Vedr databaser med nulevende personer
Fra : Show The Andersens

Dato : 27-03-03 21:20

Anledning til aktuelle postting:
I aftes modtog jeg et gedcomsammenfald fra Lars Lundin på knap 200 personer
med en anden forsker. Stor var min overraskelse da både jeg selv og mine
børn var i den database han havde indsendt til Lundin. Jeg har kigget lidt
på sammenfaldet, men inden jeg nåede til at se om vi kunne have fælles
interesseområder fandt jeg at hele min nulevende familie inkl. jeg selv og
mine børn er med i det materiale som han har indsendt til L Lundin. Det
undrer mig meget. Juridisk set er det formentlig helt lovligt og
uangribeligt, men jeg har meget vanskeligt ved at se hvilken interesse han
kan have i at sende "mig og mine nulevende familiemedlemmer" til Lundins
database idet han formentlig ikke vil få sammenfald af interesse ud fra
disse oplysninger.

Jeg har haft mailet direkte til forskeren og fået et svar hvori der bl.a.
står: "....Alle de personer jeg har registreret har alle mere eller mindre
relation til de personer jeg er beslægtede med - eller de er sidegrene til
vigtige slægter der berør visse grene af mit arbejdsområde (aner og aners
efterkommere). Et arbejde der skrider stødt frem takket være alle de
kontakter der kan skabes bl.a. via GEDcomp muligheden ved Lundin - endvidere
bliver nyere data ikke vist fra andres filer med mindre man selv har de
samme oplysninger....". Konklusion: Det er altså ikke utilsigtet at disse
data er sendt til gedcom.

Han er jo i sin gode ret til at hente oplysninger på min hjemmeside men hans
håndtering af dataene fremmer efter min mening ikke ligefrem slægtsforskeres
vilje til at videregive oplysninger.

Jeg ved godt at aktuelle posting minder meget om en nylig lignende debat.
Imidlertid tror jeg - muligvis lidt naivt - at en vedvarende debat om emnet
kan motivere forskere til at omgås data på en efter min mening mere
hensigtsmæssig måde i fremtiden.

Hilsen

Annette Jordan

Pga. spam problemer bedes du slette "sletmig¤" ved email henv.
Al post tjekkes via SpamPal mod diverse DNSBL-servere.

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-03-03 00:30

Show The Andersens wrote:
> [...]
> personer med en anden forsker. Stor var min overraskelse da både jeg
> selv og mine børn var i den database han havde indsendt til Lundin.

Jeg forstår ikke rigtig din undren. Vi har, som du selv skriver, netop
været igennem hele baduljen før og da jeg fx arbejder med en
efterslægtstavle så vil der såmænd nok også være nogle der undrer sig
over hvordan de er havnet indenfor rammerne af min tavle.
Jeg har i øvrigt netop i dag fået en mail fra Tyskland (desværre på
tysk) med en masse oplysninger til en slægtsgren, der virkelig er en
side-sidegren og uendeligt fjern fra min egen slægt, så det nogle
betragter negativt opvejes rigeligt af dem der ser positivt på en
efterslægtstavle.
Jeg har haft besøg af amerikanere og svenskere her på min hjemmeadresse,
ligeledes mennesker hvor jeg dårligt kunne stave deres efternavn, men
det var sjovt. Bevares, jeg har også fået et enkelt brev hvor man
undrede sig over hvordan de kunne havne i Fleron-slægten, og det har jeg
så redegjort for.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Show The Andersens

Dato : 28-03-03 07:07

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke rigtig din undren. Vi har, som du selv skriver,
netop.....

