Byld ved haleroden hvad gør man så??
Fra : Jesper Sloth

Dato : 29-03-03 16:14

Hej

Jeg har lige konstateret en byld ved haleroden på min kat, den er på
størrelse med en tomat. Jeg har også talt med den vagthavende Dyrlæge i
Århus, han mener at det kan vente hvis katen ikke bliver sløj/utilpas indtil
mandag morgen for at spare et gebyr på weekend konsultation 700,- Katten er
en ældre model snart 13 år, så den sover meget i forvejen, så jeg kan ikke
vuderer om den er blevet mere sløj, men den er øm på bylden når man trykker
lidt på den. Hvad gør man??? venter eller kører til Dyrlægen nu!! Jeg tror
den har fået den af en af vores andre katte, de har leget lidt vildt de
sidste par dage.
Gode råd ønskes.

Mvh

Jesper

Fra : Vibeke J

Dato : 29-03-03 16:38

> Jeg har lige konstateret en byld ved haleroden på min kat, den er på
> størrelse med en tomat. Hvad gør man???

Hvis jeg så en byld på størrelse med en tomat på min kat ville jeg kører til
dyrlægen med det samme.

/Vibeke

Fra : Kate

Dato : 29-03-03 16:48

"Jesper Sloth" <jesper.sloth@snydt.stofanet.dk> wrote in

> Gode råd ønskes.

Hvis bylden vitterligt er så stor så ville jeg altså godt nok køre
afsted med det samme.
Min kat fik engang en byld, godtnok indvendig, men den gjorde meget
ondt på ham.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Birgitte

Dato : 29-03-03 17:21

"Jesper Sloth" <jesper.sloth@snydt.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den har fået den af en af vores andre katte, de har leget lidt vildt de

En byld er ikke at spøge med.... Det kræver pensilin og en rigtig god gang
rensning...
En af mine katte fik efter en parring en meget stor byld på hagen efter et
bid...
I løbet af 2 dage var den vandret og katten var hævet helt op over øjet.
Katten blev opererret med det samme, fik sat dræn i og var på penesilin i 10
dage...
Han blev barberet på hele halsen, og under pelsen gemte der sig 3 bitte små
bidhuller.
Tag du til dyrlæge og lad det gå lidt tjæpt...
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Jesper Sloth

Dato : 31-03-03 08:19

"Jesper Sloth" <jesper.sloth@snydt.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har lige konstateret en byld ved haleroden på min kat, den er på
> størrelse med en tomat.

Hej igen

Pyhaa, jeg har lige haft 2x 12 timers vagter, og skulle også lige styre den
byld på min, men der gik hul på den og nu er han indlagt på dyrehospitalet,
og skal under kniven for at få den tømt helt og lægge et dræn, så der går
3-4 dage inden han kommer hjem igen. Men han virkede frisk og havde ingen
feber, så jeg krydser fingre for at han bliver klar igen.

Mvh

Jesper

Fra : Birgitte

Dato : 31-03-03 08:54

> [...]
> 3-4 dage inden han kommer hjem igen. Men han virkede frisk og havde ingen
> feber, så jeg krydser fingre for at han bliver klar igen.

Det lader til, at der nu er styr på bylden, det skal nok gå godt.
Held og lykke.
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Jesper Sloth

Dato : 31-03-03 17:58

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse

> Det lader til, at der nu er styr på bylden, det skal nok gå godt.
> Held og lykke.
> Birgitte

Hej

Nu har jeg talt med dyrlægen, og alt gik godt, han har fjernet et stykke hud
på 4x3 cm. som var dødt, og så havde de taget nogler blodprøver fordi han er
en gammel fætter, og de sagde så oven i at han har lidt forhøjet nyretal, så
den står på seniorkost når han kommer hjem, det får han sådan set også men
vi har jo vores lille Maine Coon pige på 1½ år som ikke bryder sig om
Seniorkost, så der jo altid noget andet mad som er mere spændende, men der
må så strammes lidt op.

