Ros
Fra : Ladycatwoman

Dato : 29-03-03 22:54

Gang på gang læser jeg herinde om folks succeshistorier, og ofte får jeg
indtryk af, at det der virker for andre er ros, ros og mere ros.

Jeg roser min hund så meget, at jeg næsten bliver helt flov over at tænke
på, hvad andre tænker, når de hører det.
Jeg klapper, kæler ham og i det hele taget viser jeg ham på alle mulige
måder, at han har gjort, hvad han skal.
Det hjælper bare ikke som motivator.

Jeg har da heldigvis fundet det, der kan lokke lige nu - pølser, men så er
spørgsmålet selvfølgelig, hvor længe det holder.
Jeg har dog valgt at tro på, at jeg nok skal finde et nyt hjælpemiddel, men
stadig synes jeg, det er lidt mærkeligt, at så mange af jer andres hunde
synes ros er nok.

Til dagligt går Cujo og jeg mere eller mindre op af hinanden hele dagen, da
jeg som studerende har meget selvstudie herhjemme.
Han bliver dog ikke underholdt hele tiden, men vi "taler" selvfølgelig
sammen, hvis han kommer og opsøger mig. Dog vælger han tit at lægge sig og
sove, til kæresten kommer hjem, for så ved han godt, at min "skoletid" er
ovre, og vi skal lege, træne m.m.

Har jeg en mærkelig hund, eller er jeg en dårlig træner/ejer??????

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 30-03-03 01:26

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ovre, og vi skal lege, træne m.m.
>
> Har jeg en mærkelig hund, eller er jeg en dårlig træner/ejer??????

Hej Cujo's mor

Man kommer langt med ros, men jeg ville ikke være kommet så langt med Bailey
(specielt indenfor de sidste par uger) hvis ikke jeg havde haft min lomme
fyldt med froliccer! Han reagerer meget kraftigere når han ved jeg har
guffere til ham.
For at tage et eks så i forgårs da jeg gik aftentur med ham, øvede jeg 'på
plads' med ham. Han gjorde det, efter lidt eftertænksomhed, den første gang.
Men han kom på plads og han fik en frolic.
Så går jeg videre og nu da han ved at jeg har noget lækkert til ham laver
han den bedste! Vi går fem meter og så går han ind og stiller sig foran mig.
'På plads' siger jeg så og han gør det med det samme. Går fem meter igen og
han stiller sig ind foran mig igen! Endnu engang kommandoen og han gør det
prompte. Han fandt ud af at jeg havde guffer til ham og kunne ikke gøre hvad
jeg bad om hurtigt nok for at få en! Han lavede nummeret syv eller otte
gange indtil jeg sagde 'slut på godbidderne'.
Normalt har jeg altid froliccer med når vi går tur og det hjælper!

Hilsen Betina

Fra : Helle Jensen

Dato : 30-03-03 08:17

Hej

Ja, jeg kommer heller ikke langt uden godbider. Ros kan være nok ved
øvelser, som mine hunde er meget sikre på og gode til.

Helle

Fra : Sander s

Dato : 30-03-03 16:37

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Gang på gang læser jeg herinde om folks succeshistorier, og ofte får jeg
> indtryk af, at det der virker for andre er ros, ros og mere ros.

Hejsa !

Ros er smart, for det har man altid, lige ved munden

Grunden til, at jeg er skeptisk over for træning, udelukkende med godbidder
er, at de hunde, jeg har set, der er trænet på den måde, slet ikke har fokus
på deres ejer, men kun godbidden i ejerens hånd. Derefter er den døv, indtil
der igen, bliver fisket en godbid, op ad lommen.

Jeg vil også gerne have, at min hund kan komme, selvom jeg ikke lige, har en
godbid ved hånden.

Hvis man kan kombinere godbidder og ros og samtidig have en hund, der finder
sin ejer ( og ikke kun godbidden ) spændende, så fungere det vel også. Vi
har jo allesammen forskellige hunde og forskellige måder, at træne på.
Hundens legetøj, kan også tit være en god motivation og belønning IMO, men
ellers hælder jeg mest, til brugen af ros, ros og mere ros, for det virker
hos os.

Mvh. Sander

Fra : Kimmi

Dato : 31-03-03 14:05

Sander s <alandcia@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
indtil
> der igen, bliver fisket en godbid, op ad lommen.

