Temperatur
Fra : Mr. mox

Dato : 28-03-03 12:54

Hej

Hvis der hypotetisk set er 0 grader C udenfor, og meterologen i tv siger at
der liver dobbelt så koldt imorgen. Hvor koldt bliver det så?

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 13:00

"Mr. mox" <jallahat@hotmail.com> wrote in message
> Hej
>
> Hvis der hypotetisk set er 0 grader C udenfor, og meterologen i tv siger
at
> der liver dobbelt så koldt imorgen. Hvor koldt bliver det så?

Haha, den glæder jeg mig til at høre løsningen på. Det er da en snu én :)

Mvh
Jens

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-03-03 13:17

"Jens Rinsteen" <.> skrev i en meddelelse

> "Mr. mox" <jallahat@hotmail.com> wrote in message

> at
>
> Haha, den glæder jeg mig til at høre løsningen på. Det er da en snu én :)

- 136,6 °C (0 °C er det samme som 273,15 K, som man nemt kan halvere)

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 14:44

"Claus Rasmussen" <crasmussen@ejspam.kampsax.dtu.dk> wrote in message

> - 136,6 °C (0 °C er det samme som 273,15 K, som man nemt kan halvere)

Forstår jeg ikke helt, men pyt. Hvordan er 0 C det samme som det absolutte
nulpunkt?

mvh
Jens

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 28-03-03 14:48

Jens Rinsteen skrev:

halvere)

> Forstår jeg ikke helt, men pyt. Hvordan er 0 C det samme som det
absolutte
> nulpunkt?

Det er det heller ikke, men som der står, er 0 °C det samme som 273,15
K. Det absolutte nulpunkt er 0 K og ikke 273,15 K.

TT

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 15:01

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message

> halvere)

> absolutte
>
> Det er det heller ikke, men som der står, er 0 °C det samme som 273,15
> K. Det absolutte nulpunkt er 0 K og ikke 273,15 K.

Forstår det stadig ikke. det er også ligegyldigt. Skal ikke bruge det til
noget.

Mvh
Jens

Fra : Henry Vest

Dato : 28-03-03 15:16

"Jens Rinsteen" <.> skrev:

> Forstår det stadig ikke.

Har du prøvet?

--
Henry Vest

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-03 15:21

Jens Rinsteen skrev:

>Forstår det stadig ikke.

0 ºK =~ - 273 ºC

Bemærk minus.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 15:52

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> 0 ºK =~ - 273 ºC

Ja ok. Men hvad står K for?

0C = 0K = -273C

Giver jo umiddelbart ingen mening (i mine øre) at 0C er det samme som -273C

Mvh
Jens

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-03-03 16:12

"Jens Rinsteen" <.> skrev:

> Ja ok. Men hvad står K for?

Kelvin. Kelvin er den absolutte temperaturskala.

> 0C = 0K = -273C
> Giver jo umiddelbart ingen mening (i mine øre) at 0C er det samme
> som -273C

Det er det heller ikke 0 grader celcius er lig 0 grader celsius. På
Kelvin skalaen er 0 grader celcius lig 273,15 Kelvin.

Hvis du skal omregne mellem Kelvin og grader celsius kan det gøres på
følgende vis:

grader celsius=Kelvin-273,15 eller
Kelvin=grader celsius + 273,15

Dvs. ved frysepunktet er temperaturen:
0 grader celsius. Dette er det samme som 273,15K

Ved det absolutte nulpunkt er temperaturen 0K det er det samme som -
273,15 grader celsius.

Dvs. Kelvin er bare en anden temperaturskala end celsiusskalaen på
ligefod med Fahrenheitskalaen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-03-03 16:17

On Fri, 28 Mar 2003 15:52:01 +0100, "Jens Rinsteen" <.> wrote:

>Ja ok. Men hvad står K for?

Kelvin, en skala for temperaturmåling, der tager udgangspunkt i det
absolutte nulpunkt, altså den lavest mulige temperatur.

>0C = 0K = -273C

>Giver jo umiddelbart ingen mening (i mine øre) at 0C er det samme som -273C

Det er det heller ikke. Derimod (repeat):

0 K = - 273 grader C
273 K = 0 grader C

Altså: trinnene er lige store, men nulpunktet er forskelligt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 17:27

(snip)

Tak til morten og Peter.

Så forstår jeg det da lidt bedre.

Jeg er ikke lige en haj til fysik og kemi, så meget rart I ville forklare en
uviden.

mvh
jens

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-03-03 17:29

"Jens Rinsteen" <.> skrev:

> Tak til morten og Peter.

