scalara og rød neon ?!?
Fra : Ukendt

Dato : 29-03-03 11:38

Hejsa gruppe.

Jeg er nystarter i akvarie-nøder-kredsene ;)

Har lige invisteret i et 128l akvarie, der nu har kørt i en lille uge, og
skal snart have nogle fisk.

Jeh har bl.a. tanker om at få en lille stime rød neon (10-12 stykker) ...
kan de gå sammen med scalarer ?? .. jeg håber at kunne få en 2-4 af dem i
også, for også at få nogle større, pæne fisk.

Jeg har læst at de er fredelige, men nipper efter små fisks finner, f.eks
guppyer. Men rød neon har jo ikke så store finner igen .....

Er der nogen der har erfaringer med disse 2 arter i det samme akvarie, af en
beskeden størrelse som mit ?

(udover rød neon og scalare dagdrømmer jeg om nogle tigerbarber og et par
sugemaller)

Håber I kan hjælpe en nybegynder til at få en god oplevelse med sit første
akvarie .. god weekend.

MvH Lars Christensen

Fra : Hanne & Mikael

Dato : 29-03-03 13:05

Hej med jer!
Jeg har haft 50 rød neon gående sammen med 10 scalarer (nogle af dem er ret
store) i et år uden de mindste problemer, så det skulle du bare kunne gøre.

Mikael A. Laursen

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-03-03 15:35

Lars Christensen yahoo.com> <prins_yeti<SNABELA> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e85779d$0$42556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> sugemaller)
> Håber I kan hjælpe en nybegynder til at få en god oplevelse med sit første

Selvfølgeligt kan de røde neon, gå sammen med scalarene, men det kræver
blot at
enten neonerne er store eller scalarene er små, med små menes ikke dem på
størrelse med
en 2 krone. Du kan gå lidt ud fra tesen om at store fisk æder små fisk,
og små fisk æder endnu mindre fisk.
Scalarere er rovfisk, selv om det ikke er helt åbenlyst med deres form,
så er det nu alligevel, for i naturen står den
og lurer mellem rødder.
Med hensyn til de andre arter, så glem alt om tigerbarber, dels er deres
svømme måde en der kan stresse blandt andet
scalarene, samt at tigerbarber, er ret agressive, bider i de andres
finner.
"Sugemaller" er et temmeligt stort begreb, men hvis du holder dig til
Ancistusmaller, også kaldet Xenocare, vil du ikke
få problemmer, de bliver i så pokkers store, og koster ikke alverden.
Samtidtig er det muligt at se forskel på han og hun,
hannen har skæg. Derudover er de ret lette at få til at yngle.

Carsten

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 29-03-03 17:03

hej der......

jeg har 8 rigtige store altum scalarer gaaende ..sammen med 15-20 rød. neon, det
gaar fint. men det er et problem at suplere op med rød neon, de skal være meget
store, ellers 'smutter' de....

/Finn

Fra : Amager

Dato : 29-03-03 17:29

Du kan sagtens sætte scalarer og neon sammen.
Du skriver 10-12 neon - du kan sagtens have 20-25. Det er en flot fisk i
stimmer og der går enkelt til en gang i mellem.
Du kan også sagtens have 2-4 scalarer men når de bliver større skal du måske
skille dig af med nogle af dem da bliver de meget territoriale. Så kan du se
hvem der danner par.
Med kun ét par scalarer kan du nemt få dem til at yngle (det er en helt
anden historie) men neonfisk og sikkert også andre fisk, ser scalare-æg som
en lækkebidsken - så ynglende scalarer og neon hænger ikke sammen.
Go' fornøjelse

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-03 17:41

Takker alle for en masse gode svar i en fart. ;)

Jeg vil trods størrelsen af mit akvarie, forsøge med et nogle scalarer ...
bliver de for store må jeg sælge dem.

Ligeledes tager jeg til mig at barberne ikke er gode med de andre ....
videre research på nettet gav det samme resultat :-/.

Så nu går jagten efter en anden fisk der kan fylde rummet mellem de små neon
og større scalarer ;)

Lars Christensen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 30-03-03 21:29

> [...]
> videre research på nettet gav det samme resultat :-/.
>
> Så nu går jagten efter en anden fisk der kan fylde rummet mellem de små

Hej Lars
Du behøver ikke at droppe alle barberne.
Det er stort set kun tigerbarben og varianten fosforbarben, der er problemer
med.
Der er f.eks. Purburbarben, den er da dejlig og den ligner meget
tigerbarben. Der findes flere smukke barber feks. den lille øbarbe, eller
kilepletbarben bare for at nævne enkelte af mine favoritter. Barberne er
heller ikke særlig sarte overfor evt. vandproblemer.
Neon ville jeg vente lidt med indtil du er helt sikker på styring af din
vandkvalitet.
De er ret slemme til at få pletter i nyopstartede miljøer. Pas ihvertfald
meget på temperaturforskel ved indslusning af nye fisk.
Held og lykke med opstarten.
hilsen
Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-03-03 19:06

Amager <schaar@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e85c9d6$0$31989$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
som
> en lækkebidsken - så ynglende scalarer og neon hænger ikke sammen.

Scalarene burde nok kunne forsvare deres æg, hvis de vil. Og i den
anledning
skulle røde neon ikke være en hindring.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-03-03 19:12

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som
>
> Scalarene burde nok kunne forsvare deres æg, hvis de vil. Og i den

Jeg vil nu også tro at problemet først opstår når ungerne bliver
fritsvømmende.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Pernille

Dato : 29-03-03 20:30

Hej Lars.

Jeg kan se du vil lede efter en erstatning for Barberne. Dertil kan jeg
anbefale diamanttetra. De er flotte, går i mellemzonen og de andre fisk får
lov til også at være i akvariet. Jeg kan fortælle jeg selv har et 250 l. med
4 forskellige maller, div. pansermaller, rød neon, diamanttetra, guppyer,
zebrafisk, kampfisk og 4 scalareunger og de går fint uden at være voldsomme
over for hinanden.

Held og lykke med det.

Mvh
Pernille