Ræve
Fra : Denise

Dato : 30-03-03 11:26

Hej
Ja, nu er i nok snart trætte af at høre om mine ræveproblemer. Men I skal
lige have det sidste. Jeg troede, som så mange gange før, at ræven var
forsvundet fra vores have, efter mine foranstaltninger. Men enten virker
hjortetaksolie ikke, eller også ved jeg ikke hvor den kommer ind i vores
indhegnede have. MEN nu har den gud hjælpe mig fået gravet en rævegrav under
vores haveskur . Vi opdagede det i går og dækkede så hullet til, men her
til morgen var det gravet ud igen. Nu ved vi ikke om vi skal dække det til,
for hvis nu der er unger. Og det er jo også synd at smidde hjortetaksolie
foran hullet, igen af samme grund. Blonde og Dino er endnu ikke blevet
uvenner, så ræven har åbenbart ikke været henne og markere ved katteburet,
men det kræver jo, at vi skal holde meget øje med Blonde når de bliver
lukket ud. Men det er jo kun et spørgsmål om tid, før ræven kommer for tæt
på buret, og så er fanden løs igen med slagsmål mellem Blonde og Dino. Og
vores gamle Molly, som luffer rundt i haven når vi er hjemme, det tør vi jo
ikke mere, uden selv at være ude og holde øje.
Der var engang en artikel i avisen tror jeg, om at nogle fangede ræve og
satte dem ud igen på landet. Nogen der ved noget, eller er der nogle der har
andre ideer til mig, for jeg aner ikke mit levende råd.
Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 30-03-03 12:08

Hej Denise.
Du har to muligheder for at jage ræven på porten...

1. Du låner en STOR hund, der ikke kan lide ræve - og lader den så rende
løs i haven på alle mulige og umulige tidspunkter... Sif stiller sig
gerne til rådighed Men du er så også nødt til at acceptere at
hundens "efterladenskaber" _skal_ blive liggende... Fidusen er at haven
kommer til at hørme af hund + at ræven aldrig ved, hvornår den kommer
til at stå overfor et "frådende monster" (nå, ja - Sif nøjes med
knurrende, snerrende og gøende at jage kræet ud af haven ....

2. Du finder en lampe, der kan tåle at stå udendørs... sætter den så
langt ind i hullet som muligt... og lader den så være tændt 24/7...
Lampen skal helst være 100 watt... Ræve kan ikke lide det konstante
lysshow - og da slet ikke hvor de vil have deres hvalpe.
Prøv også at lægge en petroleumsvædet klud i indgangshullet - lugten
skulle have en afskrækkende effekt...

Da du bor i bebygget område og da rævenes formeringssæson er startet,
kan du ikke få en jæger til at skyde ræven... og heller ikke til at
fjerne den vha fælder...

Mvh Ann - der har arbejdet på byggelegeplads... ræven syntes det var
alletiders "Tag-selv-bord", når høns og ænder blev lukket ud

Fra : Denise

Dato : 31-03-03 08:11

Hej Ann

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message
> [...]
> til at stå overfor et "frådende monster" (nå, ja - Sif nøjes med
> knurrende, snerrende og gøende at jage kræet ud af haven ....

Ha ha, nej jeg tror ikke lige jeg vil låne en hund, selvom Sif er så sød

> [...]
> lysshow - og da slet ikke hvor de vil have deres hvalpe.
> Prøv også at lægge en petroleumsvædet klud i indgangshullet - lugten

Lyset duer heller ikke, der er ikke strøm helt dernede, og petroleum, ja men
så burde hjortetaksolie jo være godt nok, men det syntes jeg jo var lidt
synd for ræven, hvis den havde unger. Men det tror jeg nu ikke der er, her
til morgen havde den ikke gravet nyt hul. Så det kan jo være den opgiver
vores have (ha, som jeg nu har troet 10 gange).

> Da du bor i bebygget område og da rævenes formeringssæson er startet,
> kan du ikke få en jæger til at skyde ræven... og heller ikke til at
> fjerne den vha fælder...

Nej, det ville jo også være synd, jeg vil jo helst nøjes med at sige BØH til
den, den er meget sød og så lille, højst dobbelt så stor som Dino tror jeg.
Jeg har jo også rendt ud i haven når jeg har set den, og råbt efter den, men
da det altid har været rimeligt mørkt, har jeg ikke kunne se hvordan den
slap ud af haven.
Men det er bare surt hvis den ikke forsvinder, nu når sommeren kommer, og vi
plejer at lukke dyrene i løbegården hele tiden når vi er hjemme, og så hvis
de blev uvenner igen, over rævens lugt .

Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 31-03-03 22:41

Hej Denise

>Ha ha, nej jeg tror ikke lige jeg vil låne en hund, selvom Sif er så
sød

Øv... Sif ville ellers æææælske at komme til et hjem, med et godt
køkken, hvor "slanke-tyranniet" ikke er slået igennem... Jeps - hun er
_også_ sat på skrump

>Lyset duer heller ikke, der er ikke strøm helt dernede,

Hmm - har I ikke sådan en kabeltromle??? Man kan jo få dem til udendørs
brug og så tilslutte en billig (!) udelampe til den....

>og petroleum, jamen så burde hjortetaksolie jo være godt nok,
>men det syntes jeg jo var lidt synd for ræven, hvis den havde unger.

