Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q: Hvor købes filtre til Powershot G3 bill~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-03 03:14

Jeg er ved at anskaffe mig et G3, og vil gerne have nogle filtre så jeg
kan få de fede farver på udendørsbilleder især.

Men hvad skal jeg kigge efter når jeg vil købe et filter. Passer alle
49mm filtre på et G3, eller er der andet man skal være opmærksom på?

Jeg har kigget på lensmate og de har de filtre jeg leder efter, men vil
meget gerne købe dem i Danmark eller EU, hvis det er muligt.

Hvis i kan give mig nogle henvisninger, eller links vil jeg blive glad.
Mange tak for hjælpen
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Martin Gleit

Dato : 28-03-03 09:36

Nej, 49 mm filtre passer ikke på g3 (kun på g2 med lensmate)...52 eller 58
mm filtre passer på g3 (alt efte rhvilken adapter du har)...du skal altså
bruge en adapter for at påmontere filtre, objektiver mm. Canons originale er
58 mm og lensmate er i begge størrelser...lensmate er bedst af flere
grunde...derudover husk at jo mindre gevind jo mindre er prisen på
filtre....hvad slags filter leder du efter... måske har jeg hvad du
mangler.....

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-03 10:41

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> mindre gevind jo mindre er prisen på filtre....hvad slags filter leder
> du efter... måske har jeg hvad du mangler.....

Jeg leder efter UV og polariseringsfilter. Gerne så begge kan være monteret
på G3 på samme tid - hvis det giver mening ;)

Jeg køber et "Canon LA-DC 58 B Objektivadapter" sammen med kameraet - så
jeg kom lige til at tænke på at det sikkert er 58mm filtre jeg leder efter
(eller er det en forkert antagelse?).

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-03-03 12:40

"Flemming Joensson" skrev
> Jeg leder efter UV og polariseringsfilter. Gerne så begge kan være
monteret
> på G3 på samme tid - hvis det giver mening ;)

Det gør det ikke (giver mening) Antagelig vil 2 lag
filtre betyde at du får vignettering, hvilket vil sige
at hjørnerne på billederne bliver mørke(re)
MEN: at købe billige skod-filtre til et digitalkamera
må absolut frarådes. Digital kameraer er _extremt_ følsomme
for glasfejl i filtre etc. Jeg læser subj. som:
Hvilke Viborgdæk kan anbefales til min Aston Martin.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-03 13:15

Peter Schrøder <nospample@se> wrote in

> Det gør det ikke (giver mening) Antagelig vil 2 lag
> filtre betyde at du får vignettering, hvilket vil sige
> at hjørnerne på billederne bliver mørke(re)

Ok, tak for info. Har som sagt ikke haft et kamera før hvor jeg kunne
montere filtre på.

> MEN: at købe billige skod-filtre til et digitalkamera
> må absolut frarådes. Digital kameraer er _extremt_ følsomme
> for glasfejl i filtre etc. Jeg læser subj. som:
> Hvilke Viborgdæk kan anbefales til min Aston Martin.

hæhe - ja ok fin analogi, den forstod jeg med det samme. Det jeg gerne vil
vide er nu, hvor jeg køber de bedste eller næstbedste filtre til Canon
Powershot G3 billigst i Danmark eller EU. Og gerne hvilke adaptere der kan
anbefales dertil.

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-03-03 14:33

"Flemming Joensson" skrev
> [...]
> vide er nu, hvor jeg køber de bedste eller næstbedste filtre til Canon
> Powershot G3 billigst i Danmark eller EU. Og gerne hvilke adaptere der kan

Ja undskyld hvis jeg blev lidt spydig
B&W går vel stadig for at være de bedste, og dyreste, når
vi snakker glasfiltre.
Mon ikke de tyske web-shopper er de billigste til det?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-03 15:01

> B&W går vel stadig for at være de bedste, og dyreste, når
> vi snakker glasfiltre.
> Mon ikke de tyske web-shopper er de billigste til det?

OK, B&W har de heldigvis der hvor jeg også køber kameraet. "Problemet" for
mig er bare at de ikke angiver hvilke filtre der passer sammen med kameraet
og den adapter jeg bestiller hos dem (Canon LA-DC 58 B Objektivadapter).

Vil jeg kunne sætte ethvert filter på der har den rigtige diameter, eller
skal den have et specielt smalt gevind eller lignende?

Nu håber jeg ikke jeg beder om for meget, men jeg er lidt på bar bund og
håber i kan afsætte tiden til at hjælpe mig med filtervalget.

www.lensmateonline.com har de kun Hoya filtre - er de noget værd? (dem
har de nemlig også på det tyske site jeg handler hos og de er lidt
billigere end B&W) http://www.lensmateonline.com/buy.html

Med Canon objektivadapteren, så er det vel 58mm udgaven af filtret jeg har
brug for, eller hvad?

