Kæledyr trives dårligt (JP 27-3)
Fra : skingur

Dato : 28-03-03 10:00

Ifølge en stikprøvekontrol foretaget af Danmarks Statistik fandtes der i
2000 godt 550000 hunde i Dk, et tal der er nogenlunde det samme i dag.
Af dem er godt 60 % overvægtige, med leversygdomme, sløvhed m.m. og evt.
død tilfølge. (For katte er tallet 85%. Dansk Dyrlægeforening har
opgivet tallene) I en anden tråd i denne nyhedsgruppe er der gjort rede
for, hvor mange hunde der hvert år ender deres liv i krematoriet på
dyreinternatet, fordi beslutningen om at have hund ikke stod mål med
virkeligheden - og virkeligheden er, at det er et kæmpeansvar at tage et
levende væsen til sig. Hunden opdrager ikke sig selv. Éller passer sig
selv. Kynologer og adfærdsforskere kan gøre rede for, hvor mange af de
550000 hunde, der lider af stress, alene-hjemmeproblemer, ensomhed,
misrøgt. Sammenlagt er der cirka 2.5 millioner pels- og fjerklædte dyr i
Danmark, der holdes af mennesker efter disses forgodtbefindende. Mange
mennesker aner ikke, hvordan de skal pleje deres dyr bedst muligt. Nu er
det her en hundegruppe, men tænk på alle de kaniner, der sidder i
bittesmå bure i folks baghaver... gys. Og marsvin. Og skildpadder, der
dør mellem hænderne på folk, fordi de ikke aner, hvordan de skal passes.
Det er skræmmende læsning. Man burde have "kørekort" til det at få dyr.
Et lovforslag om tvungen skriftlig information ved salg af dyr er på
netop sendt til behandling i Folketingets retsudvalg. Men undskyld - jeg
tror ikke, det har ret megen effekt.
Alle mennesker har mulighed for at låne relevante bøger på biblioteket,
hvor der også er opsat computere til fri afbenyttelse. Der er m.a.o.
ingen undskyldning for ikke at sætte sig ind i sit kæledyrs behov.
Alligevel er der så mange fejlbehandlede dyr i Dk.
Det er ikke nok at gribe i egen barm og slå kors for sig, fordi ens egne
dyr har det tip-top. Men hvad gør vi? Det er ikke nok med en "Free The
Rabbits" organisation. Jeg håber, NG har gode forslag.
Og det er svært, jeg ved det. For selvom vi godt ved, naboens lille Lise
har en kanin, der lever en kummerlig tilværelse i et alt for lille bur,
og genboens labrador aldrig ser andet end haven, er det så nederdrægtig
svært at blande sig.
kh Christina, der foreslår en "Forening til bedre vilkår for landets
to-en-halv million kæledyr med pels og fjer" ????

http://www.kandu.dk/

Fra : bettina

Dato : 28-03-03 10:16

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
> to-en-halv million kæledyr med pels og fjer" ????

Det synes jeg lyder som en god idé, men hvad skal den forening så lave?
Altså een ting er jo, at vi garanteret er mange der kan stå inde for den
holdning, men hvordan får man reddet nogen af de stakler?

Bettina, hvis nabo er en af dem der burde have et laaaaangt kursus i,
hvordan en hund bør tilbringe sin dag (i hvert fald ikke med at blive lukket
ud i haven kl 6 om morgenen og så ellers stå og kigge ud på vejen og gø af
alle der går forbi som eneste adspredelse hver dag)

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-03-03 13:14

> Det synes jeg lyder som en god idé, men hvad skal den forening så lave?
> Altså een ting er jo, at vi garanteret er mange der kan stå inde for den
> holdning, men hvordan får man reddet nogen af de stakler?

Jeg er også frisk... Også til at gøre en aktiv indsats!
....Men kunne man ikke gøre navnet lidt kortere? *SG*
"Dyrenenes velfærd" eller noget i den dur?

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk/dogs/Start.htm

Fra : x Vuf x

Dato : 28-03-03 20:33

Fri, 28 Mar 2003 13:13:53 +0100, R. Ilsøe wrote:

>Jeg er også frisk... Også til at gøre en aktiv indsats!
>...Men kunne man ikke gøre navnet lidt kortere? *SG*
>"Dyrenenes velfærd" eller noget i den dur?

Det er der allerede en forening, der hedder. Desuden er der Dyreværnet.
Var det ikke en idé at få de to foreninger forbedret i stedet for?

