Hvilket bundkort er der tale om???
Fra : Ukendt

Dato : 27-03-03 23:17

Hej...
Jeg har lige fået en maskine ind af døren fra en bekendt.
Det er en Pentium 120 Mhz, med 16 MB ram og 2 GB harddisk. Han bruger den
kun til internet, men kunne godt tænke sig at få lidt ekstra stumper i og da
jeg havde noget gammel lort liggende, kunne han jo lige så godt få dem...

Jeg smider ekstra 16 MB EDO Ram i, og det går da også fint. Så ryger der en
6 GB disk i. Det virkede også helt fint, bortset fra at BIOS'en ikke lige
genkender den. Så jeg skal ind og lave en auto detect... Ind til nu går det
jo fin fin... MEN!!!

Der er et skide password på CMOS'en (BIOS'en) - Hvordan resetter jeg det...
Det kan vel gøres med en jumper, men aner ikke hvilken... - Så er det jeg
tænker at jeg måske kan fjerne batteriet et døgn tid eller hvad der nu skal
til (har hørt at det kunne man i gamle dage) - men jeg kan ikke finde noget
batteri... Så jeg vender tilbage til det med den jumper...

Men hvilket bundkort er det??

Når der bootes op står der:
WH72 051696
Pentium-S CPU at 120 mhz

På bundkortet står der bl.a.
P54C TR4.
5128 VER: 1

Der sidder en chip hvor der står: Intel PCI set SB82371SB L6164765 SUO52
Intel (c) 1995

Der er 4 PCI slots og 4 af de gamle sorte, som jeg aldrig kan huske hvad
hedder.

Er jeg helt på afveje med det jumper halløj...

Anyone nice - wanna help out here?

MVH
Allan

Fra : -+= T Rex - 6400 =+-

Dato : 28-03-03 00:23

Har du et digitalkamera, så smid billedet i binær.dk

P54C TR4.
5128 VER: 1

Det må være CPUen der er tale om

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 00:34

> Har du et digitalkamera, så smid billedet i binær.dk
>
> P54C TR4.
> 5128 VER: 1
>
> Det må være CPUen der er tale om

Jeg har et webcam - så kvaliteten er derefter...
Jeg har søgt lidt på google efter betegnelsen og det ser ud til at det er et
MSI (MicroStar) bundkort...
Jeg tager lige et billede af det og smider ud - om 15 minutter eller
sådan...

Mvh
Allan

Fra : Leony

Dato : 28-03-03 08:24

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en meddelelse

> er det jeg tænker at jeg måske kan fjerne batteriet et døgn tid eller
> hvad der nu skal til (har hørt at det kunne man i gamle dage) - men
> jeg kan ikke finde noget batteri.

På de ældre motherboards er det vist nok loddet i bundkortet.
Har selv 4 gamle maskiner uden batteri.

Du kan evt læse lidt på disse sider:
http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/html/8171.html
http://www.labmice.net/articles/BIOS_hack.htm
om det virker ved jeg ikke. Det er ikke utænkeligt at det er et
standardpasword, sat af fabrikanten.

> Men hvilket bundkort er det??

Du kan finde ud af det ved at skrive BIOS ID nummeret ned, det
kommer nede i venstre hjørne under opstart (du kan trykke på pause/break
for at stoppe boot og notere ned - esc starter boot igen).

Du kan også downloade CTbios her:
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
Det er et lille program som går ind og aflæser BIOS ID nummeret.

Alternativt kan du prøve Aida32. Det er et systeminformationsprogram,
dvs at den remser alle enheder der er tilsluttet op, herunder også
motherboardmodellen.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 28-03-03 11:09

Allan wrote:

> Men hvilket bundkort er det??
>
> Når der bootes op står der:
> WH72 051696
> Pentium-S CPU at 120 mhz
>
> På bundkortet står der bl.a.
> P54C TR4.
> 5128 VER: 1
>
> Der sidder en chip hvor der står: Intel PCI set SB82371SB L6164765 SUO52
> Intel (c) 1995
>
> Der er 4 PCI slots og 4 af de gamle sorte, som jeg aldrig kan huske hvad
> hedder.

Som du selv nævner er det muligvis et MSI kort - der en MS-5128 manual
på MSI's hjemmeside, men den lader meget tilbage at ønske :

http://www.msi.com.tw/program/support/manual/mnu/spt_mnu_detail.php?UID=198&NAME=MS-5128

Har du prøvet at lave en BIOS opdatering og så lade denne om at
nulstille CMOS hukommelsen ?

Ellers prøv denne lille DOS smøre som (i teorien) skulle skrive noget
pladder i CMOS hukommelsen så maskinen burde starte op igen med CMOS
fejl som derefter kan nulstilles :
----------------
DEBUG
XOR AL,AL
MOV CX,80
OUT 70,AL
OUT 71,AL
INC AL
LOOP 105

G=100,10D
Hver linie afsluttes med Enter - også den blanke.

/klaus

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 16:02

> Har du prøvet at lave en BIOS opdatering og så lade denne om at
> nulstille CMOS hukommelsen ?

Hej alle sammen. Tak for de fine svar...
Jeg forsøgte dog lige med lige at sætte en jumper på alle de jumpere jeg
kunne finde (6 - 7 steder) og vupti...

No password...
Men tak for de fine svar anyways - måske jeg kan bruge dem en anden gang...

Mvh
Allan Rasmussen