Hej Sander.
At du er skeptisk ja det kan jeg så godt forstå.Men hvad jeg mener du her
bør være skeptisk over for er nok den metode hunden er blevet trænet på,
alså en fejl indlæring fra ejerens side og har IMO ikke noget at gøre med
godbidderne,men har alt at gøre med på hvilken måde de bliver brugt.
Problemet du her omtaler er desvære et meget normalt problem hos mange og
det er kun fordi man ikke har overholdt de grundlæggene indlærings
principerne.Hvilken helt givet er at man ALDRIG på nogen måde må lokke med
godbidden, hunden må og skal ALTID være i drift efter godbidden, den skal,og
må, hele tiden presse for at opnå en godbid.Som du jo selv siger: "den er
døv indtil der igen bliver fisket en godbid, op af lommen" personligt vil
jeg så hellere se hunden fiske en godbid op af min lomme det bliver den
nemlig ikke døv eller doven af,hvis du forstår hvad jeg mener! )..
Cya
Kimmi

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 31-03-03 07:00

Hej LCW

Ros er uundværligt, men det betyder jo ikke at man ikke kan supplere med
godbidder eller bold. Vi bruge alle tre ting og selv om nogle af tingene var
mere effektivt end andre i begyndelsen er det ligesom det har udjævnet sig.

/Kim

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 31-03-03 09:40

> [...]
> på, hvad andre tænker, når de hører det.
> Jeg klapper, kæler ham og i det hele taget viser jeg ham på alle mulige

Ros alene virker heller ikke på min hund.
Uanset hvor meget jeg forsøger.
Han går faktisk sin vej, hvis jeg prøver på at rose ham ved at klappe
og kæle.

Hvis jeg træner en øvelse og kun roser med "Dygtiiiiig", så kan vi
godt lave øvelsen 2 gange, men så gider han ikke mere. Hvis der
derimod er godbidder, så kan vi træne en øvelse mange flere gange.
Jeg har prøvet at træne med bolde og pivedyr, men det virker kun i
nogle få øvelser. Der holder han nemlig op med at fokusere på mig og
holder kun øje med belønningen. Det er fint nok, når vi træner
hastighed, men knap så godt, når vi træner præcision.

Jeg tror, det er forskelligt fra hund til hund, hvad der skal til.
Mine forældres hund, som er af samme race som min, bliver ovenud
lykkelig bare vi siger "Dygtig" til hende.

Susanne og Sibelius

Fra : Ladycatwoman

Dato : 31-03-03 12:02

"Susanne Pedersen" <sp@vejle.ds.adp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mine forældres hund, som er af samme race som min, bliver ovenud
> lykkelig bare vi siger "Dygtig" til hende.

Hej Susanne og alle de andre, der har svaret på mit indlæg.

Det er da "rart" at se, at der er flere med samme "problem" som jeg. Nu
sætter jeg "" omkring problem, for egentligt ser jeg ikke det som et kæmpe
problem, men det undrede mig bare, at folk herinde ofte får det til at lyde,
somom de slet ikke behøver godbidder.

Jeg har tænkt lidt over det de sidste dage, og måske har jeg fundet lidt af
forklaringen. Jeg kan blive vældig upopulær, men tager chancen alligevel.

Jeg "taler" en del med Cujo, da vi som sagt er meget alene hjemme og hygger
sammen. Når jeg taler med ham, bekræftiger jeg ham meget i, hvor god en hund
han er m.m., og jeg bruger nok ofte den stemme, som jeg bruger, når jeg
roser efter en veludført opgave.

Dvs. Cujo er vant til at få ros uden faktisk at gøre noget for det, og så
virker det ikke som belønning, når vi så træner.

Nu siger jeg ikke, at I andre - hvor ros er nok, ikke roser jeres hunde til
hver dag. Jeg siger bare, at det måske kan være en forklaring på vores
situation.

Jeg kommer til at tænke på de hunde, jeg kender fra min tid som landpost.
Der var mange hunde, der aldrig kom ind i huset, og som blev brugt til
f.eks. jagt.
De fik for det meste kun ros, når de virkeligt havde lavet et godt stykke
arbejde, og derfor var det en belønning for dem.