Nej men det er så et spørgsmål om forskellige holdninger til tingene. Jeg
har også bladret masser af trykte slægtsbæger igennem og set
efterslægtstavlerne der. De har aldrig interesseret mig synderligt. Men
forskellen er efter min mening også ny teknik der muliggør at man blot
kopirer hele databaser med nulevende personer. (og jeg er godt klar over at
det er lovligt osv). Jeg tror blot at det er medvirkende til at
slægtsforskere bliver mere forsigtige - læs mindre hjælpsomme - med at
videregive oplysninger. Jeg har selv en hjeemeside som jeg længe hasr villet
nedlægge fordi den er forældet, jeg nedlagde den faktisk for nogen tid
siden, men fik nogle henvendelser at nogen savnede den. Nu bliver den
nedlagt i den kommende weekend.

Annette Jordan

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-03-03 08:50

On Fri, 28 Mar 2003 00:30:13 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

> [...]
>efterslægtstavle så vil der såmænd nok også være nogle der undrer sig
>over hvordan de er havnet indenfor rammerne af min tavle.

Jeg tror problemet ligger et lidt andet sted. En ting er, at lave
efterslægtstavler, hvilket selvfølgelig er helt i orden; men vi burde
måske allesammen tænke lidt mere over, hvad vi sender til GEDCOMP.

D.v.s. man bør nok kun sende den del af sine data, hvor man virkelig
er interesseret i sammenfald. Det kunne f.eks. være direkte aner op
til 12 generationer og anernes efterkommere indtil 3 generationer
fremad.

De fleste sender nok simpelthen alt hvad de har, og derved får man
altså en masse sammenfald, som ikke rigtigt hjælper videre.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-03-03 11:44

Lars J. Helbo wrote:

> Jeg tror problemet ligger et lidt andet sted. En ting er, at lave
> efterslægtstavler, hvilket selvfølgelig er helt i orden; men vi burde
> måske allesammen tænke lidt mere over, hvad vi sender til GEDCOMP.

Fair nok

> [...]
> er interesseret i sammenfald. Det kunne f.eks. være direkte aner op
> til 12 generationer og anernes efterkommere indtil 3 generationer

En efterslægtstavle tager som regel udgangspunkt i et bestemt ægtepar og
jo længere tilbage i tiden man vælger dette ægtepar des mere omfattende
bliver efterslægten, - selvsagt, eller med andre ord: det er logik for
agerhøns , men jeg forstår godt hvad du mener. Eksempelvis kunne jeg
på en mærkelig og afgjort anstrengt sammenskruet måde godt koble
Tordenskjold ind i min tavle, trods det forhold han ikke var gift, men
det var hans to søstre, endda med samme mand (først den ene og så den
anden ) og der igennem kunne jeg så komme frem til maleren Wilhelm
Marstrand, men som jeg skrev så ville det være en noget anstrengt
efterslægt, og vi er ude i overdrevet.

> De fleste sender nok simpelthen alt hvad de har, og derved får man
> altså en masse sammenfald, som ikke rigtigt hjælper videre.

Tja, lad os dog lige blive enige om, at når man arbejder med en
efterslægt så stopper processen ikke ved et eller andet punkt i tavlen.
Alle de personer som bliver indkodet kan for mig godt virke underligt
virkelighedsfjerne, men det er de jo ikke, hvis hver enkelt i tavlen
tager udgangspunkt i sin egen situation. Alene af den grund kan
sammenfald i 'Bingoerne' være berigende.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : A&T

Dato : 29-03-03 09:17

Der er en væsenlig ting som jeg syntes at der er nogle af jer der glemmer.
Nemlig hvor meget nemmere det er at få oplysningerne direkte fra kilden.
Selv arbejder jeg med flere forskelige dele af min egen familie og indsamler
mange forskellige typer information, blandt andet fortællinger om
begivenheder i personensliv, det jeg kalder livshistorie. Og selvfølge er
alle disse oplysninger ikke lagt ud til offenlig skue, men de cirkulere frit
inden for den del af familien de vedrøre. Feks. har jeg lige modtaget en del
oplysninger fra en af mine fættere på 25 år, oplysninger som det på en
senere tidspunkt vil tage mig utrolig mange timer at opspore, men som
sikkert ikke har taget han ½ time at notere.
De fleste af vores medmennesker syntes det er sjovt at høre om de sidste 6-7
generationer men derefter mister de overblikket. Jo længere ud man kommer jo
større familie får man og langt de fleste syntes det er sjovt når de kan
sige vi er i familie selvom vi måske bor i forskellige verdensdele.
Min pointe er at det også kan være godt at dele oplysninger om de levende.

