Skærme
Fijala 3554
17" TFT fra Aldi
Fra : Jane

Dato : 28-03-03 17:28

Fin skærm, funger godt men jeg kan kun bruge opløsningen 800x600 og
1280x1024 Hvis jeg vælger noget der imellem så får jen en 5cm bred sort
kant i bund og top. Er der nogen som har en forklaring på det?

800x600 er temmelig uldent/uklart i kanterne og 1280x1024 er er perfekt,
men meget småt, så jeg ville gerne have noget der imellem, men måske kan
det ikke lade sig gøre med en sådan skærm.
--
Venlig Hilsen
Jane

Fra : Erik W.

Dato : 28-03-03 19:44

"Jane" skrev...

> 800x600 er temmelig uldent/uklart i kanterne og 1280x1024 er er perfekt,
> men meget småt, så jeg ville gerne have noget der imellem, men måske kan
> det ikke lade sig gøre med en sådan skærm.

Nej Du har ret det kan ikke lade sig gøre med sådan en skærm. Det er en af
de store ulemper ved TFT skærm frem for klassiske billedrørs-skærme.
Du kan vælge at opfatte den som 131072 små glug huller som åbner og lukker
for lyset, det er det som danner et billede. Det er ikke trinløst, og det
vil derfor give krafigt foringet kvalitet, hvis du kører i andet end
1280*1024 som er skærmens "native" opløsning.
En klassisk billedrørs skærm har en laserkanon som bevæger sig næsten frit
og projicerer et billede op på billedfladen, en sådan skærm kan lave
billeder i næsten alle opløsninger, og der er det kun komponenternes
kvalitet som sætter grænsen.
Hvis du synes at ikoner og tekst er småt på din nye skærm kan du gøre flere
ting...
For det første kan du trække skærmen tæt på, den giver ingen
katoderørsstråling og tag den så tæt på du vil. For det andet kan du
indstille Windows så ikoner og tekst bliver større..
Jeg synes helt klart du skal prøve at lære at leve med den høje opløsning,
du vænner dig sikkert hurtigt til den. Desuden giver højere opløsning mere
arbejdsplads på skærmen og gør mange ting nemmere.
God fornøjelse

Fra : Jane

Dato : 28-03-03 21:19

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in

> [...]
> opløsning, du vænner dig sikkert hurtigt til den. Desuden giver højere
> opløsning mere arbejdsplads på skærmen og gør mange ting nemmere.

Mange tak for et fint svar. Jeg er også glad for den, og det er da rigtigt,
at det giver væsentlig mere plads på skærmen, så jeg skal jo nok bare vænne
mig til den.

--
Venlig Hilsen
Jane

Fra : Erik W.

Dato : 28-03-03 22:14

"Jane" skrev...

> [...]
rigtigt,
> at det giver væsentlig mere plads på skærmen, så jeg skal jo nok bare

Selv tak Øh... Inden jeg bliver overfaldet af de andre skærmfreaks her i
NG'en, må jeg nok hellere skynde mig at rette mig selv. I et tilbagefald af
StarWars-feber (may the force be with you!) skrev jeg:.....
> [...]

Det med laserkanonen er selvfølgelig noget vrøvl, der skulle naturligvis
have stået elektronkanon.

Mvh Erik.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-03-03 16:29

> Det med laserkanonen er selvfølgelig noget vrøvl, der skulle
> naturligvis have stået elektronkanon.

:) - men det kunne nu være pænt sejt med en laserkanon i sin skærm

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Tim Christensen

Dato : 29-03-03 18:00

Flemming Joensson wrote:

> :) - men det kunne nu være pænt sejt med en laserkanon i sin skærm

Ja helt vildt sejt, bortset fra at man bliver blinde af at se på den :)

Mvh

Tim

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-03-03 20:57

Tim Christensen <icecone@eson.dk> wrote in

> Ja helt vildt sejt, bortset fra at man bliver blinde af at se på
> den :)

Ikke i en fantasiverden, hvor man selvfølgelig hedder luke til fornavn
og skywalker til efternavn - så er man nemlig sej og har styr på lasere
;)

Flemming

Fra : Martin Formely Known~

Dato : 29-03-03 14:12

En lille fodnote: Det er ikke specielt anbefalelsesværdigt at rykke skærmen
alt for tæt på, ikke p.g.a. stråling, men p.g.a. at øjnene skal anstrenge
sig mere.

MVH

Fra : Devast8or

Dato : 28-03-03 23:21

Jane wrote:
> Fin skærm, funger godt men jeg kan kun bruge opløsningen 800x600 og
> 1280x1024 Hvis jeg vælger noget der imellem så får jen en 5cm bred
> sort kant i bund og top. Er der nogen som har en forklaring på det?

Det kan jeg ikke hjælpe med.

> 800x600 er temmelig uldent/uklart i kanterne og 1280x1024 er er
> perfekt, men meget småt, så jeg ville gerne have noget der imellem,
> men måske kan det ikke lade sig gøre med en sådan skærm.

Gør som mig: Vælg et windows tema med større skrift, så bliver det fint at
læse (jeg kom fra en CRT-skærm der kørte 1024x768 så jeg synes også at det
blev lige lovlig småt). I OE og IE kan du også holde ctrl i bund i bruge
scrollhjulet på musen for at ændre størrelsen på skrifttypen.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Jens Trojahn

Dato : 29-03-03 04:45

Jeg har også fået skærmen men oplever ikke det problem.
JEg trykker blot på knappen "Auto" og så indstiller den sig
uden problemer