Jeg må nok se i øjnene, at jeg må bruge pølser, til at øvelserne er trænet
godt og grundigt igennem. Han kan jo godt mange ting uden. Ellers var han
nok også blevet fed, hvis man tænker på, hvor mange gange man siger - "sæt
dig" "læg dig" eller alle de andre ting, som man bruger i dagligdagen

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : skingur

Dato : 31-03-03 22:16

hej... jeg har ikke brugt godbidder LÆNGE... og det ses tydeligt i disse
dage! (Gaaaandaaalf - ja, dig med ørene! Komsedasse mors lille
(grrrr...grimme lyde!) hund. KOM!!!!) Nå, jeg laver nu indkald mere
pædagogisk end som så... men I ved garanteret hvad jeg mener!!!

Men jeg tænkte på, om det kan have noget med det at I går op og ned af
hinanden hele tiden at gøre? han ved jo, du ikke bare sådan
forsvinder....bare en tanke!

Christina og Gaaaan-daaaaalf!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ladycatwoman

Dato : 01-04-03 07:44

> Men jeg tænkte på, om det kan have noget med det at I går op og ned af
> hinanden hele tiden at gøre? han ved jo, du ikke bare sådan
> forsvinder....bare en tanke!
>
> Christina og Gaaaan-daaaaalf!

Hej Christina.

Det kunne nemt være det, men der er jo desværre ikke så meget at gøre ved
det . Og omvendt er der vel heller ikke noget bedre end at kunne
tilbringe det meste af dagen sammen med sin hund?

Med venlig hilsen Cujos mor og Cujo der lige nu feder den inde i sengen med
alle 4 ben lige i vejret.

Fra : JSC

Dato : 01-04-03 09:08

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dvs. Cujo er vant til at få ros uden faktisk at gøre noget for det, og så
> virker det ikke som belønning, når vi så træner.

Jeg TROR at du har fat i noget væsentligt - hunden skal kun have ros når den
har gjort noget rigtig - Det skal være en belønning! Dermed ikke sagt at man
godt kan omgås hunden hele dagen, prøv om du kan adskille hyggeligt samvær
og ROS.

En klassisk fejl omkrig ros ved hjemkald er, at man roser hunden på vej
hjem, så stopper den lige 2 m fra dig og laver en overspringshandling -
pludselig har man rost den for at gøre noget forkert.....Hunden skal have
meget ros, men kun når den har gjort noget rigtigt ellers har det ingen
virkning......

En anden mulighed er, at koble en handling som hunden godt kan lide sammen
med lydighed. Ved en jagthund der kan lide at apportere gør man det, at man
smider en dummy, laver en lydigheds øvelser, går det godt får den lov til at
hente dummyen, laver den nummere henter man selv dummyen. Det virker endnu
bedre end ros.......

Mvh.
Jørgen

Fra : JSC

Dato : 01-04-03 08:13

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Gang på gang læser jeg herinde om folks succeshistorier, og ofte får jeg
> indtryk af, at det der virker for andre er ros, ros og mere ros.

Med risiko for at blive stemplet som ond og grusom...

Jeg har gennem det sidste år benytte ros, ros og ros. Det fungere fint når
jeg træner alene med vores 1 års Flatcoat (han er faktisk ret god!), men med
andre hunde til stede oplevede jeg et stigende problem med mangle
koncentration/respekt for undertegnede....

Jeg har nu i kyndige hænder trænet en del lederskabsøvelser, hvor det er
blevet markeret hvordan jeg vil have tingene, også når andre hunde er
tilstede. (EN markering er f.eks. at tage ham i kæberne og stirre ham i
øjerne til han viger...(ikke noget med at slå eller andre grimme ting)) -
Det vigtig er at tage hunden i gerningen ikke noget med 30 sek. senere så
fatter den det ikke..... Generelt går træningen på, at han skal gøre hvad
han får besked på, med lidt træning er det let at se hvornår hunden er på
egne vejre, fri ved fod er eksempelvis ikke 1 meter foran mig.

Efter 3 ugers fokus på lederskabs øvelser har jeg fået en hund som også kan
koncentrere sig (lystre), når der er andre hunde til stede.....

Så for at undgå misforståelser - i løbet af en times træning har måske behov
for en enkelt gang at markere at jeg bestemmer, resten af tiden går med ros
(og uden råben og skrigen).

Så måske er det lederskabet der skal bringes helt på plads (tro mig jeg
troede naturligvis ikke at det var problemet da vi startede).

Mvh.
Jørgen

PS jeg tvivler på at det er noget man kan træne selv, der skal erfarne
hundefolk til ellers risikere man måske noget der er endnu værre.