Mvh

Jesper

Fra : Kate

Dato : 31-03-03 21:39

> vi har jo vores lille Maine Coon pige på 1½ år som ikke bryder sig
> om Seniorkost, så der jo altid noget andet mad som er mere
> spændende, men der må så strammes lidt op.

Ja, og det kan godt være noget af en opgave
Jeg har en på nyrekost og to på almindelig kost. Johan som får
nyrekosten vil helst ha' de andres alm. kost, Lante som får alm. vil
mægtigt gerne ha' Johans afsindogt dyre nyrekost og Mowgli, ja, han
spiser bare det han får serveret, først når hans skål er tom, eller når
Lante flytter ham går han til den næste skål, men det er ikke
nødvenigvis Johans, bare den der er ledig lige nu
Jeg bliver som regel i køkkenet til i hvert fald Johan har spist op

Godt din missekat er i bedring, sikke dog en omgang han har været
igennem, giv ham lige et ekstra nus når han kommer hjem.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Pia J

Dato : 01-04-03 07:36

"Kate" <mowgliFJERN@oliwer.dk> wrote in message news:3e88a75d$0$151

> Jeg bliver som regel i køkkenet til i hvert fald Johan har spist op

Spiser op?? Her går de allesammen og plukker lidt i løbet af dagen, hvilket
er et problem fordi skumbananerne sætter en ære i at rydde Muddis skål inden
deres egen, og så fylder jeg jo mere på til hende osv....

Resultat= delledyr. Men Muddi er jo fin og slank, så hun skal jo have hvad
hun vil. Så det er noget med at huske at gemme hendes skål når man ikke er
der og sætte den frem til hende igen.

Jeg skulle måske give dem en time til at spise op, min erfaring er så blot
at Felix når han grovæder, kaster det hele op igen efter 10 minutter.

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-04-03 13:43

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Spiser op?? Her går de allesammen og plukker lidt i løbet af dagen, hvilket
> er et problem fordi skumbananerne sætter en ære i at rydde Muddis skål inden
> deres egen, og så fylder jeg jo mere på til hende osv....

Det burde jo også være sådan at de spiser lidt men mange gange, i
følge deres natur...*S*
Men det synes de at glemme mange af dem..*GG*

> Resultat= delledyr. Men Muddi er jo fin og slank, så hun skal jo have hvad
> hun vil. Så det er noget med at huske at gemme hendes skål når man ikke er
> der og sætte den frem til hende igen.

Hvilket får mig til at tænke...(ok, kun en mild overdrivelse..*G*)
Generelt set er der så flere hunkatte som selv kan styre "ad libitum
fodring" eller er begge køn lige dårlige til at styre det...???

Grunden til mit ? er at Melissa og 2 af de piger som blev boende
hjemme kunne fint styre det, men den sidste og alle drengene også 3
slet ikke kunne...
Og synes jeg, her i gruppen at der er en overvægt af overvægtige
drenge (katte altså...)

> Jeg skulle måske give dem en time til at spise op, min erfaring er så blot
> at Felix når han grovæder, kaster det hele op igen efter 10 minutter.

Men det synes jeg oftest sker når dyrene ikke er vant til "ad libitum
fodring" ret naturligt ik..
Men hvor jeg ville hen er at du/i andre måske skal fodre ad flere
gange, fordi jeg har fået at vide at en god måde at slanke på er at
spise mange små måltider, hvorfor er jeg ikke lige klar over selvom
jeg kunne forestille mig at udnyttelsen af maden bliver optimeret på
den måde...:?

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Pia J

Dato : 01-04-03 17:52

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in message

> [...]
> spise mange små måltider, hvorfor er jeg ikke lige klar over selvom
> jeg kunne forestille mig at udnyttelsen af maden bliver optimeret på

Det fungerer også fint - hvis man altså er hjemme hele dagen. Og jeg står sq
ikke op om natten og fodrer!! :)

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-04-03 20:13

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Det fungerer også fint - hvis man altså er hjemme hele dagen. Og jeg står sq
> ikke op om natten og fodrer!! :)

Ja det kræver det jo lidt...
Nå.. jeg er chokeret... Vil du ikke stå op 3 - 4 gange i løbet af natten
for at give misserne mad...*GG*
Det ville jeg nu heller ikke, men jeg tænker at blev det nødvendigt at
slanke en misser selvom jeg er væk hele dagen, så ville den få sin
aftensmad fordelt over nogle gange mellem hjemkomst og sengetid og så
gemme noget af det, så den kunne hygge sig med at lede om natten og
dagen, eller helt alternativt en foderbold - som ikke lige virker så
godt når der hele tiden er mad fremme...

