Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ang. studio
Fra : Bong

Dato : 28-03-03 17:24

Hvordan laver man bedst et atelie til fritidsbrug, det skal ikke være for
dyrt, men hvad er nødvendig mht. lamper, reflektoer, stativer, paraplyer og
baggrunde... det skal ikke fylde alt for meget og skal kunne pakkes sammen
alt sammen undtaget baggrunden.
Det skal bruges sammen med et Canon EOS 5
Håber der er nogle med et par forslag

Niels

Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-03 18:17

"Bong" <bong21@swirvemail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan laver man bedst et atelie til fritidsbrug

Nu ved jeg ikke hvor meget du har planer om at spendere på projektet, men i januar
købte jeg et flashsæt og lysmåler for cirka 12.000 kr.

Det er et Elinchrom med 2 stk. 500 watt/sec. flashlamper, to kraftige stativer, to
paraplyer (hvid refleks og hvid skyd-gennem), to sync-kabler, el-ledninger, stor
kuffert med skumindlæg og en blød taske til stativerne. Jeg købte det hos
www.scandinavianphoto.se til cirka 10.000 kr. alt inkl.

Lysmåleren er en Sekonic LB308II til cirka 2000 kr. Købte den hos
www.technikdirect.de Fiks lille fætter med alle de indstiller der er behov for.

Jeg har endnu ikke fået anskaffe mig en ordenlige baggrund, da jeg mest bruger mit
on-location. Jeg har kun haft det i et par måneder, men har allerede haft utrolig
stor glæde af det. Portrætbilleder bliver, selv uden den store viden om lyslægning,
utrolig flotte. Det er super nemt at bruge det to store flash'er til at oplyse store
rum med, og de er nemme lige at smide bag i bilen.

Der er vist en form for standart inden for paraplyer og tilbehør, men tjeck alligevel
at du kan få andre paraplyer, softboxe o.l. til det system du vælger.

Jeg bruger selv et EOS 5-kamera og du plugger bare PC-sync-kablet ind i venstre side
af kameraet og når du trykker, så popper begge flashs af (såfremt den anden er slået
til som slave). Du kan også bruge en løs flash oven på kameraet til at trigge de
store og så køre trådløst. Det er klart det nemmeste og giver meget mere frihed - det
ville jo være surt at falde i alle ledningerne.

.... hvis du starter op med to flash-lamper, to paraplyer og et stykke baggrundsstof,
så går du ikke helt galt i byen. Herefter kan du altid udvidde med en extra flash og
noget mere tilbehør. Det er også ret nødvendigt med en lysmåler, hvis du vil have
korrekt eksponerede billeder.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bong

Dato : 28-03-03 18:35

Tak for svaret, det var også noget af det jeg regnet med, men findes der
ikke nogle andre gode mærker som Elinchrom bare knap så dyre...

Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-03 18:53

> Tak for svaret, det var også noget af det jeg regnet med, men findes der
> ikke nogle andre gode mærker som Elinchrom bare knap så dyre...

Hmm - det værste ved sådan noget studio flash er, at det koster kassen. Jeg blev også
selv chokeret over prisen, men fandt så et sæt af god kvalitet og med en del tilbehør
til 10k.

Fandt lige et sæt (Bowens) til cirka 7500 Dkr.:
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=41930

.... ellers er der her et sæt til cirka 6000 Dkr:
http://shor.ter.dk/799920636 (kender dog ikke kvaliteten om omfanget af sættet)

Du kan jo også overveje at købe brugt eller evt. opgradere, når du har lavet et par
opgaver og der er kommet lidt flere penge i kassen.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bong

Dato : 28-03-03 20:10

Ja det er selvfølgelig en mulighed :)

Fra : Tom Dissing

Dato : 28-03-03 22:19

Du kan også gøre som jeg - altid - har gjort ! (?)
Brug en enkelt - stor - flash, og brug den som baglys.. Altså lys I nakken.
Den skyder jo en masse lys forbi motivet ( et menneske) og så monterer du
blot et par flamingo plader ( silvan 1.5 x 3 meter flamingo plader...) som
opspejling..
Disse plader bløder lyser meget, hvilket giver dig et forhold .. Cirka 1:2
på front/baglys..
Men hvad pokker der skal sgu da være lidt kant ikk'
Fordelen er at du kan nøjes med at købe en enkelt flash..
De er ofte billige, da du køber en der er "blevet til overs" af en eller
anden årsaøg..
Selv sidder jeg med en "muther Fuc..." der .. Jeg aner det ikke... Giver
blænde 45 på 100 asa på fire meters afstand..
( Det er altså meget !)
SÅ jeg kører den hele tiden på 1/4 eller 1/16 del..af styrken..
Opspejlet giver det særdeles "bløde" billeder med en "markant" kant..
I forhold til lysmåler.. Køb en "god" en, og stol på den..( sekonic /
minolta )
Eos 5/1 har en ganske glimrende indbygget lysmåler.. De dur bare ikke I et
studie..( og heller ikke rigtigt henne I virkeligheden, hvis du selv vil
bestemme..)
Brug lysmålerens tal I stedet..
I forhold til baggrund, så køb en papirbaggrund 2.72 x 11 mtr..
De koster I den dyre version 1100 kroner og 300 I den billige ( jeg ved ikke
hvor du kan finde denne !!!)
Meeen vi er da igang med at spare lidt penge.. ( flamingo har det dog med at
fylde lidt

Fra : Bong

Dato : 28-03-03 22:26

Okay, jeg er ikke lige helt med på hvor du præcis vil placere flashen, men
det er da en udmærket ide. Du bruger vil et flashmeter og ikke en alm.
lysmåler.?