TDC/webspeed, 2 xp PC'ere, 1 switch ?
Fra : Peter Konner

Dato : 27-03-03 23:13

Kære eksperter !

Jeg har 2 stk. PC'ere (Winxp home), samt en TDC Webspeed med dynamisk IP.
Netop hjemkommet med en D-Link DES-1005D switch troede jeg, at jeg kunne
sætte et netværk op på ca. 15 minutter - men næææhhh !

Den ene PC'er kan sagtens gå på nettet via switchen, men jeg kan fra PC#2
hverken få adgang til internet eller PC#1.

Switchen er forbundet til et kabelmodem, og alle kabler er alm.
patch-kabler.
PC#2 har tidligere (i samme konfig) været på nettet - som stand-alone.

Skal jeg have fat i en router ? Jeg mener da, jeg kan nøjes med en switch !
Har forgæves søgt på bl.a. net-faq.dk, men er kørt fast !!!

Jeg håber på lidt hjælp til et netværks-newbie

På forhånd tak
Peter

Fra : Per Bau

Dato : 27-03-03 23:18

"Peter Konner" <konner@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Kære eksperter !
> Skal jeg have fat i en router ? Jeg mener da, jeg kan nøjes med en
switch !
> Har forgæves søgt på bl.a. net-faq.dk, men er kørt fast !!!

Så kig på din leverandørs hjemme side

http://tdckabeltv.dk/?UniversID=617

hvor du kan læse følgende:

Mere end én pc på internettet – hvordan?

Hvis du vil have mere end én pc på internettet samtidig, skal du bruge
noget ekstra udstyr. Enhver pc, som er på internettet, skal bruge en
IP-adresse, og med WebSpeed får du automatisk én offentlig, dynamisk
IP-adresse. Dvs. du får tildelt en ny adresse, hver gang du kobler på.
Hvis du vil have mere end én pc på, skal du altså bruge en offentlig
IP-adresse pr. pc.

Hvis der er flere pc'ere på internettet samtidigt, så deles forbindelsen
ligeligt.

Med WebSpeed har du to muligheder for sætte dit private netværk op: Én
ekstra offentlig, dynamisk IP-adresse eller en router.

/Per

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-03-03 23:21

Peter Konner wrote:

> [...]

> Skal jeg have fat i en router ? Jeg mener da, jeg kan nøjes med en switch
> ! Har forgæves søgt på bl.a. net-faq.dk, men er kørt fast !!!

Hvad du kun får en dynamisk ip, fra TDC (hvilket jeg tror du gør), bliver du
nødt til det.

En IP, en maskine. Med en router er det anderledes da man benytter et privat
ip segment, hvor routeren forstår at omsætte adresserne.

Min forklaring er formentlig dårlig, derfor er der en bedre en her:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nat

Mvh.
Bo

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 28-03-03 19:37

Det trode jeg også, du skal nok se om du kan få byttet til en ruoter, også
en Links 604. det er hvad jeg, har og efter en lang samtale med support
hos Link og en masse forklaringer kører det fint. Altså, jeg har et
kabelmoden, derefter en Router Link 604 med indbygget swits med 4 porte.
Gunnar

Fra : Mikael Juul

Dato : 30-03-03 12:05

Du kan ved at ringe til Webspeed få en ekstra IP adresse for 10,- pr. md.,
så du har mulighed for at koble 2 maskiner på. Der er kun mulighed for én
ekstra IP, så hvis du senere vil have den 3. maskine tilkoblet skal du altså
have fat i en Router.

- Mikael