Luftmodstand - varm eller kold
Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-03 11:32

Hej!

Jeg har lige et spørgsmål, som I sikkert kan kaste lidt lys over:

Hvis man holder sin hånd ud af vinduet på en bil, mens den kører, vil man hurtigt
opdage at den bliver afkølet grundet vinden. Burde vindens bevægelse omkring håndens
overflade ikke afgive varme pga. gnidningsmodstanden? Hvis jeg trækker et viskelæder
i min håndflade, kan jeg da mærke at der bliver udviklet varme?

Skal man op på en vis hastighed (projektil og jagerfly), før varmetilførslen ved
gnidningsmodstanden overstiger afkølingen ved vindmodstanden eller er der fordi
gnidningsmodstanden mellem hånd og luft er for lille (glat) til at udvikle varme?

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : //zigge

Dato : 28-03-03 11:48

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
fordi
> gnidningsmodstanden mellem hånd og luft er for lille (glat) til at udvikle

Ja den første forklaring er ok, plus at din hånd afgiver en smule fugt der
er med til at øge kølingen ved fordampning; jeg kan ikke sige dig hvordan
formlerne er men f.eks. spionflyet SR71 der flyver med op til to gange
lydens hastighed , er bygget primært af titanium for at kunne modstå den
høje temperatur der opstår på ydersiden af den (flere hundrede grader).
Et andet desværre mere velkendt eksempel er rumfærgerne...

Mvh
//zigge

Fra : Ivar

Dato : 28-03-03 21:35

//zigge skrev:

> men f.eks. spionflyet SR71 der flyver med op til to gange
> lydens hastighed

To gange lydens hastighed kan et almindeligt F16 bygget af aluminium
klare. SR71 kunne flyve over 3 gange lydens hastighed.

Ivar

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 28-03-03 12:03

KNL DtP wrote:
> [...]
> gnidningsmodstanden mellem hånd og luft er for lille (glat) til at udvikle varme

Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-03-03 18:30

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fordi
> gnidningsmodstanden mellem hånd og luft er for lille (glat) til at udvikle

Sidst der blev spurgt om dette, kom vi frem til at det ikke er
gnidningsmodstanden der generer varme, men derimod at luften foran din hånd
bliver komprimeret og derved varmet op (i dit tilfælde når luften at køle
mere end den varme der bliver genereret, altså køler det).

http://www.space.com/scienceastronomy/top5_myths_020903-4.html

- Martin