Tilbagekald bliver dårligere...
Fra : Louise Viborg

Dato : 28-03-03 18:42

Hej alle sammen!
Vi er begyndt at have lidt problemer med når vi skal kalde, vores
hund, Baluka til os når han løber løs. Jeg synes det bliver værre og
værre. Jeg kan stå og kalde og kalde og han er bare fuldstændig
ligeglad. Han kommer tilbage til sidst, men det kan jo ikke være sådan
at jeg skal stå og kalde og kalde 4 - 5 gange før han lystre. Jeg
lyver ikke når jeg siger, at jeg har ondt i halsen når jeg kommer hjem
efter en god lang gåtur.
Idag fik vi skæld ud af en dame, som åbenbart abolut ikke kunne lide
hunde. Baluka løb ind i hendes indkørsel og jeg kunne simpelthen ikke
kalde ham tilbage.

Er der nogen der har nogle gode råd? Kan det være mangel på respekt
for mig? Det er altid mig der går tur med ham.

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-03-03 20:11

>Idag fik vi skæld ud af en dame, som åbenbart abolut ikke kunne lide
>hunde. Baluka løb ind i hendes indkørsel og jeg kunne simpelthen ikke
>kalde ham tilbage.
>
>Er der nogen der har nogle gode råd?

,,,,,,,,,,Du kunne jo starte med at sætte hunden i snor !så i ikke
generer damen igen ! og måske gå på hundeskole .

Fra : Sander s

Dato : 28-03-03 20:24

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle sammen!

> Er der nogen der har nogle gode råd? Kan det være mangel på respekt
> for mig? Det er altid mig der går tur med ham.

Hej Louise !

Har du prøvet, at løbe den anden vej, altså væk fra ham, når han ikke
kommer. Nu ved jeg godt, at han er en voksen hund, men han har jo ikke været
hos jer så længe og han skal sikkert lige teste dig / finde sin plads i
familien. Prøv også, at gemme dig, når han er løs, så han lærer, at holde
øje med, hvor du er hele tiden.
Du kan evt. træne indkald, med godbidder, bold eller andet legetøj, som han
er glad for. Giv ham det som belønning, når han kommer og husk selvfølgelig
også, at rose ham.

Mvh. Sander

Fra : Louise Viborg

Dato : 28-03-03 21:10

On Fri, 28 Mar 2003 20:24:01 +0100, "Sander s" <alandcia@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>hos jer så længe og han skal sikkert lige teste dig / finde sin plads i
>familien. Prøv også, at gemme dig, når han er løs, så han lærer, at holde

L: Det gr han også. Han skal hele tiden vide at jeg er med når han er
l´øs, og det er jo godt. Når jeg gemmer mig, bag træer fx og lader på
ham, er han meget hurtig til at finde mig, med mindre at han har
fundet noget spændende der dufter heeelt vildt godt.

Fra : Therese

Dato : 28-03-03 20:29

> [...]
> ligeglad. Han kommer tilbage til sidst, men det kan jo ikke være sådan
> at jeg skal stå og kalde og kalde 4 - 5 gange før han lystre.

Hej Louise

Du bliver nødt til at vænne ham til at der altid er noget godt, når han
kommer og ikke bare at han skal i snor, hvilket jo ikke er lige så sjovt som
at løbe fri.

Et par skiver toastbrød i lommen, så kommer han garanteret. Det gode ved
toastbrød er, at man kan vise ham hele skiven på lang afstand når man
kalder, og når han så kommer kan du give ham et stykke og putte resten i
lommen. Derudover sker der heller ikke noget ved at man glemmer et stykke
brød i lommen i forhold til f.eks. pølse.

Bernhard elsker det i hvert tilfælde, og jeg har ingen problemer med at
kalde ham til mig nu. Jeg kalder ham også tit på plads og giver ham lidt guf
og giver ham fri igen, så han ikke forbinder det med at komme med at skulle
i snor.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Louise Viborg

Dato : 28-03-03 21:12

On Fri, 28 Mar 2003 20:28:46 +0100, "Therese"
<therese@SLETelverdalen.dk> wrote:

>Du bliver nødt til at vænne ham til at der altid er noget godt, når han
>kommer og ikke bare at han skal i snor, hvilket jo ikke er lige så sjovt som
>at løbe fri.

L: Ja, det gør vi også. Jeg kalder træner meget "på plads" med ham når
vi går. Så det er ikke kun når han skal have snor på igen, at jeg
kalder ham ind Og så bliver han selvfølgelig rost til skyerne

> [...]
>lommen. Derudover sker der heller ikke noget ved at man glemmer et stykke
>brød i lommen i forhold til f.eks. pølse.