På forhånd tusind tak for hjælpen og god weekend.
Med venlig hilsen
Flemming

Fra : michael bennati scho~

Dato : 28-03-03 15:10

> Med Canon objektivadapteren, så er det vel 58mm udgaven af filtret jeg har
> brug for, eller hvad?

ja, hvis du køber 58mm adaptor kan du bruge alle 58mm filtre, men
naturligvis ikke f.eks 52mm filtre, som ville kræve 52mm adaptor...
på lensmate website kan du se hvilke konsekvenser det får for kameraets
udstyr i øvrigt om du vælger 52mm eller 58mm adaptor. eks for af assistlampe
og blitz... jeg foretrække 52mm adaptoren.
mvh Michael

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-03 15:24

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> wrote in

> på lensmate website kan du se hvilke konsekvenser det får for
> kameraets udstyr i øvrigt om du vælger 52mm eller 58mm adaptor. eks
> for af assistlampe og blitz... jeg foretrække 52mm adaptoren.

Godt set, det havde jeg ikke lige lagt tænkt over kunne give problemer
under mine første læsninger om apparatet.

Tak
Flemming

Fra : ha

Dato : 28-03-03 15:13

> På www.lensmateonline.com har de kun Hoya filtre - er de noget værd?

TIl mit G2 har jeg hos Lensmate købt
Hoya Multi-coated UV filter, 49 mm
Hoya Polarizing filter, 49 mm
Hoya Close-up set, bestående af 3 linser, +1, +2, +4
samt Lensmate adaptor og lens-cap.
Alt er jeg meget tilfreds med.

> (dem har de nemlig også på det tyske site jeg handler hos og de er
> lidt billigere end B&W) http://www.lensmateonline.com/buy.html

Du skal huske, at ved køb udenfor EU tilkommer der importmoms 25%
og evt. told.
Inden jeg modtog ovenstående, skulle jeg dokumentere købsprisen
overfor PostDanmark, hvorefter jeg fik en opkrævning på moms og
toldgebyr på ialt 177,00 kr., så alt i alt kostede disse ting mig kun
lige knapt 700,00 kr.

mvh
ha

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-03 15:36

"ha" <not-me@dot.com> wrote in news:b61lae$pvcm$1@ID-135484.news.dfncis.de:

> [...]
> Hoya Multi-coated UV filter, 49 mm
> Hoya Polarizing filter, 49 mm
> Hoya Close-up set, bestående af 3 linser, +1, +2, +4

OK, dem vil jeg da lige se nærmere på (især med den nuværende dollarkurs
:).

Desværre er G3's linse størere end G2, så der er det minimum 52mm man skal
op i. Men jeg kan godt se på sammenligningsbillederne på lensmateonline at
der er problemer med både autofokus og blitz ved en 58mm adapter. Så jeg
tror det bliver en 52mm jeg vil gå efter.

> Du skal huske, at ved køb udenfor EU tilkommer der importmoms 25%
> og evt. told.

Der opkræves ikke told på digitale kameraer, men jeg ved ikke om det også
er tilfældet for tilbehør til digitale kameraer.

> [...]
> overfor PostDanmark, hvorefter jeg fik en opkrævning på moms og
> toldgebyr på ialt 177,00 kr., så alt i alt kostede disse ting mig kun

Det lyder som en rimelig pris - jeg vil dog lige se om ikke min tyske
leverandør kan levere en 52mm adapter - filtrene har de nemlig.

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-03-03 16:07

> [...]

> overfor PostDanmark, hvorefter jeg fik en opkrævning på moms og
> toldgebyr på ialt 177,00 kr., så alt i alt kostede disse ting mig kun

Var priserne eller dollarkursen meget lavere dengang?

Jeg prøvede lige at lave en ordre på:
G3 52mm (metallic gray) $27.95
LinearPolarizer Linear Polarizer (Double Coated) 52mm $17.95
HoyaHMC Hoya HMC (6 Coats) 52mm $15.95
G3-LC G3 Lens Cap w/ matching tether $5.95

T O T A L S
Sub Total $67.80

Med porto bliver det: $75.80

Med dagens valutakurs er det: 524,63 kr
Hvis toldvæsnet smider 25% moms oveni er jeg så oppe på: 655 kr.

Og det er vel og mærke uden Close up sættet (som til G3 koster $35.95 ~
250kr oveni). Det er en prisforskel på næsten 200 kr!

Har Lensmate sat priserne op, eller var du heldig med dollarkursen dengang?

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : ha

Dato : 28-03-03 16:28

> Har Lensmate sat priserne op, eller var du heldig med dollarkursen
> dengang?

Nej sorry, den pris jeg nævnte var også uden Close-Up sættet.
Man (jeg) skal lade være med alt den hovedregning, det passer
sgu aldrig alligevel ;o(

mvh
ha

Fra : ha

Dato : 28-03-03 16:35

> Hvis toldvæsnet smider 25% moms oveni er jeg så oppe på: 655 kr.

