Begravelse- tillæg for ekstra dybde?
Fra : Susanne

Dato : 29-03-03 01:31

Den bemærkning er jeg stødt på i Kjøbenhavns Begravelsesvæsens Protokoller
på Københavns Stadsarkiv. Manden er begravet på Assistens Kirkegaard - i
frijord, dvs for ubemidlede. Han boede tilsidst på Det Almindelige Hospital
i Amaliegade. dødsårsagen var ?? seniles, altså dement. Var han ualmindelig
omfangsrig, hvad jg ikke kan tro om en ugift mand på 66 år, der har tilbragt
sine sidste år på dette sted - eller? Et lille tip - Det Almindelige
Hospital lå i Amaliegade, hvis man går gennem porten ved nr. 36, og går
gennem den næste port der ligger bagest i gården til venstre, står man
faktisk foran den sidste rest af Det Almindelige Hospital, nemlig lighuset,
i firserne brugt som varmecentral. Iøvrigt også et sted hvor mange sårede
blev hjulpet væk under beskydning på Amalienborg under 2. verdenskrig, via
de små mellemgange der findes bagest i gårdene. Informationerne fra
Amaliegade i h.t. tidligere kolleger, der også arbejde der.
Mvh Susanne

Fra : Finn Bornhuus

Dato : 29-03-03 13:25

--
Finn Bornhuus
Lindevej 18
"Susanne" <cfs10802@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de små mellemgange der findes bagest i gårdene. Informationerne fra
> Amaliegade i h.t. tidligere kolleger, der også arbejde der.

Hej Susanne

Ekstra dybde kan meget vel stå for at begravelsen foregik i dobbelt dybde,
så kunne der begraves en person senere uden at der kom knogler til syne fra
den første begravelse, jeg mener at det har været en almindelig
begravelsesform på foentlige kirkegårde, hvis jeg ikke har ret må andre
korrigerer mig.

Mvh

Finn Bornhuus

Fra : dannebrog

Dato : 31-03-03 09:46

Det er helt rigtigt, men man skulle vist betale ekstra for det. -

Da min oldefar døde i Kbh. 1935 blev han begr. i dobbelt dybde på Assistens
Kgd, grav O 864, for, som bedemanden da sagde; "Så er der plads til en til".
Året efter døde min morbror 10 år gammel. Det er lidt uhyggeligt, når man
ved, hvor lille familien var, at bedemanden så åbenbart havde så god en
intuition....

Jeg har forøvrigt fotografi (negativ) af selvsamme olderfar og morbroder på
graven, ved stenen efter min oldemor (begravet 1920) - med plads til ekstra
navne, forståes....

m.v.h.

Ulrich

--