Gigabyte GA-7ZM
Fra : Simon Hartmann

Dato : 29-03-03 19:04

Er lidt forvirret....! Har lige købt et Gigabyte GA-7ZM brugt sammen med en
1000mhz Athlon Cpu. På bundkortet er det muligt at ændre FBS med
dip-switches. I biosen er det muligt at ændre om ens ram skal køre 100 eller
133.
Lige nu står FBS´en på 110 men er det det den skal stå på? Og hvad er den
største Cpu som man kan sætte på boardet?

MVH
-Simon

Fra : Villy Jensen

Dato : 29-03-03 19:47

> [...]
> Lige nu står FBS´en på 110 men er det det den skal stå på? Og hvad er den
> største Cpu som man kan sætte på boardet?

http://tw.giga-byte.com
/Support
/Motherboard
/CPUSupportList
/discontinued GA-7ZM

Hvilken Atlon CPU? (de fandtes både som 100 og 133 MHz FSB)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Peter Pan

Dato : 29-03-03 23:13

"Simon Hartmann" <simonhartmann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Lige nu står FBS´en på 110 men er det det den skal stå på? Og hvad er den
> største Cpu som man kan sætte på boardet?

Hvis den står på 110 MHz FSB, er systemmet overclocket med 10%, således at
processoren sikkert kører 1100 MHz (med mindre der er pillet ved
multiplieren).

GA-7ZM er baseret på KT133 chipsættet som kun kan køre 100 MHz FSB. Alt over
dette er overclockning. Dette begrænser samtid hvilke processorer du kan
smide i til:
Athlon Thunderbird 1400 (100 MHz FSB verisonen)
Duron 1300
Bemærk at biosen skal opgraders inden processorskiftet. Minimums versionen
for biosen er FE, men skal den vise processorhastighedn korrekt ved opstart,
skal den være nyere end FE versionen.

Personligt kører jeg med en Duron 1300 på mit 7ZM. Det kører uden problemer.

Mvh
Anders

Fra : jk

Dato : 30-03-03 09:19

On Sat, 29 Mar 2003 19:04:14 +0100, "Simon Hartmann"
> [...]

>1000mhz Athlon Cpu. På bundkortet er det muligt at ændre FBS med
>dip-switches. I biosen er det muligt at ændre om ens ram skal køre 100 eller

Ja, dit chipset kt133 kan køre ram asynkront ved 133.
Det bør man absolut udnytte, hvis man har 133 MHz ram.

Men:
Hvis frontbus samtidig står på 110, så vil ram køre med 1.1 x133 = 146
Mhz. Det vil kun rigtig god mærkevare ram være med til.

>Lige nu står FBS´en på 110 men er det det den skal stå på? Og hvad er den
>største Cpu som man kan sætte på boardet?

Den største cpu er 13-1400 MHz, med cpu'er af type fsb200. F.eks.
duron 1300, og Thunderbird 1400 fås måske i fsb200 version, ellers er
det fsb266 version. Pas på ikke at få en fsb266 eller fsb333 cpu.

Man ganger frontbus på bundkortet med 2x. F.eks. 2x133=266.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 30-03-03 09:23

> [...]

>Lige nu står FBS´en på 110 men er det det den skal stå på? Og hvad er den
>største Cpu som man kan sætte på boardet?

Gigabyte bundkort er normalt gode til SuspendToRam og wake-up fra
standby med tastatur eller mus, og silent standby.

Der er normalt en jumper for keyboard wake-up enable. Desuden kan du
sætte i bios under Power Settings acpi type S3, som er suspend to ram.

Så kan du jo se om det virker med silent standby i windows. Hibernate
er noget lidt andet, som virker langsommere.

mvh

John