Hvad betyder dette?
Fra : Sven Trønning

Dato : 29-03-03 11:43

Hej NG

Jeg har vedrørende et dødsfald tydet dette således:
"Phitis morbus Bughti". Dette kan jeg ikke finde i Medicinsk ordbog. Kan det
være "Svindsot"?= TB?

På forhånd tak
Svenn Chr. Trønning

Fra : Lars Deleuran

Dato : 29-03-03 12:27

Phitis morbus Bughti

Jeg er så heldig at være gift med en læge som har et medicinsk kompendium
stående. Phthisis betyder lungesvindsot eller lungetuberkulose .... morbus
er et ret ubehageligt stadium (men det er der divergerende meninger om)
Bughti står ej heller i det kompendium jeg sidder og bladrer i .... så du
har nok ret i at det er en type svindsot

--
<<<<<>>>>>>><<<<<<>>>>>>>>
Med venlig hilsen

Lars Deleuran
Bibliotekar
Mimersvej 52
7620 Lemvig
tlf. 97823987, mobil 28453470
mail deleuran@dadlnet.dk
Web: www.larsdeleuran.suite.dk
http://grupper.bf.dk/it/hvad/hvad-ld.htm

Fra : Sven Trønning

Dato : 29-03-03 13:34

Tak for svaret

Svenn Chr. Trønning

Fra : Bo

Dato : 29-03-03 15:23

> Jeg har vedrørende et dødsfald tydet dette således:
> "Phitis morbus Bughti". Dette kan jeg ikke finde i Medicinsk ordbog. Kan
det
> være "Svindsot"?= TB?

Hvis der står Phthisis morbus bulbi , er det en øjensygdom .

Bo

Fra : Lars Deleuran

Dato : 29-03-03 15:50

lungesvindsot eller øjensygdomme !!???... det kan være vi skal have en
second/third opinion .. mine kone har vagt så hende kan jeg ikke spørge ....

--
<<<<<>>>>>>><<<<<<>>>>>>>>

Fra : Bo

Dato : 29-03-03 19:22

> lungesvindsot eller øjensygdomme !!???... det kan være vi skal have en
> second/third opinion .. mine kone har vagt så hende kan jeg ikke spørge

Ja, øjensygdom sagde den gamle doktor..... hvis det staves som anført.
Hvis din kone er ung kender hun nok ikke begrebet Phthisis, det bruges ikke
mere i daglig tale.
Phthisis i sig selv betyder henfald af en slags, men blev i gammel tid brugt
som synonym for TB, hvor der jo osse sker henfald.
Men Phthisis, henfald, kan osse ske andre steder. Morbus betyder blot sygdom
( ex morbus cordis for dårligt hjerte), bulbus er en del af øjet, så derfor
mit bud.

Bo

Fra : Lars Deleuran

Dato : 30-03-03 19:57

jo, du har sikkert ret Bo, men en øjensygdom som dødsårsag er vel lidt
usædvanlig ... ??