afstand mellem linierne
Fra : Peter Wissing

Dato : 30-03-03 11:36

Hej NG

eks. på problemstilligen:
http://www.sollerod.realisticpolitics.com/menu1.html

Lige netop dette link er et doc som jeg bruger som menu. Hvordan ændrer jeg
afstanden mellem linierne så den bliver mindre?

I kan se hvordan det ser ud på min hjemmeside her:
http://www.sollerod.realisticpolitics.com

Peter

Fra : Aksel Spandet

Dato : 30-03-03 11:55

Du skal nok sætte det ind i en tabel...

Mvh
Aksel

Fra : Peter Wissing

Dato : 30-03-03 12:06

"Aksel Spandet" <akselspandet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du skal nok sætte det ind i en tabel...
>
> Mvh
> Aksel

ok tak. Kan man definere højde og bredde på tabeller, og hvordan?

Peter

Fra : Aksel Spandet

Dato : 30-03-03 12:10

> ok tak. Kan man definere højde og bredde på tabeller, og hvordan?

Ja det kan man...

Hvis du har dit rum her:
Så definere du bare højde og bredde via width og height.... hvis du
eksempelvis ikke vil definere bredden sletter du bare width... så der kommer
til at stå

Hvis du bare skriver et tal.... så er det i pixel.... hvis du putter %
bagefter bliver det så i porcent af skærmbilledet....

Mvh
Aksel

Fra : Peter Wissing

Dato : 30-03-03 12:23

> Hvis du bare skriver et tal.... så er det i pixel.... hvis du putter %
> bagefter bliver det så i porcent af skærmbilledet....

det hjælper stadigvæk ikke på den afstand der er fra et link til et andet.
her er hvad jeg har prøvet:

'faellesledelse.html')">Fællesledelsen</a><h4></td>
'nsv.html')">Nærum- Skodsborg- Vedbæk</a><h4></td>
'glholte.html')">Gl. Holte</a><h4></td>
'kontakt.html')">Kontakt</a><h4></td>

nu står der godt nok "0", men afstanden bliver kun ændret til mere hvis jeg
f.eks. skriver "60", så er det af standen ovenover en tekst der bliver
større, ikke under teksten i samme celle.

Peter

Fra : Peter Wissing

Dato : 30-03-03 12:29

Nu har jeg fået fjernet afstanden ml linierne. det jeg har gjort er at ændre
<h4> til <p>. Så står linierne tæt. så jeg tror problemet er løst. tak for
hjælpen.

Peter

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 30-03-03 12:55

Peter Wissing wrote:

> Nu har jeg fået fjernet afstanden ml linierne. det jeg har gjort
> er at ændre <h4> til <p>. Så står linierne tæt. så jeg tror
> problemet er løst. tak for hjælpen.

Forresten - jeg kan ikke forstå, hvorfor du har smidt din menu ind i
en tabel - det er der da overhovedet ikke behov for?

Kunne du ikke nøjes med at bruge <p>'er eller måske ligefrem en <ul>-
liste? Så kunne nemlig nemt definere afstande, og alt muligt andet
lir med CSS.

Eksempel:

<ul>

</ul>

#menu2 ul {
   margin: 0;
   padding: 0;
   list-style: none;
}

#menu2 ul li {
   margin: 0 0 0.25em 0;
   padding: 0;
}

Ud over fordelen ved nemt at kunne ændre menuens præsentation ved at
redigere ét enkelt dokument, så fylder det også langt mindre, og
giver mindre risiko for fejl, når der skal redigeres i menuen.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Peter Wissing

Dato : 30-03-03 14:14

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Forresten - jeg kan ikke forstå, hvorfor du har smidt din menu ind i
> en tabel - det er der da overhovedet ikke behov for?

Det var efter forslag fra Aksel.

> Kunne du ikke nøjes med at bruge <p>'er eller måske ligefrem en <ul>-
> liste? Så kunne nemlig nemt definere afstande, og alt muligt andet
> lir med CSS.

har aldrig hørt om <ul>, men virker smart, især fordi jeg har bruger css
flittigt, og helst holder mig fra tabeller.

> Eksempel:
>
> #menu2 ul li {
> margin: 0 0 0.25em 0;
> padding: 0;
> }

kan du ikke specificere "margin: 0 0 0.25em 0;" hvad repræsenterer alle de
0'er? Og hvad er forskellen på "#menu2 ul{..." og "#menu2 ul li {..."?

> Ud over fordelen ved nemt at kunne ændre menuens præsentation ved at
> redigere ét enkelt dokument, så fylder det også langt mindre, og
> giver mindre risiko for fejl, når der skal redigeres i menuen.

ja

tak for hjælpen. Peter

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 30-03-03 14:33

Peter Wissing wrote:

> kan du ikke specificere "margin: 0 0 0.25em 0;" hvad
> repræsenterer alle de 0'er?

Det angiver margins for alle fire sider - shorthand notation for
følgende:

margin-top: 0;
margin-right: 0;
margin-bottom: 0.25em;
margin-left: 0;

> Og hvad er forskellen på "#menu2 ul{..." og "#menu2 ul li {..."?

Den første regel matcher et <ul> element inde i et element med id
menu2. Den anden regel matcher ethvert <li>-element, der befinder sig
inde i et <ul>-element, der befinder sig inde i et element med id
menu2. Streng taget kunne sidste regel blot skrives som

#menu li { ... }

men det andet er lidt mere eksplicit.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 30-03-03 14:41

Anders Thorsen Holm wrote:

> Streng taget kunne sidste regel blot skrives som
>
> #menu li { ... }

Der skulle naturligvis stå

#menu2 li { ... }

Fra : Peter Wissing

Dato : 30-03-03 18:09

> margin-top: 0;
> margin-right: 0;
> margin-bottom: 0.25em;
> margin-left: 0;

hvordan er forholdet mellem "em" og "px"? jeg har angivet alt andet på min
hp i px. Dette ville jeg gerne fortsætte med så hvad svare 0.25em til i px?

Peter

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 30-03-03 18:13

Peter Wissing wrote:
> hvordan er forholdet mellem "em" og "px"? jeg har angivet alt
> andet på min hp i px. Dette ville jeg gerne fortsætte med så hvad
> svare 0.25em til i px?

em angiver mål i forhold til størrelsen af teksten i den omgivende blok
.... så vidt jeg husker.

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#em-width

em er en relativ enhed, mens px er absolut - pas på med absolutte
enheder, de er sjældent hensigtsmæssige overfor personlige
browserindstillinger.

Brug px i stedet, hvis du hellere vil det. Jeg benytter selv
hovedsagelig em til angivelse af den slags, da designet således retter
sig efter brugerens foretrukne indstillinger.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-03-03 19:48

"Peter" == Peter Wissing <peter.wissing@mail.dk> writes:

> [...]

> hp i px. Dette ville jeg gerne fortsætte med så hvad svare 0.25em til i px?

em er bredden af bogstavet 'm', så det er i høj grad afhængigt af det
tegnsæt brugeren har valgt. Når det drejer sig om linieafstand, vil
det nok være smartere at bruge ex (højden af lowercase 'x') istedet.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>