L: Ja, det vil nok være en god ide. Baluka er ikke så meget for
godbidder, sjovt nok. Når jeg har dem med på tur, så spytter han dem
bare ud igen

Fra : Ladycatwoman

Dato : 28-03-03 22:40

..

> [...]
> bare ud igen
>
> Mvh. Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15

Hej Louise.

Jeg har også haft seriøse problemer med at kalde Cujo til mig. Vi har dog i
lang tid ikke gået uden snor, hvor der var mennesker i nærheden, da jeg ikke
ønsker at genere andre.

Forleden da vi trænede lidt kunster på marken (i snor), havde jeg medbragt
pølsestykker. Bare nogle billige pølser fra Fakta. De er faktisk ikke meget
dyre end de dyre hundekiks, som Cujo alligevel ikke gider at æde.

På et tidspunkt var han godt oppe at køre, og jeg slap ham fri. Han stormede
rundt, og så kaldte jeg samtidig med, at jeg fandt et stykke pølse frem -
han kom med det samme.

Forsøg at finde en ting, som han elsker, hvad enten det er mad, bold eller
noget helt tredje. Hos os hjælper det.
Til at starte med skal han have noget, hver gang han kommer. Derefter
skiftevis hver gang og hver anden. Hunde lærer hurtigt, så hvis der er
system i, hvornår han får, lurer han den hurtigt og kommer kun, når han er
sikker på, at han vil få noget.
Målet er til sidst, at han kommer, selvom han "kun" får ros.

Jeg er sikker på, at han nok skal få det lært.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : René Kofoed

Dato : 29-03-03 20:11

> [...]
> skiftevis hver gang og hver anden. Hunde lærer hurtigt, så hvis der er
> system i, hvornår han får, lurer han den hurtigt og kommer kun, når han er

Hejsa.
Jeg har ALTID godbidder med på gåturen.
Det eneste jeg træner på gåturen er indkald, og de får ALTID noget.
På denne måde er jeg sikker på at, de kommer HVER gang!!
Det eneste tidpunkt Coco bliver snydt for godbid, er til konkurrencer.
Så træner vi lidt indkald med godbidder, så hun "glemmer" at hun blev
snydt!!
Når vi er på gåtur, enten alle tre eller kun to af os (jeg er der
selvfølgelig hver gang!!), så gemmer jeg mig også, enten kalder jeg på
den/dem eller også får de selv lov til at, opdage at, "mor" er væk. Det gør
"gensynsglæden det større. -Og jeg har aldrig problemer med, at få dem til
at, komme når jeg kalder.
Den eneste forskel der er, enten kalder jeg kun med navn + fløjt, og de skal
bare komme hen og få godbidden, ellers kalder jeg navn og her, og den /de
skal komme og sætte sig foran for, at få godbidden.
Alt ialt, kører mit træningspricip, på at ALDRIG snyde hunden når den gør
som jeg beder om!!
MVH Susanne.

Fra : Sander s

Dato : 29-03-03 20:58

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse news:kdmha.1930

> Hejsa.
> Jeg har ALTID godbidder med på gåturen.

Vi har næsten aldrig godbidder med på turen, faktisk bruger jeg det kun,
under indlæringen. Jeg vil gerne have, at hunden også gider, at komme , bare
fordi ejeren bliver glad og ikke kun pga. mad. Vi har af og til en
tennisbold med. Den er vores hund meget glad for og hun er også blevet
vældig dygtig til, at aflevere den igen. Hvis vi tager den med hver gang,
taber hun interessen for bolden. Ros er hun dog altid glad for. Ligesom en
anden skrev, bruger vi også fri kommandoen efter indkald, så hun ikke
forbinder indkald = at komme i snor.

Jeg mener heller ikke, at jeg snyder min hund. Hun får altid masser af ros,
når hun gør, hvad jeg beder hende om.

Men hunde er jo forskellige. Hos nogle virker godbidder, hos andre er det
ros og hos andre igen, er det en bold eller et andet stykke legetøj, der er
den bedste belønning.

Mvh. Sander

Fra : Is

Dato : 28-03-03 23:16

> [...]
>
> L: Ja, det vil nok være en god ide. Baluka er ikke så meget for
> godbidder, sjovt nok. Når jeg har dem med på tur, så spytter han dem
---

Det er da også meget bedre hvis du kan bruge "dig selv" til at vise glæden
ved at hunden komme hjem -- så er du også fri for altid at skulle rende
rundt med godbidder - om det så er brød , pølser, eller hvad nu din hund ka
li !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Therese

Dato : 30-03-03 10:50

"Is" skrev
> [...]
> ved at hunden komme hjem -- så er du også fri for altid at skulle rende
> rundt med godbidder - om det så er brød , pølser, eller hvad nu din hund

Det er da fuldstændig rigtigt, men når jeg nu bare ikke er spændende nok
endnu, må man jo bruge de tricks man kan. Jeg synes da klart det er federe,
at vi_kan_træne indkald på gåturen fordi jeg har noget med til ham, end at
jeg skal have ham i snor hele tiden.

