Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vedr. rensning af linsen..........
Fra : Kent

Dato : 27-03-03 19:42

Hej

For nogen tid siden købte jeg mig et Canon Powershot G3
digitalkamera.

I dag var jeg så et smut inde hos min lokale fotohandler for
at købe mig noget til at rense linser med. Faktisk bestilte
jeg samtidig med kameraet en Hama Lens Pen til 136 kr. til
at rense linsen med, men jeg ville også have noget til at tage
lidt grovere snavs og fedt med. Jeg havde på forhånd tænkt
mig at købe mig noget linsepapir og linserens.

MEN.... til min store overraskelse sagde fotohandleren til mig,
at jeg endelig ikke måtte bruge hverken linsepapir eller nogen
form for linserens! "Du vil skade linsens coatning, for
digitalkameraers linser har ikke en så hårdfør coatning som
som analoge kameraer. Det eneste rigtige er en linsepen
(Lens Pen), for den skader ikke coatningen og er desuden
meget effektiv". Det kunne jeg ikke rigtigt forstå, så jeg
modargumenterede noget - men han var meget bestemt
og sikker i sin sag. Linsepapir og rensevæske er FORBUDT
til digitale kameraer! Det var, hvad han sagde.......

Hvad siger I til den? Jeg synes selv, det lyder meget mærkeligt,
men er der noget om snakken?

Vh
Kent

Fra : Martin Gleit

Dato : 27-03-03 19:46

hej kent....jeg renser af og til mit objektiv på mit g2 med papir og
væske...der er ihf ikke sket noget endnu....har iøvrigt omsider bestilt ting
hos lensmate som nu er visa-klar.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-03-03 19:51

Uden at vide noget om digitalkameraer, har jeg fået at vide at 25%
isopropylalkohol (500ml 32kr i Matas) samt 75% de-mineraliseret vand er
et glimrende middel til f.eks. LCD-skærme - kan det også bruges til
linser? Eller ødelægger det coatingen? (isopropylalkohol er trods alt
lidt skrappe sager)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kent

Dato : 27-03-03 19:59

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et glimrende middel til f.eks. LCD-skærme - kan det også bruges til
> linser? Eller ødelægger det coatingen? (isopropylalkohol er trods alt

Det ved jeg ikke.

Jeg ved at bare, at jeg ikke vil have en måske-løsning, det
er koster et digitalkamera for mange penge til. Jeg vil have
en 100% sikker løsning.

Vh
Kent

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-03-03 20:03

Kent <Sunshine@nospampc.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg ved at bare, at jeg ikke vil have en m?ske-l?sning, det
> er koster et digitalkamera for mange penge til. Jeg vil have

Naturligvis, jeg håbede en af de mere velbevandrede fotografer herinde
kunne fortælle om det var det samme man brugte i "linse-væske" -
brillerens er i mange tilfælde denne blanding, variet på forskellige
måder...

Fra : Aksel

Dato : 27-03-03 22:29

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til digitale kameraer! Det var, hvad han sagde.......
>
> Hvad siger I til den? Jeg synes selv, det lyder meget mærkeligt,

Når du får den renset vil jeg anbefale dig at købe et UV filter som kan
monteres foran linsen, det beskytter både med snavs og stød, koster ca 150
kr, det er da en billig forsikring.

Hilsen Aksel

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-03-03 23:42

"Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Når du får den renset vil jeg anbefale dig at købe et UV filter som kan
> monteres foran linsen, det beskytter både med snavs og stød, koster ca 150
> kr, det er da en billig forsikring.

Ved du hvor man kan købe det til Olympus C-4000 ? den har 41mm "skrue
gevind", og så skal der noget afstandsstykke på så linsen kan køre uhindret
frem.. Olympus laver sådan en 41mm til 43mm adapter (CLA-1).. og den koster
300 kroner... Hvad koster sådan et pol.filter mon?

Kenko og et par andre forhandlere skulle vist også lave noget, men jeg kan
ikke finde forhandlere.. Men det ville være dejligt, især hvis man kunne
spare nogen penge :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-03-03 23:44

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
koster
> 300 kroner... Hvad koster sådan et pol.filter mon?

Jeg var lidt hurtigt ude.. kiggede lige på pris-baskeren.dk der har de sådan
en CLA-1 til 200 kroner.. gode penge at spare

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Benja

Dato : 28-03-03 17:21

Når vi nu er i gang med at spare penge kan jeg fortælle at www.photoshop.dk
har CLA-1 til 184 . Men jeg skal også have fundet mig et filter til mit
Olympus C-5050. Nogle forslag?

Mvh.
Benja

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 28-03-03 09:44

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> wrote in message news:C6Lga.1221$mI2.233860@news000.worldonline.dk...

> [...]
> frem.. Olympus laver sådan en 41mm til 43mm adapter (CLA-1).. og den koster
> 300 kroner... Hvad koster sådan et pol.filter mon?
klip

Jeg har, til mit Oly4000, overvejet en 41 - 52 mm tubus fra Soligor. Så vil jeg kunne bruge mine 52mm filtrer fra mit gamle
spejlreflekskamera. Bingo Foto har den til kr.249,-

Er der nogle her i gruppen der har erfaringer med dette?
/Lars

Fra : Kent

Dato : 28-03-03 17:42

> [...]
> monteres foran linsen, det beskytter både med snavs og stød, koster ca 150

Ja, det ved jeg. Jeg bestilte et UV-filter sammen med kameraet
for netop at beskytte linsen. Desværre har der været lidt problemer
med at få fat på en en Lensmate adapter, men den er på vej til mig
nu og skulle være her i næste uge. Når jeg får den, skal den sidde
på G3'eren altid.