--
Mvh Sonja Petersen http:www.sonpet.com/ sonpet@***pc.dk

O ,--------. O ,--------. O ,--------. O ,--------. O ,--------. O
-|-| NO WAR |-|-| NO WAR |-|-| NO WAR |-|-| NO WAR |-|-| NO WAR |-|-
/ \`--------'/ \`--------'/ \`--------'/ \`--------'/ \`--------'/ \

Fra : Aragorn

Dato : 28-03-03 22:45

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message
> Fri, 28 Mar 2003 13:13:53 +0100, R. Ilsøe wrote:
-snip-

> Det er der allerede en forening, der hedder. Desuden er der Dyreværnet.
> Var det ikke en idé at få de to foreninger forbedret i stedet for?

> [...]

Jah jeg må indrømme at det ville passe mig fint, hvis vi fik et dyrepoliti
ligesom man har i England.
Så kan det være at vi kunne få bare lidt styr på de dyr der bliver
mishandlet, enten bevidst eller ubevidst.
Så ville jeg såmænd hjertens gerne melde mig under fanerne.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

Fra : skingur

Dato : 29-03-03 14:16

Godt så! Men hvordan kommer jeg (vi) igang????
Kh Christina, der synes det er mærkeligt at det kun er nogle få
dyrevenner der melder sig under fanerne....

http://www.kandu.dk/

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 29-03-03 18:16

> [...]
> mishandlet, enten bevidst eller ubevidst.
> Så ville jeg såmænd hjertens gerne melde mig under fanerne.

Det ville bestemt også falde i god jord hos mig, eftersom jeg har oplevet en
del der ikke ved/vidste hvordan man behandler dyr.
For at tage et eks.: Havde en kammerat på et tidspunkt som formåede at have
fire hunde på et år. Den ene, en gravhund, havde han dog haft i nogle år. Da
han flyttede til et nyt sted fandt han lige pludselig på at hunden ikke
måtte være inde, så den gik ellers for sig selv i en længe, medmindre den
tilfældigvis slap ud og flere gange løb væk. Hunden fik mad når han huskede
det, hvilket resulterede i en hund der til sidst var så radmager og så syg
at aflivning ville være det bedste. Det blev den så også. Om i haven og
skudt med et jagtgevær.

Nr to hund, en engelsk setter, fik samme premisser, dog huskede han at fodre
denne. Fik lov til at gå i en boks for sig selv og blev luftet når han havde
tid. Da han fandt ud af at hunden var skudræd, ja, så måtte også den have en
kugle for panden.

Nr tre hund, en dobermann blanding, behandlede han bedre. I en tid. Samtidig
med den fik han så hans mors "aflagte" labrador, altså nr fire, fordi hun
ikke lige havde tænkt over hvad det krævede at have hund. Hundene var så
priviligerede at få lov til at være inde, indtil han så fik arbejde. Han
havde et rum i en længe på størrelse med en hesteboks (ca). Han lagde en
madras ud til dem og de fik lidt vand og mad, og så gik de ellers der!
Til sidst endte det ligesom med de andre hunde, at de fik lov at passe sig
selv. Han "glemte" tit at lufte dem og det resulterede i at de gik i det
lille rum dag ud og dag ind i deres egen lort, rent ud sagt!
Da han så blev arbejdsløs, kom hundene lidt mere ud og såmænd også ind i
huset. Dobermannen havde taget en del skade psykisk, for han blev agressiv
og bed to personer. Løsning! Han blev skudt som de to foregående. Han blev
bundet og fik et kødben. Et skud og han var væk. På det tidspunkt sad jeg
inde i stuen og græd. Kunne slet ikke have den måde han aflivede sine hunde
på og slet ikke at høre det! Samtidig var jeg glad for at han fik fred.

Labradoren blev heldigvis ikke aflivet. Han havde ikke taget skade
overhovedet! Min kammerats søster fik ham og han har aldrig haft det bedre!
Han er en af de dejligste hunde, og for ham endte det godt.
Gjorde det på sin vis også for de andre.
Men i dag fortryder jeg så inderligt at jeg ikke meldte ham for
dyremishandling. Han skulle have frataget retten til at have dyr!!!

Hilsen Betina

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 29-03-03 22:03

Hej

Blot til orientering så er dyrenes beskyttelse allerede igang med den
slags tiltag, desværre går det meget langsomt pga. en større ændring i
lovgivningen, det bremser hele tiltaget, men de er allerede igang med
at undersøge hvordan det hænger sammen i udlandet, så måske burde de
der ønsker at være aktive blot melde sig ind i dyrenes beskyttelse og
her gøre en aktiv indsats??

-blot et forslag, fra en der selv er i gang med at være aktiv...

Mange hilsnener og smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Smat

Dato : 30-03-03 09:16

> [...]
> mishandlet, enten bevidst eller ubevidst.
> Så ville jeg såmænd hjertens gerne melde mig under fanerne.

