Plast (Polyethen) + glycerol = fedt!!!
Fra : Søren Astrup

Dato : 29-03-03 14:53

Hey NG!!!

Er lige startet på et proces forløb i teknologi hvor jeg gerne vil arbejde
med fedtstoffer!
Så fik jeg lige den underlige ide som i min kemiteori burde kunne lade sig
gøre.
Man kan spalte (cracke) meget lange kæder af olie til ethen-monomer. Eller
have en polyethen (uden tilsætning af fraklater (staves)) som man spalter.
Dem kunne man så sætte sammen i ønskede længder og substituere på glycerolen
så man fik et fedtstof med den ønskede længde fedtsyrer. (Man ville måske
kunne sammensætte polyehtyl-er i stedet og på den måde lave en flereumættet
fedtsyre.) Som man sammensætter før man skal bruge det så man slipper for
harskning osv...

Hvor meget af alt dette kan lade sig gøre. Og er der nogle der har noget
viden som man ikke lige finder i de normale bøger om emnet hvor man kan
finde forsæbnings- syre- og iodtal. (Som virker temmeligt kedeligt)

Håber der er nogle der kan og gider brilliere med deres kemiske eller
biologiske kunnen... :)

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 29-03-03 15:34

Søren Astrup wrote:

> [...]
>fedtsyre.) Som man sammensætter før man skal bruge det så man slipper for

Du kan ganske rigtigt cracke kæder til ethylen(eller ethen for
IUPAC-fanatikere og gymnasielærere ).
Dette kan også polymeriseres på forskellig vis, hvorved en mættet
forbindelse fås. Det er dog meget svært at kontrollere længden præcist,
typisk fås en distribution af forskellige kædelængder afhængig af
metode. Det er stort set umuligt at få umættede forbindelser på denne vis.
Derudover skal de sættes på glycerolen og derfor være termineret med en
syre-funktionalitet eller derivat i samme OX-trin, for at få et
fedtstof, definitionsmæssigt. Eftersom kæden er mættet er det stort set
umuligt at funktionalisere den selektivt.

Evt kan du arbejde med givne syrer, langkædede syrer fås fra fedtstoffer
og er derfor ikke særlig dyre. Estrene skulle være rimelig simple at
lave med lange syrer, tilsæt lidt mineralsyre og destiller vand fra for
at drive ligevægten.
Undersøgelse af substitution på glycerinen(propan-1,2,3-triolen) er et
projekt i sig selv...

>Hvor meget af alt dette kan lade sig gøre. Og er der nogle der har noget
>viden som man ikke lige finder i de normale bøger om emnet hvor man kan
>finde forsæbnings- syre- og iodtal. (Som virker temmeligt kedeligt)

Tjah, find en stor sæbevirksomhed og et forskningsbibliotek. Eventuelt
nogle forskere i ernæring, måske. Dit problem er vist nærmest at
definere emnet, fedtstoffer er bredt...

>Håber der er nogle der kan og gider brilliere med deres kemiske eller
>biologiske kunnen... :)

Det er der utvivlsomt, det plejer der jo at være.

>Med venlig hilsen Aske Astrup

Mvh
Jeppe