Vi kan jo ikke alle være superdygtige hundetrænere med superlydige hunde,
der kan gå på plads som 3 mdr. gamle hvalpe uden brug af guf!

Fra : Is

Dato : 30-03-03 19:11

> [...]
>
> Vi kan jo ikke alle være superdygtige hundetrænere med superlydige hunde,
> der kan gå på plads som 3 mdr. gamle hvalpe uden brug af guf!
Det lyder lidt som om du tager det ilde op !!

Hvis du tror hundetrænernes hunde er super lydige/dygtige, tager du vist
lidt fejl !!! men vi prøver da også !

Men en træner burde vel altid ha et godt råd, til at løse en "opgave" ! det
bare ikke det samme råd der virker på alle hunde !

(Nu er Louises hund også 1½ år)
havde sp været fra en der lige havde hentet sin 8 -10 ugers hvalp - havde
svaret nok været lidt anderledes !

Godbidder !!! det er da tilladt !!! men jeg foretrækker at det KUN bruges
i starten af forskellige indlæringer !! Men er det det eneste der virker for
dig, så brug det ! Hellere noget der virker, end at der ikke sker noget !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Therese

Dato : 30-03-03 22:36

"Is" skrev i en meddelelse news:b67c9h$6cn$1@sunsite.dk...
> Det lyder lidt som om du tager det ilde op !!

Det gjorde jeg sådan set også
Nogen gange kan det bare godt blive lidt for meget at "høre" på folks
"Hunden_skal_komme ved dit mindste vink ellers er du ikke en god hundefører"

Du skrev
> [...]
> ved at hunden komme hjem -- så er du også fri for altid at skulle rende
> rundt med godbidder - om det så er brød , pølser, eller hvad nu din hund
som svar på et spørgsmål fra én, der havde problemer med indkald, og jeg
opfattede det meget som om, du taler ned til os andre,
der_stadig_bliver_nødt til (eller synes det er federe end at stå og agere
idiot på en mark for at virke spændende) at bruge guffere. Og min hund er
altså 13 måneder og klart den bedste til lydighed på unghundeholdet (måske
fordi han har gået klassen om ) pga af en lille skive toastbrød.

Klart hellere det end så meget andet. Det "sure opstød" var ikke kun møntet
på dig, men efter tråden om hvornår man har styr på sin hund (Jeg kan ikke
huske hvad den hed) blev os almindelige mennesker jo nærmest gjort til
halvkriminelle herinde fordi vi kunne finde på at have vores hund løs på de
dertil indrette natursteder ud over i vores haver, hvis vi ikke mente den
ville trodse alt incl. løbske tæver osv. osv. for at komme når vi kaldte.
Bernhard kommer når jeg kalder, men jeg er da ikke sikker på han vil gøre
det med det samme i enhver situation. Hvornår ved man det?

Som du kan se, har dette intet med den aktuelle diskussion at gøre, men er
noget længe indebrændt, der endelig er kommet ud i den frie luft. Bær over
med mig

Det jeg mener til emnet er: Har du lydighedsproblemer, så er det bedre at du
bruger alle de kneb, der virker, end at du undgår situationen (Her at lade
hunden løbe fri). Er du ikke spændende nok, så find da noget der er.

Fra : Is

Dato : 31-03-03 19:21

> [...]
> Nogen gange kan det bare godt blive lidt for meget at "høre" på folks
> "Hunden_skal_komme ved dit mindste vink ellers er du ikke en god

Vil du ikke indrømme, at der er flot at se en hund der gør som HF beder den
om ??? Hvis bare man samtidig kan se at hunden er gald for at gøre det
! ( ikke komme krybende hjem)

---
> [...]
> altså 13 måneder og klart den bedste til lydighed på unghundeholdet (måske
> fordi han har gået klassen om ) pga af en lille skive toastbrød.

