Hvornår "opstod" bolden?
Fra : Peter G

Dato : 28-03-03 07:59

God aften.

Jeg har en lidt anderledes forespørgsel.
Min bedstemoder har bedt mig finde ud af hvornår bolden først gjorde
sit indpas hos mennesket. Altså hvornår vi først gjorde brug af en bold
eller kugle.

På forhånd tak.

--
Hilsen, Peter. Email adresse er gyldig.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-03-03 11:07

Peter G wrote:

> Jeg har en lidt anderledes forespørgsel.
> Min bedstemoder har bedt mig finde ud af hvornår bolden først gjorde
> sit indpas hos mennesket. Altså hvornår vi først gjorde brug af en bold
> eller kugle.

Da vi begyndte at lege.

Det gjorde ondt da de var af træ og sten, men så brugte man
en blære fra et dyr.
Men den punkterede hele tiden så man syede den ind i et stykke læder.
og fik man den aflange amerikanske fodbold.

Ved at sye overtrækket af flere stykker kunne bolden blive rund.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 28-03-03 11:07

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> writes:

> Men den punkterede hele tiden så man syede den ind i et stykke læder.
> og fik man den aflange amerikanske fodbold.

Det kan du vist ikke mene. Der har været spillet med aflange fodbolde
(i rugby) lang tid før nogen overhovedet vidste at amerikanerne var
nødt til at lave deres egen sport for at vinde.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-03-03 23:06

Peter G skrev:
> ... Altså hvornår vi først gjorde brug af en bold eller
> kugle.

Boldspil er dokumenteret i det arkæologiske materiale
fra de første civilisationer i verden.

Gummibolde af vulkaniseret kautsjuk kom frem efter
verdensudstillingen i London i 1851. (De luftfyldte
gummibolde kom vist først omkring 1900).
Før gummibolden, lavede man dem f.eks. ved at vikle
klude eller kohår omkring et stykke kork.

[SDE]: I vikingetiden blev /knattleikr/ det dominerende
boldspil i Norden, især på [i] Island. Det var et holdspil,
hvor en hård bold blev slået ud på banen med et boldtræ.
Man kæmpede især to og to om kontrol over bolden eller
i to store grupper. Hårde kropstacklinger var tilladt. [...]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-03-03 23:37

"Peter G" <PeterNOSPAMPedal@gmx.net> skrev i en meddelelse news:Xns934BD2BD1B770PeterNOSPAMPedal@127.0.0.1...

Aztekerne havde et spil med en hård gummibold der hed tlachtli
som er 3500 år gammelt.

Mvh
Martin