Det var skam så lidt.

> Så forstår jeg det da lidt bedre.
>
> Jeg er ikke lige en haj til fysik og kemi, så meget rart I ville
> forklare en uviden.

Det manglede da bare.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-03-03 17:42

On 28 Mar 2003 16:29:12 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Det var skam så lidt.

Ja!

>Det manglede da bare.

Ja!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : ML-78

Dato : 28-03-03 21:55

> Ja ok. Men hvad står K for?
>
> 0C = 0K = -273C
>
> Giver jo umiddelbart ingen mening (i mine øre) at 0C er det samme
som -273C

Celsius (ºC) og Kelvin (K) er bare navnene på to forskellige
temperaturskalaer, der har hvert sit startpunkt. Man omregner mellem dem
således:
K = ºC + 273

Da Kelvin-skalaen starter ved det absolutte nulpunkt (0 K), svarer det
oprindelige spørgsmål til:

"Hvis der hypotetisk set er 273 K udenfor, og meterologen i tv siger at
der liver dobbelt så koldt imorgen. Hvor koldt bliver det så?"

Svaret er så selvfølgelig 136,5 K, hvilket svarer til -136,5 ºC.

ML-78

Fra : Thomas Andersen

Dato : 04-04-03 15:43

> oprindelige spørgsmål til:
>
> "Hvis der hypotetisk set er 273 K udenfor, og meterologen i tv siger at
> der liver dobbelt så koldt imorgen. Hvor koldt bliver det så?"

Hmmm......... nu står der jo godt nok "dobbelt så koldt "

> Svaret er så selvfølgelig 136,5 K, hvilket svarer til -136,5 ºC.

Men dette er svaret hvis der blev sagt: "halvt så varmt imorgen"!!! Så
teoretisk set er det vel ikke det rigtige svar, eller tager jeg fejl??

Mvh Thomas

Fra : ML-78

Dato : 04-04-03 18:01

> Hmmm......... nu står der jo godt nok "dobbelt så koldt "

> Men dette er svaret hvis der blev sagt: "halvt så varmt imorgen"!!! Så
> teoretisk set er det vel ikke det rigtige svar, eller tager jeg fejl??

Du har ret i, at der er en sproglig spidsfindighed i spørgsmålet.
Ovenstående er under antagelsen om, at "dobbelt så koldt" (som i sig selv
egentlig ikke giver nogen mening) er det samme som "halvt så varmt".

ML-78

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-03 13:21

Mr. mox skrev:

>Hvis der hypotetisk set er 0 grader C udenfor, og meterologen i tv siger at
>der liver dobbelt så koldt imorgen. Hvor koldt bliver det så?

Der er flere muligheder:

Hvis meteorologen går ud fra stuetemperatur, bliver det -20
grader.

Hvis han går ud fra 0-punktet, er temperaturen uændret 0 grader.

Hvis han går ud fra det absolutte nulpunkt, er der to muligheder:

Temperaturen kan blive det halve, altså -136,5 grader Celsius.

Temperaturen kan blive sådan at molekylerne har præcis halvt så
meget energi som ved 0 grader Celsius. Jeg ved ikke hvilken
temperatur det svarer til.

--
Bertel

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 28-03-03 13:30

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Der er flere muligheder:

ja og endnu flere end det du skriver.
> [...]
>
> Temperaturen kan blive sådan at molekylerne har præcis halvt så
> meget energi som ved 0 grader Celsius. Jeg ved ikke hvilken

Det samme idet der er proportionalitet med temperaturen, men du har i
den forbindelse kun set på tør luft. Luftfugtigheden bliver lavere,
hvorved luften vil føles mindre.

I øvrigt tror jeg at et bedre svar vil være at det siger meteorologen
ikke, fordi han/hun godt ved at kulde er et spørgsmål om afkøling og
derfor afhænger af temperatur, luftfugtighed, vind mm.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Torben Simonsen

Dato : 28-03-03 13:30

> [...]

> Temperaturen kan blive sådan at molekylerne har præcis halvt så
> meget energi som ved 0 grader Celsius. Jeg ved ikke hvilken

Hvis man med "energi" mener "gennemsnitlig translatorisk kinetisk
energi", så er svaret -136,5 grader Celsius.

--
-- Torben.

Fra : Sven Nielsen

Dato : 28-03-03 14:06

In article <p9f88vsioikmp1n13n8jci0p7jncdpm03p@news.stofanet.dk>,
nospamfor@lundhansen.dk says...

> Temperaturen kan blive sådan at molekylerne har præcis halvt så
> meget energi som ved 0 grader Celsius. Jeg ved ikke hvilken
> temperatur det svarer til.