Jeg hørte i nyhederne for ikke længe siden, at politiet skal til at
efteruddannes så de bliver bedre til at gå ind i sager omkring
dyremishandling. De er opmærksomme på at de ikke er gode nok, så der er håb
forude.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-04-03 17:56

Hej Alle

Skal der nu ikke lige spises brød til. Så vidt jeg husker, var der tale om
at Dyrlægeforeningen sagde, at 60 % af hundene, var overvægtige, med
leversygdomme og sløvhed, måske endda død.. Det eneste som Danmarks
statistik åbenbart havde fundet ud af, var at der var 550.000 hunde i
Danmark. Hvordan man lige finder ud af dette, i en stikprøve kontrol, det
gad jeg godt vide.

Jeg ved ikke rigtigt hvad gavn det skal gøre. Hvis vi kigger på den sag, der
var i Hobro, for ikke så pokkers lang tid siden. Man opdagede nogle heste,
som ikke rigtigt havde noget ly for vejret. Senere var de også magre, og
til sidst helt udsultede. Så må man spørge sig selv, hvad pokker skete der,
nu så vi jo kun forløbet gennem TV, så hvad pokker gik der galt. Først
manglede de ly, så blev de magre, til sidst helt udsultede, og så
afkræftede, at der ikke var andet at gøre, end at aflive dem. Hvordan kunne
det ske, hele landets opmærksomhed var rettet mod disse heste, og alligevel
døde de af sult. Hvad gik der galt, fik samfundet så travlt med at være på
nakken af ejeren, at han ikke kunne komme til at fodre sine heste, eller sad
hele landet og så på, medens hestene døde af sult. Uanset hvad for en af
delene der var tilfældet, så er det ikke flere af den slags
dyreværnsforeninger vi har brug for, men hvis det er en som aktivt vil gå
ind og kæmpe, for de dyr der virkeligt lider nød, og ikke lader heste, hunde
eller hvad det nu er for dyr sulte ihjel, medens de finder ud af, hvilke
paragraffer de kan straffe ejeren efter. Det hjalp i denne sag ikke
hestene, de døde, de blev lige skånet for det sidste stykke, men resultatet
var det samme, hvor de helt sikkert kunne have været reddet, hvis man havde
gået aktivt ind og hjulpet ejeren, i stedet for at kule ham ned.

Fra : skingur

Dato : 01-04-03 19:41

"Benny Mortensen" skrev d. 01-04-03 17:56 dette indlæg :

klip klip!!! Det hjalp i denne sag ikke
> [...]
> gået aktivt ind og hjulpet ejeren, i stedet for at kule ham ned.
>
> hej Benny... det er jo derfor, jeg gerne vil indføre et"kørekort" til
dyeejere. Jeg ved bare ikke hvordan. Egentlig er det underordnet om vi
taler hunde, heste eller kaniner. mange misrøgter deres dyr uden at ane
det, og det er dem, jeg gerne vil "til livs" om jeg så må sige!
Christina, der savner bennys mere eller mindre spydige kommentarer
om den lille langhårede...

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-04-03 01:11

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, og det er dem, jeg gerne vil "til livs" om jeg så må sige!
> Christina, der savner bennys mere eller mindre spydige kommentarer

Hej igen Christina

Jamen jeg troede da ikke du havde den mere, du skrev jo forleden, at den gav
pote, så er der jo ikke noget tilbage .....Øhhh, GnÆk....gNæK.....

Det med et kørekort til dyr, jeg tror ikke det er en god ide, man kan ikke
sætte ord på, hvad er godt for en hund, eller en høne. Det med love har en
dårlig vane med at løbe løbsk, så det er bedre at bruge almindelig fornuft,
i stedet for love. Desværre har fornuft det med at fordufte af og til, du
ser det altid på motorvejen, du kører i en Opel, med 130 Km/t men kigger du
i bakspejlet, så ser du kun emblemet fra Toyota. Så dette emblem du ser,
burde være mindst 130 meter længere væk, end tilfældet er. Hvis ikke
vedkommende kan behandle sig selv og andre mennesker med større respekt,
hvordan skulle man så forvente at han / hun kunne udvise respekt for et dyr.
Det værste ved dette eksempel er, at det sikkert er din nabo, som du normalt
anser for at være nogle rimeligt fornuftige mennesker.

Ja jeg ved godt, at der har været lidt langt mellem fornærmelserne af din
hund på det sidste, men jeg er kommet lidt bagefter, så mange indlæg er bare
lige hurtigt gennemgået. Jeg skulle jo til syn med konens bil, og den
luskede rad kasserede den sgu, han mente der var et par steder, hvor de
havde blandet for lidt plade i rusten, og han burde da ellers vide, at når
man rører ved sådan noget, så dukker der noget mere frem, som man så lige så
godt kan tage med, når der nu var gang i svejseværket. Så nu må jeg derover
igen, så regner jeg med han er lidt mere solidarisk denne her gang.

M.V.H.....Benny..