Fra : Kate

Dato : 01-04-03 21:16

> Nå.. jeg er chokeret... Vil du ikke stå op 3 - 4 gange i løbet
> af natten for at give misserne mad...*GG*

Pia skal nok bare låne Mowser en ugestid, så lærer hun at klare sig med
meget lidt søvn
Forklaring følger i en seperat mail.

Fra : Kate

Dato : 01-04-03 21:15

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in

> Det fungerer også fint - hvis man altså er hjemme hele dagen. Og
> jeg står sq ikke op om natten og fodrer!! :)

Er du ikke lidt sart

Fra : Kate

Dato : 01-04-03 21:13

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in

> Spiser op?? Her går de allesammen og plukker lidt i løbet af
> dagen, hvilket

Ja, den kørte jeg da jeg havde Johan, Sofie og Oliwer, selvom Sofie og
Oliwer blev lidt tykke, så fungerede det fatisk og dengang var det
Johan som ikke kunne nå at spise hvis der ikke var nok.
Problemet nu er at Lante og Mowgli støvsuger ALT, Mowgli har endog ret
godt styr på at åbne en skabslåge og hive mad og lækkerier ud til sig
og Lante. Dvs. Mowgli egentligt havde tiltænkt sig selv disse
herligheder, men Lante er jo ikke dummere end at han har luret at følge
efter Mowseren når han er på "jagt" for så falder der altid noget af :-
), når det regner på præsten drypper det jo på degnen. Her er det så
nærmest omvendt, Mowgli sørger for og Lante spiser, så kan Mowgli jo få
resterne
Jeg tror nok at jeg vil forsøge at indføre mere frie forhold når Johan
ikke er mere, men det er allerede blevet friere uden Sofie fordi Johan
ikke slipper sin madskål før han er rimeligt mæt, hvor Sofie hadede uro
omkring sin madskål, hvilket jo også bevirkede at jeg de sidste uger
inden hendes død var begyndt at skille hende fra drengene mindst én
gang om dagen for at være sikker på at hun fik mad. Så var drengene for
meget omkringfarende forlod hun ganske enkelt køkkenet uden at få det
hun skulle ha'.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-04-03 22:47

Kate <mowgliFJERN@oliwer.dk> writes:

snip...
> [...]
> ), når det regner på præsten drypper det jo på degnen. Her er det så
> nærmest omvendt, Mowgli sørger for og Lante spiser, så kan Mowgli jo få

Kan lige se det for mig... Alt det mas med at "jage" mad og så kommer
der en "møgkat" og spiser det hele foran næsen på en *GGG*

> [...]
> gang om dagen for at være sikker på at hun fik mad. Så var drengene for
> meget omkringfarende forlod hun ganske enkelt køkkenet uden at få det

Melissa vil også helst have madro, så jeg prøver i videst muligt
omfang at holde mig på afstand af hende når hun spiser, det er helt
fint så længe jeg ikke skal forbi hende for så går hun med det
samme...
Hun skulle så lige have tænkt på det i dag, fordi jeg syntes at det
var tid til kylling er bare "lidt" træt af sammenkogt-altIEngryde, men
næ nej damen sad troligt mellem mine ben med "lille miver helt alene
ude på terrassen i kraftigt regnvejr" øjne, hvilket jo så også betød
at hun fik et stykke kylling...
Men hun lod bakken være på køkkenbordet selvom hun ganske givet har
kunnet lugte det gode der...

