Analysemodeller til at finde transfedtstof~
Fra : Søren Astrup

Dato : 29-03-03 15:05

Hey dejlige mennersker! :)

Er lige startet med det projekt om fedtstoffer.
Transfedtsyre er et af de problemer der er oppe i tiden. Og har søgt diverse
steder på nettet for at finde en metode til af finde ud at om et fedtstof
indeholder transfedtsyre.

Har i en kemibog fundet en fremgangsmåde til hvordan man finder ud af om man
har cis- og trans-butendisyre og det virker jo nogenlunde overskueligt. Men
ved fedtsyren har man mange forskellige længder fedtsyre. Skal de så først
deles ind i gruppe med lige store længder? (Og hvordan gør man det???) Eller
hvad skal man gøre? Og styrkeeksponenterne er måske ikke så forskellige hvis
man har lange molekyler... Man kunne måske lave noget med gascromotografi
eller hvad skal man gøre???

Andre forslag til forsøg/analysemetoder og gode links/boger er også meget
velkomne. :)

Håber nogle kan hjælpe...

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 29-03-03 15:21

Søren Astrup wrote:

> [...]
>eller hvad skal man gøre???
>
>Andre forslag til forsøg/analysemetoder og gode links/boger er også meget

http://www.lipid.co.uk/infores/topics/transFA/
http://www.cyberlipid.org/fattyt/fatt0001.htm

google: trans acid analysis method
eller lignende.

Generelt ligner det chromatography med standarder og/eller en
IR(infrarød) metode.
Der må være analyselaboratorier der gør det her i landet også, gule sider?

NMR burde også kunne bruges, muligvis UV-vis spektroskopi, i nogle
tilfælde...

Mvh
Jeppe

Fra : Søren Astrup

Dato : 29-03-03 18:39

Hey Jeppe! :)

Mange takker for nogle gode links...Nu er det bare sådan at jeg ikke er
overdrevet god til engelsk... Du har ikke evt. nogle danske bøger eller
hjemme sider ud kn anbefale stil at få grundvidenen omkring en af disse
metoder. Har prøvet at søge på "kromtomografi" og der kom ingenting...

Og hvad mener du med NMR???

Men mange tak for svarene både i dette spørgsmål og det andet! :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-03-03 18:45

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev:

> Og hvad mener du med NMR?

Nuclear Magnetic Resonance, som er en spektroskopisk analysemetode.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 29-03-03 19:24

Søren Astrup wrote:

> [...]
>
>Og hvad mener du med NMR???
>
>Men mange tak for svarene både i dette spørgsmål og det andet! :)

Tja, engelsk er sproget. Der findes sikkert metoder på dansk, du må nok
prøve at kontakte dem der laver analyse på den slags...
Måske levnedsmiddelstyrelsen kan hjælpe dig på vej?

"Kromatografi" på dansk:
http://www.aarhusakademi.dk/intranet/fagene/biologi/Roholt/PDF%20versioner/%D8velse%20KROMATOGRAFI.pdf
til en start, eller søg på det...

Men...på et tidspunkt kommer du nok ikke uden om den engelske
litteratur... Hvad niveau er du på?

NMR kræver noget udstyr, som ikke lige er hvad man stiller op i garagen.
Og metoden bruges ikke såvidt jeg lige kan se til dit formål... for lidt
følsomhed formodentlig. Så glem blot det.

Du kan måske finde en metode, afhængig af hvilket udstyr du har til
rådighed...det er dog ikke helt klart hvad du vil, om du vil finde
indholdet af transfedtsyrer i t.eks. fødevarer, eller om du vil have en
metode til at skelne mellem de givne syrer?

Mvh
Jeppe

Fra : Søren Astrup

Dato : 30-03-03 13:45

Hey Jeppe.. (og andre!)

Hvad jeg vil afhænger tæmmeligt meget af hvad der er muligt at jeg kan
lave... Hvis så have mit projekt til at omhandle noget jeg realistisk set
har en mulighed for at lave... Jeg har kemi på et B nivau... (Som ikke er
afsluttet) Men har stadig en masse gå på mod til at lære nye ting.. (Bare
helst hvis det er på dansk)

Mit emne er tryghed og vil gerne arbejde med at lave fedt fri for
transfedt... Man kunne forestille sig fedt med mindre fedtsyre kæder var
sundere fordi der var mindre energi men de stadig havde en vis fulde...
Osv.. Der er mange ting man kan tage fat på... Synes bare forsæbnings-,
syre- og iodtal er ligt kedeligt...

Men takker stadig for hjælpen! :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 30-03-03 16:23

Søren Astrup wrote:

> [...]
>sundere fordi der var mindre energi men de stadig havde en vis fulde...
>Osv.. Der er mange ting man kan tage fat på... Synes bare forsæbnings-,

Designerfedt
Det er nok ikke økonomisk rentabelt at lave fedt, foreløbig med nogle få
undtagelser, måske, f.eks. Olestra:
http://www.sdu.dk/Nat/Chem/kemi_net/LostFast/Fedt.html

derudover vil det næppe slå, da det jo indeholder kemikalier

Kædelængdens indflydelse på appetiten:
http://www.dr.dk/videnskab/artikler/kvl/fedt.asp

....mon ikke det er hende du skal have fat i? Ser ud til de både har
lavet fedtet og testet det.

Men jeg tror nu stadig det bliver uhyggeligt svært at finde opdateret
litteratur på dansk...

mvh
Jeppe

Fra : Søren Astrup

Dato : 30-03-03 20:04

Ja hende Hanne Bendixen har da haft nogle at de samme ideer som jeg ville
undersøge (bare 2-3 år før)..

Og tror da lige jeg vil se om jeg kan få fingerne i den Ph.d afhandling og
se om der er noget jeg kan bruge til noget..

Men jeg kommer til at tænke på hvad det dog gør at man kan stege i fedt...
Kan man stege i fedtsyre... Eller glycerol eller??? Hvad kan fedt da gøre??

Men takker indnu engang før nogle gode links... (har du flere så bare kom
med dem)... Det er da temmeligt spændene med alt det...

Ved ud evt. hvad forskellen er på lipase-struktureret fedt og kemisk
struktureret...

Mange takker for den store hjælp... Det er gærligt når nogle med stor viden
gider at dele med os andre! :)

Med venlig hilsen Aske Astrup