Med venlig hilsen
Anja Fencker Poulsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 29-03-03 12:39

On Sat, 29 Mar 2003 09:16:41 +0100, "A&T"
<poulsen-gulstad@nospam.get2net.dk> wrote:

>Der er en væsenlig ting som jeg syntes at der er nogle af jer der glemmer.
>Nemlig hvor meget nemmere det er at få oplysningerne direkte fra kilden.

Det er jeg helt enig i. Men jeg talte også kun om GEDCOMP. Her handler
det jo ikke om at videregive oplysninger, men derimod om at skabe
forbindelse til andre forskere, der arbejder med samme familie.

Her mener jeg man bør være lidt mere bevidst om, hvilke oplysninger
man sender. Ellers vil man bare få en masse hits som man ikke kan
bruge til noget.

Som nævnt mener jeg man bør begrænse sig til direkte aner indtil 10-12
generationer tilbage og anernes direkte efterkommere indtil 3
generationer frem.

Man kunne også begrænse sig til oplysninger fra perioden 1600-1900.
Jeg mener ikke, man får noget seriøst ud af at indsende oplysninger om
personer før 1600 eller efter 1900. Men det gælder altså kun GEDCOMP.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : PC Jensen

Dato : 28-03-03 17:28

Lars J. Helbo wrote:

> [...]
> er interesseret i sammenfald. Det kunne f.eks. være direkte aner op
> til 12 generationer og anernes efterkommere indtil 3 generationer

Enig! Når vi kommer længere end ca. 12 generationer tilbage - eller mere
præcist: før kirkebøgernes start - kobler vi som regel på alment kendte
kilder som DAÅ og lignende. Hvis vi alle indsendte hele linier tilbage
til Gamle Gorm og Store Karl, gør vi ikke nogen en tjeneste. Tværtimod
ville der ryge så mange ligegyldige bingo-meddelelser ud, at Lars Kr.
snart ville risikere en anmeldelse for at spamme :)

Det er også korrekt, at en generation eller to (allerede 3 synes jeg er
i overkanten)af anernes efterkommere kan være relevant, fordi
GEDCOMP-matchningen benytter familierelationer.

PC

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 28-03-03 00:57

On Thu, 27 Mar 2003 21:20:20 +0100, "Show The Andersens"
<show@sletmig¤bear.dk> wrote:

> [...]
>med en anden forsker. Stor var min overraskelse da både jeg selv og mine
>børn var i den database han havde indsendt til Lundin.

Det er sandsynligvis den samme fil der også har givet BINGO hos mig,
men kun 157 personer. Hverken jeg selv eller mine børn er med i
listen, så jeg har nok ikke sendt disse med til GEDCOMP i sin tid.

Så jeg kan da kun anbefale dig at ændre den fil du har liggende hos
Lundin, så nulevende ikke er medtaget. Hvis det altså - som jeg har
forståelse for - støder dig at andre har dig+ med i deres fil. Hvis du
ikke selv optrædre i GEDCOMP ville du jo heller ikke blive informeret
om at du optræder i hans liste, og du slipper for at blive stødt. Hvad
man ikke ved har man ikke ondt af.

Hvis der er andre slægtforskere som du finder det helt naturligt at
vedkommende medtager dig og dine børn i en GEDCOMP fil, så vil der nok
også være BINGO på nogle af dine eller dine børns forfædre. Så det gør
det ikke til en nødvendighed at du selv er med i GEDCOMP filen.

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Show The Andersens

Dato : 28-03-03 07:12

"Bjarne Damsgaard" <damsgaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sandsynligvis den samme fil der også har givet BINGO hos mig,
> men kun 157 personer. Hverken jeg selv eller mine børn er med i
> listen, så jeg har nok ikke sendt disse med til GEDCOMP i sin tid.

