Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus OM-10
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 30-03-03 07:49

Hej

Min lillebror skal til maj på en jordomrejse og vil derfor gerne have et
robust kamera med så han kan tage nogle billeder...
Han har fået tilbudt et Olympus OM-10 til en rimelig penge, er det et godt
valg ?
Der medfølger ingen objektiver, hvor henne finder jeg dem henne (det bliver
sikkert mig der skal ud og lede) og hvad skal sådan nogle koste. Jeg havde
tænkt at han skulle have et 50 mm med gerne en f1,8 eller noget lign...
Ville det være helt tosset ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 30-03-03 11:23

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænkt at han skulle have et 50 mm med gerne en f1,8 eller noget lign...

Hej

Prøv i stedet at finde et kamera med optik, en 28-80mm er et godt valg til
rejsebrug, da den er let og ofte har en rimelig lysstyrke.
Lige en OM 10, er nok ikke det bedste valg, da den kun kører automatik, uden
mulighed for at indstille manuelt.
Et godt valg kunne være et Canon EOS 600, 650, eller Nikon 501, 601, det er
alle kameraer der kan holde til en tur i rygsækken, hvilket ikke altid er
tilfældet med de nyere kameraer.
Du oplyser ikke noget om hvad der kan ofres på udstyr, det ville gøre det
lettere at vejlede !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : MA

Dato : 30-03-03 17:33

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev bl.a.:
.......et 50 mm med gerne en f1,8 eller noget lign...
> Ville det være helt tosset ?
> Venlig hilsen/best regards
>
> René Ernst Nielsen

Jeg har med succes anvendt et OM 10 i 20 år. Ved anvendelse af et 50 mm
objektiv har billederne været bedre og skarpere end efterfølgende kamera med
zoom objektiv. Endvidere kræver nyere zoom kameraer almindeligvis væsentlig
mere batteri og er ikke så robuste som OM-10. Desværre har jeg slidt
filmfremføringsmekanismen op og søgeren er defekt.
Største ulempe er at der ikke er mulighed for manuel indstilling med mindre
man har en manuel adapter. Men netop pga. dette har jeg både en Olympus
manuel adapter og et 50 mm Olympus Zuiko Auto-S objektiv 1.8 i OK stand som
jeg gerne sælger. Var det noget?

Venligst

--
Martin
ma_dk@NoSpamhotmail.com

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 30-03-03 21:10

det kommer jo an på prisen, jeg aner ikke hvad sådan noget koster, jeg kan
få huset rimeligt billigt (200 kr) og min lillebror regner ikke med at det
skal være dyrt (ialt under 1000 kr)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 30-03-03 21:32

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> wrote in

> [...]
> Jeg havde tænkt at han skulle have et 50 mm med gerne en f1,8 eller
> noget lign... Ville det være helt tosset ?

Bestemt ikke. Her er et par råd:

Kør en film igennem kameraet inden I køber (men ok til den pris så skal man
ikke køre mange gange frem og tilbage til sælger før det kan betale sig bare
at købe det), så I er sikre på at lysmåleren måler nogenlunde korrekt (hvis
han skal bruge negativfilm) eller meget korrekt (hvis han skal bruge
diasfilm). En justering koster nemt et par hundrede kroner eller mere.

Olympus OM serien er udgået af produktion for et års tid siden, men der
findes masser af brugte objektiver til salg.

En anden mulighed kunne være et Canon A-? kamera som også er manuelt, hvor
du burde kunne få kamera med 50 mm f/1.8 til omkring 4-500 kr.

En vidvinkel 24-28-35 mm er en god ting når man rejser til landskaber,
udsigter, travle markedspladser osv.

Check at det kamera han køber anvender batterier der stadig kan fås (dvs.
ikke kviksølvsbatterier.

Der var vist en Lars fra Aalborg der gerne ville have et bud på et Nikon FG
med 50 mm f/1.8 i dk.marked.privat.foto for et par dage siden..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk