Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cirkulært polfilter
Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 28-03-03 21:18

Hej gruppe

Jeg håber I kan hjælpe mig. Jeg står overfor at skulle have et polfilter
Ø=55 mm. Så ved jeg ikke hvad det bedste mærke er. Jeg regner med at bruge
ca. 500 kr. på det, og valget står mellem B+W 549,- sek. og Hoya 350,- sek.
Hvilket er bedst, og er der andre steder, hvor man kan købe dem billigere?

MVH

Thomas Pedersen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-03-03 21:27

Thomas Sass Pedersen <sass@mail.tele.dk> wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg h?ber I kan hj?lpe mig. Jeg st?r overfor at skulle have et polfilter
> ?=55 mm. S? ved jeg ikke hvad det bedste m?rke er. Jeg regner med at bruge
> ca. 500 kr. p? det, og valget st?r mellem B+W 549,- sek. og Hoya 350,- sek.
> Hvilket er bedst, og er der andre steder, hvor man kan k?be dem billigere?

Nu kender jeg ikke kursen på SEK, men photoshop.dk vil ha' 179 for et
55mm Hama cirkulært pol - ingen anelse om kvaliteten, men det er da værd
at tage med i sammenligningen ;) (hvis nogen har erfaring med disse, må
de i øvrigt gerne lige skrive dem - jeg overvejer at købe et 52mm)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 29-03-03 08:41

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
179 for et
> 55mm Hama cirkulært pol - ingen anelse om kvaliteten.....
....det har jeg; kvaliteten svarede til mine forventninger; hos Photoshop
købte jeg et 43mm cirkulært Hama polfilter,hvor prisen jo er helt
i bund i forhold til det øvrige DK-marked (det tyske inklusive).........

>men det er da værd at tage med i sammenligningen ;)
.........ja absolut!

>hvis nogen har erfaring med disse, må de i øvrigt gerne lige skrive dem -
.......har du hermed fået.

Mvh
Bjarne

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 29-03-03 09:26

Bjarne Hansen <bjarne.inger@slettespost.tele.dk> wrote:

> "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
> .photoshop.dk vil ha'
> ...det har jeg; kvaliteten svarede til mine forventninger; hos Photoshop
> k?bte jeg et 43mm cirkul?rt Hama polfilter,hvor prisen jo er helt
> i bund i forhold til det ?vrige DK-marked (det tyske inklusive).........

.... hvis du så også havde skrevet dine forventninger.. ;) Men altså,
hvis man køber noget til 179, får man langt fra det samme som f.eks. et
Nikon til 7-800? Eller et Hoya til 400? Hvordan ses forskellen?

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-03-03 11:54

> ... hvis du så også havde skrevet dine forventninger.. ;) Men altså,
> hvis man køber noget til 179, får man langt fra det samme som f.eks. et
> Nikon til 7-800? Eller et Hoya til 400? Hvordan ses forskellen?

Dette er jeg også interesseret i at vide
Min lokale fotohandler ville sælge mig et 55mm B & W til 600 kroner.. synes
det er mange penge, men det kan jo være det er som med alt andet - man får
hvad man betaler for :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : C. Poulsen

Dato : 29-03-03 20:21

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in message news:<rWeha.1780$mI2.336697@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> det er mange penge, men det kan jo være det er som med alt andet - man får

jeg har en erfaring med Hama polfiltre, de er billige, ja, men det gav
også en kedelig effekt i at hjørnerne på billederne blev mørke, dette
skulle skyldes at glaset på filtret er tykkere og af en dårligere
kvalitet, end de noget dyrer filtre.
Jeg har senere købt bl.a. et B&W polfilter som er meget fint. Nyeste
køb er et Rodenstock polfilter som lever helt op til mine
forventninger, et godt køb til prisen, købt online ved
www.fotoplaneten.dk
Men der er jo ingen grund til at købe en dyr linse og så sætte bunden
af en ølflaske foran

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-03-03 21:55

"C. Poulsen" <the.poulsens@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også en kedelig effekt i at hjørnerne på billederne blev mørke, dette
> skulle skyldes at glaset på filtret er tykkere og af en dårligere

Ligesom dette f.eks.
http://hjem.get2net.dk/bif/jacobwaage/pics/portraits06.jpg ?
Det skal siges det er Jacob Waage som har taget billedet.. Ganske fin
hjemmeside + god fotograf: http://hjem.get2net.dk/bif/jacobwaage/ . Jeg har
spurgt ham på fotokritik.dk hvorfor der var mørke hjørner men det har hen
enten ikke set eller bare ikke gidet svare på...

> Jeg har senere købt bl.a. et B&W polfilter som er meget fint. Nyeste
> køb er et Rodenstock polfilter som lever helt op til mine
> forventninger, et godt køb til prisen, købt online ved
> www.fotoplaneten.dk

Dvs. det er et dumt køb at købe et B&W hos den lokale for 600, når man kan
få et Rodenstock (som er bedre) for de der ~515 som fotoplaneten tager ?

Hmm jeg står forresten for et lidt svært valg.. Den lokale pusher kan sælge
mig en step up ring fra 41mm (som kameraet er) til 55mm, og olympus laver et
som er på 41 til 43 mm.. Hvis jeg udelukkende skal have filtre på er 43 vel
det letteste da størrelsen på udstyret så holdes lidt nede.. og det heller
ikke går så meget ud over blitzen, kan godt forestille mig der kommer mørke
steder hvor der sidder en kæmpe padehat ude på linsen ..
Men ok, som min lokale pusher siger, så kan man ikke få særlig mange filtre
i 43mm jo..

Tror jeg hopper på 55mm vognen...

> Men der er jo ingen grund til at købe en dyr linse og så sætte bunden
> af en ølflaske foran

Nej lige præcis

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jeppesen

Dato : 31-03-03 20:10

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spurgt ham på fotokritik.dk hvorfor der var mørke hjørner men det har hen
> enten ikke set eller bare ikke gidet svare på...

Det kunne se ud som det - men jeg tror nu Jacob bevidst har lukket hjørnerne
i billedet - formentlig med Photoshops værktøj "Dodge".

> Dvs. det er et dumt køb at købe et B&W hos den lokale for 600, når man kan
> få et Rodenstock (som er bedre) for de der ~515 som fotoplaneten tager ?

Rodenstock er rigtig godt - der er ikke fuldstændig proportionalitet (hvis
der er noget der hedder det :) mellem pris og kvalitet.

SNIP

Mvh Kim

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-04-03 19:03

"Jeppesen" <blackhole@noone.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne se ud som det - men jeg tror nu Jacob bevidst har lukket
hjørnerne
> i billedet - formentlig med Photoshops værktøj "Dodge".

Har du nogen anelse om hvorfor? Jeg synes det er et irritationsmoment

> Rodenstock er rigtig godt - der er ikke fuldstændig proportionalitet (hvis
> der er noget der hedder det :) mellem pris og kvalitet.

Okie.. så falder valget på Rodenstock når jeg skal købe filter

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Niklas

Dato : 02-04-03 00:16

> [...]
> steder hvor der sidder en kæmpe padehat ude på linsen ..
> Men ok, som min lokale pusher siger, så kan man ikke få særlig mange filtre

52 mm & 49 mm er nok ligeså gængse som 55mm hvis ikke mere.

Så er paddehatten knap så stor.

Niklas