Fra : Kate

Dato : 03-04-03 22:18

> Kan lige se det for mig... Alt det mas med at "jage" mad og så kommer
> der en "møgkat" og spiser det hele foran næsen på en *GGG*

Jeg var ved at skrive en længere afhandling om Mowgli og Lantes
indbyrdes forhold og så gik strømmen *fnys* og nu har jeg glemt hvad
jeg var ved at skrive....jaja, teflonhjerne

Nå, men det drejede sig lidt om at Mowgli slet ikke "ser" Lante som en
møgkat. Det er bare så skønt at se de to sammen. Når Lante vil ha'
Mowglis mad, så flytter han sig da bare og så står han og langer en
pote ind under Lante og fisker maden ud, så får han alligevel det han
skal ha'. Aldrig noget ballade mellem de to.

Her for en times tid siden ville jeg gi' kaninen lidt guf og fandt en
pose med mus som havde forputtet sig i skuffen. Nøj, en gang
drengefræs, de tog simpelthen en ordentlig omgang hvor de skiftedes til
at løbe med musene, det så bare superherligt ud.
Og så gik jeg desværre glip af to "kodak moments". Det første var hvor
Joey, kaninen, sad i sin tissebakke og så kom Mowgli helt hen til han,
hvorefter Joey stadig siddende i bakken skubber sig helt op under hagen
på Mows som bare snuser ham i hovedet og gav ham en let vasketur,
nårhhhh og senere, ja det tror jeg faktisk ikke engang ville være
blevet et godt billede, men alligevel. Lante og Mowgli havde fået to
mus og de havde fået lagt hver deres med vel omkring 25-30 cm imellem.
De sidder foran hver deres mus og kigger hen på den andens mus. Det så
bare så sjovt ud og så besluttede de sig for at springe på en mus, den
samme selvfølgelig
Hvem påstod at katte er kedelige dyr *fnis*

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 04-04-03 01:31

Kate <mowgliFJERN@oliwer.dk> writes:

> Jeg var ved at skrive en længere afhandling om Mowgli og Lantes
> indbyrdes forhold og så gik strømmen *fnys* og nu har jeg glemt hvad
> jeg var ved at skrive....jaja, teflonhjerne

Træls..

> [...]
> pote ind under Lante og fisker maden ud, så får han alligevel det han
> skal ha'. Aldrig noget ballade mellem de to.

*GG* var nu også ment i sjov..
Det kunne nu også godt være et kodakmoment, må se ret sjovt ud med det
madfiskeri *S*

> [...]
> drengefræs, de tog simpelthen en ordentlig omgang hvor de skiftedes til
> at løbe med musene, det så bare superherligt ud.

Det kunne jeg tænke mig, Melissa fræser jo ikke lige så meget mere,
jow når vi er ude.. Men ellers bliver det "kun" til et par gange for
fuldt tryk gennem hele huset og de fleste af møblerne og så får det
legetøj som ikke er havnet i det sorte hul (igen) lige en tur med i
farten..*GG*

> [...]
> hvorefter Joey stadig siddende i bakken skubber sig helt op under hagen
> på Mows som bare snuser ham i hovedet og gav ham en let vasketur,

Jae, det ville jeg nu også kalde et smelte moment, så skidt med
kameraet sådan noget varmer..

> [...]
> De sidder foran hver deres mus og kigger hen på den andens mus. Det så
> bare så sjovt ud og så besluttede de sig for at springe på en mus, den

Haha kosteligt syn...

> Hvem påstod at katte er kedelige dyr *fnis*

Ikke jeg, ejheller at man keder sig med katte i huset...

Fra : Kate

Dato : 04-04-03 22:25

> *GG* var nu også ment i sjov..

Okay, det vidste jeg nu godt.

> Det kunne nu også godt være et kodakmoment, må se ret sjovt ud med
> det madfiskeri *S*

Ja, og en dag _må_ jeg ha' taget et billede af det

> Melissa fræser jo ikke lige så meget
> mere,

Nej, det gør Johan heller ikke. Han tager nogle gange turen med
smådrengene, men han ser mest på når de fræser.

> Jae, det ville jeg nu også kalde et smelte moment, så skidt med
> kameraet sådan noget varmer..

