Skærme
Fijala 3554
grafikkort til 21"
Fra : Ivan

Dato : 27-03-03 17:27

Hej
Jeg er i gang med at købe mig en 21" skærm. Det er primært til digital
billedbehandling i photoshop, dvs jeg skal ikke bruge den til spil.
I den forbindelse overvejede jeg om det er nødvendigt at opgradere mit
temmeligt usle Riva TNT2 grafikkort (32Mb ram) for at få optimalt billede.
Skærmen kan køre 85Hz i 1600x1200.

Det er ikke helt klart for mig om det er nødvendigt at opgradere når jeg kun
skal bruge stillestående 2d grafik.

Nogen der ved det?

Mvh Ivan

Ivan Vogelius
Dept. of Physics and Astronomy
Office: 520-621
University of Aarhus
Ny Munkegade
8000 Aarhus C
Denmark

Phone: (+45) 89423667
Cellular: (+45) 51538834

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 27-03-03 17:44

Ivan wrote:
> [...]
> Skærmen kan køre 85Hz i 1600x1200.
>
> Det er ikke helt klart for mig om det er nødvendigt at opgradere når jeg kun

Altså der er ram nok og dit kort burde nok kunne køre 16*12 85Hz, men
det er dog ikke sikkert om det kan med 32 bit farvedybde.

Noget andet er så billedkvaliteten, men her kommer det ikke kun an på
processoren på kortet der som du nævner er en TNT2 for de filtre m.m.
der sidder på kortet er mindst lige så afgørende og det er mere op til
producenten af kortet.

Producenter som LeadTek, Hercules, Canopus, ELSA, ATI, Matrox m.fl. har
ry for at lave kort med god eller endog super billedkvalitet mens mange
andre er eller har været mere problematiske. Her tænker jeg f.eks. på
Creative Labs og ASUS der har været dårlige og er kommet efter det med
deres gf3/gf4 kort.

Det bedste du kan gøre er at prøve og se, og helst hvis du kan låne en
maskine eller et grafikkort og sammeligne med så vil du vide om det er
godt eller skidt det TNT2 du har.

Mvh

Bruno

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-03-03 18:05

"Ivan" <ivansv@*remove*phys.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skærmen kan køre 85Hz i 1600x1200.
>
> Det er ikke helt klart for mig om det er nødvendigt at opgradere når jeg

Tjahh. En billig løsning kunne være et Matrox G450. Bedre 2D billedkvalitet
findes vist ikke.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364657894

- Martin