Undskyld !!! meen, hvis din hund gerne vil komme til en idiot ! så må du
ligne sådan en for at få hunden til at komme hjem ! ( nå den var vist lidt
for grov, men jeg håber du forstår hvad jeg mener)

---
> Som du kan se, har dette intet med den aktuelle diskussion at gøre, men er
> noget længe indebrændt, der endelig er kommet ud i den frie luft. Bær over
> med mig
---

hvad det angår, så er jeg som en hund !! jeg bærer ikke nag

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Is

Dato : 28-03-03 19:59

> [...]
> Idag fik vi skæld ud af en dame, som åbenbart abolut ikke kunne lide
> hunde. Baluka løb ind i hendes indkørsel og jeg kunne simpelthen ikke
---

Hvor gammel er Baluka ?

Når i starter gåturen, så hav Baluka fri ved fod, Baluka skal vide at også
når i går tur, er det dig der bestemmer !
Gi den så fri, men den må ikke komme længere væk end du er sikker på den
kommer når du kalder ! stop så op, og kald hunden "på plads" først når
Baluka sider pænt, går turen videre, og fri igen .

Og husk, når du kalder på den, og den vender om for at sætte retning mod
dig,(så gør den jo det rigtige) så ros den ,opmunter den til at komme "hjem"
, "brug dig selv", ikke noget med bare at stå stiv som pind og se gal ud
fordi den er for længe om at komme hjem !

Den afstand hvor du "er sikker" på at den vender, vil så ganske langsomt
blive størrer !

hvis Baluka slet ikke reagere på dit kald, må du sætte en lang snor på den,
som du så kan tråde på, eller trække i samtidig med at du klader.

nu ved jeg jo ikke hvor slemt det er, det er måske også nok at du vender om,
og lader som at nu skal vi den anden vej ?

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Louise Viborg

Dato : 28-03-03 21:07

On Fri, 28 Mar 2003 19:58:37 +0100, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> wrote:

>Hvor gammel er Baluka ?

L: Han er 1 ½ år gl.

>Når i starter gåturen, så hav Baluka fri ved fod, Baluka skal vide at også
>når i går tur, er det dig der bestemmer !

L: Hvad betyder "Fri ved fod"? Betyder det, at han skal gå fri ved
siden af mig? Det kan han ikke, men det regner jeg stærkt med at han
lære når vi starter til hundetræning i næste måned.
Han går altid i snor først, da vi går på en vej, og så slipper jeg ham
fri når vi kommer ned på den markvej vi plejer at gå af.

>nu ved jeg jo ikke hvor slemt det er, det er måske også nok at du vender om,
>og lader som at nu skal vi den anden vej ?

L: Det er han nu god til. Når vi vender om og går tilbage igen, så
vender han også, for han bliver i nærheden af mig og går og vender sig
om ind imellem for at se om jeg er med.

Fra : Is

Dato : 28-03-03 23:08

> L: Han er 1 ½ år gl.

---
Ja undskyld jeg spurgte, jeg kan jo se, at havde jeg fulgt grundigt med på
denne ng, så havde jeg vidst lidt mere og dig og din hund, men jeg læser kun
de indlæg hvor emnet "fanger"
---

> [...]
> Han går altid i snor først, da vi går på en vej, og så slipper jeg ham
> fri når vi kommer ned på den markvej vi plejer at gå af.
Ja ! Baluka skal "være" ved din venstre side, står du stille, skal han
sidde, hvis du går stille, går, eller løber skal han være ved din side! men
som en start kan du lave det samme med line på, han skal bare "være under
kommando" så han er klar over at du bestemmer , så tror jeg Baluka har
nemmere ved at forstå at du også bestemmer hvornår Baluka ikke har fri mere
!!

Jeg går ikke tur ret tit, men når jeg gør, (med hund) så har jeg den "på
plads" det første stykke, ikke noget med at trække, snuse/tisse , - hvis jeg
gør det de første 100 m så er det meget nemmere at kalde den til mig resten
af turen !

Snuse/tisse - hvis du har hunden "på plads" må den ikke "snuse" den skal
faktisk bare gå og holde øje med hvad du nu finder på ! Når du så gir den
fri, så vil den (og må gerne) snuse, og når den gør det, vil den sikkert
også både gøre "stort og småt" på den måde kan du bestemme hvor den lægger
noget der skal samles op !

men det er rart at høre at i skal "i skole" det er meget nemmere at få
noget vist end at skulle lære det via mail !

Held og lykke !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-03-03 21:18

Hej Louise

Ja nu er det jo blevet foreslået at du vender dig og går den anden vej. Ca.
hver 2. gang jeg fløjter på Balto så vender jeg mig om og simpelthen
_sponser_ afsted den anden vej! Det har medført at Balto altså vender om
på en tallerken når jeg fløjter og så sponser han hen til mig!

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk/dogs/Start.htm