Vh
ektn

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-03-03 22:27

On Fri, 28 Mar 2003 17:41:48 +0100 Kent wrote:

> [...]
> med at få fat på en en Lensmate adapter, men den er på vej til mig
> nu og skulle være her i næste uge. Når jeg får den, skal den sidde

Kan man sætte "linsehætten" udenpå UV-filteret, ved denne løsning?

--
http://www.fuzz.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-03-03 22:35

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

> Kan man sætte "linsehætten" udenpå UV-filteret, ved denne løsning?

Hvis det er et standard UV-filter med gevind, kan man sætte en "hætte"
til den størrelse gevind på - de kan fås ret billigt, til tider gratis,
i foto-forretninger.

Fra : Kent

Dato : 29-03-03 01:05

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man sætte "linsehætten" udenpå UV-filteret, ved denne løsning?
>
> --
> http://www.fuzz.dk

Ja ja, det kan man da. Susan Doel, som sælger Lensmate, skulle være
klar med en hætte til Lensmaten indenfor 10 dage.

Vh
Kent

Fra : Steffen Nyegaard

Dato : 28-03-03 12:22

Lyder lidt som opspind.
Støv og fedtstof fjerner jeg på mit canon digital kamera med en af de der
små stykker stof til at tørre briller. man kan få det hos en brillemand og
der er ikke sket det mindste med min linse endnu (man må jo også formode at
når briller ikke bliver ridsede så bliver linser det heller ikke).
Derudover er der heller ikke forskel på linser til digital og analoge
kameraer. Min tele og vidvinkel virker f.x. til et utal af andre kameraer,
både digital og analog, og det virker da mærkeligt at det kan lade sig gøre
hvis linserne på digital og analog kameraer er så forskellige så de skal
have så forskellig behandling, mht. til vedligeholdelse.
Den eneste forskel (groft set) på digital og analog kameraer er at lyset der
kommer ind af linsen rammer en ccd som omdanner lyset til elektriske
siganler i stedet for analoge kameraer hvor der sker en kemisk reaktion.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 29-03-03 12:36

Steffen Nyegaard wrote:

> små stykker stof til at tørre briller. man kan få det hos en brillemand og
> der er ikke sket det mindste med min linse endnu (man må jo også formode

Samme bruger jeg. Et klud som er pokkers blød i det og netop lavet til
briller, optik mv.

Jeg ville dog være forsigtig med vædsker. Jeg har endnu kun brugt nævnte
klud og regner ikke med at få brug for andet, da jeg passer mit kamera som
var det et lille barn

PS: Kan du lokkes til at klippe det overflødige væk og placere svaret
nedenunder? Det letter læsningen og videre citering meget.

--
Martin L. Johansen

Fra : Kent

Dato : 30-03-03 09:36

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> PS: Kan du lokkes til at klippe det overflødige væk og placere svaret
> nedenunder? Det letter læsningen og videre citering meget.

Hej Martin.

Når du kun bruger sådan en klud, tværer du så ikke bare
fedtstof og lignende rundt på linsen uden egentlig at opløse
det og få det fjernet?

Nu håber jeg, du stadig følger denne tråd

Vh
Kent

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 30-03-03 11:25

Kent wrote:

> Når du kun bruger sådan en klud, tværer du så ikke bare
> fedtstof og lignende rundt på linsen uden egentlig at opløse
> det og få det fjernet?

Både og da det kun støv jeg har på min linse. Det er hos mig bandlyst at
røre den.

> Nu håber jeg, du stadig følger denne tråd

Jeg følger alle tråde jeg skriver i

--
Martin L. Johansen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-03-03 22:25

On Thu, 27 Mar 2003 19:41:38 +0100 Kent wrote:

> Hvad siger I til den? Jeg synes selv, det lyder meget mærkeligt,
> men er der noget om snakken?

På side 190 i manualen står der:

#v+

Brug først en linseblæserbørste til at fjerne støv og snavs, og fjern
derefter det sidste snavs ved at tørre linsen forsigtigt med en blød
klud.

* Benyt aldrig syntetiske rengøringsmidler på selve kameraet eller
objektivet. Hvis der stadig sidder snavs tilbage, skal du henvende dig
til den nærmeste Canon-kundesupporttjeneste.

#v-

Hvad er en linseblæserbørste?

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-03-03 12:07

Brug vaskeskind !
Det er billigt, og ridser aldrig optikken !
Tom

On 28/03/03 22:25, in article
slrnb89fe6.qgm.fuzz01@0xc2ffa6c1.osd01.dsl.telianet.dk, "Anders Bo

Fra : Kent

Dato : 29-03-03 15:25

"Tom Dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse
> Brug vaskeskind !
> Det er billigt, og ridser aldrig optikken !
> Tom

Klude i det hele taget ridser kun, hvis der kommer
et hårdt fremmedlegeme mellem optikken og kluden.

Vh
Kent

Fra : Louise & Frederik [K~

Dato : 31-03-03 01:58

Med hensyn til skærme at det er en rigtig dårlig ide at bruge skærm eller
brillerens, da de indeholder sprit. Nogle skærme tåler det uden problemer -
men for manges vedkommende (især i den dyrere ende) kan man være uheldig at
det skader anti-glare coatingen i en sådan grad, at skærmen kan det ende med
at være ubrugelig....

Destilleret vand og en ren, fnugfri bomuldsklud er absolut det bedste. Måske
gør det samme sig gældende i dette tilfælde...?