+ toldgebyr på 55,00 kr.

mvh
ha

Fra : Leif Jensen

Dato : 29-03-03 07:19

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> MEN: at købe billige skod-filtre til et digitalkamera
> må absolut frarådes. Digital kameraer er _extremt_ følsomme
> for glasfejl i filtre etc.

Er det noget du har hørt?
Eller har du læst det et sted?
Eller har du erfaringer med det?
Kan du ikke uddybe hvorfor billige filtre er dårlige især til digitale
kameraer.

mvh
Leif Jensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-03-03 09:42

"Leif Jensen" skrev
> Kan du ikke uddybe hvorfor billige filtre er dårlige især til digitale
> kameraer.

Billige filtre er _undertiden_ fremstillet af glas
af en ringe kvalitet. Digitalkameraer er, p.g.a. objektivets store
dybdeskarphed, tilbøjlige til at "se" ting som et 35mm kamera
ikke ville kunne.
Hvis du lod f.eks. et hvidt dun rage ind foran std.objektivet på
et 35mm kamera, ville det, som regel, bare resultere i nedsat kontrast
der, hvor fjeren var på billedet. Et digitalkamera ville vise et uskarpt
dun.
Alt ekstra glas du skruer foran linsen på et digitalkamera vil
reducere kvaliteten af billedet. Uanset hvad der er god latin.
Til gengælde ville billedkvaliteten stiger for næsten alle kameraer,
hvis man havde en godt tilpasset modlysblænde.
Billige filtre er billige fordi man tillader større tolerancer i
fremstillingen. Dermed sagt, at man antagelig godt kan få et godt
filter af et billigt fabrikat, men at pris og kvalitet følges ad kan der
ikke herske tvivl om. Det virker en anelse tumpet at investere
6000,00kr i sit drømmekamera og så bagefter vil spare 20,00 kr
på et filter. Men det er ingen skam at finde gode filtre så billigt
som muligt . Og det er det Flemming vil, kan jeg forstå.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-03-03 13:19

Peter Schrøder <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in

> [...]
> på et filter. Men det er ingen skam at finde gode filtre så billigt
> som muligt . Og det er det Flemming vil, kan jeg forstå.

Nemlig :)

Flemming

Fra : Leif Jensen

Dato : 29-03-03 16:16

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> et 35mm kamera, ville det, som regel, bare resultere i nedsat kontrast
> der, hvor fjeren var på billedet. Et digitalkamera ville vise et uskarpt

Du har ret i at et digitalt kamera har større dybdeskarphed, men jeg mener
ikke det har nogen betydning, når vi taler filter der jo sidder meget tæt på
objektivet

> [...]
> ikke herske tvivl om. Det virker en anelse tumpet at investere
> 6000,00kr i sit drømmekamera og så bagefter vil spare 20,00 kr

Nu snakker vi ikke bare 20,00 kr her
Canon polfilter koster 1200,00
Hoya og B&W koster ca. 400-900 kr
Hama 200,00 kr.

Her er der 1000,00 kr at spare og jeg mener ikke at Canons filter er 6 gange
bedre end Hamas.

Luffe

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-03-03 21:44

"Leif Jensen" skrev
> [...]
mener
> ikke det har nogen betydning, når vi taler filter der jo sidder meget

Lav en test selv. Tag spidsen af din lillefinger og sæt den
mod din næsefløj. Lav så en lillebitte plet på midten af dit objektiv.
(Denne test forudser naturligvis at du kan rense dit objektiv
bagefter) Tag et billede af noget med normal kontrast.
Tag flere billeder med forskellige brændvidder, hvis dit
kamera har zoom.
Rens objektivet og gør det samme med dit uv-filter.
Det er en rystende oplevelse, der demonstrerer hvor stor
betydning objektivets kvalitet har for det færdige resultat.
Og filtret også naturligvis.

> [...]
> Hoya og B&W koster ca. 400-900 kr
> Hama 200,00 kr.
> Her er der 1000,00 kr at spare og jeg mener ikke at Canons filter er 6

Jeg må indrømme at jeg ikke var klar over at Canon selv
fremstillede pol-filtre (det gør de sgu heller ikke)
Det er vist Folkevogns-syndromet om igen: Når det
er dyrt må det også være godt...
Men Canon har nok stillet nogle høje krav til producenten....
Jeg vil personligt opfatte B&W som kvalitet, mens Hoya
og Hama antagelig er samme liga. Prisforskellen _kunne_
forklares ved at Hama måske har lidt flere heste i stalden.

Fra : J@N

Dato : 28-03-03 19:16

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kom lige til at tænke på at det sikkert er 58mm filtre jeg leder efter

Jeg har købt et cirkulært Hama Pol-filter 58 mm hos www.photoshop.dk, prisen
var lavere end Tyskland (kr 189,- + porto) og det fungerer fint.

Jan