Ja, jeg glæder mig hvergang jeg ser Joey og Mowgli sammen, hvilket sker
oftere og oftere. Joey har aldrig burdt sig om nogle af de andre katte,
men han har helt klart accepteret Mowgli, selvom han har været noget
strid ved Joey til tider. Men altså ikke så meget at Joey er blevet
bange for Mowgli.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-04-03 00:14

> Okay, det vidste jeg nu godt.

> Ja, og en dag _må_ jeg ha' taget et billede af det

Og så smider du det lige et sted hvor ihvertfald jeg også kan se det

> Nej, det gør Johan heller ikke. Han tager nogle gange turen med
> smådrengene, men han ser mest på når de fræser.

*S* ja det er ikke lige så anstrengende... Melissa gør det vist mest
sådan bortset fra den obligatoriske kl 04 fræs, når hun er blevet
kold af at sidde i døren og studere det lokale liv...

> [...]
> men han har helt klart accepteret Mowgli, selvom han har været noget
> strid ved Joey til tider. Men altså ikke så meget at Joey er blevet

Syntes nok at der var noget der...
Joey er det ikke ham som bor under sofaen ?
Synes at huske at han også daskede til en af misserne engang..?

Fra : Kate

Dato : 05-04-03 11:07

> Joey er det ikke ham som bor under sofaen ?

Jo, godt husket

> Synes at huske at han også daskede til en af misserne engang..?

Nej, det var ikke ham, det var hans kammerat som desværre døde for 1½
år siden, Carl hed han. Han havde specielt noget med Sofie, han kunne
bare ikke li' hende og hun var faktisk bange for ham.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-04-03 11:32

> Jo, godt husket

*S* noget hænger da fast bare ikke altid lige det jeg har mest brug
for ;-/

> Nej, det var ikke ham, det var hans kammerat som desværre døde for 1½
> år siden, Carl hed han. Han havde specielt noget med Sofie, han kunne
> bare ikke li' hende og hun var faktisk bange for ham.

Nåe på den måde... Var nu heller ikke helt sikker på om det nu var
Joey...

Men mens jeg nu alligevel har fat i dig så: Når en kanin bor udenfor
hele året, så får den jo også vinterpels. Så jeg undrer mig over om
den fælder på samme måde som kattene eller ??

Fra : Kate

Dato : 05-04-03 21:12

> *S* noget hænger da fast bare ikke altid lige det jeg har mest brug
> for ;-/

Hæhæ, det kender jeg kun alt for godt. Husker de mest underlige ting
somf.eks. folks navne, mellemnavn, efternavnm det hele også på folk jeg
faktisk ikke kender mere. Hvad skal jeg dog bruge det til!? Men
dagligdags ting som det jeg lærer på skolen det forsvinder hurtigere
end dug for solen :-/

Fra : Jesper Sloth

Dato : 02-04-03 20:05

"Kate" <mowgliFJERN@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Godt din missekat er i bedring, sikke dog en omgang han har været
> igennem, giv ham lige et ekstra nus når han kommer hjem.

Hej Igen

Så er Møffe hjemme igen og har det rigtig godt, såret ser fint ud og han
render lige i R.... af os hele tiden og spinder konstant. DEJLIGT Nu skal
der nusses.

Mvh

Jesper

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 02-04-03 21:31

"Jesper Sloth" <jesper.sloth@snydt.stofanet.dk> writes:

> [...]
> render lige i R.... af os hele tiden og spinder konstant. DEJLIGT Nu skal

Bare lykke
Giv ham ved lejlighed en nussetur fra mig også

Fra : Kate

Dato : 03-04-03 22:47

> Så er Møffe hjemme igen og har det rigtig godt,

Åh, det var godt
Stort nus til Møffe.

Fra : Birgitte

Dato : 04-04-03 12:04

> [...]
> render lige i R.... af os hele tiden og spinder konstant. DEJLIGT Nu skal

Hej Jesper
Det var dejligt at det går som det skal med Møffe
En byld er nemlig aldrig at spøge med, men det lader til at Møffe er ved at
være sig selv igen
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk