-03 15:02

> [...]
> million film med traumatiske flashbacks, hvor hovedpersonen vågner badet i
> sved - men jeg kan ikke lige komme på gode eksempler?!).

Nr. 1 -> Ville da være en god ide at bruge "Blair Witch Project" men ellers
er der scener i mange thriller/gyser film da. F. eks "Devils Advocate"
(scenen med barnet om natten)..
Nr. 4 -> Sært nok tænker jeg på teenage serier om unge piger der skal til at
gøre noget vigtigt
Nr. 5 -> Måske ikke det bedste eksemple, men højdeskræk kunne være "Vertical
Limmit" (mest starten)
Nr. 6 -> Kommer pludselig i tanke om "Drengen der gik baglæns" når du nævner
"striberne"...
Nr. 7 -> Kan du finde de fleste Vietnam krigsfilm ned fra hylderne Selv
"Universal Soldier" (1 selfølgelig) i starten har masser af det..

mvh. Martin

Fra : rhexis

Dato : 30-03-03 15:59

"Iggy Pop" <iggypop1@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har brug for nogle film-klip til undervisningsbrug (psykologi),
> som illustrerer angsttilstande.

Jakob's Ladder: http://www.imdb.com/Title?0099871
Foruden at være en god film indeholder den garanteret noget du kan
bruge. At filmen også er kendt som Dante's Inferno siger lidt om
indholdet.

Taxi Driver: http://www.imdb.com/Title?0075314
De Nero når han er bedst. Han spiller en vietnamveteran med
temmelig store psykiske problemer. Tag også et kig på nogle
af hans andre film. Han spiller tit figuerer med problemer.

PI: http://www.imdb.com/Title?0138704
Når nu Requiem er nævnt skal denne også nævnes. Hovedpersonen
lider af OCD (og en del andre ting). Fed film.

--
rhexis

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 30-03-03 19:28

> [...]
>
> 6. Tvangstilstande / tvangstanker (tvangsritualer - må ikke træde på
> striberne, se efter om døren er låst 100 gange etc.)

Undskyld mit flueknepperi, men er fobier ikke en frygt for en bestemt ting?
Hvordan kan agorafobi eller klaustrofobi f.eks. være udtryk for angst mens
arachnofobi og xenofobi ikke er? (Ved godt denne diskussion hører hjemme i
dk.kultur.sprog)

Når det er sagt, så er Requiem for a Dream da udtryk for en slags
sociofobisk tilværelse, måske kan den bruges?

mvh
Mads

Fra : Iggy Pop

Dato : 31-03-03 07:10

"Mads Holmsgaard Eriksen" <mhe@fjernsmartazzspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arachnofobi og xenofobi ikke er? (Ved godt denne diskussion hører hjemme i

Ifølge seneste opdelinger i psykologi, så er agorafobi ikke en "fobi" fordi
det er ikke en bestemt genstand man er bange for - man er angst for angsten.
Man er f.eks. ikke bange for "den åbne plads", men man er bange for at få et
angstanfald i fuld offentlighed. Det har også betydning, at behandlingen af
enkelfobier er helt anderledes en behandlingen af agorafobi etc.

Torben S

Fra : David T. Metz

Dato : 31-03-03 08:40

Mads Holmsgaard Eriksen kalligraferede, i news:b67cv4$ana$1@sunsite.dk
> [...]
> angst mens arachnofobi og xenofobi ikke er? (Ved godt denne
> diskussion hører hjemme i dk.kultur.sprog)

De simple fobier som f.eks. arakno- og klaustro- er også angsttilstande. De
er blot mildere end de mere generaliserede, som fx. sociale fobier eller
agorafobi. Det kan man forklare teoretisk på forskellige måder - men ikke i
denne gruppe

David

Fra : Iggy Pop

Dato : 31-03-03 07:12

Tak for de mange gode ideer - Elling var helt perfekt, og jeg havde helt
glemt "Pi".

Torben S

Fra : Per

Dato : 31-03-03 07:37

Tjek evt. Cape Fear.

Fra : David T. Metz

Dato : 31-03-03 08:41

Per kalligraferede, i news:3e87e234$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Tjek evt. Cape Fear.

Det er faktisk næsten kun frygt, der optræder i den film.

David

Fra : Kostas

Dato : 31-03-03 14:43

> [...]

> i sved - men jeg kan ikke lige komme på gode eksempler?!).
>
> Jeg håber nogle af jer lige kan komme i tanke om nogle gode

Jeg har lige set Punch Drunk Love http://us.imdb.com/Title?0272338 - ved
ikke lige hvad det er han fejler - men der må da kunne analyseres en del
på hans tilstand

En anden film kan også være One Hour Photo - han har da også nogle
særheder - ved ikke helt om de kan bruges.

mvh

kostas
email@supertips.dk

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 31-03-03 18:55

Iggy Pop skrev i en meddelelse ...
> Jeg har brug for nogle film-klip til undervisningsbrug (psykologi), som
> illustrerer angsttilstande.

Hejsa,

Tjah.... da ingen endnu har nævnt Color of Night m. bl.a. Bruce Willis,
bli'r jeg da nødt til at gøre det....
Flere af punkterne optræder deri, og da det tilmed er en god film, bør du da
overveje den..

-- HEJ
...............er sort-hvid farveblind....................

Fra : Jesper B. Nielsen

Dato : 31-03-03 22:35

"Iggy Pop" wrote:

>Jeg har brug for nogle film-klip til undervisningsbrug (psykologi), som
>illustrerer angsttilstande.

>5. Enkelfobi (højdeskræk, klaustrofobi)

Hvad med Hitchcocks Vertigo?