Den halve temperatur. Den gennemsnitlige energi pr. molekyle (eller
rettere: Frihedsgrad) er proportional med den absolutte temperatur.

Proportionalitetskonstanten kaldes Boltzmanns konstant (k_B). Dog er det
rigtige udtryk for middelenergien K = 1/2 * k_B * T.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-03 15:17

Sven Nielsen skrev:

>Den halve temperatur. Den gennemsnitlige energi pr. molekyle (eller
>rettere: Frihedsgrad) er proportional med den absolutte temperatur.

Hvis vi nu er pedanter, så holder det ikke stik, for i hvert fald
CO2 fortætter jo før vi når -136 grader.

--
Bertel

Fra : Sven Nielsen

Dato : 28-03-03 16:21

In article <qgl88v064ja787ot7u96e6e496orgslnbu@news.stofanet.dk>,
nospamfor@lundhansen.dk says...

> Hvis vi nu er pedanter, så holder det ikke stik, for i hvert fald
> CO2 fortætter jo før vi når -136 grader.

Jamen, vi SKAL da være pedanter når vi snakker videnskab.

Selvfølgelig gælder kinetisk gasteori kun så længe, at vi taler om en
gas. Ligefordelingsloven er dog god nok. For et fast stof er den
gennemsnitlige termiske energi K = 3 k_b * T, så her er der også
proportionalitet. I forbindelse med et faseskift er der så et spring.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : lampelampe

Dato : 08-04-03 18:21

"Sven Nielsen" skrev d. 28-03-03 16:21 dette indlæg :
> [...]

> gennemsnitlige termiske energi K = 3 k_b * T, så her er der også
> proportionalitet. I forbindelse med et faseskift er der så et spring.

Der er kan også forekomme andre spring end ved faseskift. Antallet af
frihedsgrader afhænger jo af temperaturen, så hvis vi har en polyatomar
gas, vil der alene være translatorisk kinetisk energi ved meget lave
temperaturer. Forøges temperaturen får man også rotationsenergi, og ved
meget høje temperaturer kan der også være vibrationsenergi.

Venlig hilsen
Kenni

http://www.kandu.dk/

Fra : Ivar

Dato : 28-03-03 21:22

Mr. mox skrev:

> Hvis der hypotetisk set er 0 grader C udenfor, og meterologen i tv siger at
> der liver dobbelt så koldt imorgen.

Det siger meteorologen ikke, for det er en gang vrøvl. Man kan ikke
tale om dobbelt så varmt og dobbelt så koldt, det har ingen mening!
Prøv at forestil dig hvis meteorologen var i et land hvor temperaturer
både blev opgivet i celsius og fahrenheit - altså det er 0 grader C og
32 grader F. Hvad skulle "dobbelt så koldt" så betyde?
Som andre skriver har dobbelt og halvt kun mening, hvis man referer
til det absolutte nulpunkt. Hvis prognoserne sagde -136,5 grader C,
ville metrologerne helt sikkert udpensle gradetallet og ikke nøjes
med en vag beskrivelse som "dobbelt så koldt".

Ivars regler om beskrivelser af temperaturer
Regel 1: Brug aldrig betegnelserne "dobbelt så koldt", "dobbelt så
varmt" osv. Det er en gang vrøvl.
Regel 2: Referer aldrig til en temperatur mål i solen. Målingen er
afhængig af bl. a. farven af det termometer der blev benyttet.

Ivar

Fra : Johannes Clausen

Dato : 17-04-03 00:05

On Fri, 28 Mar 2003 12:53:52 +0100, "Mr. mox" <jallahat@hotmail.com>
wrote:

>Hvis der hypotetisk set er 0 grader C udenfor, og meterologen i tv siger at
>der liver dobbelt så koldt imorgen. Hvor koldt bliver det så?

Det må kun metereologen og visse, af staten, anerkendte guder vide...

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Soyo

Dato : 17-04-03 23:26

"Mr. mox" <jallahat@hotmail.com> wrote in news:b61d5s$sfc$1@sunsite.dk:

> Hej
>
> Hvis der hypotetisk set er 0 grader C udenfor, og meterologen i tv
> siger at der liver dobbelt så koldt imorgen. Hvor koldt bliver det
> så?

Nu viser erfaringen jo at der ikke er den store sammenhæng mellem hvad
meteologen siger vejret bliver og hvordan vejret i virkeligheden bliver ;)
Jeg vil gætte på et sted mellem -31,2C og +36,4C...!!!

/Oliver