Jeg fik rådet om petroleumskluden fra "rottebekæmperen" (hvad hedder
sådan én egentlig? ;) i Hvidovre kommune... det virkede på den ræv som
have slået sig ned (med unger!) under byggelegepladsens
"gødnings-container" (hvad hedder sådan én egentlig? ;)
Ræven fortrak med unger og hele pivtøjet i løbet af en dag For lige
at sætte rigtig trumf på, havde jeg så Sif med på arbejde i de næste par
uger
At vi ville af med ræven skyldtes ikke kun at den var efter vores høns
og ænder, men i lige så høj grad at containeren skulle udskiftes ca en
gang om måneden... der var derfor stor risiko for at ungerne ville blive
mast til døde... det var sket året før, da vi ikke vidste at ræven havde
bo under containeren

>Men det tror jeg nu ikke der er, her til morgen havde den ikke gravet
nyt hul.
>Så det kan jo være den opgiver vores have (ha, som jeg nu har troet 10
gange).

Nå ja - hvorfor dog have en pessimistisk tilgang til livet *ggg*

>den er meget sød og så lille, højst dobbelt så stor som Dino tror jeg.

Ja, de er små... og Tjalfe, Saga og Aske er ikke en døjt bange for dem!
Ranje tror endda at det bare er en sødde legekammerat *suk*
Godt vi har Sif og Dise

Mvh Ann

Fra : Katrine Nederby

Dato : 30-03-03 12:16

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> andre ideer til mig, for jeg aner ikke mit levende råd.

Æv, hvor surt

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med avisartiklen, men jeg har søgt lidt på
Google og fundet flg. artikler, som måske kan være interessante for dig at
læse:
Om at leve med byræve:
http://www.skovognatur.dk/udgivelser/2001/raeve/del5.htm
Lidt mere om byræve: http://www.gentofte.dk/tf/raeve.htm

Og så fandt jeg dette på DB's hjemmeside (Det indgik i en laaang artikel, så
derfor citerer jeg bare):

"En længerevarende pleje af territorielle arter, f.eks. ræve, er også tit
problematisk, idet de ved genudsætningen ofte har svært ved at klare sig, og
ofte vil komme under stærkt pres. Disse dyr kommer ud til et område, der
allerede er optaget af stærke og aggressive territorieindehavere, og vil
have svært ved at erobre et territorium. Heraf følger at de vil have svært
ved at finde føde, de vil opleve mange forstyrrelser, fordi de konstant
bliver "jaget på porten" af de dominerende individer, og de vil have svært
ved at finde artsfæller f.eks. til parring."

Umiddelbart lyder det ikke til, at det er en god idé med genudsætning i et
nyt område Men det er da heller ikke til at leve med ræve i haven, når
man har katte, så måske er jagt løsningen (ved ikke lige hvordan i bor):

"Ræven er et rovdyr og omfattet af Jagtloven (love om jagt og
vildtforvaltning og tilhørende bekendtgørelser), hvoraf det bl.a. fremgår,
at det er grundejerens ret, men ikke pligt, at efterstræbe ræven året rundt
i haver og indhegninger op til 25 meter fra bebyggelse. Efterstræbelsen kan
foregå enten ved beskydning eller ved opsætning af fælder indenfor lovens
rammer.." (fra gentofte-linket)

Måske kan DB hjælpe med rådgivning - eller din kommune.

Håber du finder en løsning

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 30-03-03 14:28

MEN nu har den gud hjælpe mig fået gravet en rævegrav under
> vores haveskur . Vi opdagede det i går og dækkede så hullet til, men
her
> til morgen var det gravet ud igen.

Hejsa Denise

Du kan hvis du kender en jæger med en gravhund, få ham til at komme med
hunden så vil den gå ned i graven og jage ræven på porten.

Hilsen Sanne
www.silver-heart.dk
killinger ventes i uge 17

Fra : Jytte

Dato : 30-03-03 14:28

"Sanne Schmidt" <sannefjern@spamsilver-heart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan hvis du kender en jæger med en gravhund, få ham til at komme med
> hunden så vil den gå ned i graven og jage ræven på porten.

Det er da dyreplageri hvis ræven har unger, I bliver da nødt til at vente
til de er store. Ræven kan jo ikke gøre for at den generer jer.
Spørg DB hvad I skal gøre.

Hilsen
Jytte

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 30-03-03 14:56

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da dyreplageri hvis ræven har unger, I bliver da nødt til at vente
> til de er store. Ræven kan jo ikke gøre for at den generer jer.
> [...]
Hejsa Jytte
ja hvis den har unger så er det synd men sandsynligheden for det når hullet
lige er gravet er nu ikke så stor, men alt dette ved en jæger også og om det
er lige nu de får unger det ved jeg egentlig ikke med sikkerhed, men mener
de føder allerede i Februar måned.

Hilsen Sanne

Fra : Jytte

Dato : 30-03-03 15:16

> [...]
det
> er lige nu de får unger det ved jeg egentlig ikke med sikkerhed, men mener

hej Sanne.
Du skal ikke regne med at en jæger ved det, det er jo også synd hvis ræven
er gravid.
Hilsen
Jytte

Fra : Denise

Dato : 30-03-03 17:42

He
Tak for alle svar. Jeg har læst lidt på de link til ræve og der står at man
skal lukke hullerne som de graver, så det har vi gjort igen. Jeg tror ikke
der er unger, for hullerne må være gravet fornylig. Jeg skal lige spørge min
lillebror, når jeg får fat i ham, for han har også gået på jagt, det kan
også være han har en ide. Han har haft gravhund, men det har han ikke mere,
men det har min mor, men jeg tror den er for tyk til at gå ned i hullet
Hvis den bliver ved med at grave ud, så ringer jeg og snakker med DB. Men
det er klart, jeg vil ikke være med til at skade ræven, jeg vil bare have
den væk fra haven, så vores katte kan være i løbegården uden at blive
uvenner.

Hilsen Denise