Nej, så har du nok været mere forudseende end jeg.

> [...]
> ikke selv optrædre i GEDCOMP ville du jo heller ikke blive informeret
> om at du optræder i hans liste, og du slipper for at blive stødt. Hvad

Jamen du har da ganske ret ....... det er bare ligesom for sent og i
princippet er det ganske rigtigt at det er min egen skyld, men min
konklusion kunne blive "Hold kortene tæt ind til hånden i fremtiden" -
undlade at hjælpe næste gang der er en der spørger. Er det der vi skal
hen????

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-03-03 08:28

> [...]
> konklusion kunne blive "Hold kortene tæt ind til hånden i fremtiden" -
> undlade at hjælpe næste gang der er en der spørger. Er det der vi skal
***********'
Men står der andet end hvad man kan læse i en telefonbog, + eventuelt en
fødselsdag?

Flemming.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 28-03-03 09:56

On Fri, 28 Mar 2003 08:27:57 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus1@mail.dk> wrote:

>Men står der andet end hvad man kan læse i en telefonbog, + eventuelt en
>fødselsdag?

Uden helt at vide det, så må det jo bl.a. fremgå, hvem der er ens
forældre/børn/søskende. Det burde jo egentlig være sådan, at man ikke
offentliggør oplysninger om nulevende personer på nettet i sine
slægtsbaser, ligesom tilgængelighedsreglen.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Lars Kristian Lundin

Dato : 28-03-03 11:35

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
> offentliggør oplysninger om nulevende personer på nettet i sine
> slægtsbaser, ligesom tilgængelighedsreglen.

GEDCOMPs emails om sammenfald oplyser ikke det indbyrdes slægtsskab
for personer, som er eller kan være nulevende eller er eller kan være
født efter år 1899. Se http://www.lklundin.dk/gedcomp/hold.html .

GEDCOMP kvitterer ved modtagelse af en indsendt GEDCOM-fil med
en email, der gør opmærksom på ovenstående. Denne praksis blev
indført for snart 4 år siden.

Mvh,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Poul Petersen

Dato : 28-03-03 13:01

"Lars Kristian Lundin" <news@lklundin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> -Lars Lundin.
> --
> GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med

Lars Lundin !

Denne tråd har medført at jeg må spørge dig om tekster/noter skrevet i
Biografi-feltet i
BK6 vil kunne optræde i en GEDCOM fil.
Skal/kan tekst i ovennævnte felt til- frakobles ved indsendelse af en GEDCON
fil ?

Mvh. Poul Petersen.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 28-03-03 15:05

"Poul Petersen" <poulina@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Denne tråd har medført at jeg må spørge dig om tekster/noter
> skrevet i Biografi-feltet i BK6 vil kunne optræde i en GEDCOM
> fil.

Generelt må svaret være ja.

> Skal/kan tekst i ovennævnte felt til- frakobles ved indsendelse
> af en GEDCON fil ?

Det er vel irrelevant at medsende notelinier for at få undersøgt sammenfald.

Når BKW6.1.14 eksportere til GEDCOM bestemmer brugeren selv hvad der skal
med og notelinier kommer kun med hvis man udtrykkeligt beder om det (man
skal sætte et "flueben").
Man kan samme sted udelade detaljer om personer yngre end xxx år.

Vil man helt frasortere (levende) personer fra basen vil det være nødvendigt
først kopiere de aktuelle over i en ny base og evt. slette de personer man
ikke vil have med i GEDCOM-filen. Der er dog svjh mulighed for at medtage
eller frasortere både aner, efterkommere og enkeltpersoner i kopieringen.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : Poul Petersen

Dato : 28-03-03 19:02

"Poul Erik Jensen" <20030101news@genealog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller frasortere både aner, efterkommere og enkeltpersoner i kopieringen.

Det er netop for ikke at medsende noter, jeg spurgte - tak for hurtigt svar.
Mvh. Poul Petersen.